Nahs bolies


Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

09-01-2015 17:13

Waren toen al de betere readys...
Harm Rademakers
Berichten: 1808
Lid geworden op: 19-03-2012 19:34

09-01-2015 20:01

Wanneer noem je iets chemisch hé?
Keukenzout klinkt niet chemisch, natriumchloride wel en is toch hetzelfde spul.

Leuke (nietszeggende) reclame slogan dus.
Dennis Slagboom
Berichten: 2391
Lid geworden op: 12-01-2010 21:58
Locatie: poeldijk

09-01-2015 22:22

Kan iemand die h en s omdraaien?
Let op slagboom !
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

09-01-2015 22:53

zo? :)
Wat dacht je van Bolies dan? Boilies beter? :D 8)
Dennis Slagboom
Berichten: 2391
Lid geworden op: 12-01-2010 21:58
Locatie: poeldijk

10-01-2015 07:06

Als je toch bezig bent. :D
Let op slagboom !
Gebruikersavatar
michiel moore
Berichten: 327
Lid geworden op: 03-05-2013 17:36

10-01-2015 11:38

je kunt overigens voor 80 euro 23 kilo nashboilies kopen bij sportvis-outlet
Dennis Slagboom
Berichten: 2391
Lid geworden op: 12-01-2010 21:58
Locatie: poeldijk

10-01-2015 21:34

oud-let :D
Let op slagboom !
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

13-01-2015 16:01

Cees v Opstal schreef:Wanneer noem je iets chemisch hé?
Keukenzout klinkt niet chemisch, natriumchloride wel en is toch hetzelfde spul.

Leuke (nietszeggende) reclame slogan dus.


Er is een verschil tussen chemisch klinken en chemisch zijn.

Diwaterstofoxide klinkt heel chemisch maar het is gewoon water ;)
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

24-01-2015 12:18

Martin SB reclameerde die jaren ook al geen middel te gebruiken, maar komen wel voor in het SVN lijstje met desbetreffend houdbaarheidsmiddel.

Geen 'chemische' conservering, luchtgedroogd ;) Wil niet zeggen dat er geen middeltjes inzitten, alleen geen chemische naar zeggen ;)


Uit het boilie rapport SVN 2006: Martin SB boilies Peach Melba 5,31% PG, Chocolate 4,34% PG.

Middel komt uit de petrochemische industrie en niet vanuit de voorraadkast van Dr. Vogel :) .

Eind jaren '90 - begin jaren 2000 heb ik trouwens met MSB Monster Crab 12-15-20mm. zo af en toe gevist en leuk gevangen op afgesloten wateren. Wel meestal vermengd met vismeel pellets en/of tijgernoten en enkele dagen beperkt voor gevoerd. Zo'n pondje tot een kilo, en van alle producten het zelfde gewicht.

Bij MSB is de aangetroffen dosis PG het laagst van de geteste boilies, resp. 53 en 43 gr./kg. boilies. Dat is in dit onderzoek slechts een derde van de hoogste dosis gevonden in de Nash bollen, resp. 120 en 130 gr./kg. boilies. Dat is handig om te weten wanneer SVN verder nog het volgende schrijft;

..Uitgaande van een concentratie van 100 gram Propyleen glycol per kilo boilies heeft een
karper van 5 kilo, 50% kans om te sterven wanneer hij in korte tijd 1 kilo boilies opeet...


Dan denk ik dus aan die boilies met een hoge dosis! Een kleine karper zal in mijn ogen niet zomaar een hele kilo boilies opvreten, maar hoe zit dat bij grotere vissen die er hun vin minder, of niet voor hoeven om te draaien? Houdt dit, met bovenstaande data, het volgende simpele rekensommetje in?

Karper van 5 kilo, 50% kans om te sterven wanneer hij in korte tijd 1 kilo boilies opeet (100gr.PG/KG).
Karper van 10 kilo, 25% kans om te sterven wanneer hij in korte tijd 1 kilo boilies opeet.
Karper van 20 kilo, 12,5% kans om te sterven wanneer hij in korte tijd 1 kilo boilies opeet.

...
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
robertino smith

24-01-2015 12:58

Hoi Marco, ben een leek als het gaat over die studie´s,

quote="Marco Mostard"] Een kleine karper zal in mijn ogen niet zomaar een hele kilo boilies opvreten,[/quote]

Er is mij ooit eens verteld door een kweker dat vanaf maatje K2/ K3 de huidige uitzettertjes aardige eters zijn en wel meer vreten als grotere karper! Maar zoals ik zeg, ben een leek als het om studie´s gaat!

Groet.
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

24-01-2015 14:01

In de natuur kan de groeispurt van karper op elke leeftijd plaats vinden. Voedsel, temperatuur en waterkwaliteit zijn de belangrijkste elementen die in hier een rol spelen.

Als SVN het zo omschreven heeft als Marco hierboven aangeeft ligt er toch een spanningsveld op eerdere beweringen lijkt me?

Groet,
Peter
robertino smith

24-01-2015 14:24

Ok ok, geef hem geen ongelijk en lees maar mee! Waar ik nu eigenlijk van schrik, is dat er hoogstwaarschijnlijk toch een kern van waarheid in zit, zit gelijk met vragen! De vele vissterfte, sinds 2010 door heel het land, of we daar onbewust dus toch aan mee werken? (ziekte/ illegale lozing/ afwateren van riolen terzijde)!!! Door het vele voeren dus???

Groet.
Chris Gabriele
Berichten: 89
Lid geworden op: 18-05-2004 09:42
Locatie: Zoetermeer

24-01-2015 21:48

Beste Marco,

Ik heb geprobeerd een artikel te schrijven om mensen inzicht te geven naar aanleiding van veel onduidelijkheden over MPG.

En inderdaad komt het niet uit het voorraad kastje van Dr. Vogel. Die maken namelijk gebruik van bijvoorbeeld Methylisothiazolinone of Benzyl Benzoate in sommige homeopatische middelen... gelukkig? Want zie hier;
"Benzyl Benzoate: Oplosmiddel en conserveermiddel. Er is een natuurlijke en een chemische variant. Beide varianten kunnen sterk irriterend zijn. Dermatologen waarschuwen voor conserveringsmiddel Methylisothiazolinone in cosmetica Methylisothiazolinone: Bewaarmiddel, dood organismen, irriterend en toxisch.”
Dus kom alsjeblieft niet met Dr. Vogel aanzetten...

Wanneer mensen zeggen, anti vries in boilies of anti vries als oplosmiddel in flavours is dat hetzelfde al zeggen dat er anti vries in cosmetica zit of je je tanden poets met mpg en om het over vissen te blijven hebben, sommige mensen hun koi’s met anti vries voeren. Beetje kort door de bocht, want het is slechts een bestanddeel in antivries, tandpasta, cosmetica of koi voer. Voor eens en voor altijd: in boilies heeft bij mijn weten nog nooit iemand een litertje antivries gebruikt dat ie even bij de pomp had gescoord.

Het onderzoek van de SVN is nooit vrijgegeven, omdat er merken in genoemd worden en er mensen zijn die er een eigen draai aan geven. Zo blijkt nu wel... destijds een wijselijk besluit met vooruitziende blik.

Ik verbaas me hoe ook jij het onderzoek interpreteert en op opportune wijze bepaalde citaten uit het onderzoek weglaat.

Het is namelijk best handig om te weten in welke context de door jou weergegeven citaten staan, waaruit jij gemakshalve hele alinea’s weglaat:

Jouwe Citaat:
"Uitgaande van een concentratie van 100 gram Propyleen glycol per kilo boilies heeft een karper van 5 kilo, 50% kans om te sterven wanneer hij in korte tijd 1 kilo boilies opeet...
Karper van 5 kilo, 50% kans om te sterven wanneer hij in korte tijd 1 kilo boilies opeet (100gr.PG/KG).
Karper van 10 kilo, 25% kans om te sterven wanneer hij in korte tijd 1 kilo boilies opeet.
Karper van 20 kilo, 12,5% kans om te sterven wanneer hij in korte tijd 1 kilo boilies opeet."

Een missende alinea uit het zelfde onderzoek:
"Uitgaande van een concentratie van 100 gram Propyleen glycol per kilo boilies heeft een karper van 5 kilo, 50% kans om te sterven wanneer hij in korte tijd 1 kilo boilies opeet. Een karper is echter geen rat. Het darmstelsel is niet te vergelijken. Ratten worden in dit soort experimenten gebruikt omdat hun darmstelsel veel lijkt op dat van de mens. Het darmstelsel van de karper lijkt geenszins op dat van de mens. Daar komt nog bij dat bij de karpervisserij de boilie eerst voor een bepaalde tijd in het water ligt voordat deze daadwerkelijk zal worden geconsumeerd en de stof Propyleen glycol kan worden opgenomen door de karper."

Wat er verder ook nog in het zelfde onderzoek staat:
"Door de snelle afbraak van Propyleen glycol mag worden veronderstelt dat de geringe concentraties geen invloed hebben op het milieu.Echter dergelijke concentraties Propyleen glycol worden nooit bereikt in een hengelvijver door het voeren van boilies, zelfs niet als al het Propyleen glycol onmiddellijk zou vrijkomen uit de boilies.

Concluderend kan gesteld worden dat de toevoeging van 10% Propyleen glycol aan boilies geen effect dan wel mogelijk zelfs een positief effect zal hebben op de groei van de karper. Er zijn geen aanwijzingen dat volwassen vissen of vingerlingen zullen sterven of gestrest zullen raken van deze stof."

Ik nodig je graag eens uit om enkele onderzoeken te lezen en erover te babbelen, maar dan wel graag in de hele context van een onderzoek of situatie met alle informatie en niet de gedeeltelijke citaten eruit. Dat zet de mensen alleen maar op het verkeerde been en houdt deze non-discussie in stand.
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

24-01-2015 22:08

Het onderzoek van de SVN is nooit vrijgegeven, omdat er merken in genoemd worden en er mensen zijn die er een eigen draai aan geven. Zo blijkt nu wel... destijds een wijselijk besluit met vooruitziende blik.


Wel gedeelte er uit dan als ik reacties lees waaruit geciteerd wordt uit het rapport?? Lijkt een politiek spelletje te worden waar niemand mee gediend is.

Groet,
Peter
Chris Gabriele
Berichten: 89
Lid geworden op: 18-05-2004 09:42
Locatie: Zoetermeer

24-01-2015 22:33

Peter, welke politiek?

Belangrijkste is de conclusie van het rapport. Sportvisserij Nederland zou zich moeten schamen als uit het betreffende rapport zou blijken dat inderdaad een stof/ingrediënt zo schadelijk is en er zij er vervolgens niets mee doen. Gelukkig blijkt juist dat het niet schadelijk is, dus hoeven ze zich niet te schamen.

Waarmee men wel gediend is: Concluderend kan gesteld worden dat de toevoeging van 10% Propyleen glycol aan boilies geen effect dan wel mogelijk zelfs een positief effect zal hebben op de groei van de karper.

Gr Chris.
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

25-01-2015 09:45

Beste Chris,

Je geeft aan dat het onderzoek nooit is vrij gegeven om bepaalde rede. Gek is dan dat er hier door je en Marco wel uit geciteerd wordt?

Wat ik van het onderzoek mee gekregen heb dat het hier uitsluitend om een bureau (lectuur) onderzoek ging. Onderzoek van MPG nog nooit heeft plaats gevonden betreffende karpers overeen korte of langere periode.

Nu het toch allemaal anders blijkt te zijn (mijn fout?) verneem ik gaarne wat meer duidelijkheid op dit punt. Iets wat men in de politiek voortdurend weet te omzeilen. Vandaar mijn opmerking.

Groet,
Peter
Chris Gabriele
Berichten: 89
Lid geworden op: 18-05-2004 09:42
Locatie: Zoetermeer

25-01-2015 11:13

Beste Peter,

Het rapport is door de jaren heen gelekt, meerdere personen zijn in het bezit hiervan.

MPG komt in meerdere onderzoeken voor wat de aquacultuur aangaat. Het wordt niet voor niets toegepast in sommige koi sticks, pellets en toegepast wordt in koi medicijnen. Voor sommigen zal er altijd een onderbuik gevoel blijven en het mooie is dat die gewoon met freezersbaits aan de slag kunnen.

gr Chris.
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

26-01-2015 13:42

Betreffende dit topic; Ik kan uit de SVN gegevens vooral concluderen dat een (home made) freezer of een ready made als MSB me mbt PG een meer 'doordachte' keuze lijkt dan Nash readies. Punt.

Chris, mijn reactie betreffende Sven's reactie dat MSB bollen lucht gedroogd waren, ging ook 'echt' over Dr. Vogel he. Te lastig om de metafoor met smile te begrijpen?

En aangezien je in dit topic zelf over je verhaal begint, alsof PG etc. ook niet buiten jou om besproken is of mag worden, wil ik zal je verder graag toelichten. Want wat schrijf je nu toch allemaal weer met een ontzettend gekleurde bril op :D ;
Het onderzoek van de SVN is nooit vrijgegeven, omdat er merken in genoemd worden en er mensen zijn die er een eigen draai aan geven. Zo blijkt nu wel... destijds een wijselijk besluit met vooruitziende blik.
Ik verbaas me hoe ook jij het onderzoek interpreteert en op opportune wijze bepaalde citaten uit het onderzoek weglaat
Ik schreef recent al dat het veel interessanter is wat er door andere schrijvers weggelaten wordt, en niet wat ze zelf citeren. Heb jij namelijk ooit de moeite genomen om de negatieve constateringen, zoals omschreven in het SVN Boilie rapport, wel te vermelden in je verhaal dat 'het' allemaal niet uitmaakt ready made of freezer?! Nee, alleen de positieve zaken haal je aan. En dan beticht je mij van opportunistisch selectief tekst gebruik en er een eigen draai aan te geven haha. Beetje tegenwicht met meer gegevens lijkt me altijd welkom.., tenzij men zaken niet openbaar wil hebben :wink:.

Ik vond dit ook een leuke (voor wie nog niet op de hoogte was);
Wel is er een norm voor Propyleen glycol voor menselijke consumptie. Er mag maximaal 3 gram per kilo menselijk voedsel worden gebruikt (SGS, Spijkenisse).
En dan lees ik vervolgens in het SVN rapport dus dat er zelfs tot 120-130 gram per kilo boilies aan PG aanwezig is bij bepaalde merken, terwijl veel karpers maar een fractie van een mens wegen. Dat is factor tig (idd Luc)..!

Hoe snel Propyleen glycol uit de boilies vrijkomt is echter onbekend. Er is daarom geen voorspelling te doen over de kans dat een karper een redelijke hoeveelheid Propyleen glycol binnenkrijgt door het eten van boilies.
Dus men weet het niet en vraagtekens alom. Zeker geen non-discussie zoals jij het noemt.

Ik gebruikte trouwens een vraagteken bij mijn doorberekening van de SVN data betreffende kans op sterfte bij karpers, dus dat je mijn vraagteken uit de tekst verwijderd, alsof het een stelling van mijn kant is, is niet zo netjes (schering en inslag hier). Maar het veranderd nog steeds niets aan het feit dat SVN schrijft over de gevonden hoge dosis in Nash boilies of de volgende woorden;
..Uitgaande van een concentratie van 100 gram Propyleen glycol per kilo boilies heeft een
karper van 5 kilo, 50% kans om te sterven wanneer hij in korte tijd 1 kilo boilies opeet...

Ik lees het zoals ik het er staat, en benoem het omdat het bij een consument z'n keuze misschien wel eens mee kan tellen...

En dat het darmstelsel van een rat niet hetzelfde is als dat van een vis, dat lijkt me duidelijk. Maar wat voor effect heeft PG dan wel op een karper? Daar geeft dit rapport, en ook jouw verhaal geen antwoord op...

Overigens heb ik in mijn mail aan SVN duidelijk aangegeven zaken te willen delen op CB en vervolgens heb ik het gehele document van uit de juridische afdeling ontvangen. Dus dat het rapport soms schimmig uitlekt, daar is in mijn geval geen sprake van!
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Chris Gabriele
Berichten: 89
Lid geworden op: 18-05-2004 09:42
Locatie: Zoetermeer

26-01-2015 15:36

Beste Marco,
Allereerst mijn welgemeende excuses wanneer het Dr. Vogel verhaal geen betrekking had op MPG.

Ik heb geen enkele andere beweegreden dan onderbouwde informatie verschaffen over de stof MPG, maar steeds zie ik dezelfde stemmingmakerij verschijnen.

Ik heb mij gebaseerd op de feiten en de conclusie van dat onderzoek, maar ook menig saftysheet. En niet op een appels en peren vergelijking. Zoals mens- karper/ rat-karper. Deze zijn niet te vergelijken. Er is een conclusie getrokken op basis van de diverse boilies in het kader van schadelijkheid. Zowel voor de hoge als de lage concentraties concludeerd het rapport dat er geen schade aan vis of milieu te verwachten is. Niet mijn tekst, niet mijn propaganda, slechts een feitelijke weergave van een onderzoek om de spookverhalen rondom MPG duidelijk te stellen.

Zoals het onderzoek echter ook aangeeft zou een LD50 van karper wellicht een interessant vervolg onderzoek zijn voor mensen zoals jij die exacte antwoorden willen, maar de conclusies uit het rapport geven aan dat dit dan in de geadviseerde hoeveelheden alsnog niet schadelijk zou zijn voor vis en milieu.

Ik heb aangegeven dat door de jaren heen het rapport gelekt is. Ik heb geen enkel oordeel of dit schimmig of niet is, noch over de persoonlijke omstandigheden waaronder jij er aan bent gekomen.

Wel ben ik van mening dat je het onderzoek in de juiste context moet lezen en plaatsen zodat inderdaad een klant een juiste keuze kan maken. In dit geval betekent dit dat hoe hoog de concentratie in boilies ook is, deze naar alle waarschijnlijkheid bij opname door de karper al zoverre in concentratie gedaald is (door water) dat deze de veilig geachte grens van 10% al niet eens meer zal halen. Maar ik wil er wel bij opmerken dat dit anno 2006 was en die hoeveelheden nergens meer toegepast worden, althans bij de internationale merken. Dus je keuze advies mbt MSB of Nash is gedateerd.

Dit waren de vragen waarop het onderzoek gebaseerd is:

•[b]Is één van de stoffen aanwezig in de boilies en in welke concentraties? [/b]
Ja: Alleen de stof Propyleen Glycol kwam noemenswaardig voor. Ethyleen Glycol werd in geen enkel monster aangetroffen (minder dan 0,1%). Glycerol werd wel aangetroffen, maar in zeer kleine hoeveelheden (0.04% tot 0,38%).De hoeveelheden Propyleen Glycol varieerden van 4.34% tot 12,84% wat neer komt op 43,3 gram tot 128,8 gram per 1000 gram boilies.

•[b]Zijn er verschillen in concentraties tussen de verschillende merken van fabrikanten? [/b]
Ja, we kijken echter naar procedé van de draaiers van 2006. Inmiddels is het gebruik van MPG drastisch verminderd.

•[b]Zijn er verschillen in concentraties tussen verschillende flavours, binnen één merk? [/b]
Nee.

•[b]Worden normen voor het gebruik van de stoffen overschreden? [/b]
Er zijn geen wettelijke regels voor het gebruik van deze stof in visvoeders. Onderzoek heeft aangetoond dat voor ratten de LD50 ligt bij 20 milligram per kilo lichaamsgewicht. Voor karpers zijn geen LD50 waarden gevonden. Onderzoek heeft ook aangetoond dat jonge forel en jonge zalm in kwekerijen juist beter groeit en een hogere overleving heeft wanneer 5 tot 15% Propyleen Glycol wordt toegevoegd aan het voedsel.

•[b]Kan dit schadelijk zijn voor het milieu?[/b]
Er mag worden geconcludeerd dat de gevonden percentages Propyleen Glycol aan de hoge kant zijn maar dat geen aanwijzingen zijn dat er gevaar is voor het milieu of de vis wanneer deze stof via boilies in het water komt.

•[b]Kan dit schadelijk zijn voor de karper?[/b]
Er mag worden geconcludeerd dat de gevonden percentages Propyleen Glycol aan de hoge kant zijn, maar dat er geen aanwijzingen zijn dat er gevaar is voor het milieu of de vis wanneer deze stof via boilies in het water komt. Het is niet bekend in hoeverre karper vervolgens daadwerkelijk wordt blootgesteld aan Propyleen Glycol door opname.

Het bepalen van de LD50 voor karper voor de stof Propyleen Glycol kan een waardevol vervolgonderzoek zijn maar dan blijft nog de vraag hoeveel boilies een karper in korte tijd eet en hoeveel Propyleen Glycol nog in de boilies zit nadat ze bijvoorbeeld een periode van 3 uur in het water hebben gelegen. [b]Zalmen die een week gevoerd zijn met voer waarin 25% Propyleen Glycol was toegevoegd, kregen slechts 4,2 g/kg lichaamsgewicht binnen, ver beneden de LD50 voor ratten[/b]. [b]Concluderend kan gesteld worden dat de toevoeging van 10% Propyleen glycol aan boilies geen effect dan wel [u]mogelijk zelfs een positief effect[/u] zal hebben op de groei van de karper.[/b]

Een collecte voor LD50 onderzoek bij karper voor een diversiteit aan stoffen zou ik van harte steunen, er zijn namelijk vast schadelijker stoffen dan MPG.

gr Chris.
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

26-01-2015 16:16

Bijv eenzijdig of veel te vet voer...... Jammer dat er toch veel mensen met een tunnelvisie rondlopen en zich richten op een bepaalde toevoeging....
Gebruikersavatar
bert kamp
Berichten: 2343
Lid geworden op: 01-10-2002 02:00
Locatie: almelo

26-01-2015 18:52

even off-topic voor Chris:
Chris, je moet bbcode inschakelen, dit kun je per post doen of in 1 keer voor altijd.
Ga naar ucp.php?i=prefs&mode=post voor altijd.
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

27-01-2015 21:32

@Chris,

Conclusie/Discussie.

Zo wordt het laatste punt, nr.4, in het SVN rapport namelijk genoemd. De ruimte voor vraagtekens wordt zo op voorhand al aangegeven. Vraagtekens over hoe zaken te vertalen naar karper, vraagtekens hoe snel PG wel of niet oplost in water etc., en dan komt een lezer ook uit bij;

Wanneer boilies in het water terecht komen dan is op dat moment de concentratie in de
boilie zeer hoog. Vraag is hoe snel het Propyleen glycol vrijkomt, de boilie verlaat, en oplost in het water. Hier zijn geen gegevens over beschikbaar. Wel is bekend dat Propyleen glycol snel oplost in water.
Het bepalen van de LD50 voor karper voor de stof Propyleen Glycol kan een waardevol vervolgonderzoek zijn maar dan blijft nog de vraag hoeveel boilies een karper in korte tijd eet en hoeveel Propyleen Glycol nog in de boilies zit nadat ze bijvoorbeeld een periode van 3 uur in het water hebben gelegen.
Ja, dat beweerde snel oplossen van PG in water...

Nou las ik op CB al een aantal maal ervaringen dat juist een ready made onder water niet snel wegrot, zowel als plus maar ook als min punt. Ik heb zelf ook een aantal maal readies thuis vergeleken met de werking van thuisbouw freezers, gedurende dagen in bakken met vijverwater, en ik las ook dat Gary Bayes, de aasman van Nash, beweert dat hun ready made onder water veel langer 'goed' blijft t.o.v. een freezer (ook meldt hij dat hun readies betreffende ingrediënten wel degelijk verschillend zijn t.o.v. hun freezers, omdat bepaalde producten niet goed houdbaar zijn bij de ready formule!). Maar dat lang goed blijven van de boilie onder water wegens gebruik van PG zou juist een lastige zaak moeten zijn wanneer PG snel grotendeels zou uitwasemen en oplossen, zoals wordt aangenomen en aangehaald!!!

Het blijft simpelweg een vraag wat karper dan wel binnen krijgt! Zeker op afgesloten wateren mogen we ons weleens het een en ander afvragen, en ook of de grote groei van karper de laatste paar decennia mede afhankelijk is van het product PG? Dat maakt het rapport namelijk vanuit de zalm en forel kweek zeer aannemelijk wanneer je zaken wilt doortrekken. Tegen welke prijs is mij alleen niet duidelijk. Voor enkele andere is het juist overduidelijk (pro & con), en er is zeker een groep die het allemaal weinig uitmaakt of misschien zelfs toejuicht onder de noemer 'Bigger is Better'.

Over de volgende opmerking;
Ja, we kijken echter naar procedé van de draaiers van 2006. Inmiddels is het gebruik van MPG drastisch verminderd.
Drastisch, wat is dat drastisch op de 4 a 13% van 2006? Ik moet het doen met die onderzoeksgegevens en nieuwe onderzoeksgegevens zijn niet voorhanden. Dat jij een kijk in 'n grote keuken hebt, dat is leuk voor jou. Maar laat men maar eens allerhande nuttige zaken op verpakkingen zetten. Kunnen consumenten keuzes maken. Moet er in basis ook zeker controle zijn m.b.t. boilies en die is er al niet!

Bovendien stoelt het gehele SVN onderzoek op nog oudere gegevens dan 2006. Namelijk 1932-2003. En ook nog eens puur op studies betreffende de korte kweek van deze zalm en forel. Heeft weinig met een situatie van jaren van karper op bijvoorbeeld een afgesloten put van doen waar aardig gestrooid wordt. Bovendien, en ik schreef het al vaker, bij kweekzalm en forel is het rendement van opfokken voor de kweker erg van belang, zeker om zoveel mogelijk visproduct zo snel mogelijk richting consument te krijgen. Vandaar gebruik van PG.., opfokken en rendement!

Vreemd dat ik in die context niets over karperkwekerijen en gebruik van PG te lezen gevonden heb. Je zou toch denken, dat wanneer er nog één groep van gezond (voor vis en producent) rendement kan profiteren, dat zij dat zijn. Hup, 5-15% PG door het pellet/bijvoer, en groeien maar. Dan wordt het beoogde vijand bestendige K3 formaat in kortere tijd bereikt en bij minder lange biologische belasting van waterkwaliteit en bodem van de kweekvijver. Of misschien ligt het toch anders?

Het is niet dat ik niet gezocht heb naar info, maar mocht een CB lezer hier toch literatuur over hebben, dan GRAAG!

Ik heb mij gebaseerd op de feiten en de conclusie van dat onderzoek, maar ook menig saftysheet. En niet op een appels en peren vergelijking. Zoals mens- karper/ rat-karper. Deze zijn niet te vergelijken
Toch leuk dat die SVN data betreffende de LD50/rat ook in het recente tips & tricks verhaal/topic, of hier als quote/referentie, aangehaald wordt om zaken te bekrachtigen, maar ook dat het LD50 verhaal een appel en peren vergelijking gevonden wordt wanneer je dingen wilt tegenspreken. En dan lees ik ergens over stemmingsmakerij van anderen.

Zo staat er over de LD50 in het SVN rapport;
Voor karpers zijn geen LD50 waarden gevonden.
om dit in het rapport als vergelijking naar de LD50 van de rat door te trekken en dan te schrijven;
Uitgaande van een concentratie van 100 gram Propyleen glycol per kilo boilies heeft een karper van 5 kilo, 50% kans om te sterven wanneer hij in korte tijd 1 kilo boilies opeet.
Maar er wordt direct geschreven dat een karper geen rat is, om wat later (ook door jezelf) een positieve test van een week met kweekzalm juist weer in totale vergelijking met die LD50 van de rat aan te halen.

Jongens, wat is het nou haha...

Een collecte voor LD50 onderzoek bij karper voor een diversiteit aan stoffen zou ik van harte steunen, er zijn namelijk vast schadelijker stoffen dan MPG
Toch schadelijk dan :wink:... Liever niet schadelijk, er wordt veel met readies gevist. En 'tuurlijk zijn er schadelijkere stoffen, maar zijn die dan ook in een boilie verwerkt?

@ Martijn
Bijv eenzijdig of veel te vet voer...... Jammer dat er toch veel mensen met een tunnelvisie rondlopen en zich richten op een bepaalde toevoeging....
Bij het gebruik van olie, kruiden, de boilie an sich, en wat al niet meer, heb ik natuurlijk nog nooit op CB m'n vraagtekens geuit of jou weer eens op mijn eerdere woorden gewezen haha?! Wat je van iemand wilt lezen blijft een vak apart. Volgens mij ben je er zelfs op afgestudeerd...

Bovendien gaat het me in dit topic niet om het verhaal van iemand anders dan de topic starter. En verklaar ik ook niet dat ik anti PG ben, want dat is hier nog de leukste conclusie van vele. Maar de vraagtekens niet aanhalen en alleen op de positieve bewoording richten, dat laat ik aan anderen over. Succes.

En ik zou, met de onderzochte gegevens die ik momenteel voor handen heb nog steeds om aangegeven redenen eerder voor een ander aasje kiezen dan waar de topicstarter naar vraagt. Zeker wanneer er wat extra volume bij komt kijken :wink: .
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
robertino smith

27-01-2015 23:11

:roll: Het komt bij mij nu toch echt over als dwangmatig gedrag, het punt is al lang gemaakt, ongeacht wie gelijk heeft! Denk zelf dat je een beter luisterend oor hebt bij de vele aas bedrijven, Europa/ UK/ politiek, misschien een goed idee om Carp te bezoeken en daar het verhaal door te zetten? In ieder geval genoeg kennis daar die wel of niet het PG verhaal willen bevestigen.

Succes!!!

Groet.
robertino smith

27-01-2015 23:21

Oh ja, je kan van mij wel die € ro krijgen, voor verder onderzoek! Heb je er vast 1.

Groet.
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

28-01-2015 08:38

Zo lang het gaat met wederzijds respect voor elkaar zoals nu kan niemand er problemen mee hebben toch? Ik in elk geval niet.

Groet,
Peter