Nahs bolies


Gebruikersavatar
James warner
Berichten: 1241
Lid geworden op: 23-09-2009 20:08
Locatie: Zuid West Nederland

28-01-2015 22:19

Het conserveren van Nash boilies gebeurd tegenwoordig niet zoals jij dat vermeld Marco. Gary verteld zelfs duidelijk dat wanneer er vocht bij de shelflifes komt ze vergaan. Check vanaf 4:05

Of hij moet lulkoek verkopen? Zeg het maar......

[url]http://youtu.be/mE0VyJVfSCQ[url]

http://youtu.be/mE0VyJVfSCQ
ONDER WELK SCHRIFT????

Hey babe, wanna come over to myspace and twitter my yahoo till I google all over your facebook?
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

28-01-2015 22:23

Dat verhaal strookt, met chris zijn bewering van de lagere concentraties mpg.
Zo! Kan marco ook weer gerust slapen, hopelijk onder een wollen deken, want niemand weet wat al die synthetische met je doen op langere termijn! :wink:
Emilio Visser
Berichten: 390
Lid geworden op: 12-05-2013 21:44
Locatie: Dordrecht

28-01-2015 23:14

Martijn Nederpel schreef:Dat verhaal strookt, met chris zijn bewering van de lagere concentraties mpg.
Zo! Kan marco ook weer gerust slapen, hopelijk onder een wollen deken, want niemand weet wat al die synthetische met je doen op langere termijn! :wink:


Hooooo!!! ONGEKLEURDE RUWE wollen deken bedoel je? Het gaat over de toevoegingen hè....!! 8)
Jop Boot
Berichten: 467
Lid geworden op: 19-12-2005 14:54

28-01-2015 23:16

Nash is gestopt met:

Monster Squid
Monster Squid Black
Monster Squid Purple
Scopex Squid
Scopex Squid Red
IC-1
De Classic Range in een heleboel smaken.

Er voor terug komen:

The Key, 4G Squid en TG Active. Allen niet Purple, beetje raar gezien het gejuich van Nash over paars nog geen 2 jaar geleden. Maar goed, Soluballs en Chain reaction zijn ook met stille trom vertrokken bij Nash. Zakjes zout doet ze nog wel.

De Instant Action boilies blijven wel leverbaar.

Wat ik zelf erg jammer vind: Alle leuke dingetjes, en daar hadden ze best een boel van, voor de zelfdraaiert staan nu ook onder DISCONTINUED NASHBAIT op de website.

Positieve bijkomstigheid van deze toch wel radicale verandering in het assortiment van Nashbait is dat je nu met een beetje zoekwerk deze discontinued nashbait producten lekker goedkoop op de kop kan tikken.
Ook voor TV-snacks en Kant en Klare mee neem bami.
Gebruikersavatar
Peter van Loo
Berichten: 1785
Lid geworden op: 09-08-2011 00:41
Locatie: Schiedam

29-01-2015 17:41

Ik lach wederom mn lul uit mn broek!!

Groet, Peter

ps ik geniet met volle teugen
Gebruikersavatar
bert kamp
Berichten: 2343
Lid geworden op: 01-10-2002 02:00
Locatie: almelo

29-01-2015 18:40

Peter komt wel aan zijn trekken.
harry de jonge
Berichten: 64
Lid geworden op: 01-02-2015 14:22

07-02-2015 13:16

Ik heb altijd met goed vertrouwen gevist met de ready,s van Nash en de vangsten waren zeker instant naar behoren alleen ben ik wel geschrokken toen ik een zak Nash freezers in me handen kreeg en het verschil in structuur,smaak,kleur enz enz een enorm verschil was tegenover dezelfde ready.
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

08-02-2015 18:34

Harry, ik schreef al dat bepaalde ingrediënten niet schimmelvrij te hanteren waren in readies. Die zitten dus wel in hun freezers. Plusje dus.

James warner schreef:Het conserveren van Nash boilies gebeurd tegenwoordig niet zoals jij dat vermeld Marco. Gary verteld zelfs duidelijk dat wanneer er vocht bij de shelflifes komt ze vergaan. Check vanaf 4:05

Of hij moet lulkoek verkopen? Zeg het maar......


Ja, lulkoek :D .

Our shelf life baits contain very little moisture, around 8%, which is how they remain stable. Add water and they will go off because we don’t use preservatives

Ik las dertien regels verder en asjemenou...

Our shelf life baits will sit there on the lake bed leaking out flavours and attraction without deteriorating for several days so, on the harder low stocked waters they will be good to eat even if fish don’t come into the swim straight away

Iets met jezelf tegenspreken :wink:

Bron; Shelf life or frozen? http://bigcarpnews.com/web/making-the-r ... ary-bayes/

Overigens zijn z'n woorden in dat you tube filmpje; We don't use actual preservatives...

Zo wordt PG ook niet beschouwd. Het is een vochtbindend hulpmiddel en 8% vocht in een bol is daarbij een goede richtlijn. Dus wat gebeurd er dan niet zoals ik het benoem? Beetje minder PG tegenwoordig hoogstens, maar niets drastisch veranderd.

Trouwens leuk om te zien dat er op het zeer waarschijnlijk toch niet zo snel uitwasemen van PG, wat voor de positieve uitkomst van de boilietest van groot belang was, niemand reageert. Ach, ga ik maar weer verder met m'n winterslaap onder m'n zelf geplukte donzen dekbed :wink:.

Ps; Een karperbeurs bezoeken betreffende PG uitleg Robertino? Dat Vis TV filmpje van die Boilieboeren die hun aas op een beurs weigerde in hun mond te nemen vond ik al aardig veelzeggend. Bovendien kom ik aan de waterkant, buten goed volk, ook al genoeg zoete koek slikkend en/of compleet van de pot gerukt volk tegen, laat staan dat ik alles wat zich maar karpervisser noemt op een hoopje moet zien op een hengelsportbeurs. Brrrr!

Komt toch warme donzen dekbed weer om de hoek kijken :D...
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Chris Gabriele
Berichten: 89
Lid geworden op: 18-05-2004 09:42
Locatie: Zoetermeer

08-02-2015 20:41

Marco,

MPG zal wel snel uitwasemen. Ik heb onderzoeken liggen m.b.t. tot waterplanten en vissen hierover en je ook uitgenodigd om deze in te zien.

Dat ik niet meer zo happig ben in het reageren op je reacties is de toon waarop de discussie verloopt en hoe neerbuigend je spreekt over karpervissers.
Wanneer ben je dan eigenlijk een karpervisser? Is er een quotum gesteld aan het aantal uren? Is het als je geniet aan de waterkant om tot rust te komen met je gedachten op nul, of als je een gedreven targetvisser bent die op zijn manier voldoening uit het karpervissen haalt? Je vist voor jezelf en een ieder ervaart zijn vissen op zijn of haar manier. Blijkbaar jij vanonder je zelf geplukte donzen dekbedje... mij maakt het echt niet uit.. je vist op karper dus ben je een karpervisser.

Gr Chris.
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

08-02-2015 21:26

Marco

Tegenspreken? Woehahaha een boilie die in een vochtige omgeving MET zuurtof ligt zalnidd snel vergaan. Laat dat nu onder water net weer anders liggen. Je had pas recht van spreken als je zelf water in een zak nash had gedaan en gekeken wat er gebeurde
Jop Boot
Berichten: 467
Lid geworden op: 19-12-2005 14:54

11-02-2015 22:05

Volgens mij is onder water een vochtige omgeving MET zuurstof.

Toch?
Ook voor TV-snacks en Kant en Klare mee neem bami.
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

11-02-2015 22:23

Een stuk minder dan boven water, daarom rotten houten palen ook.op de scheidingslijn van het wateroppervlak
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

28-02-2015 21:07

Marco Tegenspreken? Woehahaha een boilie die in een vochtige omgeving MET zuurtof ligt zalnidd snel vergaan. Laat dat nu onder water net weer anders liggen. Je had pas recht van spreken als je zelf water in een zak nash had gedaan en gekeken wat er gebeurde
Daar heb ik van jouw kant alstublieft geen vochtige schimmelzak voor nodig om dat te begrijpen hoor Martijn (...). Beseffen in welke context aan wie en waarom iets geschreven wordt blijft voor jou een hele kunst. Leg je verhaal aub even aan James uit, want op mijn woorden;
Ja, dat beweerde snel oplossen van PG in water... Nou las ik op CB al een aantal maal ervaringen dat juist een ready made onder water niet snel wegrot
schreef hij namelijk;
Het conserveren van Nash boilies gebeurd tegenwoordig niet zoals jij dat vermeld Marco. Gary verteld zelfs duidelijk dat wanneer er vocht bij de shelflifes komt ze vergaan

Met een open zak bollen aan de hair lijkt me echter omslachtig vissen en de Nash bollenboer verteld in dat interview dat de readies onder water langer goed blijven. Punt :wink:.

Bedoelde de Nash boer in dat filmpje van James daadwerkelijk dat de bollen ook onder water snel vergaan, dan sprak hij zichzelf in dat magazine interview inderdaad tegen. Of interpreteerde James de woorden van Gary Bayes in het filmpje verkeerd? Mij een worst hoor, maar jij moet eens beter lezen en begrijpen dat ik op de context van James z'n antwoord reageer, want die zeer lokale dichte mist in Friesland houdt ondertussen wel ontzettend lang aan...

Marco, MPG zal wel snel uitwasemen. Ik heb onderzoeken liggen m.b.t. tot waterplanten en vissen hierover en je ook uitgenodigd om deze in te zien.
Ja, dat staat ook aangegeven in het SVN verslag, en verder kun je vast met copy paste hier vast wel die data posten. Het onder water langer houdbaar zijn van het aas, volgens menig gebruikers en Nash brouwer, spreekt dat snelle uitwasemen van PG echter tegen. Kan er niet meer of minder van maken. Hoogstens t gedeeltelijk minder, maar zeker niet ffffffoetsie. Spul is al gebonden aan het vocht in de bol :wink:.

Dat ik niet meer zo happig ben in het reageren op je reacties is de toon waarop de discussie verloopt en hoe neerbuigend je spreekt over karpervissers.
Chris, het is een topic van een ander over Nash boilies, waarbij onder andere ook het destijds gemeten PG gehalte in die Nash bollen ter sprake kwam, dus dat jij niet meer wenst te reageren..? Tja, vrij forum.

En neerbuigend naar kv-ers? Fijn voor je dat jij buiten goed volk, want die vermeld ik namelijk ook maar wordt met liefde door je over het hoofd gezien, geen van de pot gerukt volk tegenkomt aan de waterkant. Dat zal best hoor. Maar bij karpervissers is het in mijn ogen net zo, of helaas zelfs minder gesteld als met de normen en waarden van elke andere doorsnee Nederlander. En ja, daar zitten dus ook asociale en/of idioten tussen. Bovendien, wanneer het 'karpervisser zijn' over waterkant uren maken gaat, dan val ik zelf snel af hoor. Ik vang graag vis, en een rukbunker heeft daar in basis voor mij weinig mee van doen. Maar aan de waterkant hangen om simpelweg te hangen en wat te gallen zouden sommige misschien beter aan een boom doen. Die asociale idioten dus...

Slaap ik weer even verder onder m'n dekbedje :wink:.
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

09-08-2015 12:24

Even een update via een recente quote van mezelf uit het 'jumbo tijgenoten' topic.
Het was trouwens wel bevestigend om vandaag in de laatste video van Nash te zien dat ze een bepaalde aas range juist niet conserveren omdat dit de enzym werking van het aas tegen gaat en hiermee positieve werking van het aasje teniet doen :wink:. 'Heb afgelopen jaar al eens geschreven dat een diepvriesbol van mezelf wel door wat bederf 'achteruit' mag gaan omdat 'ie dan wat beter werd. Ik werd er hier nog net niet debiel voor verklaard haha.

Maar wat doet dat readie spul dan met de enzym werking in het beestje z'n darmgestel? Denk ik dan...
Laat daar als lezer en DVD kijker (zie link hieronder) even je gedachte overgaan. Niet meer, niet minder. Waar jij mee vist, dat is aan jezelf...

'Nash 2015 part 2', gratis DVD.

Zie het Fishing Baits gesprek vanaf minuut 3.55 met Keith Sykes. Vanaf min. 6:20 gaat het over de darm enzymen van de karper, en vanaf min. 10:15 over de enzymwerking van het aas ofwel de tegenwerking van het door hen gebruikte conserveringsmiddel en waarom het niet in dit aas gebruikt wordt.

https://www.youtube.com/watch?v=ONi-9iST80A
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

09-08-2015 12:37

de reden dat de enzymwerking geremd word, is omdat het conserveermiddel water bind waardoor de biologische processen geremd worden. Hier kan je overgens ook suiker of zout voor gebruiken of een combi van die drie. Dit werkt alleen als de boilies droog blijven omdat deze middelen beperkt water binden. Aas dat gebaseerd is op enzymen is daardoor idd moeilijk te conserveren want je wil juist dat die processen doorgaan
Onder water is er zoveel water aanwezig dat deze middelen hun werking verliezen omdat je natuurlijk niet al hst aanwezige water aan zich kunnrn binden. Op de werking van de enzymen in het maag darmkanaal kan het dan ook geen invloed hebben.
Ik heb inmiddels meermaals een voerplek langdurig ( een heel seizoen.met een.paar tussen posen) onderhouden met readys en kon geen enkel verschil bemerken in vangsten. Zou het geconserveerde aas inferieur zijn dan zou dit op den duur merkbaar moeten zijn. Nu zal de kritische boarder gelijk gaan roepen dat ik bevooroordeeld ben vanwege mijn verbondenheid aan een aasfirma. Echter de eerste jaren daarvan draaide ik nog steeds mijn eigen boilies met alleen de producten van die firma. Ik ben hier mee gestopt omdat het me totaal geen extra vis opleverde maar wel veel tijd kostte. Namen hoef ik niet te noemen ik ben ervan overtuigd dat ook andere firma's prima readys kunnen produceren
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

09-08-2015 15:20

Zelden zoveel onzin gelezen!
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

09-08-2015 15:38

bedankt voor je constructieve bijdrage peter goed onderbouwd ook
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

09-08-2015 16:13

de reden dat de enzymwerking geremd word, is omdat het conserveermiddel water bind waardoor de biologische processen geremd worden. Hier kan je overgens ook suiker of zout voor gebruiken of een combi van die drie.
'Heb afgelopen jaar al eens geschreven dat een diepvriesbol van mezelf wel door wat bederf 'achteruit' mag gaan omdat 'ie dan wat beter werd. Ik werd er hier nog net niet debiel voor verklaard haha.
Zit altijd zout en suiker in, maar de enzymen (fermenten) gingen buiten de vrieskist rustig, maar gestaag aan de slag...

Volgens het boilie NVVS rapport lekte PG vlotjes uit, schatte men! Werd hier op CB vrolijk beaamd. Maar waarom dan geen pg in die nieuwe top Nash bo, en hup op de plank. PG lekt volgen jullie toch meteen uit in water, zodat de enzymen hun gang kunnen gaan???

De heren van Nash hebben bemerkt dat het niet echter zo werkt, dus eruit dat spul :wink:!!!


Dat jij met readies geen verschil merkt dat is jouw ervaring. Daarom ook;
Waar jij mee vist, dat is aan jezelf...
Ik heb het volgende in het 'Jumbo tijgernoten van de BM' topic richting Rik aangehaald.
Ik heb namelijk niets tegen, maar ook niets met BM readies. Zelfs de laag gedoseerde eigen mix readies van mezelf ben ik momenteel dan maar aan het opleuken voor een wat betere instant werking...
Ik weet wel wanneer ik wat zou kiezen.., of in de toekomst sowieso weer passend voor mijn visserij ga kiezen.
En dan bedoel ik instant en voorvoeren Bovendien Martijn, werd er al eerder in het NVVS rapport aangehaald dat PG snel uit een boilie zou uitlekken in water. En dat werd hier op CB gretig beaamd. Dan zou het toch niets uitmaken voor de enzymwerking van die nieuwe Nash bol. Stop dan PG in de bol om het op de plank te bewaren, en in het water is het foetsie weg...

dus weer gewoon freezers met wat zout en zoet. Ook het resultaat van voorvoeren en vissen ik wat ik van die bol kende niet goed. Kan er niet meer van maken.

Bovendien zou je denken dat juist een home made ready wegens gebruikt middel en de intrinsieke eigenschappen ervan meer attractief is dan een thuisbouwfreezer. Vanuit m'n freezers lekt er echter meer uit in het water en die enzymwerking kwam dus ook nog eens op gang. Zeker wanneer ik ze al een paar dagen in een koelkast had liggen met een iets te hoge temperatuur (stabiele temperatuurkast zeg maar) visten die erg plezierig.
Laatst gewijzigd door Marco Mostert op 09-08-2015 16:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

09-08-2015 16:24

marco

Het maakt wel degelijk yit voor de enhmwerking van een bol. immers een bol waarbij na ontdooien al de enzymenen beginnen te werken zal anders zijn dan een bol die pas onder water nadat de mpg is uitgelekt kan gaan werken. kwestie van een kortere werkingstijd. Beste ks dan ook om ze bijv een dag vantevoren uit de vriezer te halen waardoor het fermentatie proces kan beginnen. Nu we het toch over hebben...vroegah ben ik een keer met de broek op de enkels naar huis gevist door mijn maatje met zijn lucht verzuurde bollen :wink:
Zout en suikers zitten altijd in een bol maar in te lage concentraties om te conserveren of de enzwerking tegen te gaan
Laatst gewijzigd door Martijn Nederpel op 09-08-2015 16:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

09-08-2015 16:26

Martijn, onderstaande had ik per abuis geknipt en vervolgens weer toegevoegd aan mijn vorige posting. Ondertussen bleek jij al weer zelf gepost te hebben. Daarom een quotje wat je misschien nog niet gelezen had waarschijnlijk...

Volgens het boilie NVVS rapport lekte PG vlotjes uit, schatte men! Werd hier op CB vrolijk beaamd. Maar waarom dan geen pg in die nieuwe top Nash bo, en hup op de plank. PG lekt volgen jullie toch meteen uit in water, zodat de enzymen hun gang kunnen gaan???

De heren van Nash hebben bemerkt dat het niet echter zo werkt, dus eruit dat spul :wink:!!!
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

09-08-2015 16:32

Ach, ik zie dat jij ondertussen ook nog wat hebt aangepast :D.

Veel plezier met vissen met wat dan ook.
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Gebruikersavatar
wally de weijer
Berichten: 462
Lid geworden op: 03-06-2011 23:33

09-08-2015 21:08

wat een onzin verhaal van die keith sykes het zijn levende natuurlijke producten....pfffff
de boilies zijn er alleen in freezer want ze kunnen niet(nog niet) geconserveerd worden......
maar de stickmix,popups en de liquid kunnen dan wel geconserveerd worden???????

alleen de boilies moeten in de vriezer bewaard worden......dus met de rest wordt je belazerd want daar zitten dan niet dezelfde ingredienten in neem ik aan anders moesten die ook in de vriezer.......

verkoop praatjes weer van een wonderaas.......whahahahaha
Dennis Slagboom
Berichten: 2391
Lid geworden op: 12-01-2010 21:58
Locatie: poeldijk

09-08-2015 21:48

Wie draait die h en die s nou eens om?
Let op slagboom !
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

09-08-2015 22:29

Ik begrijp er niks van. Moeten mijn readymades nu in de vriezer? :D

Op gevaar van een ellenlange reactie met verknipte citaten. Dat enzymen verhaal, hangt het vangen van een karper nu ineens af van de werkzame enzymen in het aas?

Ik kan mij in theorie voorstellen dat de spijsvertering van een karper kan worden verstoord. Alleen is daar sinds de introductie van boilies, decennia terug, in de praktijk niks van gebleken. Verteerde resten van readies worden net zo teruggevonden bij de vangst als die van freezers.

Overigens met Nash readymades lekker gevangen in het verleden. Dat viel aardig mee. Niet de indruk dat Nash zich zorgen maakt over het lange termijn welzijn van karpers. Maar ja, om verkoop te stimuleren moet je innoveren. En verkoop is de grootste zorg van Nash.

Ik snap best wel waar het betoog heen wil. Maar ik meen dat de gevolgen nogal theoretisch zijn en sterk overdreven worden. Eindeloze herhaling van het verhaal doet mij het nog niet geloven. Verder wordt er weinig aan praktijkvoorbeelden toegevoegd die de theorie onderbouwen.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

09-08-2015 23:30

Pg lekt niet snel uit bollen denk ik....
Als ik gevist heb en 12 uur niks gevangen heb.
Hang ik vaak de rig met aas en al aan mijn topoog en berg het in het foudraal.een week later is de bol enkel hard maar niet beschimmeld. Als ik dat met mijn eigen aas doe dan is alles wit met jaren erop.... Iets om over na te denken?