Fabriceren block of triangle boilies


Plaats reactie
René van der Linden
Berichten: 149
Lid geworden op: 31-07-2010 20:15

18-05-2014 00:08

Naar aanleiding van een topic ook in deze rubriek. Een punt waar ik al een tijdje mee loop.
Ik zou graag een boiliemachine willen hebben welke dergelijke boilies 'snijd', want rollen is het niet echt.

Iemand enig idee of en wie een dergelijke machine levert of kan maken?

Zie ook de afbeeldingen:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


bron: youtube film Martin SB
Mense mense, kalm aan dan breekt het lijntje niet...

Plofkarper... Mag het een pondje minder zijn alstublieft?
Marco Heinz
Berichten: 22
Lid geworden op: 06-09-2013 19:00

19-05-2014 15:53

Ligt er een beetje aan, hoeveel geld wil je ervoor uitgeven?
Wat een hele goeie mogelijkheid kan zijn is de koekjesmachine van Kalmeijer.
Een machinefabrikant van bakkerijmachines in Den Haag.
In die machine zitten walsen en de vormpjes die de machine kan maken zijn eindeloos.
Je kunt een wals laten maken met jouw eigen ontwerp en blokjes en triangels zijn goed te doen.
Enige nadeel waar je tegenaan zou kunnen lopen is het feit dat er altijd een platte kant aan je vorm zal zitten.
Machine is niet echt duur en een wals laten maken valt ook wel mee.
Waarom ik dat weet?
Ik ben jaren geleden proefbakker geweest bij de firma en ken de eindeloze mogelijkheden van deze machine dus goed.
René van der Linden
Berichten: 149
Lid geworden op: 31-07-2010 20:15

19-05-2014 17:19

Marco, volgens mij moeten we het niet moeilijker maken dan dat het is. Het is volgens mij
gewoon hetzelfde proces, alleen dan niet de afronding op de rol welke zorgt voor ronde boilies, maar een vlakke kant en een 'dunnere' ruimte ertussen welke dus de worsten snijdt...
Mense mense, kalm aan dan breekt het lijntje niet...

Plofkarper... Mag het een pondje minder zijn alstublieft?
lorenzo plancke
Berichten: 141
Lid geworden op: 20-05-2013 16:12

19-05-2014 20:22

Hallo Renè
Je zou eens moeten kijken of mailen naar anko machines die hebben machines voor allerlei vormen die gebruikt worden in de voedselindustrie.
Valt ook zelf te maken er staat ergens een filmpje op youtube maar ik vind het niet terug ik zal proberen uit te leggen hoe het werkt.
Het was met een vleesmolen met een aangepast spuitmondje er zat namelijk een vulstuk in het spuitmondje met een gat in de vorm van driehoekje.
Voor de spuitmond was er een sensor geplaatst met een servo erop die gewoon door middel van een staaldraadje boilies 1 per 1 afsloeg.
Hopelijk begrijp je de uitleg een beetje, jammer dat ik het film noet terug vindt op youtube het zou een stuk duidelijker zijn.
MVG Lorenzo
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

20-05-2014 08:25

Rene?

Vraag 1, heb je al een boilie machine?
Zo ja, ga naar een machinebouwer en vraag of ze spuitmonden voor jou kunnen maken met vierkante / driehoekige spuitmonden.
Dan heb je dus een driehoekige / vierkante worst die moet dan alleen nog in stukken :-)

Vraag 2: Waarom denkt iedereen toch dat afwijkende vormen dressuur doorbrekend zou zijn? Ik twijfel daar sterk aan.
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Gebruikersavatar
Edwin van Gemeren
Berichten: 417
Lid geworden op: 06-05-2012 23:04
Locatie: Boskoop

20-05-2014 09:48

Omdat alle grote aas fabrikanten dat zeggen, dus dan is het echt wel zo! :wink: :wink:

Ik denk dat de karper de vorm grotendeels pas opmerkt na het oppakken?
Take nothing but memories, leave nothing but footprints

Fish come in 3 sizes: small, medium, and the one that got away
René van der Linden
Berichten: 149
Lid geworden op: 31-07-2010 20:15

21-05-2014 09:28

@ Marc, om te reageren op vraag 1...

Boiliemachine ja, driehoek kop ook. Alleen dan krijg ik nog geen driehoekjes als ik deze door een boiliemachine gooi voor ronde boilies...

Vraag 2... Ik ben er van overtuigd dat bij opname de grote en vorm van het voerdeeltje weldegelijk uitmaakt.

Denk jij niet dat een karper na al die jaren boiliegeweld het ronde balletje (in de bek) niet zo langzamerhand herkend als zijnde gevaar? Zeg een deel van de populatie...?

Hoe verklaar je dan bijvoorbeeld dat boilies in den beginjaren (dus het ronde balletje) heel snel werden herkend als zijnde bruikbaar voedsel? Wat ik probeer te zeggen, het heeft een positieve conditionering meegemaakt, maar zo langzamerhand naar mijn idee ook echt wel een negatieve...

@ Edwin, ja precies, daar ga ik ook vanuit, bij de opname dus. Daarom ben ik er ook van overtuigd dat de vorm weldegelijk uitmaakt.

Maar goed, on-topic, ben nogsteeds opzoek naar een rol/boiliemachine welke dergelijke boilies kan produceren.
Mense mense, kalm aan dan breekt het lijntje niet...

Plofkarper... Mag het een pondje minder zijn alstublieft?
Rene Zoeter
Berichten: 477
Lid geworden op: 14-12-2013 14:07
Locatie: Hoeksche Waard

21-05-2014 11:21

Vinden jullie niet dat wij een te hoge intelligentie toeschrijven aan onze geeerde opponent? Ik ben eind vorig jaar weer gaan vissen na er 12 jaar tussenuit te zijn geweest. Ik vis met boilies en vang gewoon karper. Uiteraard zijn er dagen dat ik niets vang, zie de link in mijn handtekening, maar ik vang best leuk af en toe. Ik heb nu niet het idee dat het "vroeger" beter ging. Ik vis wel op (polder) wateren die behoorlijk groot zijn en niet op kleine karperputjes, waar ongetwijfeld een vorm van dressuur kan/zal zijn. Als ik de filmpjes op YouTube zie die in Engeland gemaakt worden over karpers die al minimaal tientallen keren, gezien de staat van sommige bekken, gevangen zijn en dat dit gewoon met (ronde)boilies gebeurd, kan ik mij niet aan de indruk onttrekken dat karpers toch redelijk domme vissen zijn. Of het interesseerd ze gewoon niets. Uiteraard is er wel een vorm van dressuur, maar ze worden toch tientallen keren, en misschien nog wel veel meer, gevangen. Het wordt misschien iets lastiger, maar uiteindelijk pakken ze de boilie, rond of niet, blijkbaar gewoon weer op. Wordt de aanwezigheid van dressuur niet wat overdreven?
Gewoon, lekker vissen.
René van der Linden
Berichten: 149
Lid geworden op: 31-07-2010 20:15

21-05-2014 11:33

Intelligent is een karper niet! Maar kan van 'nature' weldegelijk situaties herkennen qua gevaar, het blijft een dier. Die kun je kunstjes leren (denk aan voeren, op locatie terug laten keren), maar door negatieve ervaringen ook zeer zeker afleren. Denk bijvoorbeeld aan strakke lijnen door de waterlaag, op of naar stek.
Dit leervermogen laten we het zo maar even noemen kan van karper tot karper verschillen.

Maar voor mij geen probleem, blijven jullie lekker met rond vissen, niet dan :wink:

On Topic aub...
Mense mense, kalm aan dan breekt het lijntje niet...

Plofkarper... Mag het een pondje minder zijn alstublieft?
Gebruikersavatar
Ger Milius
Berichten: 332
Lid geworden op: 19-02-2008 19:29
Locatie: Breda
Contacteer:

23-05-2014 10:24

in mijn optiek ( maar wie ben ik nu eigenlijk ) zal er veel harder dressuur gaan optreden tegen deze idiote vormen, er liggen er niet veel van , met ronde boilies heb je ook herkenning maar die worden massaal ingezet en dus is het veel moeilijker voor de vis om te bepalen aan welk rond balletje het gevaar hangt.
met driehoekjes vierkantjes of voor mijn part penispasta is de beperking veel meer aanwezig en slaat de dressuur veel sneller toe, verschillende diameters boilies gesoakte en ongesoakte werkt veel beter, vooral als je eerst eens wat tijd besteed aan het zoeken naar de juiste plek.

over het inhakings vermogen van driehoekjes en vierkantjes hebben we het dus nog niet gehad :P

Ger
Zoals het klokje thuis tikt, tikt het ook langs de waterkant
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

23-05-2014 10:28

Denk jij niet dat een karper na al die jaren boiliegeweld het ronde balletje (in de bek) niet zo langzamerhand herkend als zijnde gevaar? Zeg een deel van de populatie...?


En toch zijn die balletjes telkens weg als ik kijk, ook op dressuur water. Ik zie ze zelfs azen, voorzichtig weliswaar, maar ze doen het wel. Voeren op de juiste plek en moment, op het juiste moment en plek vissen.

edit: eens met Ger
Plaats reactie