zelf readymade boilies maken


Gebruikersavatar
michel Tja
Berichten: 3561
Lid geworden op: 17-12-2004 08:24
Contacteer:

04-04-2014 10:11

organic,biologisch en raw food is de nieuwe trend.
vroeger was het reuzel en levertraan..
iig misschien is het wel beter helemaal niet meer met boilies te vissen maar proberen zo natuurlijk mogelijk aas te gebruiken.

en wat vooral naar mijn idee sterftes veroorzaken is het VELE voeren wat de mensen doen en vooral dan op drukbeviste en gesloten wateren.ook vraag ik me af wanneer en of er bijv. loodvergiftiging plaats vindt onderwater.

wat dan betreft ga ik volledig mee in Bart Grandia zn reactie.
en fuck de commercie! commercie Kills!
Heeeeeeeeeeeeeee Tjaaaaaaaaaa steek nog een peuk op, je bent chagrijnig.
Eek a Mouse - Ganja Smuggling
http://www.youtube.com/watch?v=YNOwqTYQ8f0
R.I.P Deniz :(
Emilio Visser
Berichten: 390
Lid geworden op: 12-05-2013 21:44
Locatie: Dordrecht

04-04-2014 13:48

bert kamp schreef:Oei oei, het verstand is inderdaad ver te zoeken, maar niet bij degenen waar jij het van denkt.

Ketose en ketonen krijg je bijvoorbeeld als je een Atkins dieet volgt, geen koolhydraten, maar enkel eiwitten eten.
Je begint dan, bij gebrek aan koolhydraten, vet te verbranden. Ja, het komt ook voor bij diabetici, dan heb je het over een hypo. Wat propyleenglycol doet is het omgekeerde, het zorgt voor een teveel aan koolhydraten (de glycogeen ophoping waar Mitz het over heeft) en bij diabetici heb je het dan over een hyper.

De theorie (nou ja, die van mij) is nu dat een karper van die koolhydraten actiever(hyper, ADHD) wordt, maar dat ook blijft als eenmaal die koolhydraten verbrand zijn. Omdat hij nu geen glucose meer heeft om te verbranden moet hij z'n vet reserves aanspreken, en daar verzwakt het beestje van, wat dan weer tot sterfte leid.
Bij mensen zie je dat bijvoorbeeld bij anorexia patienten, die verbranden bij gebrek aan glucose of vet hun spieren.

Wat ADHD betreft, je weet dat het advies is om suiker te vermijden ?


Bert, leuke theorie, wel een paar aan-/opmerkingen:

Ketose bij een hypo? Bij een hyper bedoel je?

Voor ADHD zie ik geen oorzakelijk verband met je theorie.

Zoals ik het even snel lees verhoogt propyleenglycol door verlaagde insulinegevoeligheid van cellen het bloedsuiker (hyper), wat als gevolg heeft dat er meer insuline geproduceerd zal worden om dit te compenseren.
Daarnaast wordt er in de lever door de onstane ketose (door verminderde glucose in de cellen) een proces op gang gezet waarbij de ketonen worden omgezet in glucose m.b.v. propionaat (aanwezig door afbraak propyleenglycol) Dit kan dan samen met de reeds extra in het bloed aanwezige glucose wordt opgeslagen als leverglycogeen en, zodra de reservoir vol zijn, als vet. Dat kan dus potentieel tot leververvetting lijden en ook een verhoogd metabolisme door de hogere insulineproductie. Wat ik me nu alleen afvraag is in hoeverre de vervetting wordt tegengegaan door de ketose, waarbij het opgeslagen vet weer wordt verbrand.
Dat de karper actiever wordt is aannemelijk door het verhoogde metabolisme, hij heeft dan tenslotte meer energie. Daar zou een potentieel gevaar kunnen liggen doordat hij meer inteert op zijn vetvoorraad en, in noodgevallen, ook op zijn spiermassa. Het interen op spiermassa levert dan energie en zorgt vanuit de het homeostasebegrip door lagere verbranding ook voor compensatie van het verhoogde metabolisme.
Ik zie dit echter niet optreden in combinatie met leververvetting, interen en vervetten zal nooit gelijktijdig optreden, dit kan wel optreden in tijden van overvloed (lente/zomer/najaar), maar wordt dat dan niet (deels) gecompenseerd door het extra gebruik in de winter? Of wordt er dan door verminderd vissen/voeren een lagere concentratie propyleenglycol veroorzaakt wat dus geen verhoogde activiteit geeft?

Je zou op basis van bovenstaande aannemelijk kunnen maken dat de sterfte in het voorjaar niet direct veroorzaakt wordt door de propyleenglycol omdat er geen geval te bedenken is waarbij de vis teveel inteert. De verhoogde activiteit zal waarschijnlijk gecompenseerd worden door de extra vetopslag gedurende de rest van het jaar. Dat deze opslag niet gezond is lijkt me duidelijk, maar dat zou meer een slechter algemeen gezondheidsbeeld geven en niet zo toegespitst en collectief op/in 1 periode.

Of mis ik iets?
Laatst gewijzigd door Emilio Visser op 04-04-2014 14:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
paul veenendaal
Berichten: 261
Lid geworden op: 05-11-2003 01:00
Locatie: lathum

04-04-2014 13:55

Ok even offline dan,

Ik ken mitsz lang genoeg om te weten wat die wel en niet bedoeld, heb lang genoeg gevist met zwarte bollen van hem (vismeel) .
Wat ik iedereen kan verzekeren als je niet zelf je spullen maakt is het meeste geconserveerd dat het bewaarbaar is,en ook dat de meeste van jullie bollen in renswoude gemaakt worden voor diverse merken dus.
Dat is dus ook de reden dat mitsz ermee gestopt is (waterlandbaits), vroeger werkten we met kril e.d ik hoor dat heel weinig de laatste tijd.
Als je vers wil hebben dan draai gewoon zelf met vers spul, en wil je ready dan maak je ready he,toen iedereen riep dat het de verkeerde kant opging met voeren jaren geleden was er niemand die ook maar een had uitstak (de goeien daargelaten),alleen vers is meestal beter (niet altijd).

Gr Paul
Gebruikersavatar
bert kamp
Berichten: 2343
Lid geworden op: 01-10-2002 02:00
Locatie: almelo

04-04-2014 15:02

Emilio, je haalt hypo en hyper door elkaar, hypo is te weinig bloedsuiker maar dat heeft geen relatie met ketose, hyper te veel bloedsuiker en dat heeft weer niets te maken met leververvetting.
Suikerziekte is een stofwisselingsziekte en heeft niets te maken met karpersterfte door mpg.
Ik heb insulinegevoeligheid, ketose en ADHD in eerste instantie ook niet genoemd, dat waren Henk en Hilco.
Wat ik in reactie daarop heb gepost was alleen maar een poging om te laten zien dat wat Hilco onzin vindt misschien toch niet helemaal onzin is. Het heeft geen wetenschappelijke achtergrond en ik ben ook geen voedingsdeskundige (wel een liefhebber, maar dat is weer een heel ander verhaal).

Het punt is dat er een theorie is dat mpg verantwoordelijk is voor een deel van de voorjaarssterfte en Mitz wil dat uit gaan zoeken, that's all.
Emilio Visser
Berichten: 390
Lid geworden op: 12-05-2013 21:44
Locatie: Dordrecht

04-04-2014 15:17

Bert, een hyper heeft wel degelijk te maken met ketose bij diabeten, er wordt zelfs aangeraden regelmatige met ketosticks te controleren bij stress e.d. en ik kan het weten... ;)

Je reactie was zo gek nog niet, relevant genoeg om mij te prikkelen e.e.a. wat beter uit te zoeken. Ik kom alleen tot de conclusie dat het onwaarschijnlijk is om vanuit de door jou opgestelde theorie die sterfte te verklaren. Ben hierin ook geen deskundige, weet (noodgedwongen) vrij veel van de menselijke stofwisseling, maar dat wil niet zeggen dat dit voor karpers geheel hetzelfde werkt. Mocht iemand inhoudelijk kunnen reageren op mijn verhaal, al dan niet om het te ontkrachten, dan hoor ik het graag.

Het onderzoek van Mitsz lijkt me hoe dan ook nuttig, eender of het nu wat bewijst of ontkracht; meer info is altijd beter, zeker als het om een dergelijk fenomaan gaat.
Michel Hulshof
Berichten: 458
Lid geworden op: 28-01-2014 18:13

04-04-2014 15:55

Leuke discussie, echter karpers met ratten of met mensen vergelijken niet relevant. Voor een paar dagen terug bood ik boilies aan op PVA basis LOL.
Ontopic: Ik snap de link niet met mensen en de film supersize me.
Er is al langer bekend dat McDonalds allemaal troep in het eten dondert een broodje hamburger ( nou ja hamburger plak boterhamworst is zelf nog dikker ) wat na een jaar nog geen schimmel opstaat. Dus op basis daarvan concluderen dat vet eten slecht is.... Het eten van McDonalds is slecht. Er zijn verschillende diëten ook gebaseerd op enkel vet eten ( als we dan toch gaan vergelijken ) waar mensen juist vanaf vielen. Er zijn diëten die gebaseerd zijn op "carb-cycling" ( bepaalde hoeveelheden koolhydraten per dag afgewisseld gedurende week ) eiwit diëten en weet ik veel wat voor diëten nog meer.
Supersize me is een docu die over 1 persoon gaat wil je een documentaire maken met relevante uitkomsten zorg dan ook voor meerdere testpersonen wil je objectief zijn.
De mens kent verschillende stofwisselingstypes de mensen die een beetje aan fitness of bodybuilding doen kennen de term ecto, meso en endomorph ongetwijfeld. Een ecto is iemand die de godganse dag alles kan vreten wat hij/zij wil, maar door de snelle stofwisseling komt de persoon geen gram aan. Meso kan bijna alles eten wat hij/zij wil en met training verbrand deze persoon vet en ontwikkelt sneller spiermassa. De endo hoeft maar te kijken naar een hamburger of zak chips en is gelijk een kilo rijker.
Daarnaast is er de laatste tijd veel ophef over eiwitrijk eten en een mogelijk verband met kanker.
Wat ik probeer te zeggen en ik ga zo nog een stapje verder in deze, waarom afgaan op dergelijke documentaires en verbanden leggen met bepaalde soorten boilies ik durf wel verder te gaan dan dat om gelijk alle stellingen onderuit te halen.
Een overschot aan koolhydraten ( mits niet gebruikt ) wordt opgeslagen als vet
Een overschot aan eiwitten ( mits niet gebruikt ) wordt opgeslagen als vet en bij menselijke consumptie geldt dat als men niet voldoende vloeistoffen drinkt dat de nieren en de lever ook een flinke opdonder krijgen.
Stel je hebt een water die niet in verbinding staat met open water, op dat water zitten 2 vissers visser A met readymades en KH rijk aas en visser B met een verse eiwitrijke boilie. Het is hartje winter dus de karper aas passief, beweegt minder en is veel minder energie nodig voor verplaatsing en vertering van voedingsstoffen. Ik durf te beweren dat bij een gelijke dosering het resultaat hetzelfde zal zijn, daarnaast een eiwitrijke boilie bestaat uit eiwitrijke componenten. De dierlijke componenten hiermee reken ik alle melen met een oorsprong van varken, koeien, kippenvlees sporen bevatten van middelen welke als antibiotica of als hormoon worden toegediend, immers kuikens worden volgespoten of gevoerd met middelen waardoor ze na 6 week rijp zijn voor de slacht. Deze stoffen komen in de bloedbaan terecht en zo ook in de botten van de dieren. De botten worden verpulverd en gedroogd en verwerkt in boilies.
Ik durf haast wel te stellen dat de biggen die worden gevangen lijden aan een vorm van obesitas de hangbuiken komen voort uit de kunsten die wij vertonen om vis te vangen. Om nu de schuld toe te leggen op visser A met zijn readymades op KH basis of visser B met zijn eiwitrijke boilies, volgens mij moet er gekeken worden naar de vissers in het algemeen. Wij willen vis vangen hierdoor gaan wij vissen voeren en laten wennen aan ons aas de vis krijgt een overschot aan voedingsstoffen binnen ( een overschot van KH's of Proteïnen is beide slecht ) net als bij een mens zal bij overgewicht of ernstig overgewicht het hart sneller moeten werken om het bloed rondgepompt te krijgen bij inspanning. Zoiets soortgelijks zal ongetwijfeld bij een karper ook gelden. Nogmaals mijn mening is 50/50 en ontopic freezers/readymades.
Ik geloof er heilig in dat zelfgemaakte readymades beter zijn dan fabrieks readymades of freezers beter zijn dan zelfgemaakte ready's geen idee. E.e.a zal afhangen van de grondstoffen gebruikt in de zelfgemaakte en voor de rest geldt het verhaal hierboven.
Mitz je zult best ergens een punt hebben, echter blijf je een bollenbakker of nauw betrokken bij het bollenbakken. Maar echt objectief vind ik je mening in deze niet en ik ben er van overtuigd dat het verschil nooit aangetoond kan worden.
Emilio Visser
Berichten: 390
Lid geworden op: 12-05-2013 21:44
Locatie: Dordrecht

04-04-2014 16:07

Kunnen we die PVA boilies niet gelijk meenemen in de test of verdwijnen de resulaten dan? 8)
Rene Zoeter
Berichten: 477
Lid geworden op: 14-12-2013 14:07
Locatie: Hoeksche Waard

04-04-2014 16:40

Emilio Visser schreef:Bert, een hyper heeft wel degelijk te maken met ketose bij diabeten, er wordt zelfs aangeraden regelmatige met ketosticks te controleren bij stress e.d. en ik kan het weten... ;)


Ik heb nu 14 jaar diabetes type 1 en heb hier nog nooit van gehoord. . Wel van ketose maar dat komt pas vrij bij langdurige hoge glucose waarden, en dan doe je iets niet helemaal goed. Een hyper is een te hoge glucose waarde die je weer terug brengt naar normale waarden dmv b insuline te injecteren. Bij langdurige hoge waarden spreek je niet meer van een hyper.
Gewoon, lekker vissen.
Emilio Visser
Berichten: 390
Lid geworden op: 12-05-2013 21:44
Locatie: Dordrecht

04-04-2014 17:06

Rene Zoeter schreef:Ik heb nu 14 jaar diabetes type 1 en heb hier nog nooit van gehoord. . Wel van ketose maar dat komt pas vrij bij langdurige hoge glucose waarden, en dan doe je iets niet helemaal goed. Een hyper is een te hoge glucose waarde die je weer terug brengt naar normale waarden dmv b insuline te injecteren. Bij langdurige hoge waarden spreek je niet meer van een hyper.



Ik 24 jaar, lees dit even: http://www.kdcn.nl/page/51/hyperglycemie.html
Doorklikken in de linker balk is ook wel handig.

We dwalen wel lekker af hè.... :)
Rene Zoeter
Berichten: 477
Lid geworden op: 14-12-2013 14:07
Locatie: Hoeksche Waard

04-04-2014 17:25

We dwalen zeker af. :wink: Maar ik blijf er bij dat ketonen pas in je urine komen bij lange hoge bloedsuikerwaarden. Ik ben nog nooit gecontroleerd op ketonen, mogelijk wordt dit meegenomen in de drie maandelijkse controle?,en heb echt wel eens hoge glucose waarden. Ik heb er nog nooit een uitslag van gezien en heb ook geen teststrips. Althans dit is wat de internist mij verteld, en die zal het wel weten toch? Maar goed, dit is wel heel erg off-topic.
Gewoon, lekker vissen.
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

05-04-2014 01:59

Ik ben ook geen echte deskundige, maar weet in grote lijnen wel hoe het metabolisme van vissen werkt.

Eerst even iets over glycogeen. Dat is opgeslagen energie (is eigenlijk glucose), die o.a. dient als (snelle) reserve energiebron en om de bloedsuikerspiegel op peil te houden.
Propyleenglycol wordt in het lichaam o.a. omgezet in pyrodruivenzuur, wat weer gebruikt kan worden als directe energiebron, om de bloedsuikerspiegel op peil te houden en opgeslagen kan worden als glycogeen.
Een vis is geen diabeticus, dus hoe kan ie dan ooit hyper worden van MPG?

Wat betreft wintersterfte, dat wordt natuurlijk meestal veroorzaakt door zuurstofgebrek.
Een gezonde vis (met voldoende vlees en vetreserves) kan misschien wel een jaar zonder eten (door de trage stofwisseling van vissen).
Vissen die ongezond de winter in gaan (om wat voor reden dan ook), is denk ik de meest voor de hand liggende oorzaak op wateren waar geen zuurstofgebrek is.

Zoals ik al eerder heb gezegd vind ik 10 procent MPG in je mix wel heel erg veel, maar of het schadelijk is?
Zelfde verhaal met een overschot aan koolhydraten.

Op de meeste wateren hoogstwaarschijnlijk niet, maar het is in ieder geval niet mijn manier van aas maken.

Lucky Luke
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

05-04-2014 08:20

De grootste test is al gedaan en dat is de praktijk. Als jaren vissen we op karper en vieren we met boilies. En idd er vinden soms sterftes plaats. Gekke is dat je geen peil op te trekken is waar zoiets gebeurd. Er zijn zat wateren die zwaar bevist en bevoerd worden met oa readys en waar niks gebeurd. Maar ook wateren die licht bevist zijn waar ineens sterfte optreed. Als ons aas de grote boosdoener zou zijn dan was dat inmiddels al duidelijk moeten worden. Ook sportvisserii nederland ziet geen gevaar. Daarbij komt in het geval van mpg dat dat spul erg snel uitleket waardoor er zowiezo niet veel van geconsumeerd word.Ben daarbij ook eens een onderzoek tegengekomen dat de boilies toch maar een klein deel van het menu beslaan, ook op druk beviste wateren.Maakt het dan niks uit? Och op overbezette (betaal) wateren waar de vis afhankelijk is van ons voer zal het zeker een grotere rol gaan spelen
Gebruikersavatar
Martijn van Ierland
Berichten: 287
Lid geworden op: 21-08-2002 02:00
Locatie: 't mooie Brabantse!

06-04-2014 14:56

Is het misschien een idee om topicstarter dan te helpen aan andere manieren van conserveren van zijn boilies?

1 heb ik er al gehoord: uitdrogen en later rehydrateren (al dan niet met flavours en al dan niet met water van de plas waarin je vist)

2: niet volledig uitdrogen, maar enkele dagen en dan in emmers met zout zetten (ook geschikt voor zoete bollen)

3: Overgieten met melasse. Dagelijks opschudden (enkele keren) en om de 1 a 2 dagen een schep melasse erbij (voor je langdurige trip, enkele weken moet lukken, is namelijk suiker wat nog beter conserveert dan zout)

4: ?
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

08-04-2014 13:54

Drogen is t best. Bewaren in papieren zakken of kartonnen dozen.

Wat betreft de rest van t verhaal... ik zoek t wel uit in de praktijk.

groetjes...

Afbeelding
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

08-04-2014 14:46

Ligt bovenstaand nu aan de aassamenstelling of het gebruik van conserveermiddel?
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

08-04-2014 14:55

Tis alles bij elkaar Sven. Dit kwam door de beroerde samenstelling.

Maar als je een goed recept wil conserveren _dus met veldoende eiwitten en vette e.d.
dan heb je veel meer bewaarmiddelen nodig.
Er zijn ook boiliebedrijven die b.v. broodverbetermiddel gebruiken in hun aas. Dat zijn regelrecht
verzadigde vetzuren. Die zijn dodelijk voor mens en dier...

Ik wil nogmaals benadrukken dat we ook niet weten hoeveel een vis er van eet.
Dus moeten we extra voorzichtig zijn.

Vind ik.
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

10-04-2014 17:47

We beginnen nu wel ergens te geraken Mitsz, geef eerlijk toe dat ik een paar jaar niet veel gevolgd heb..

Volg dit topic dan ook met interesse :)
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

10-04-2014 20:33

Mitsz,
Broodverbetermiddel bevat naast plantaardige olieën en vetten ook een sterke emulgator.

E471
Mono- en diglyceriden van vetzuren, Glycerol-vetzuuresters, Mono- en diglyceriden, Mono- en diglyceriden van voedingsvetzuren

Bereiding/oorsprong:
Synthetische vetten, verkregen uit glycerol (E422) en natuurlijke vetzuren. Deze vetzuren kunnen van dierlijke of plantaardige oorsprong zijn. In de praktijk is het vrijwel altijd plantaardig vet, maar het gebruik van dierlijk vet is niet uit te sluiten.
Algemene opmerking:
Chemisch is er geen onderscheid te maken tussen dierlijke of plantaardige vetzuren.

Dit e-nummer behoort tot de categorie geleermiddelen, emulgatoren, stabilisatoren en verdikkingsmiddelen (E400-E495).

Mocht ik nu houdbare bollen zonder conserveermiddelen willen maken, dan draai ik een deeg met enkel droge stoffen (ook vloeibare) dat geen water of ander vocht bevat.
b.v. een 50 / 50 mix met een behoorlijke gomsoort plus 20% MPG en 20% broodvet. Dan kom ik al een heel eind zonder eieren of water te gebruiken.. Tijdens het draaien zorg ik dat het deeg lekker warm (35 *C ) word om het lekker soepel en verwerkbaar te krijgen. Nu zal het vochtgehalte in de bollen na het draaien en rollen al aardig in de buurt van de 15 % liggen, dus conservering is dan ook niet nodig behalve het droog bewaren.
Resultaat, een ongeconserveerde bol waar ik dan weer naar hartelust reclame kan en mag maken. Er zijn immers geen conserverinsmiddelen toegevoegd. Maar of deze mixsamenstelling en verwerkingprocedure met vet, gom, emulgator en mpg wel echt gezond is weet ik dus niet.
Groet'n Henk..

still growing Old.
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

10-04-2014 20:50

Toevallig he?

Twijfel ik ook aan.
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

10-04-2014 21:03

Wat ik bedoel Mitsz, de ingrediënten zijn nog niet zo verkeerd, maar de samenstelling maakt het ongezond.
Groet'n Henk..

still growing Old.
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

10-04-2014 21:18

Ik mot de rotzooi niet Hendrik.

We moesten bij twijfel toch niet inhalen?
Michel Hulshof
Berichten: 458
Lid geworden op: 28-01-2014 18:13

10-04-2014 21:45

Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

10-04-2014 22:10

Het word onder andere gewonnen uit mensenharen en eendenveren.. L-cysteïne.
Groet'n Henk..

still growing Old.
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

12-04-2014 19:00

Sorry mannen,

bedoelde de vetstof. Dat bietje eiwit zou ik zelfs hier en daar wel kwijt kunnen in sommige samenstellingen. Die rommel bevordert de Maillard reactie en dan krijgen we een mooiere korst.

Maar over brood ga ik het met jou niet hebben. Hahaha
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

13-04-2014 18:02

Beste Mitsz, zoek het ook eens in de emulgatoren die rijkelijk aanwezig zijn in jou broodvet/verbeteraar..

De deegstabiliteit wordt groter als een emulgator wordt gebruikt. Dit heeft het voordeel dat schommelingen in het productieproces minder snel leiden tot een verandering van de kwaliteit. Gerezen deegstukken zijn beter bestand tegen mechanische schokken als een emulgator is gebruikt. Het gebruik van emulgator mag echter geen excuus worden om het niet zo nauw te nemen met regels der kunst. Brood bakken heeft veel te maken met discipline. Kleine veranderingen kunnen grote gevolgen hebben.
De werking van een emulgator en een oxidatief meelverbetermiddel zijn meestal additief. De combinatie van de twee geeft een beter resultaat dan het gebruik van beide verbetermiddelen afzonderlijk.
Groet'n Henk..

still growing Old.