Draaibaarheid en uitharding 2 mixen


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Mathieu de Witte
Berichten: 739
Lid geworden op: 25-02-2005 14:14
Locatie: 's-Gravenpolder

11-03-2014 22:30

Beste carpboarders.

Ik heb een 2tal mixen opgezet en ben eigenlijk benieuwd naar de uitharding en draaibaarheid hiervan.
Ze hoeven niet steenhard te worden maar enigzins wel fatsoenlijk weg te zetten zijn met een werppijp. Andere ingrediënten hoef ik niet persé in de mix. Het gaat mij puur om het draaien en de hardheid van het eindresultaat. Aanvullingen of tips om dit te verbeteren met bestaande ingrediënten zijn uiteraard welkom. Het liefst geen gebruik van tarweproducten. (vandaar de keuze ook voor polenta)

Zijn deze mixen enigzins fatsoenlijk te draaien? Zonder dat het zeer zachte boilies worden?

Over deze 2 mixen gaat het:

Zoete mix

Tijgernootmeel óf melkpoeder vet 200 gram
Negerzaad 50 gram
Hennep gemalen 50 gram
Polentabloem 200 gram
Polenta grof 300 gram
Soja volvet getoast 200 gram
Corn Steep Liquor 50ml
Flavour 5ml
Sweetner 3 gram
Ei compound 100 gram

Totaal: 1,1kg mix en hierop ongeveer 400-500ml water

Vismeelmix:

Hennep gemalen 100gram
Polentabloem 200 gram
Polenta grof 300 gram
Soja volvet getoast 100gram
LT-vismeel 300gram
Liquid krill 50ml
Flavour 5ml
Ei compound 100 gram

1,1kg mix + 400 a 500ml water.

De mixen komen nu zo uit dat het handig is met afmeten/wegen en het kopen en gebruiken van hele verpakkingen zonder veel ingeredienten over te houden.

Gr.
Volg The Carp Brothers Incorporated op facebook! --> Link

Carp Brothers Incorporated the movie! : http://youtu.be/paFsduV61_E
Jop Boot
Berichten: 467
Lid geworden op: 19-12-2005 14:54

12-03-2014 00:12

Hard worden zal wel, zo niet keihard. Maar rollen...
Je mist toch wel iets van een binder in beide mixen, maar ja je wilt (liever) geen tarwe.

Waarom eigenlijk niet?
Ook voor TV-snacks en Kant en Klare mee neem bami.
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

12-03-2014 02:19

De basismelen hebben eigenlijk maar drie functies in je mix. Zorgen voor de koolhydraten (oftewel het zetmeel, dat wordt omgezet in glucose en dus snel beschikbare energie), verder voor de binding en de uitharding van je bol. Daarnaast zijn ze natuurlijk ook nog eens heel goedkoop!
Sojameel wordt meestal ook onder de basismelen geschaard, maar eigenlijk is dat meer een eiwit- en vetleverancier.
In een mix met voldoende eiwitten en vetten m.i. dan ook overbodig.

Ik denk ook dat je met alleen polenta (is maïs) veel te weinig binding hebt.

Overigens, één van de allerbeste binders is tarwegluten, een product dat volgens mij bijna niemand meer gebruikt (condoom).
Jop Boot
Berichten: 467
Lid geworden op: 19-12-2005 14:54

12-03-2014 09:05

Tarwegluten is echt een jaren 80 product. Een binder met een hoog eiwit gehalte, dat was in die jaren helemaal top!

Maar we dwalen af. Waarom niet de helft van de totale hoeveelheid polenta vervangen door tarwemeel?
Ook voor TV-snacks en Kant en Klare mee neem bami.
Gebruikersavatar
Peter van Loo
Berichten: 1785
Lid geworden op: 09-08-2011 00:41
Locatie: Schiedam

12-03-2014 10:13

Dat wordt een brokkel bol Mathieu, en die werppijp kan je ook wel thuis laten!!

Groet, Peter
Gebruikersavatar
Mathieu de Witte
Berichten: 739
Lid geworden op: 25-02-2005 14:14
Locatie: 's-Gravenpolder

12-03-2014 16:24

Bedankt voor de antwoorden!

Als ik in beide mixen nu van de 300gram polentagries (grof) het verander naar 200 gram tarwebloem en 100 gram polentagries?

Zal dit dan voldoende binding geven?

Het is meer dat ik een boilie wilde maken op basis van alleen maisproducten + toevoegingen in plaats van de standaard combi mais + tarweproducten die er overal gebruikt worden. Zonder gelijk naar het duurdere wouwbloem o.i.d te gaan.

De sojabloem volvet zit inderdaad alleen in de zoete mix om de eiwitjes, vetjes en voedingswaarde wat op te krikken en het niet geheel een koolhydraatbol wordt. In de vismeelmix is het meer opvulling zonder een schraal of duur ingrediënt hier voor te gebruiken en het hele verpakkingen oplevert als ik alle ingrediënten bestel.

Gr.
Volg The Carp Brothers Incorporated op facebook! --> Link

Carp Brothers Incorporated the movie! : http://youtu.be/paFsduV61_E
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

13-03-2014 00:55

Mathieu,

Theoretisch heb je dan idd. geen problemen meer met je binding en uitharding.

Wat betreft de bovenste mix, zou ik zelf geen tijgernootmeel of volle melkpoeder gebruiken.
Met tijgernootmeel krijg je in totaal zo,n 9 procent ruwe celstof (vezel) in je mix, wat de opname van je voedingsstoffen kan verminderen.
Met volle melkpoeder krijg je 7 procent lactose (melksuiker) in je mix, een suiker die karpers heel slecht kunnen opnemen. Waarschijnlijk doordat ze weinig (of geen?) lactase (het enzym wat lactose afbreekt) in hun darmstelsel hebben.

Kan je voor die 200 gram beter een birdfood gebruiken, b.v. Haith’s Nectarblend, of iets van Cede.
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

13-03-2014 14:33

Mix 1 valt uit elkaar, geen binding genoeg.

Ligt eraan of je melkpoeder of tijgernotenmeel neemt. De combinatie van melkpoeder en soja geeft een goede binding. Er zit té veel polenta in. Mais : soja 3:1 is t best. Ach lees de rotzooi maar door, maar ik zou er wat bloem bijgooien.

Mix 2 wordt ook te "bros"

gooi 200 gram polenta eruit en doe een ons bloem. Houd je 100 gram over voor iets anders. Handje Robin Red of zo....
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

14-03-2014 02:01

Doe mij maar een Amstel mout!
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

14-03-2014 11:38

Ja

een beetje biergist kan ook geen kwaad....
Gebruikersavatar
Mathieu de Witte
Berichten: 739
Lid geworden op: 25-02-2005 14:14
Locatie: 's-Gravenpolder

15-03-2014 19:59

Mitsz, ook bedankt voor jouw antwoorden!

Met de polenta eruit, bedoel je hiermee de polentabloem of polentagries?
Of bedoel je toevallig de polentagries er gedeeltelijk uit en polentabloem er juist weer bij?

Ik ga waarschijnlijk een deel polentagries er dus uithalen en dit vervangen door tarwebloem. Is tarwemeel volkoren (dus tarwebloem met griezen en zemelen) eventueel ook een waardig alternatief?

Ook zal ik de melkpoeder of tijgernootmeel gaan vervangen, het aandeel soya volvet getoast iets verlagen naar 100gr en in totaal dus 300gram overhouden voor een (liefst zoet) ingrediënt.
Wellicht een Eivoer geel/birdfood zoals hilco aangeeft.
Andere suggesties (liefst zoetig) zijn ook welkom!

In de vismeelmix zal ik de basis dus ook ietwat veranderen.

Bedankt!

Gr.
Volg The Carp Brothers Incorporated op facebook! --> Link

Carp Brothers Incorporated the movie! : http://youtu.be/paFsduV61_E
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

15-03-2014 23:34

Dit lijkt mij wel een hele mooie (zou ik zo zelf mee gaan vissen):

Cede eivoer geel 250 gram
Polentabloem 200 gram
Polenta grof 100 gram
Tarwebloem 200 gram
Soja volvet getoast 100 gram
Hennep gemalen 50 gram
Negerzaad 50 gram
Haiths super red 50 gram
Corn Steep Liquor 50ml
Flavour 5ml
Sweetner 2 gram
Ei compound 100 gram


Tarwemeel zou ook kunnen (bindt iets minder dan bloem), maar je hebt al genoeg vezel in je mix. Cede eivoer is een compleet diervoeder, dus inclusief vitamines en mineralen en is tevens gezoet.
Zitten wel wat grove ingredienten in de mix (eivoer, gemalen hennep, super red).
Persoonlijk maal ik die altijd fijner (i.v.m. het draaien).
Gebruikersavatar
Mathieu de Witte
Berichten: 739
Lid geworden op: 25-02-2005 14:14
Locatie: 's-Gravenpolder

16-03-2014 13:24

Hilco wederom bedankt.

Met de verschillende soorten birdfood/eivoer ben ik al wel enigzins bekend.

Heb er al wel eens vaker boilies mee gedraaid. Dan komt dus ook weer bij dat dit ingrediënt dus ook in veel andere boilies van andere vissers kan voorkomen.

Nu maakt dat in principe weinig uit op het water waar ik vis, echter blijf ik ook een beetje zoeken naar een afwijkend zoet ingrediënt waar veel minder mee gevist wordt.

Veel van de zoete ingrediënten die dan geschikt zijn bevatten echter veel suikers waardoor ik bang ben dat de mix hierdoor gaat plakken. (aangezien ik dan 250/300 gram in de mix wil gebruiken)

Hét zoete en relatief goedkope ingrediënt wat weinig gebruikt wordt en niet gaat plakken in de mix en ook nog eens een mooi patroon bevat en geen birdfood/eivoer is lijkt toch weer een kleine uitdaging om te vinden. (lees onder de € 3,00 per kg)
Vitamealo komt wel in de buurt, alleen hierin zitten dus weer een deel slecht verteerbare melksuikers? (het aandeel melkpoeder wat in de vitamealo zit) Sprayfo/lammeren opfokmelk zijn in principe gewoon varianten toch?

Gr.
Volg The Carp Brothers Incorporated op facebook! --> Link

Carp Brothers Incorporated the movie! : http://youtu.be/paFsduV61_E
Gebruikersavatar
Peter van Loo
Berichten: 1785
Lid geworden op: 09-08-2011 00:41
Locatie: Schiedam

16-03-2014 23:29

Als ik jou was zal ik eens met tapioca meel gaan stoeien.

Groet, Peter
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

17-03-2014 00:17

Iets wat denk ik bijna niemand gebruikt is kikkererwtenmeel, kost bij Toko Tjin € 2,65 per k.g. Zou dus een alternatief kunnen zijn en ik heb er zelf ook wel eens aan gedacht.
Heeft ook nog een leuke voedingswaarde en er zitten 11 procent suikers in.
Zal weinig tot geen binding geven, omdat er geen gluten in zitten, maar dat moet met je tarwebloem en ei-compound wel goed komen.

http://www.onlinetoko.eu/a-23064345/rij ... flour-1kg/

Wat betreft de opfokmelkpoeders, die zijn in grote lijnen allemaal gelijk. Voor zover ik weet bestaat Vitamealo niet eens meer.
Dat melksuiker slecht opneembaar is, heb ik in een onderzoek gelezen. Is eigenlijk ook wel logisch, een vis is geen zoogdier, dus waarom zou ie dan een enzym hebben, wat dat afbreekt.
Dus mogelijk veroorzaakt het darmklachten.
Heb altijd vaak Sprayfo gebruikt, maar dat ga ik (voor de zekerheid) in het vervolg niet meer doen.
Gebruikersavatar
Mathieu de Witte
Berichten: 739
Lid geworden op: 25-02-2005 14:14
Locatie: 's-Gravenpolder

17-03-2014 23:22

Door jullie antwoorden gaat het wel goedkomen. Bedankt hoor 8)

Ruim 2x meer boilies voor de prijs van een 5eu freezer. Scheelt mij weer in de portemonnee en geeft me weer wat ruimte om meer/vaker te voeren.

Deze 2 (aangepaste) mixen gaan we eerst draaien.
Een 3e mix voor als het eenmaal een beetje loopt zat ik te denken aan een combi van kruiden en vleesmeel. Zijn de eiwitten in vleesmeel enigzins goed verteerbaar? Natuurlijk geen lichaamseigen eiwitjes zoals in vismeel zoals ik ergens las hier op carpboard.

Gr.
Volg The Carp Brothers Incorporated op facebook! --> Link

Carp Brothers Incorporated the movie! : http://youtu.be/paFsduV61_E
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

18-03-2014 03:38

Ik wou dat ik ook zo kon denken, maar op mijn manier ben ik nog altijd op zoek naar de ultieme bol. Ik weet natuurlijk ook heel goed dat die niet bestaat, maar het is nou eenmaal de aard van het beestje.
Mijn bol voor dit jaar kost mij minimaal 8 Euro per kilo, ok. ik gebruik heel weinig aas, maar dan toch.
Ik heb aan alles gedacht, nutriëntenverhouding (i.v.m. de energievoorziening), vitamines, mineralen, sporenelementen, vezels, smaak, geur, vrije aminozuren, smaakversterkers, feeding stimulants, prebiotica, essential oils en immuunstimulants.

Komt mijn buurman naast me zitten, met een twee Euro zakje bollen van de Boilieman en vist mij naar huis.

Het geluk is met de dommen??
Rene Zoeter
Berichten: 477
Lid geworden op: 14-12-2013 14:07
Locatie: Hoeksche Waard

18-03-2014 09:39

De vraag is dan, wie is de domme? :wink: Wie weet maakt het uiteindelijk gewoon geen "bol" uit?
Gewoon, lekker vissen.
Gebruikersavatar
Mathieu de Witte
Berichten: 739
Lid geworden op: 25-02-2005 14:14
Locatie: 's-Gravenpolder

18-03-2014 19:38

Op sommige wateren zal het inderdaad vast wel een verschil kunnen maken. Denk aan laagbezette wateren met veel natuurlijk voedsel.

Echter het water waar ik vis zit een dergelijk groot bestand aan vis dat bij deze de regel kwantiteit over kwaliteit een beetje opgaat. Je maakt met (vaker en meer) voorvoeren gewoon meer kans dat de vissen blijven hangen en het gemiddelde omhoog gaat. Zou je hetzelfde doen met een boilie waarvan de prijs van ingrediënten niet uitmaakt zou het wellicht nog beter gaan.
Helaas ben ik nog geen miljonair voor zover ik weet :lol:

Nu wil ik ook geen boilies maken met weinig voedingswaarde/attractie enz. maar met deze receptjes kom ik wel een eind opweg voor een fatsoenlijke boilie met een aantrekkelijk prijskaartje :wink:

En van 5euro naar 2,20 de kilo is weer een stukje goedkoper waardoor ik voor dezelfde prijs weer iets meer of juist vaker kan voeren. Eens kijken wat die tactiek ons opbrengt dit jaar! De karpers op dit water zijn niet erg kieskeurig gelukkig dus ik hoop dat de tactiek van regelmaat weer een stukje van de sleutel is naar succes :wink:

Aankomende zomer zal ik ook eens wat kilotjes gaan draaien van een in verhouding dure boilie met erg hoogwaardige ingrediënten voor de instant sessies. Misschien levert dit weer een aantal bonusvissen op :wink:

Gr.
Volg The Carp Brothers Incorporated op facebook! --> Link

Carp Brothers Incorporated the movie! : http://youtu.be/paFsduV61_E
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

20-03-2014 13:33

Sommige karpers zitten er altijd tussen die kieskeurig zijn.

Het verhaal van Alijn met z'n tijgernoten op de Gavers is daar een voorbeeld van.
Konnie die grote schub nooit mee vangen.

Wees flexibel in je denken, maar houd het binnen de perken...
Gebruikersavatar
Mathieu de Witte
Berichten: 739
Lid geworden op: 25-02-2005 14:14
Locatie: 's-Gravenpolder

24-03-2014 17:02

Zo af en toe ga ik wel eens aan de slag met particles, alleen door de grote hoeveelheid kleinere vis heb ik er nog geen potten mee kunnen breken.

Verschillende soorten/smaken boilies alsmede tactieken van voeren of juist niet komt natuurlijk allemaal aan bod 8)

Daarnaast zwemmen er ook een aantal vissen die er zelden tot nooit uitkomen. Óf zeer slim of eten ze geen vissersaas.

Gr.
Volg The Carp Brothers Incorporated op facebook! --> Link

Carp Brothers Incorporated the movie! : http://youtu.be/paFsduV61_E
Gebruikersavatar
michiel moore
Berichten: 327
Lid geworden op: 03-05-2013 17:36

25-03-2014 00:10

Imo ben je met een gram of 50/75 aardappel/rijst of mais zetmeel ook safe wat harding betreft
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

25-03-2014 12:06

Dat breekt alleen weer zo snel af onder water...

bietje te snel
Plaats reactie