Hoe bepalen jullie welke ready made te kopen?


Rene Zoeter
Berichten: 477
Lid geworden op: 14-12-2013 14:07
Locatie: Hoeksche Waard

25-02-2014 10:11

Ik vraag dit omdat ik me verwonder over de prijzen die men durft te vragen voor ready made boilies. Mainline is volgens mij wel de topper met iets van €15,- per kilo. Aan de onderkant zit volgens mij de Boilieman met een prijs vanaf €2,-. Ik kan nergens vinden wat er exact in ready made boilies zit. Aan de ene kant logisch want anders maakt iedereen ze na, aan de andere kant weet je niet waar je voor betaalt. (Vreemd eigenlijk want als je iets koopt wat voor mensen bedoelt is, is men verplicht de ingrediënten op de verpakking te zetten)Wat rechtvaardigt een prijs van €15,- de kilo? Hoe weet je nou dat je een goede boilie koopt? Omdat ze duur zijn? Of ga je dat een aantal maanden op diverse wateren testen om het zo te bepalen? Of ga je uit van ervaringen van anderen? Ik draai mijn eigen boilies, en moet ook uiteraard eerst testen of ze vangen, maar ze kosten ongeveer €1,75 de kilo, en ze zitten in ieder geval goed in elkaar, vind ik, en voor die prijs kun je nog eens wat proberen. 8) Ze zijn ook makkelijk aan te passen. Zomaar een vraag dus, gewoon nieuwsgierig.
Gewoon, lekker vissen.
Bas van Oorschot
Berichten: 33
Lid geworden op: 25-02-2014 10:02

25-02-2014 10:31

Ik vis nog niet zo heel lang (net aangemeld hier :p).
Maar mijn ervaring is eigenlijk van alles wat ik heb uitgeprobeert tot dus ver dat het niet zo heel veel uitmaakt. Ik voer altijd met een goedkope ready made die goed geur afgeven en als ik het niet vertrouw of wat dan ook pak ik dezelfde smaak van een duurder merk puur op eigen gevoel.
Maar vaak vis ik ook met de goedkope (3.50 per kg) en vang ik eigenlijk evenveel mee.

Dus ik weet niet echt of het nu heel veel uitmaakt.

Mischien dat op langer termijn dit wel een duidelijker beeld laat zien maar dat is dus nog ff afwachten van deze kant.
Vangsten 2015:
Schubkarper: 4
Spiegelkarper: 1
Graskarper: 0
Brasem: 0
Zeelt: 14
Gebruikersavatar
michel Tja
Berichten: 3561
Lid geworden op: 17-12-2004 08:24
Contacteer:

25-02-2014 11:50

versheid,structuur,smaak,vertrouwen,prijs,goede ervaringen
Heeeeeeeeeeeeeee Tjaaaaaaaaaa steek nog een peuk op, je bent chagrijnig.
Eek a Mouse - Ganja Smuggling
http://www.youtube.com/watch?v=YNOwqTYQ8f0
R.I.P Deniz :(
Fred Hazenbroek
Berichten: 1976
Lid geworden op: 04-12-2004 00:32
Locatie: z-h

25-02-2014 12:01

Das toch simpel.. Degene met de mooiste/grootste vissen op de site zijn de beste!!
Nog een mooi verhaal erbij voor het vertrouwen , en gaaannn! :roll:

Oplettendheid is wel geboden! Mocht een verhaalschrijver switchen van bedrijf, doet hij dat niet
voor niets. Dan zijn de andere boillie,s natuurlijk NOG beter !! :wink:










P.s Doe mij maar freezers!! (gevoelskwestie, geen theorie)
Mocht het nodig zijn, zijn hier ook short term ready,s van te maken bij een goede
leverancier.
Ach man..Ga toch vissen !!
kees van welsem
Berichten: 24
Lid geworden op: 14-02-2014 22:41

25-02-2014 18:15

Fred Hazenbroek schreef:Das toch simpel.. Degene met de mooiste/grootste vissen op de site zijn de beste!!
Nog een mooi verhaal erbij voor het vertrouwen , en gaaannn! :roll:

Oplettendheid is wel geboden! Mocht een verhaalschrijver switchen van bedrijf, doet hij dat niet
voor niets. Dan zijn de andere boillie,s natuurlijk NOG beter !! :wink:










P.s Doe mij maar freezers!! (gevoelskwestie, geen theorie)
Mocht het nodig zijn, zijn hier ook short term ready,s van te maken bij een goede
leverancier.

wat is het voordeel vanfreezer baits in tegenstelling tot ready mades?
Fred Hazenbroek
Berichten: 1976
Lid geworden op: 04-12-2004 00:32
Locatie: z-h

25-02-2014 18:39

Zeg ik , gevoelskwestie.

Mijn ervaringen met ready,s dateren uit de vorige eeuw halverwege/eind 80
Ritchworth was toen de norm (voor zover er al iets verkrijgbaar was)
tutti-frutti,s en chicken tandoori. Goed op gevangen, maar vergeet niet dat dit icm met de hairrig
relatief nieuw was voor de karper.

Vrij snel ben ik begonnen met zelfdraaien, met (aangepaste) recepten van het deegvissen.
Nu is er zoveel goed aanbod, en ben ik hiermee om verschillende redenen mee gestopt.
Ik blijf echter een voorkeur houden voor vers gedraaide boillies.

Ik ken wel mensen die heel goed vangen met MSB :wink:
Ach man..Ga toch vissen !!
Rene Zoeter
Berichten: 477
Lid geworden op: 14-12-2013 14:07
Locatie: Hoeksche Waard

25-02-2014 19:03

wil je dan niet weten wat er in zit?
Gewoon, lekker vissen.
Gebruikersavatar
Sandor vd Beek
Berichten: 90
Lid geworden op: 02-01-2014 20:19
Locatie: Barneveld

25-02-2014 19:19

tuurlijk betaal je voor mainline ook voor de naam maar heb vorig jaar goed gevangen met banoffee van mainline en bbq butric van proline. mijn vismaat had 2 verschillende smaken van bosse boilies ofzo maar dat zijn gewoon van die fletse boilies waar bijna geen geur en smaak zitten en als je een duurder zakje open maakt ruikt het hele huis er al naar. Er zit dus wel degelijk verschil tussen goedkope en duurdere boilies qua ingrediënten.
Gebruikersavatar
michel Tja
Berichten: 3561
Lid geworden op: 17-12-2004 08:24
Contacteer:

25-02-2014 19:20

2 sessies die bizar goed verliepen.

Sessie 1: ready made van dynamite baits
Sessie 2: freezer van waterlandbaits

Als ik een voerstek bij hou voor langere tijd kies ik wel eerder voor een freezer.(gevoelskwestie :P )
2 daagjes voeren en vissen kies ik ook vaak voor een goede ready , maar zet met net zoveel vertrouwen een freezer in.
Heeeeeeeeeeeeeee Tjaaaaaaaaaa steek nog een peuk op, je bent chagrijnig.
Eek a Mouse - Ganja Smuggling
http://www.youtube.com/watch?v=YNOwqTYQ8f0
R.I.P Deniz :(
Fred Hazenbroek
Berichten: 1976
Lid geworden op: 04-12-2004 00:32
Locatie: z-h

25-02-2014 19:38

Rene Zoeter schreef:wil je dan niet weten wat er in zit?


Als je lang genoeg zelf gedraaid heb, weet je dat de basis voor 99% hetzelfde is.
Topic gaat over READY,S. Hierin zit verschil van conserveren :wink:
Ook (overdreven) naflavouren van iets wat rond is en een kleur heeft en wat ze dan een
boillie noemen. :roll:
Ach man..Ga toch vissen !!
Rene Zoeter
Berichten: 477
Lid geworden op: 14-12-2013 14:07
Locatie: Hoeksche Waard

25-02-2014 19:49

Freezers zijn toch ook ready mades? Altans in mijn optiek wel.
Gewoon, lekker vissen.
Rene Zoeter
Berichten: 477
Lid geworden op: 14-12-2013 14:07
Locatie: Hoeksche Waard

25-02-2014 19:51

Sandor vd Beek schreef:tuurlijk betaal je voor mainline ook voor de naam maar heb vorig jaar goed gevangen met banoffee van mainline en bbq butric van proline. mijn vismaat had 2 verschillende smaken van bosse boilies ofzo maar dat zijn gewoon van die fletse boilies waar bijna geen geur en smaak zitten en als je een duurder zakje open maakt ruikt het hele huis er al naar. Er zit dus wel degelijk verschil tussen goedkope en duurdere boilies qua ingrediënten.


Is wat extra flavour dan bv €12,- waard? Er zit dus verschil in geur tussen de boilies, maar tussen de ingrediënten?
Gewoon, lekker vissen.
Gebruikersavatar
Sandor vd Beek
Berichten: 90
Lid geworden op: 02-01-2014 20:19
Locatie: Barneveld

25-02-2014 20:01

Rene Zoeter schreef:Is wat extra flavour dan bv €12,- waard? Er zit dus verschil in geur tussen de boilies, maar tussen de ingrediënten?


je ziet ook meer zaden enzo zitten maar ik ga idd meeste voor flavour en ook dat ze nog goed ruiken na een paar uur in het water hebben gelegen.
Fred Hazenbroek
Berichten: 1976
Lid geworden op: 04-12-2004 00:32
Locatie: z-h

25-02-2014 20:08

Rene Zoeter schreef:Freezers zijn toch ook ready mades? Altans in mijn optiek wel.


Technisch gezien JA en NEE
Ready made is de term voor tijdelijk houdbare boillies buiten de vriezer.
Er zijn er die vangen na 2 jaar nog vis, al zou ik er niet mee vissen
Met freezers afhankelijk van verschillende factoren een dag of 5.

Als ik freezers bestel zijn ze ready voor mij , en hoef ik niet te draaien :lol:
Ach man..Ga toch vissen !!
Briann Alma
Berichten: 72
Lid geworden op: 18-02-2014 18:41

25-02-2014 21:05

Ik kies voor de bedrijven die veel vertellen over de bollen via media.. Dan ben je als bedrijf ervan overtuigd dat het goed zit. En natuurlijk naardat ik ze probeer is het echt met vertrouwen te maken.
Zo vis ik altijd 1 hengel met een special range tijgernoot van Martin SB. In de polder heb ik die boilie aan de hair 14 uur in het water laten liggen. En de kleur was voor de helft veranderd door de modder etc. Maar de geur was nog even sterk als normaal, en ik vang met deze bol weinig vis maar de vis die ik ermee vang zijn super vissen. Lijkt alsof die daar de voorkeur voor hebben maar dat is mijn mening.
Ik ben dit jaar begonnen met Fiber Ice. Daarmee mijn PR verbeterd naar 36 pond, dus gister avond maar weer 5 kg fiber ice van TTB bestelt. En ook nog de red Pistache 5 kg om te testen.

gr
kees van welsem
Berichten: 24
Lid geworden op: 14-02-2014 22:41

25-02-2014 22:49

als ready's en freezer baits hetzelfde is dan zijn ready's toch praktiser. met bewaren enzo
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

26-02-2014 12:43

De term ready made is later pas aan de variant toebedeeld die je op de plank kan bewaren.

In eerste instantie heette deze variant dan ook shelf-life, en waren zowel de shelf-life als de freezerbaits 'ready made boilies'


Het is eigenlijk een beetje hetzelfde als:

Je gebruikt een floater (drijvend aasje) om een pop-up haak-aas te maken. Pas later begon men deze drijvende aasjes 'pop-up's' te noemen ;)
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Rene Zoeter
Berichten: 477
Lid geworden op: 14-12-2013 14:07
Locatie: Hoeksche Waard

26-02-2014 13:56

Nog niet daverend veel reacties, maar tot nu lijkt het erop dat mensen deze boilies kopen vanwege de geur, uiterlijk en/of reclame. Kwaliteit lijkt niet echt een rol te spelen, hoewel de reclame uiteraard geweldige kwaliteit pretendeert. Als ik op deze basis zou moeten beslissen, zou ik voor de goedkoopste gaan. Ik heb net een kilootje gedraaid,

200 gr tarwemeel, 175 gr maismeel, 200 gr griesmeel, 150 gr lupinemeel, 200 gr vitamealo, 100 gr ei-compound, 75 gr tarwezemelen. Eiwit 21,7% vet 23,4% koolhydraten 55% vezelgehalte 3,6 Hier komt bij zoetstof, kleurstof, smaakstof en flavour, totale kosten gekookte boilie per kilo, €1,68. Uiteraard nog wel ff proberen :wink: Volgens mij is dit een prima boilie, en de kosten zijn zeer goed te verantwoorden om eens uitgebreid te proberen. Wat denken jullie?
Gewoon, lekker vissen.
Harm Rademakers
Berichten: 1808
Lid geworden op: 19-03-2012 19:34

26-02-2014 14:42

Goedkoop, groot en hard.
Meestal ook in deze volgorde.
Gebruikersavatar
michel Tja
Berichten: 3561
Lid geworden op: 17-12-2004 08:24
Contacteer:

26-02-2014 14:45

@ Cees,

denk dat een oudere vrouw die een gigolo besteld dezelfde eisen heeft :wink: :lol:

zelf vind structuur en uitwaseming ook erg belangrijk. de bol moet niet te dicht zijn en goed kunnen uitlekken.
Heeeeeeeeeeeeeee Tjaaaaaaaaaa steek nog een peuk op, je bent chagrijnig.
Eek a Mouse - Ganja Smuggling
http://www.youtube.com/watch?v=YNOwqTYQ8f0
R.I.P Deniz :(
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

26-02-2014 17:19

Rene Zoeter schreef:. Kwaliteit lijkt niet echt een rol te spelen


rare conclusie. Kwaliteit is moeilijk te beoordelen, en een subjectief begrip. Denk dat je dmv ervaring wel een inschatting kan maken of je met kwaliteit te maken hebt. Je gaat dan idd af op kleur, geur, smaak, structuur maar ook prijs en hoe een bol op de markt staat. Dit samen met een stukje ervaring geeft een indruk over de kwaliteit. Als je op een simpele home made boilie bestaande uit gries soja mais en vismeel met een paar attractors in de vorm van bijv een flavour en sweetner of een natuurlijk product, de sterren van de hemel vangt (en dat doe je) dan hoef je van een ready (bevroren of niet) niet meer te verwachten.
Wat ik wel weet, is dat de kwaliteit van de readys enorm is toegenomen en de vangsten erop ook.

mvg Martijn
Rene Zoeter
Berichten: 477
Lid geworden op: 14-12-2013 14:07
Locatie: Hoeksche Waard

26-02-2014 17:40

Dat is nu net mijn vraag. Hoe weet je, van te voren, of Mainline boilies van €15 kwalitatief goed zijn als je niet weet wat er in zit. Misschien zit er niet meer in dan de door jouw genoemde ingrediënten voor de "simpele" home made boilie, en betaal je dus veel te veel. Toen ik begon te karper vissen vingen we er veel op van die plastic bakjes aardbeien boilies. Geen idee wat er in zat. Later begonnen met zelf draaien en goed gevangen. Het lijkt erop dat vertrouwen voor veel mensen het belangrijkste is. Ik wil wel graag weten wat er in zit, en ook op de kosten letten. Als ik een dag of drie ga voeren, voer ik een kilo of 4 tot 6 boilies. In het geval van Mainline ben ik dan €60 tot € 90 kwijt. :o Ik vind dat iets te duur. In het geval van het boven genoemde recept ben ik €6 tot €10 kwijt en dat vind ik goed te doen en ik weet dat ik een goede boilie voer, in ieder geval qua ingrediënten. Van Mainline weet je niet eens wat er in zit. (niet alleen van Mainline uiteraard) Ook vind ik het van belang dat de boilie vers is, en dat hij niet al weet ik hoe lang bewaart wordt. Ik vries wel mijn boilies in, maar niet in heel grote hoeveelheden zodat ze niet te lang liggen.

ps het gaat mij niet om Mainline maar ik haal deze als voorbeeld aan omdat ik ze belachelijk duur vind.
Gewoon, lekker vissen.
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

26-02-2014 18:29

zeker een goede vraag, maar ik denk dat het een utopie is om te verwachten of te hopen dat een fabrikant precies beschrijft wat er inzit, en in welke hoeveelheden. Al wordt hetwettelijk verplicht te vermelden wat erin zit, dan heb je er geen reet aan. Immers je weet nooit hoeveel ervan gebruikt is!
Belangrijkste is dat het vis vangt, en geen schade aan vis en milieu word beriokkend.
Gebruikersavatar
Sandor vd Beek
Berichten: 90
Lid geworden op: 02-01-2014 20:19
Locatie: Barneveld

26-02-2014 20:43

Je moet toch doen waar jezelf vertrouwen in heb. Als jij denkt dat je net zoveel kan vangen op jezelf gemaakte bolie dan snap ik niet waarom je je zo druk om maakt. Bij mij geldt alles om vertrouwen in mijn visserij in mijn rigs en aas en ik vertrouw nu eenmaal meer in een bolie van bijv proline, mainline of gulp omdat die wel degelijk qua kwaliteit beter zijn dan een zelf gemaakte bolie.
Michel Hulshof
Berichten: 458
Lid geworden op: 28-01-2014 18:13

26-02-2014 21:13

Sandor vd Beek schreef:Je moet toch doen waar jezelf vertrouwen in heb. Als jij denkt dat je net zoveel kan vangen op jezelf gemaakte bolie dan snap ik niet waarom je je zo druk om maakt. Bij mij geldt alles om vertrouwen in mijn visserij in mijn rigs en aas en ik vertrouw nu eenmaal meer in een bolie van bijv proline, mainline of gulp omdat die wel degelijk qua kwaliteit beter zijn dan een zelf gemaakte bolie.



Euhm volgens mij sla je de plank mis.
Waaruit blijkt dat de kwaliteit van bovengenoemde merken beter zijn dan de samenstelling van bijvoorbeeld van de topicstarter?
Daarnaast weet jij dan ook wat er exact in de boilies zit van de door jou genoemde merken?
Immers als je wil vergelijken zul je beide aasjes moeten vergelijken met elkaar.
Daarnaast kan een ready made al een jaar op de plank liggen terwijl de TS wellicht boilies gebruikt die vers gedraaid zijn.
En ik kan mij enige artikelen herinneren jaren terug waarin werd gesuggereerd dat conserveringsmiddelen veelal opgemerkt werden en laat nu net bij een ready made een grote hoeveelheid conserveringsmiddelen/zuren zitten.
Als ik dan iets verder denk als iedereen nou juist met readymades vist ontstaat er dan niet juist afwijkend gedrag wat een voordeel op kan leveren voor een eigen mix zonder conserveringsmiddelen?