Boiliemix probeersel


Plaats reactie
Michel Hulshof
Berichten: 458
Lid geworden op: 28-01-2014 18:13

29-01-2014 11:54

Voor een van de wateren met een overwegend leuk bestand aan vis ergens in Friesland waar een redelijk groot deel van mijn visserij plaats zal vinden wil ik een iets andere boilie aanbieden dan de meeste vissers op het water 90% gebruikt readymades in standaardsmaken, geuren en kleuren.
Daar ik er een tijdje uit ben geweest en nog wel beschikking heb over enkele basis recepten welke aangevuld kunnen worden met enkele additieven zijn er wat mensen bereid om hun licht te schijnen over deze bol?
Er is sprake van hengeldruk op het water, stekkeuzes zijn beperkt tot zeer beperkt dus voercampagnes kan maar de kans is groot tot zeer groot dat als er gevist wordt dat de plek bezet is. Daarom zijn voercampagnes al bijna uitgesloten.
Vanwege overige witvis ben ik geen voorstander van partikels om mee te vissen, voeren met partikels tijdens de sessie is echter een ander verhaal.
Waar het mij om gaat is het volgende rolbaarheid, uitwaseming en hardheid van de bol. Eventuele tweaks spreekt voor zich die ik kan toevoegen tijdens verbetering van het recept.

15% polentabloem
20% tarwebloem
15% maismeel
10% sojameel ( volvet getoast )
7,5% rijstmeel
15% tijgernootmeel
10% pindameel
7,5% mix van gemalen vogelzaad en negerzaad ( dit voor een iets grovere open structuur )

De twijfel zit in de rolbaarheid en de hardheid echter zou er met de tijgernootmeel of pindameel enigszins geschoven kunnen worden om ei albumine toe te voegen tot maximaal 5%.
Gebruikersavatar
Mathieu de Witte
Berichten: 739
Lid geworden op: 25-02-2005 14:14
Locatie: 's-Gravenpolder

30-01-2014 22:17

Hardheid zal wel goed zitten hoor.

20% tarwebloem is ruim voldoende voor een goed harde bol, echter sluit je een bol vrij snel af met dit ingrediënt. Met 20% is het echter nog wel te doen zolang je het voor de rest vrij grof houdt. (dus inderdaad lekker wat gemalen zaad erin)

Rollen zal ie ook wel doen hoor!

Smaakmakers heb je er ook in zitten, toevallig ook al eens gedacht aan een vloeibare (attractieve/smaakmakende) toevoeging?

Een extra boost kan ie wel wat gebruiken voor de instant werking als dit gewenst is.

Gr.
Volg The Carp Brothers Incorporated op facebook! --> Link

Carp Brothers Incorporated the movie! : http://youtu.be/paFsduV61_E
Michel Hulshof
Berichten: 458
Lid geworden op: 28-01-2014 18:13

30-01-2014 23:36

Mathieu de Witte schreef:Hardheid zal wel goed zitten hoor.

20% tarwebloem is ruim voldoende voor een goed harde bol, echter sluit je een bol vrij snel af met dit ingrediënt. Met 20% is het echter nog wel te doen zolang je het voor de rest vrij grof houdt. (dus inderdaad lekker wat gemalen zaad erin)

Rollen zal ie ook wel doen hoor!

Smaakmakers heb je er ook in zitten, toevallig ook al eens gedacht aan een vloeibare (attractieve/smaakmakende) toevoeging?

Een extra boost kan ie wel wat gebruiken voor de instant werking als dit gewenst is.

Gr.


Naast amino's wil ik als sweetener stevia eens uit proberen, echter ging het hier enkel om de mix enig minpuntje is dat de boilie vrij rijk aan koolhydraten is. Eiwit is ook een amino dus een vloeibare amino zal iets sneller uitwasemen door de grove structuur.
Deze mix zou ook makkelijk omgeschakeld kunnen worden naar een vismeel door de tijgernootmeel te vervangen voor vismeel en de pindameel zal vervangen worden door iets anders ;)
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

01-02-2014 19:31

Naast amino's wil ik als sweetener stevia eens uit proberen


Een jaar of 8 a 10 geleden Stevia via ebay ingekocht en ja, 'het' bracht reactie en het ving. Maar een wonder middel is het niet hoor. 'Heb het vervolgens met andere producten op de grote hoop door de mix gegooid...
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Gebruikersavatar
Mathieu de Witte
Berichten: 739
Lid geworden op: 25-02-2005 14:14
Locatie: 's-Gravenpolder

01-02-2014 22:53

Stevia is inderdaad een van de verschillende bekende zoetstoffen.

Wil je het nog een niveau verder hebben kan je NHDC (Neohesperidine Dihydrochalcon) gebruiken.
Wel vrij prijzig spul, maar je hebt er maar erg weinig van nodig dus als je het omrekent per kilo mix valt het nog best mee.
Mooie is dat het een sweetner en een ''versterker'' in 1 is. Het versterkt je zoete ingredienten en smaak in een mix.

Daarnaast is C.S.L. een leuke vloeibare attractor met veel (vrije) aminozuren, behoorlijk eiwitrijk ook :wink:

Wellicht ook de rijstmeel vervangen door een ingredient als lijnzaadmeel of vitamealo of de sojabloem volvet opschroeven voor wat meer eiwitjes. Nu kan een koolhydraatrijke boilie ook prima scoren hoor, de meeste ''scopex birdfood'' boilies zijn ook koolhydraatrijk. Maar vangen ze er minder om? :wink:

Gr.
Volg The Carp Brothers Incorporated op facebook! --> Link

Carp Brothers Incorporated the movie! : http://youtu.be/paFsduV61_E
Michel Hulshof
Berichten: 458
Lid geworden op: 28-01-2014 18:13

01-02-2014 23:34

Marco Mostard schreef:
Een jaar of 8 a 10 geleden Stevia via ebay ingekocht en ja, 'het' bracht reactie en het ving. Maar een wonder middel is het niet hoor. 'Heb het vervolgens met andere producten op de grote hoop door de mix gegooid...



Stevia is redelijk goedkoop en 450x zoeter dan normale suiker met name bij het koken neemt de intensiteit van de werking van gewone suikers af. Als "goedkope" vervanger van sweeteners met een merkje zou stevia een leuk goedkoop alternatief zijn en het is natuurlijk. Aldi verkoopt bussen stevia voor een spotprijs, enkel is dit geen zuivere stevia hier zitten vulmiddelen bij in maar dat terzijde. Stevia heeft ook niet de chemische smaak zoals sommige sweeteners kunnen hebben. Ik ga het dus niet gebruiken als "geheim" middel enkel als goedkope maar effectieve manier manier om de boilie wat zoeter te maken.
Michel Hulshof
Berichten: 458
Lid geworden op: 28-01-2014 18:13

01-02-2014 23:51

Mathieu de Witte schreef:Stevia is inderdaad een van de verschillende bekende zoetstoffen.

Wil je het nog een niveau verder hebben kan je NHDC (Neohesperidine Dihydrochalcon) gebruiken.
Wel vrij prijzig spul, maar je hebt er maar erg weinig van nodig dus als je het omrekent per kilo mix valt het nog best mee.
Mooie is dat het een sweetner en een ''versterker'' in 1 is. Het versterkt je zoete ingredienten en smaak in een mix.

Daarnaast is C.S.L. een leuke vloeibare attractor met veel (vrije) aminozuren, behoorlijk eiwitrijk ook :wink:

Wellicht ook de rijstmeel vervangen door een ingredient als lijnzaadmeel of vitamealo of de sojabloem volvet opschroeven voor wat meer eiwitjes. Nu kan een koolhydraatrijke boilie ook prima scoren hoor, de meeste ''scopex birdfood'' boilies zijn ook koolhydraatrijk. Maar vangen ze er minder om? :wink:

Gr.


Toevallig zat ik voordat ik hierop reageerde in een topic van Mitsz te lezen over eiwitrijk vs koolhydraatrijk leuke discussie maar dat terzijde. Zoals ik al zei het is een basismix en er kan nog geschoven worden qua eiwitpercentage zit de mix op gemiddeld. Met het oog op voeren is dit een bol die mijn inziens wat afwijkt van de rest het overgrote deel van de vissers gebruikt readymades op de put die ik voor ogen heb.
Aangaande birdfood ik hou van boilies met een grove structuur destijds zwaar onder de indruk van de birdfood scopex boilies van Martin SB daar ik geen tot bijna geen nachten ga vissen ( wellicht dat dit nog veranderd in de voorbije toekomst ) moet ik het hebben van instant visserij. In het verleden goede resultaten geboekt met readymades, maar zelf maken vind ik leuker. Ik geloof in de vangkracht van birdfoodachtige mixen mocht deze mix voor geen meter vangen dan kan ik altijd nog de mix wijzigen. Zal mij eens verdiepen in de NHDC, eerst nog even "aanprutsen" met eigengemaakte Goo de tutorials bomvol aardappelzetmeel maakt de Goo hard heb nog een ander idee qua bindmiddel(en).
Bedankt voor de extra info.
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

02-02-2014 02:50

Je basis lijkt mij wel ok. Alleen snap ik het rijstmeel niet en de tarwebloem kan ook wel iets naar beneden, scheelt je alweer zo’n 12,5 procent.
Ik schat zo in dat het een keiharde knikker wordt, die heel weinig signaal af geeft.
Waarom b.v. niet 50 procent basis en 45 procent tijgernootmeel en b.v. 5 procent c.s.l.

Je wilt tenslotte instant vissen!
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

06-02-2014 15:00

Knal er 40% karpershit of trouvit bij en dan doe ik ook mee.

Anders....

Wat soja isolaat en wat melkpoeder en je bent er zo ongeveer
aron thielen
Berichten: 69
Lid geworden op: 21-12-2009 14:39

10-02-2014 14:59

prima mix alleen ik zou op 5 kilo mix nog 500 gram vismeel gooien. :wink:
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

10-02-2014 16:52

Algemene opmerking;

Een mix bestaande uit delen schrijft men in % van het totale volume. Bedoeld men kilo's, dan wordt er in kilo of grammen geschreven.

Ik begin met de basis in kilo's;

1kg. sojameel ( volvet getoast )
2kg. tarwebloem
3kg. polentabloem/maïsmeel (beide zijn maisproducten, waarvan bloem de fijnst gezeefde variant is)

Aanvulling A. voor een vismix;

2,5kg. vismeel (naar keuze)
0.5kg. lijnkoekmeel
0.5kg. bloedpoeder
0.5kg. gemalen hennep oid

Evt. 0.5kg. rivierkreeften of garnalenmeel (géén garnalenschillenmeel) en slechts 2kg vismeel.

Vermenigvuldig deze aanvulling x 2 en je hebt hele kiloverpakking. De restanten meng je dan alvast voor een volgende keer en doe je in een afgesloten emmer.

Aanmaken met verse eieren.

Aanvulling B. is een mix om het jaar rond te gebruiken;

1kg. lammermelkpoeder (of vitamealo)
1kg. birdfood (cede, wittemolen oid)
1kg. notenmeel (tijger-, pinda-, of notenmeel donker)
1kg. ei-compound

Aanmaken met een vloeistof naar keuze. Of het ei-compund vervangen door bijvoorbeeld copra melasse, en dan met gewone eitjes aanmaken.

Gebruik verder vis-, zonnebloem-, lijnzaadolie e.d. naar keuze of gewoon allesdoor elkaar. Met 10 a 20ml. kom ik zelf een heel eind. Vislevers vervetten is niet mijn ding.

Verder versterkt een afgestreken eetlepel zout en een volle eetlepel kruiden de smaak flink.., ongeacht type mix.

Zoetstof kan je in welke mix dan ook gebruiken.., of juist geheel niet. 'T is maar net wat je denkt nodig te hebben. Voor flavours geldt het zelfde, en de naam van het spul hoeft zeker niet aan te sluiten bij de inhoud van je mix.

Verder is een mix van allerhande sauzen (supermarkt / toko) een leuke betaalbare toevoeging. 50ml vervangt ongeveer een middelgroot eitje en elk eitje minder maakt zachter aas, maar ook attractiever. Is maar net wat je zoekt...
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Michel Hulshof
Berichten: 458
Lid geworden op: 28-01-2014 18:13

10-02-2014 19:51

Marco Mostard schreef:Hele lap tekst


Bedankt voor je aanvulling, erg nice.
Kleine opmerking vraag. De garnalenschillenmeel maakt de zooi drijvend toch ( pop-ups ) wat is het verschil tussen garnalenmeel en eerder genoemde? Bij garnalenmeel wordt zowel vlees als de schaal gebruikt toch en vermalen dus geen goede basis voor pop ups?
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

10-02-2014 21:05

Helaas is het ene garnaalmeel het andere niet. Een roze kleurig meel in een zakje en een verkoper die er geen ervaring mee heeft, dat gaat 'm niet worden. Zoek een bollenboer die zelf werkt met wat 'ie verkoopt.

Je kunt om risico op drijvers te vermijden in mix A ook voor 250 gram garnaalmeel kiezen en de andere 250 gram opvullen met bijvoorbeeld robin red (vis 'kent' het, mocht je voornamelijk instant gaan vissen). Of 'behelp' je verder met wat paprikapoeder, viskruiden oid van de toko.

Houd er sowieso rekening mee dat garnaalmeel in warmer water eerder de neiging heeft om te gaan drijven!

Rivierkreeftenmeel heb ik ook een aantal maal gebruikt en ik vond dit donkerbruine meel zeker niet minder, wel duurder. Maar dat meel had gelukkig ook minder drijfvermogen.
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Plaats reactie