Selectief vissen


Plaats reactie
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

03-12-2013 08:33

Nog 1tje dan.

In hoeverre merken jullie dat aan een bepalende factor is om gemiddeld grotere karpers te vangen?


Ik denk dat ik mezelf fop.

Met bbtjes vang ik minder vis maar wel vaker grotere exemplaren

smellies vang ik een veelvoud aan vis maar ook de grotere exemplaren als bijvangst. Logisch dat je dan gemiddeld genomen een lager gewicht vangt zeg maar.

Hoe is dat met jullie?

Voorvoeren op langere termijn heb ik geen ervaring. De vakantie weken wel. Maar dan is het sowieso maf. Wat je erin mikt lijkt minder belangrijk, als het maar vaak is.
It's okay 2 pay
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

03-12-2013 09:18

Uitgaande van voorvoeren heb ik het idee dat ik met grote 25 mm bollen sneller op de grote vis zit ten opzichte van een stek aangevoerd met tijgers waarbij ik meer kleintjes vang. En heel stiekum heb ik het gevoel dat ik door die drukte dan ook eerder een big mis.
Viel me vroeger ook al op: ik was vaak van scherp vissen: boiliekruim pellets etc etc maay van het lompe. Bollen, klomp lood. Gemiddeld ving ik vaker en meer. Hij vaak de grote
Camiel Driehuis
Berichten: 1242
Lid geworden op: 05-05-2004 15:37
Locatie: lelystad

03-12-2013 12:33

Ik ben er heilig van overtuigd dat kleiner aas grotere vis opleverd.

Met een enkele maiskorrel aan de hair gingen de gemiddelde kilo's omhoog.
Meerdere korrels op de hair leverde inee s meer kleine vis op.

Zal niet overal opgaan maar hier iig wel
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

03-12-2013 13:00

Typisch zo'n geval waarin velen andere praktijkervaringen hebben en een klein theoretisch verschil door alle andere variabelen bijna niet aan te tonen is. Ik heb zelf de indruk (maar niet meer dan dat) dat een attractiever aas meer vis vangt, maar zeker ook de grotere. Dat je gemiddelde gewicht lager is als je veel vangt is denk ik logisch, al die kleinere schubs die relatief weinig gevangen worden gaan dat gemiddelde naar beneden brengen, zelfs al zou je ook meer grote vissen vangen.
Tegelijkertijd lijken er wel aassoorten en vooral tactieken te zijn waarbij je het jezelf moeilijker maakt om een grote vis te vangen, op een geconcentreerde dumpplek van klein aas vang je naar mijn idee moeilijker grote vis. Spreid het wat meer uit dan lijkt het weer meer in balans.
Wat mij dikwijls is opgevallen met erg attractief aas is dat die echt grote vis er toch vaak af komt als het met de kleinere vissen wat minder is. Afgelopen najaar nog zo'n mistnacht, weinig actie, één beet en de grootste vis van het jaar op de mat, toeval?
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
maarten kok
Berichten: 434
Lid geworden op: 10-11-2005 09:14
Locatie: enkhuizen

06-12-2013 23:09

Intressant onderwerp klaas . Op een water hier in de buurt. heb ik daar wel wat ervaring mee . Het betreft een zeer makkelijk water met een groot bestand aan karper. Ik maak op dit water altijd 2 voerplekken . 1 met veel klein en atractief voer . En 1 stek met alleen 20/24 mm boilies . Je kunt wel raden waar de meeste runs vandaan komen op het kleine voer natuurlijk . De boilie stek geeft veel minder aanbeten maar wel de dikkere vissen . Ik denk persoonlijk dat dit komt door de rust rondom de voerplek . En dat de kleintjes het atractieve voer veel sneller vinden en gaan eten .

Op het zelfde water bestaat het bestand uit 95% schubjes . Met vismeel boilies krijg ik de meeste aanbeten. maar heb daar nog nooit een spiegel mee kunnen vang. Met mierzoete boilies echter wel . Ik heb al op meerdere wateren gemerkt dat spiegels vaak zoetekauwers zijn .

Mvg maarten kok
van de tip tot de top !!!!!! hou ze open slapen kan altijd nog .
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

07-12-2013 11:06

je maait gras Maarten :D
It's okay 2 pay
Gebruikersavatar
Peter van Loo
Berichten: 1785
Lid geworden op: 09-08-2011 00:41
Locatie: Schiedam

07-12-2013 17:39

Op het zelfde water bestaat het bestand uit 95% schubjes . Met vismeel boilies krijg ik de meeste aanbeten. maar heb daar nog nooit een spiegel mee kunnen vang. Met mierzoete boilies echter wel . Ik heb al op meerdere wateren gemerkt dat spiegels vaak zoetekauwers zijn .


Ze vinden het beiden even lekker.

Groet, Peter

ps niet verwonderlijk natuurlijk met een bestand op jou betreffende water van 95% aan schubben.
maarten kok
Berichten: 434
Lid geworden op: 10-11-2005 09:14
Locatie: enkhuizen

08-12-2013 12:26

??? Peter. er is wel degelijk verschil in vangsten met zoet en zout aas . Ik ben niet de enigste .
van de tip tot de top !!!!!! hou ze open slapen kan altijd nog .
Gebruikersavatar
Peter van Loo
Berichten: 1785
Lid geworden op: 09-08-2011 00:41
Locatie: Schiedam

08-12-2013 14:25

Ga jij maar eens op een fifty/fifty plas vissen met 'zout' aas, zeg een vismeelbol, wedden dat jij meer spiegels vangt!!
Punt A hebben die beesten geen voedselvoorkeur en punt B azen de spiegels agressiever en zijn minder alert.

Groet, Peter

ps En dat jij niet de enige dat zal best, een beetje kuddegedrag is niet nieuw, vandaar dat die andere dat ook vinden!!
leon leendert
Berichten: 144
Lid geworden op: 26-05-2013 10:13

08-12-2013 16:07

Ik vind het allemaal wat tegenstrijdig,..het vissen buiten de zogenaamde voerplek met 2x25mm bollen en uiteindelijk gewoon knollen vangen,..de rig verplaatsen naar de voerplek en plots de zwaardere vissen vangen.,ik betwijfel het of je het uiteindelijk kan afdwingen om alleen maar de grotere vissen te vangen omdat ik vaak het tegenovergestelde heb meegemaakt.
Ik heb in het verleden altijd een logboek bijgehouden,.aas,netto vistijd,regen,zon,luchtdruk enz enz enz,..en ik ving met bijvoorbeeld een zoete bol net zoveel spiegels als schubs en andersom.
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

08-12-2013 16:37

Tis niet zwart wit...... of alleen grote of alleen kleine, je kan wel.nuance aanbrengebln
Gebruikersavatar
Cor Nannings
Berichten: 1248
Lid geworden op: 21-03-2002 01:00
Locatie: Hoorn

08-12-2013 17:10

Soms is rond maar soms vierkant beter :P

CN
Unicorn Carp Fisching
Plaats reactie