Warm aas?


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Gino Nicolaas
Berichten: 19
Lid geworden op: 01-10-2013 01:45

30-11-2013 00:06

Hey allemaal!

Ik heb een vraag wat betreft de wintermaanden, ik zat zo is na te denken wat ik met mijn aas kon doen om een karpertje over de streep te trekken. Had wel een aantal dingetjes bedacht maar één vraag bleef bij mij door het hoofd spoken.

Het klinkt misschien stom maar zou het zin hebben om je aas (iets wat) te verwarmen in de wintermaanden zodat;
-Ten eerste, de geur beter vrij komt. weet niet in hoeverre dat wetenschappelijk nut zou hebben
-Ten tweede, omdat wij mensen ook meer energie krijgen na een warme maaltijd in de kou. Nou zijn mensen warmbloedig en karpers koudbloedig en hebben wij hoogstwaarschijnlijk hele andere enzymen, maar hier heb ik weinig verstand van
- Ten slotte omdat het warmte af geeft wat een karper misschien net over de streep kan trekken om een kijkje te nemen. Dit zal natuurlijk ook niet lang werken

Ik weet dat dit misschien een domme vraag is en ik beter op zoek kan gaan naar de karper, dit doe ik ook wel en zal ik ook blijven doen. Maar ik heb op school altijd meegekregen dat een vraag pas stom is als je em niet stelt. Op Internet kon ik hier eigenlijk niets over vinden en bovendien misschien hebben jullie er passende en logische argumenten voor. :D

Ik ben benieuwd! Groetjes Gino
Ik ga vissen om te vissen, niet om te vangen.
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

30-11-2013 02:29

Domme vragen bestaan niet, geeft alleen aan dat je er over nadenkt en dat zouden er meer moeten doen. Ik doe niet anders, geeft een extra dimensie aan het vissen zelf .

In de wintermaanden bij een watertemperatuur van zo’n 4 –5 graden Celsius blijft je aas natuurlijk niet zo lang op temperatuur. Bovendien zou je het in een thermosfles moeten bewaren i.v.m. de luchttemperatuur.

Heeft dus denk ik helaas geen meerwaarde, maar ik vind het wel heel leuk bedacht!
Gebruikersavatar
Peter Matheesen
Berichten: 684
Lid geworden op: 14-06-2013 22:53

30-11-2013 10:48

Stel dat je op de 1 of andere manier een stek zou kunnen verwarmen dat zou pas resultaat kunnen opleveren,daarbij denk ik dan aan woonboten die op een kanaal liggen,daar word toch ook verwarmd en zou de boot geen warmte uitstralen?
Verwarmingselementje in het water leggen gaat een dure zaak worden vrees ik :o :o :o Vind die warmte geen slecht idee want de vis zal steeds in de winter de warmste plaatsen opzoeken.Boilies die warmte uitstralen op de 1 of andere manier door een of andere chemische reactie met water?Wie weet?Geen vergif natuurlijk.
Heb soms heldere momenten zijn wel schaars
Gebruikersavatar
Gino Nicolaas
Berichten: 19
Lid geworden op: 01-10-2013 01:45

03-12-2013 01:35

Dat zou inderdaad mooi zijn en uiteraard is het dan wel van belang dat dit geen schade toebrengt aan de ecologie. Misschien is het zoeken naar warmere plekken wel gewoon onderdeel van de (winter)sport en moeten we het maar hierbij laten.

Wél vroeg ik me af of er iets van een soort peillood bestaat met een soort van kleine thermometer in gebouwd zodat het makkelijker wordt om die warmere plekken te vinden?
Ik ga vissen om te vissen, niet om te vangen.
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

03-12-2013 12:50

Je kan met natuurkundige formules een hoop rekenen aan warmteleer, maar zonder het allemaal voor te rekenen heb ik zo'n vermoeden dat de invloed op de watertemperatuur verwaarloosbaar is en het aas maar heel kort op temperatuur blijft.
Aan de andere kant heb ik ook pas uitgezette projectspiegels midden in de winter 15km zien zwemmen en een sluis zien passeren om bij een warmwateruitlaat te eindigen. De invloed van die verwarming moet bij de sluis in het beste geval verwaarloosbaar zijn, dus of ze op zo'n miniem temperatuurverschil af komen of dat ze er bij toeval doorheen komen en dan het warmere deel opzoeken, dat weet ik niet.
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

04-12-2013 08:15

ik pis altijd in het water. Dan weten ZE ook da k er ben
It's okay 2 pay
Gebruikersavatar
Peter Matheesen
Berichten: 684
Lid geworden op: 14-06-2013 22:53

04-12-2013 20:07

Klaas vd Herik schreef:ik pis altijd in het water. Dan weten ZE ook da k er ben


Is dat jouw voerstrategie? :lol: :lol: :lol:
Heb soms heldere momenten zijn wel schaars
michiel hoeyberghs
Berichten: 73
Lid geworden op: 14-08-2012 00:29
Locatie: mol

24-12-2013 00:22

redelijk nihiel resultaat denk ik.
warm aas (bollie van 20 mm) dat je in water van 7 grade kiepert is direct terug koud.
watertemperatuur gaat ook geen invloed hebben aangezien je met een hele slok water te maken hebt volgens mj. wel leuk idee jaa.
bollen komen maakt ze trouwens ook superzacht.
karpervissers zijn:

a) mensen met veel te veel tijd en geld
b) mensen met een mentale beperking en dus GEK!
c) ordinary peaple trying to catch an extrodinary carp fish!!!
d)all of the above
Mark Traas
Berichten: 25
Lid geworden op: 07-10-2012 19:09

29-12-2013 13:10

Een bol maken met een natriumacetaat oplossing misschien?
Natriumacetaat wordt hard en geeft voor ca 30 minuten een warmte af rond de 57 graden.
Dat in combi met een snowman montage zou langer moeten werken lijkt me.

Alleen hoe maak je er een bol van?
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

29-12-2013 13:37

-Ten eerste, de geur beter vrij komt. weet niet in hoeverre dat wetenschappelijk nut zou hebben


Ik zou het zoeken in een stevig deegmanteltje om een kleine boilie heen of deeg om een kurkenballetje gekneed.
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Plaats reactie