Boilie ingrediënten voor lange termijn voerstek


Plaats reactie
Pim Zoeter
Berichten: 9
Lid geworden op: 19-08-2013 12:43

21-08-2013 12:00

Er is al veel over gezegd en geschreven, maar ik ben benieuwd naar jullie mening. Welke ingrediënten kan ik het beste gebruiken voor een boilie waarmee ik nu een voerstek op wil gaan zetten en waar ik mee wil gaan voeren en vissen tot ver in het najaar? Ik maak voor het gemak even een simpele keuze uit een boilie op basis van alleen Koolhydraten of een boilie met een bepaald (flink?) percentage eiwitten.

Hebben jullie bijvoorbeeld gemerkt dat het beter werkt om voor de lange termijn een koolhydraat rijke boilie te gebruiken in plaats van een boilie met veel eiwitten of misschien juist andersom? rekening houdend met de periode van het jaar.


Groeten Pim
Gebruikersavatar
Peter van Loo
Berichten: 1785
Lid geworden op: 09-08-2011 00:41
Locatie: Schiedam

21-08-2013 22:00

Ik zeg balanceren die bollen, dus het hele jaar inzetbaar!!!

Groet, Peter

Ps koolhydraten zijn energie leveranciers en eiwitten bouwstenen.
Uiteraard kan hier over gediscussieerd worden.
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

22-08-2013 06:55

Beste Pim,

Je vraagt naar ervaringen die anderen in jaren hebben opgebouwd.

Wat denk jezelf?

OK kleinte: koi
It's okay 2 pay
Pim Zoeter
Berichten: 9
Lid geworden op: 19-08-2013 12:43

22-08-2013 19:27

Dat klopt, daar ben ik inderdaad benieuwd naar ;)

Voor de eerste maanden van het jaar (voor mij is dat vaak vanaf maart tot de paai) heb ik zelf heb altijd boiliemixen zonder vismeel gebruikt. Vanaf de paai tot ongeveer november gebruikte ik altijd boilies met een behoorlijk percentage vismeel. De sporadische sessies die ik echt in de winter vis ga ik met particles (vaak tijgernoten) aan de gang.

Maar omdat ik zelden 3 a 4 weken achter elkaar op dezelfde stek heb gevist weet ik niet of het blijft 'lopen' (indien dit het geval is) met de door mij gebruikte boilie, of dat ik misschien wel m'n eigen kansen beperk door het gebruik van een verkeerde samenstelling van ingrdiënten.
Gebruikersavatar
ferenc van de vorstenbosc
Berichten: 3043
Lid geworden op: 17-05-2003 02:00
Locatie: lisse
Contacteer:

22-08-2013 21:12

Klaas vd Herik schreef:Beste Pim,

Je vraagt naar ervaringen die anderen in jaren hebben opgebouwd.

Wat denk jezelf?

OK kleinte: koi



Is dat niet de bedoeling van een forum?
Gebruikersavatar
wally de weijer
Berichten: 462
Lid geworden op: 03-06-2011 23:33

23-08-2013 06:01

hier niet ferenc hier houden ze het liefste alles voor zichzelf en krijg je meestal van die domme antwoorden als die van klaas......
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

23-08-2013 07:09

voor mij ook niet , sorry.

Men wil alleen info krijgen, geven nooit.
In 15 jaar hulp, waaronder uren aan de telefoon met vreemde snijbonen. Ooit 1 keer respons terug gehad.

Ze vallen van mij part maar dood


Toch wel dan?

OK Wat heb je al geprobeerd?
Wat waren je bevindingen?
It's okay 2 pay
dave staal

23-08-2013 07:21

Ook goedemorgen Klaas :lol:

Was weer mindere avond gister he :wink:
Martin Rietveld CL
Berichten: 152
Lid geworden op: 12-08-2013 11:40

23-08-2013 07:26

Nou, Nou,. oke het is nog vroeg,. moguhh allemaal,. eerst ff een bakkie. :wink:

Mijn ervaringen zijn altijd dat partikels in het voorjaar in combi met zoete bollen goed werken, zomers en najaar meer vismeel en eiwitten. Ik vraag me altijd af waarom er zoveel vraag naar dit onderwerp is. Vaak werkt overschakelen per kwartaal op ander aas meer op dan blijven hangen in 1 bol. Zelf heb ik al diverse keren meegemaakt dat ik in het voorjaar zeer goed ving op een zoete scopex maar deze toch in kracht af begon te nemen met de zomer. Zelfde geld voor kruidige welke het in het voorjaar beter doen dan in het najaar.
( duikers hier op de plas vonden op een gegeven ogenblik overal bollen die niet meer gegeten werden in de zomer )
Ook zou ik wel ervaringen willen horen van mensen die echt uitsluitend meerdere jaren door vissen met alleen 1 soort bol. Misschien wel leuk om te horen of ze dan vissen vaker dubbelen en welk soort aas ze daar voor inzetten en waarom ze kiezen voor die samenstelling.
Gebruikersavatar
Mart Honen
Berichten: 1374
Lid geworden op: 21-09-2009 17:53
Locatie: Breda

23-08-2013 08:32

Ik heb zelf zo vaak een heel jaar met dezelfde bol gevist, zonder teruglopende vangsten. Grofweg was dat dan een boilie met 25% vismeel, 4 à 5 % vezels en wat zoets (dextrose en/of vitamealo i.c.m. een zoetstof).

Vissen dubbelen deed ik niet. Dan is het voor mij over op een plek, waarbij ik wel moet zeggen dat ik vrijwel alleen op kanalen (en soms op een rivier) vis. En ik wissel altijd tussen een stek of 3, die ik dan dus alle 3 het hele jaar bevis.
Ik weet het ook allemaal niet...
Gebruikersavatar
ferenc van de vorstenbosc
Berichten: 3043
Lid geworden op: 17-05-2003 02:00
Locatie: lisse
Contacteer:

23-08-2013 08:53

wally de weijer schreef:hier niet ferenc hier houden ze het liefste alles voor zichzelf en krijg je meestal van die domme antwoorden als die van klaas......



:lol: :lol:


Topicstarter, maak eens een boilie van 80% trouvit en 20% griesmeel. Een bol die ik nu 18jaar regelmatig gebruikt. En nog steeds net zo goed werkt als toen.
Pim Zoeter
Berichten: 9
Lid geworden op: 19-08-2013 12:43

23-08-2013 09:16

Zoals je ziet ben ik hier nieuw Klaas, ik ben gewoon benieuwd naar ervaringen van andere vissers (uiteraard om er zelf m'n voordeel uit te halen). Geheimschrijvers zul je altijd houden, ik doe daar echter niet aan mee..

Mijn bevindingen zijn dus dat ik vanaf nu tot pakweg november prima een boilie kan inzetten met een behoorlijke dosis eiwitten, in het verleden altijd (goed) mee gevangen. Mijn vraag is nu of er mensen zijn die uit ervaring weten of een vismeelboilie geschikt is voor een voercampagne van pakweg 3 maanden (op 1 stek), of dat eiwitten dan in je nadeel gaan werken. De nadruk ligt dus op de duur van de voercampagne

@Martin: Vroeger viste ik uitsluitend met vismeelboilies, het hele jaar door. Ook ik moet zeggen dat de winter en het voorjaar ronduit slecht waren, al gaf ik in het begin enkel de watertemperatuur daar de schuld van. Op de vismeelballen heb ik op enkele wateren bepaalde vissen meerdere keren terug gevangen. Opvallend was dat dit (toevallig?) nagenoeg altijd de grotere spiegels betrof. Pas toen ik in de winter en het voorjaar tijgernoten ging gebruiken ving ik ook in die maanden vis, dit waren (toevallig?) vaak de (kleinere) schubs.
Gebruikersavatar
Peter van Loo
Berichten: 1785
Lid geworden op: 09-08-2011 00:41
Locatie: Schiedam

23-08-2013 10:46

Pim,

Om goed te vangen kan je in de zomer tot najaar eiwitrijke boilies inzetten en later diezelfde boilies aanpassen door het eiwitpercentage te verlagen en die boilie te verrijken met vezels.

Groet, Peter

Ps probeer ook eens vismeel en zoet.
Gebruikersavatar
Jeroen v Engelenburg
Berichten: 670
Lid geworden op: 02-12-2007 18:09

23-08-2013 11:04

Boilie op basis van Soya , gries en maïsmeel....
Inmiddels al een jaar of 30 succesvol...lange termijn genoeg?
MVG Jeroen
________________________________________________

Hoe hoger je de lat legt, des te eerder ga je er onderdoor.
Pim Zoeter
Berichten: 9
Lid geworden op: 19-08-2013 12:43

23-08-2013 11:16

Dat lijkt me lang genoeg Jeroen! ;)
Gebruikersavatar
Bas Heijns
Berichten: 23
Lid geworden op: 06-07-2013 22:12
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

24-08-2013 11:05

Dag Pim,

Als ik je een tip mag geven dan zou ik mijn energie leggen in het gedrag van de vis op het betreffende water.
Het aas zal een factor in het geheel zijn (beetje gek antwoord als je een ingrediënten/aasbedrijf runt) welke natuurlijk goed moet zijn! Ga op in de omgeving, peil de dieptes goed, maak een kaartje, houd de watertempratuur in de gaten en pas de voer hoeveelheden aan, houd de andere vissers in de gaten, probeer verschillende voer strategieën, maak verschillende diameter boilies, denk als een vis!

Er staan inmiddels genoeg recepten op internet, giet er je eigen sausje over heen en gaan met die banaan.
Je zult zien dat elk water zijn eigen nukken heeft en elk aas werkt ook nog eens anders op een bepaald water.
Het gaat niet (meer) op om te zeggen dat er een aas is wat overal scoort. daarnaast zullen er vissen zwemmen die
nooit een boilie gaan aanraken, puur omdat ze dat niet als vreten (willen) zien.

Succes
Bas
http://www.basboilieshop.nl voor al uw karperaas
Gebruikersavatar
Jeroen v Engelenburg
Berichten: 670
Lid geworden op: 02-12-2007 18:09

24-08-2013 17:31

Bas Heijns schreef:
Het gaat niet (meer) op om te zeggen dat er een aas is wat overal scoort.


Wedden?
MVG Jeroen
________________________________________________

Hoe hoger je de lat legt, des te eerder ga je er onderdoor.
Plaats reactie