Flavours: dragers...


Plaats reactie
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

16-08-2013 16:41

Hoi,

Wat mij steeds verbaast: Waarom vermelden de meeste fabrikanten van flavours niet hun dragers op de verpakking...?!

Keen Carp, deed dat vroeger wel, maar nu volgens mij ook niet meer. En als er al wat vermeld wordt, dan is het vaak hooguit dat een flavour op ethyl alcohol basis is.

Het verbaast mij steeds meer, omdat ik graag wil weten wát de drager is. Oliebasis lekt nu eenmaal anders uit dan tracetine of wat dan ook...

Ik weet graag wát ik in mijn aas "kiep"...of kiepen sommigen maar zo raak...zonder te weten... :)

Benny
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

16-08-2013 17:07

Dat de drager uitlekt wil niet zeggen dat de daarin opgeloste stof ook uitlekt. Naar mijn bescheiden mening is dat een enorme misvatting. Etyl alcohol bijv verdamt zeer snel. Echter de smaakstof die erin is opgelost blijft vaak gewoon achtr in je boilie.
Als je bijv suiker oplost in water en toevoegd aan je boiliemix. Om vervolgens je boilies helemal.uit te laten drogen. Dan nog zit er suiker in je boilie, omdat suiker in dit geval een veel hogere verdampingstemperatuur heeft als water.
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

16-08-2013 17:37

Hoi Martijn,

De opgeloste stoffen in de drager kunnen misschien niet allemaal uitlekken, maar de stoffen die dat wel kunnen, daar zou het handig van zijn als je de drager wel wist, want anders weet je nooit hóe iets uitlekt.

Als je olie als drager neemt, deze lekt verticaal uit, zitten daar opgeloste componenten bij die ook verticaal uit kunnen lekken, dan weet je in ieder geval hoe iets uitlekt.

Ik ben het zeker met je EA verhaal eens: de smaak blijft gewoon achter. Echter, hoe iets uitlekt en welke componenten cq opgeloste stoffen dat ook kunnen, vind ik persoonlijk best belangrijk. Zo kun je een boilie nog meer fine-tunen, vind ik.

Inderdaad, zullen niet alle opgeloste (componenten) stoffen in de drager ook hetzelfde uitlekken als de drager en blijven lekker als smaak achter in je boilie, maar de stoffen die dat wel kunnen, daar vind ik het wel handig dat ik weet hoe of wat.

Het suiker verhaal: bekend voor me. :wink:

Maar ik zie ook niet in, wáárom fabrikanten niet hun dragers zouden vermelden. Zo geheimzinnig kan dat toch niet zijn, of wel...?

Benny
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

16-08-2013 18:10

Martijn Nederpel schreef: Om vervolgens je boilies helemal.uit te laten drogen. Dan nog zit er suiker in je boilie, omdat suiker in dit geval een veel hogere verdampingstemperatuur heeft als water.


Martijn,

Suikers die verdampen, foutje?

Groet,
Peter
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

16-08-2013 20:51

Nee
peter de buyser
Berichten: 61
Lid geworden op: 07-08-2010 17:26

17-08-2013 17:42

Vervelend als je de drager niet kent. Vraag het de winkelier.
Als je thuiskomt, druppel in glas water laten vallen. Zo leer je al veel over hoe je flavour werkt( horizontaal of verticaal)
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

18-08-2013 10:30

peter de buyser,

Ik denk ook niet, dat in de meeste gevallen de winkelier dit weet. De fabrikant daarintegen...

Die test kun je met gemak doen. Maar wat is het voor moeite voor de fabrikant, om wel de drager op het etiket te vermelden. Ik geloof nou niet, dat dat dan zo geheimzinnig moet of mag wezen.

Ondertussen weet ik van veel flavours (smaakstoffen geen geurstoffen!) hun dragers, maar het zou toch gewoon vermeld moet worden...?! Overigens, haal ik mijn flavours bijna -uitzonderingen daargelaten- nooit meer in de hengelsportzaak, maar elders, waar de dragers wél bekend zijn.

Benny
Plaats reactie