Bix en nog eens bix


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Mathieu de Witte
Berichten: 739
Lid geworden op: 25-02-2005 14:14
Locatie: 's-Gravenpolder

10-04-2013 17:37

Zoals je in de titel al kan lezen heb ik een vraag over bix.

Er zijn genoeg andere topics te vinden, echter wordt daar weinig/niets vermeld over de inhoud van de soorten bix.

Ik ben namelijk opzoek naar een goede bix met ook een mooi percentage aan dierlijke eiwitten.
Veel van deze bix/brokken bevatten namelijk zo goed als alleen maar plantaardige producten.
Ik zoek er eentje die dus ook goed gevuld is met dierlijke producten. (weer eens wat anders dan geheel plantaardig)

Zijn deze eigenlijk nog wel beschikbaar?

Er zijn zoveel soorten, maar een prestatie/krachtbrok voor paarden bevat een mooi percentage eiwitten heb ik al wel gezien.
Zijn er nog mensen die beter tips hebben qua soorten?
Het is de bedoeling om als aanvullend voer te gebruiken, om tijdens de periodes dat het los gaat lekker in ''grote'' hoeveelheden bij te kunnen voeren :wink:

Gr.

Mathieu
Volg The Carp Brothers Incorporated op facebook! --> Link

Carp Brothers Incorporated the movie! : http://youtu.be/paFsduV61_E
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

12-04-2013 15:08

Ik heb biggebix (grof), schapenbix (iets fijner), van verschillende fabrikanten. Ik meng het met verkruimelde hondebrokken
(frolic) en stukjes boilies. Ik gebruik het als vulling, niet als hoofdbestanddeel van het voer. Qua inhoud kijk ik wel
op de verpakking, en het moet goed ruiken. Ik doe het in een luchtdichte container, en bewaar de verpakking niet.
Blijft redelijke tijd goed. Ik maak regelmatig emmertjes voer voor pensessies, dus het krijgt de tijd dan niet meer om ud te worden :)

Om te voeren:
Beetje nat maken (net genoeg om bal te maken), kun je ballen van maken met the method of gewoon karper-bodemvoer van dat Franse merk sensas 2000 of zoiets (verzwaren met wat droge klei uit een zak). Justus kan ook :) om te binden en voerplekjes te maken voor het penvissen (halve tennisbal) of met de voerboot voeren (tennisbal grootte).
Flavouren met wat dan ook (wat zout, beetje vissaus, kan allemaal.

Om te vissen aan de haak door te verwerken in een boilie:
daarvoor gebruik ik het niet, alleen om te voeren. Misschien dat anderen dat wel doen.

Er zijn verschillende soorten bixen. Ruikt het goed, je kunt het altijd nog flavouren!!! Ga naar de boerenbond of iets
soortgelijks bij jou in de buurt.
Gebruikersavatar
Mathieu de Witte
Berichten: 739
Lid geworden op: 25-02-2005 14:14
Locatie: 's-Gravenpolder

12-04-2013 17:15

Bedankt voor je antwoord.

Ik ga het inderdaad als aanvullend voer gebruiken, en evt. ook bij het penvissen.
Wat melasse en/of zalmolie eroverheen. Instant attractie ;)

Andere mensen enig idee welke soorten bix ook dierlijke producten bevatten?
Een gewone brok bevat zo goed als alleen plantaardige producten.

Gr.

Mathieu
Volg The Carp Brothers Incorporated op facebook! --> Link

Carp Brothers Incorporated the movie! : http://youtu.be/paFsduV61_E
Gebruikersavatar
Schaper Michael
Berichten: 1016
Lid geworden op: 02-08-2012 22:58
Locatie: Zoetermeer

12-04-2013 19:47

Ik gebruik kippenbix (legkorrels). Geen idee wat er in zit maar ook zonder smaakstoffen is het een heel mooi voertje. 2 handjes op je stek voeren en 30 minuten later bevissen met enkel een vlokje witbrood. Superspannend en effectief.

Vanmiddag was ik in het tuincentrum en daar zag ik konijnenbix. Ik heb even op de ingredientenlijst gekeken voor je: alleen maar tarwe(gluten), mais, soya en andere plantaardige dingen.
Oh, the sea is so full of a number of fish, If a fellow is patient, he might get his wish!
- Dr. Seuss

Veel leesplezier op mijn blog Pendingen
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

12-04-2013 23:08

Ook niet te onderschatten: over een week of twee als de watertemperatuur oploopt:
een blikje tonijn of zalm door je voer, enorm sterk ruikend, en attractief.
Lekker samenknijpen en balletjes van maken.
En ja, ik heb ook kippebix (fijne korrels), veel gluten, kolpt, heb nog een zak ongeopend staan.
Gebruikersavatar
James warner
Berichten: 1241
Lid geworden op: 23-09-2009 20:08
Locatie: Zuid West Nederland

13-04-2013 15:54

Hoi Mattieu,

De meeste hondebrokken bevatten dierlijke producten oftewel vleesmeel. Alleen de meeste drijven omdat ze "gefrituurd" zijn. Maar er bestaan ook merken die geperste hondebrokken verkopen. Dierlijke producten, olien, vitaminen, graanproducten. Deze zinken! Check het merk Cavom en farmfood eens. Ik gebruik ze soms om bij te voeren en vallen redelijk snel uit elkaar.
ONDER WELK SCHRIFT????

Hey babe, wanna come over to myspace and twitter my yahoo till I google all over your facebook?
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

13-04-2013 18:41

C1000 had een paar jaar terug ook een zinkende 'vlees'brok in het assortiment. Van die platte geperste brokken die er uitzien als drie cilindertjes aan elkaar. Beetje groot om mee te voeren voor 't pennen, maar als onderdeel om een flinke voerstek mee aan te zwengelen, samen met pellets, bollen en granen (gelijke delen).., top!

Was ook zeer betaalbaar spul!

Kijk anders gewoon eens in die schepbakken van een dierenspeciaalzaak :wink: En Farmfood is zeker goed spul.., maar helaas wel aan de prijs. Is maar net wat voor kwaliteit je zoekt als opvulmiddel...
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Gebruikersavatar
Mathieu de Witte
Berichten: 739
Lid geworden op: 25-02-2005 14:14
Locatie: 's-Gravenpolder

13-04-2013 22:54

Bedankt mannen, ik ga me eens wat verder verdiepen in de honden/kattenbrokken die niet drijven :)

Gr.
Volg The Carp Brothers Incorporated op facebook! --> Link

Carp Brothers Incorporated the movie! : http://youtu.be/paFsduV61_E
Theo van der Meer
Berichten: 15
Lid geworden op: 11-09-2007 22:37
Locatie: Burgum

14-04-2013 21:14

Drijvende brokken kun je goed zinkend krijgen met een pelletpomp.
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

14-04-2013 21:16

Die pomp is ook ideaal om je boilie dip IN je boilie te krijgen zonder die eerst 26 uur of langer te moeten soaken :wink:
Gebruikersavatar
Mathieu de Witte
Berichten: 739
Lid geworden op: 25-02-2005 14:14
Locatie: 's-Gravenpolder

15-04-2013 21:09

Theo van der Meer schreef:Drijvende brokken kun je goed zinkend krijgen met een pelletpomp.


Ik zie mezelf nog geen 10kg brokken met de pelletpomp bewerken :lol:
Volg The Carp Brothers Incorporated op facebook! --> Link

Carp Brothers Incorporated the movie! : http://youtu.be/paFsduV61_E
Plaats reactie