THT op karper aas wordt verplicht.


Jop Boot
Berichten: 467
Lid geworden op: 19-12-2005 14:54

04-04-2013 22:44

Als ik het allemaal goed begrepen heb is het voor karper aas leveranciers binnenkort verplicht om een 'ten minste houdbaar tot' vermelding aan te brengen op de verpakking. Verder wordt het verplicht om de gebruikte ingredienten te vermelden. Dit alles omdat de karper nog steeds te boek staat als consumptie vis.

1. Klopt dit?
2. Zo ja, wat vinden we ervan?
Ook voor TV-snacks en Kant en Klare mee neem bami.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

04-04-2013 23:07

Is een wenselijkheid, maar daar is een wetswijziging voor nodig en uitbreiding van de controle op de warenwet. Ik geloof niet dat dit op hande is. Althans niks van gehoord.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
bas van geffen
Berichten: 1152
Lid geworden op: 12-11-2009 02:11
Locatie: bronxtel

04-04-2013 23:31

heb hier al van gehoord en het klopt... dit gaat waarschijnlijk een hoop thuisdraaiers (verkopers) de kop kosten omdat er eisen gesteld gaan worden ook aan productie en omgeving e.d.

er zijn al enkele aasmerken die hun zaakjes extra goed op orde hebben. kijk naar die rvs keukens van gulp bijvoorbeeld... die voldoen al aan alle eisen.
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

04-04-2013 23:32

in belgie is dit al aan de orde meen ik.

maar er zijn inderdaad wel wat geruchten gaande dat ze dit willen toepassen.
ik vind het maar klote,er is voor bollen bakkers straks extra werk,en extra werk betekent meer geld de kilo.
ook zullen de kleinere bakkertjes failiet kunnen gaan,minder concurentie,minder scherpe acties,er zullen enkel de grotere blijven bestaan.
en die doen wat ze willen met hun prijs,concurentie is er toch niet meer zo heftig.
dus van mij hoeft het niet hoor,nederlanders die dit wel graag hebben kunnen hart luchten in belgie,mooi geregeld toch :)
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

05-04-2013 07:10

per 01-04-2016
It's okay 2 pay
Gebruikersavatar
m.ledeuil
Berichten: 48
Lid geworden op: 10-02-2002 01:00
Locatie: Dorst
Contacteer:

05-04-2013 08:54

Ik vind het wel prima dat de gebruikte ingrediënten vermeld gaan worden op de verpakkingen. Ik weet namelijk dat de kant en klare kiloprijs van de wel groot bekende boilie fabrikanten vaak rond en onder de €. 1,- ligt (dat is misschien wel weer een openbaring voor een aantal mensen), denk hier aan Rod H., Mainline, Richworth, Dynamite, Solar,... Waarom moeten deze bollen dan in de winkel voor €. 15,- en meer soms staan? Kunnen we eindelijk zien waarom deze bollen zich onderscheiden tov de kleinere boilie boeren waar ze "maar" ± €. 6,- voor vragen, zie de verschillende aanbieders hier links!

vr. gr. Marc
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

05-04-2013 10:07

Zal je echt niet wijzer maken hoor. Als er staat:
Maismeel ( getoast?, vers?, )
Graanproducten ( welke)
Eipoeder ( logisch)
Vismeel ( er zijn vele soorten)
Dierlijke bijproducten ( welke?, aminol?, lever?, en hoeveel?)
Jop Boot
Berichten: 467
Lid geworden op: 19-12-2005 14:54

05-04-2013 10:15

Tja, Nutrabaits is er trots op dat ze al jaren op de zak zetten wat erin zit.

Maar wat moet je dan met: Trigga powder. Of nu dan weer Blue Oyster powder?

En ik begreep ook dat er geen percentages opgegeven hoeven te worden.
Ook voor TV-snacks en Kant en Klare mee neem bami.
Gebruikersavatar
jacco noordermeer
Berichten: 1889
Lid geworden op: 02-02-2007 18:08
Locatie: gorinchem
Contacteer:

05-04-2013 10:20

Ik zeg laat maar komen! 8)
Gebruikersavatar
m.ledeuil
Berichten: 48
Lid geworden op: 10-02-2002 01:00
Locatie: Dorst
Contacteer:

05-04-2013 10:22

Tja, als de percentage er niet op komen hebben we er idd geen reet aan.

vr. gr. Marc
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

05-04-2013 10:56

Als het 1-4-2016 wordt ingevoerd :wink: , dan nog zal de info volgens de warenwet zijn. Dat is dezelfde info die je vindt op een pak brinta of hondenvoer. Dus geen receptuur waar je Mainline boilies (of brinta of hondenvoer) mee kunt namaken voor 3 euro de kg. En een houdbaarheidsdatum voor self-life of freezers (mits ingevroren), :D wat denk je zelf?

Het nut is (of eigenlijk was) duidelijkheid over schadelijkheid van toevoegingen (en het eventueel niet mogen gebruiken daarvan in bepaalde concentraties). Maar dat zal voor de gemiddelde karpervisser gelijk zijn aan de vermelding van E-nummers op voeding. Nauwelijks iemand die daar op let. Er kan alleen op gecontroleerd worden door de daarvoor verantwoordelijke instanties.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Jan Willem Hilverts
Berichten: 1180
Lid geworden op: 10-09-2008 15:27
Contacteer:

05-04-2013 20:41

Het gaat nog wel een stapje verder dan alleen een THT vermelden (waaronder wetenschappelijk bewijzen dat je aas verantwoord is), maar alles duurt nog wel even. Eerst maar afwachten of het uberhaupt wel door gaat en wat er allemaal waar is.

Kans is inderdaad wel groot dat het heel veel bedrijven de kop KAN gaan kosten. Ligt er allemaal puur aan wat er in die wet zal komen te staan. Gaan ze inderdaad op wetenschappelijk niveau verder, dan zal er niet veel meer overblijven denk ik..
--- Toedeledokie ---

Jan Willem

http://www.jw-hilverts.nl
dave staal

05-04-2013 20:51

Waarom als aasfirma er nu al niet mee beginnen?
Gebruikersavatar
leen snoek
Berichten: 607
Lid geworden op: 11-11-2010 22:19

05-04-2013 21:06

m.ledeuil schreef:Waarom moeten deze bollen dan in de winkel voor €. 15,- en meer soms staan?


Ze zouden toch gek zijn als ze het niet deden zolang er nog mensen zijn die dit willen betalen?
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

05-04-2013 21:35

jacco noordermeer schreef:Ik zeg laat maar komen! 8)


Nou Jacco, dat kon nog best eens gaan tegenvallen.
Tht, dat lukt nog wel en ik mag hopen dat het daar dan bij zal blijven.

Maar afleveren volgens HACCP normen zoals sommige bedrijfjes suggereren incl. productspecificaties van de gebruikte grondstoffen met alle info betreffende inkoopdatum, verwerkingsdatum enz enz undsoweiter.
Dan heb je een vaste kantoormederwerkers / voedingsmiddelentechnologie nodig die alle handelingen registreren en bijhouden.
Ook ingekochte grondstoffen registreren incl de productspecificaties natuurlijk, volgens de HACCP norm moeten alle grondstoffen te herleiden zijn in verband met een recall.

Ik werk in een HACCP gecertificeerd fruitbedrijf, 6 man in de productie en 2 man op kantoor voor o.a. die specificaties.
Groet'n Henk..

still growing Old.
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

06-04-2013 08:09

precies Henk.

(waaronder wetenschappelijk bewijzen dat je aas verantwoord is)


En wie bepaalt dan wat verantwoord is?

Laat je niet gek maken.

Anders ga ik gewoon naar de dealer en scoor een zakkie bollen, desnoods illegaal.

Parkeerplaats Zwolle tijdens Carp 2019
he, he, he ventje... bolle kopuh...
It's okay 2 pay
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

06-04-2013 08:13

Henk,

Het HACCP gebeuren is in het algemeen een eis die bedrijven stellen aan hun toeleveringsbedrijven zoals bij jullie. Dit om eventuele fouten bij schade in het productieproces op hun te kunnen verhalen.

Was pas nog in Egypte in het hotel daar kwam ik dezelfde controlerende mannen tegen met dezelfde petjes op en witte jassen aan als in ons land. Met wel 10 leidinggevende stijf van de zenuwen er achter aanlopend. Als hotel hadden zij dat certificaat in de lobby hangen.

Jacco zal niet verder hoeven te gaan dan een stikker te plakken met een omschrijving zoals je die b.v. op broodzakken tegenkom. Als oud broodbakker weet hij wel hoe de vork in de steel zit vandaar zijn opmerking, laat maar komen.

Een prettig weekeinde gewenst,
Peter
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

06-04-2013 11:14

Natuurlijk weet Jacco als oud broodbakker (wat een benaming :P ) hoe de vork in de steel zit, hij zal het bij de sticker houden en geen reclame maken als zijnde een haccp gecertificeerd bedrijf. Het gaat immers om aas en niet om diervoeding..

Maar andere bedrijfjes die wel het haccp certificaat voeren zullen toch moeten oppassen dat dit niet tegen hen gebruikt gaat worden.
De term; volgens HACCP norm geproduceerd is bijna onmogelijk haalbaar. Om er toch stiekum reclame mee te maken is pure misleiding..de gidsen en hygiënecodes kent men veelal niet eens.
========================================

Gidsen voor goede praktijken diervoedersector
Sinds 1 januari 2006 is de Diervoederhygiëneverordening (Vo. (EG) Nr. 183/2005) van kracht. Om te kunnen voldoen aan de wet biedt deze Verordening aan diervoederbedrijven de mogelijkheid een zogeheten Gids voor goede praktijken toe te passen. Die gids staat ook wel bekend als hygiënecode. Door het werken met een goedgekeurde hygiënecode kan de controle van de Voedsel- en Warenautoriteit (VWA) op de bedrijven vlotter en efficiënter plaatsvinden.

Met het van kracht worden van de Diervoederhygiëneverordening (DHV) is het toepassen van de HACCP-principes algemeen vereist voor alle diervoederbedrijven. De DHV biedt deze bedrijven de mogelijkheid om te voldoen aan de voorwaarden door het toepassen van een hygiënecode. Een dergelijke code kan voor een sector worden ingediend. De overheid beoordeelt deze vervolgens en keurt het al dan niet goed. De goedkeuring kan zowel op nationaal niveau als op Europees niveau plaatsvinden.

Nederlandse hygiënecodes
Bedrijven kunnen werken volgens een goedgekeurde hygiënecode of volgens het GMP+ FSA schema (Feed Safety Assurance scheme). Het GMP+ FSA schema bevat al alle elementen voor een hygiënecode.
Via een kruisverwijzingstabel GMP+ / hygiënecode is inzichtelijk te maken welke voorschiften uit de hygiënecode op welke plaats in de GMP+ -standaarden zijn opgenomen.

Werken volgens een goedgekeurde hygiënecode of GMP+ gecertificeerd zijn heeft allebei voordelen.

De GMP+ gecertificeerde bedrijven kunnen dan bij een VWA-controle aantonen dat de voorwaarden van de DHV via GMP+ certificatie zijn ingevuld. Daarmee kan de VWA controle op de bedrijven vlotter en efficiënter verlopen.

Door te werken volgens de hygiënecode kunnen deze bedrijven aan de bevoegde autoriteit aantonen dat zij volgens de wettelijke voorschriften van de DHV werken. De hygiënecode is dus geen vrijblijvend advies. De code verplicht de gebruiker deze te implementeren en toe te passen, tenzij bedrijven kiezen voor het opstellen en toepassen van een eigen HACCP-plan of een minimaal gelijkwaardig GMP-systeem. Door het werken met de hygiënecode kan de VWA-controle op deze bedrijven vlotter en efficiënter plaatsvinden.

Momenteel zijn de volgende Hygiënecodes diervoedersector door het Ministerie van LNV goedgekeurd:

• Hygiënecode wegtransport diervoeders
- Besluit LNV met betrekking tot goedkeuring van de Hygiënecode wegtransport
- Verwijzingstabel GMP+ B4.1 en Hygiënecode wegtransport


. Hygiënecode "GMP B6 teelt voedermiddelen"
- Besluit LNV met betrekking tot goedkeuring hygiënecode teelt voedermiddelen
- Verwijzingstabel GMP B6 teelt voedermiddelen en Diervoederhygiëneverordening
. Hygiënecode "GMP B3.2 Tussenhandel in landbouwhuisdiervoeders voor rechtstreekse levering aan veehouders"
- Besluit LNV met betrekking tot Goedkeuring hygiënecode Tussenhandel in diervoeders B3.2
- Verwijzingstabel GMP B3.2 Tussenhandel en Diervoederhygiëneverordening
Besluit LNV met betrekking tot goedkeuring Hygiënecode Binnenvaart (PDF, 186 kB)
Besluit VWS met betrekking tot goedkeuring Hygiënecode Binnenvaart (PDF, 117 kB)
Hygiënecode Binnenvaart Levensmiddelen en Diervoeders deel 1 (PDF, 326 kB)
Hygiënecode Binnenvaart Levensmiddelen en Diervoeders deel 2: werkboek (PDF, 232 kB)
Hygiënecode Binnenvaart Levensmiddelen en Diervoeders: HACCP-analyse (PDF, 119 kB)
Groet'n Henk..

still growing Old.
Gebruikersavatar
jacco noordermeer
Berichten: 1889
Lid geworden op: 02-02-2007 18:08
Locatie: gorinchem
Contacteer:

06-04-2013 14:52

Als ex bakker!, weet ik donders goed hoe de eisen zijn aan voedingsmiddelen,
Het lijkt mij stug dat die eisen 1 op 1 aan visvoeder gesteld gaat worden.
Neem alleen al het witvis voer, bestaat grotendeels uit afdankertjes uit de voeding sector.
Afgekeurd voor consumptie dus ook gelijk maar ongeschikt verklaren voor vis voeder?
Een groot voordeel is dat consumtie vis tot nog toe grotendeels uit de kwekerij komt, daar word ons voer niet gebruikt. Met een beetje geluk krijgen we de karper nog van de lijst af zodat deze niet meer genuttigd mag worden .
Maar we gaan het zien, ik maak me er nog niet druk om ;)
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

06-04-2013 15:28

Tja ex bakker staat wel wat leuker als naam. :lol:
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

06-04-2013 15:41

Jacco, ik weet ook niet of die eisen zo gesteld gaan worden.

Mocht het onder diervoeding vallen, dan kunnen de regeltjes naar haccp richtlijnen aangescherpt worden.
Vissers aas is wel weer wat anders.

Ex bakkers zijn meestal wel oud brood of oud banketbakkers Peter, oud brood en oud banketbakkers kunnen daarentegen al op jongere leeftijd beginnen en hoeven niet aan het ex predikaat te voldoen..Snap jij het nog?? :wink:
Groet'n Henk..

still growing Old.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

06-04-2013 16:04

Maar waar komt het vandaan dat het zou gaan gebeuren?

Ik lees alleen dat sommigen iets hebben gehoord. Valt echter niks van terug te vinden op internet.

Zolang er niks te vinden is, is het wat mij betreft een hoax.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Jop Boot
Berichten: 467
Lid geworden op: 19-12-2005 14:54

06-04-2013 16:10

Dat komt bij mijn hengelsportboer vandaan.
Ook voor TV-snacks en Kant en Klare mee neem bami.
Gebruikersavatar
Peter van Loo
Berichten: 1785
Lid geworden op: 09-08-2011 00:41
Locatie: Schiedam

07-04-2013 00:22

Een tht-sticker plakken werkt omzetverhogend, plak er nog wat wat ingredienten bij en je bent klaar.

Groet, Peter
Gebruikersavatar
Brecht van de Ven
Berichten: 191
Lid geworden op: 19-09-2009 09:33
Contacteer:

07-04-2013 13:09

Ik heb idd ook begrepen dat dit volgens europese wetgeving verplicht gesteld gaat worden.
Ik heb wat proberen te zoeken maar valt niet mee, als je niet weet waar je het moet vinden, bv: http://www.pdv.nl/nederland/diervoederwetgeving/Diervoederwetgeving/page1444.php

In Belgie is die verplichting er al en wordt er gecontroleerd hierop. Je ziet bij veel merken ook de labels of zakken veranderen. Kijk maar eens naar de (nieuwe) zakken van Berkley Gulp, Mainline, Nash, Starbaits etc. Staat steeds meer gegevens op over het produkt + THT datum.

Gr Brecht