recept voor een goede minder witvis gevoelige boilie ?


Plaats reactie
Danny Slaats
Berichten: 542
Lid geworden op: 07-08-2008 11:55

04-04-2013 13:58

Naar aanleiding van een ander topic kwam de volgende vraag in mij op .

Wie heeft er een recept voor een goede minder witvis gevoelige boilie ?
Allerlei oplossingen heb ik al geprobeerd te vinden maar ik ben tot nu toe nog niks tegen gekomen wat echt goed werkt.

Grote boilies hebben geen zin met grote scholen grote brasems.
Een langere hair heeft bij mij ook geen voorkeur omdat je minder witvis haakt maar alsnog kunnen ze je voerplaats mooi leeg vreten.
Het kan ook nog zo zijn dat er gewoon niks bijt en dan heeft bij blijven voeren ook weinig zin ( wat een dilemma )
Bijvoorbeeld tijgernoten vallen ook af i.v.m. afstand , elke dag koken enz.

Al een aantal jaren vis ik nu met de gedachte dat je een gegeven paard ( brasem ) dan ook maar niet in de bek moet kijken want dan weet ik tenminste of er veel brasem op de voerplek zit zodat ik bij kan voeren als er voor mijn gevoel veel aas weg is op de voerplek.
Dit heeft echter wel weer het nadeel dat brasems juist lang blijven hangen en ik bijna niet meer weet of ik een karper of brasem visser ben gezien ik ze nu beide voer en vang.

Heeft iemand misschien een soort van oplossing in de vorm van een boilie die minder witvis gevoelig is maar toch geliefd is bij karpers ?

Elke andere mogelijke oplossingen zijn ook welkom hoor ;)
Quidquid latine dictum sit, altum videtur.
Raymon Voskuilen
Berichten: 70
Lid geworden op: 17-12-2007 19:30
Locatie: Baarn

04-04-2013 19:20

Voor als je zelf boilies maakt en je het wilt verminderen (er van af kom je toch niet als de brasem bezetting zo hoog is op dat water) kun je alle wateroplosbare ingredienten links laten liggen. Heb ook wel eens begrepen dat boilies met een hoog percentage biergist brasem afschrikt, maar nog maals er van afkomen zal heel erg moeilijk worden.
Het leven van een mens is wat zijn gedachten ervan maken.
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

04-04-2013 19:47

maismeel,vete sojabloem,en griesmeel,van alle drie mix je 1 kilo door elkaar heen.
nu heb je 3 kilo droge mix,eitjes erbij en draaien maar.geen verdere toevoegingen nodig hoor,karper is er gek op.
soms wil het ook wel eens werken om bollen kei en keihard te laten worden.
laat ze maar eens in suiker water trekken,of siroop,en droog ze daarna in het zonnetje,liefst wel 20mm +

nu heb je een schraal balletje waar de brasems minder gevoelig voor zijn :)

let ook op de manier van bijvoeren,geen vismeel gerelateerde dingen zoals pellets,voer geen gekruimelde of halve bollen,enkelt hele bollen.
maak je hair eens een flink stuk langer,om te beginnen bij 3 cm bovenkant bol onderkant haak.
zet er gerust 2 x 20mm op en het liefst geen snowman,

soms werkt het ook wel eens om op de hengel die steeds brasems oplevert extreem bij te voeren,en er dan niet op te vissen.
probeer het na 3 uurtjes nog een keer op je brasem stek,en vaak knalt er meteen karper op.

witvis tacklen blijft moeilijk,helemaal uitschakelen doe je ze nooit,dus puzzelen blijf je altijd.
Danny Slaats
Berichten: 542
Lid geworden op: 07-08-2008 11:55

05-04-2013 09:23

@rik

Een bol zoals jij beschrijft ( schrale mix ) heb ik ook mee gevist en levert inderdaad iets minder brasem op .
Ook de super harde bol scheelt brasem dit heb ik gedaan dit werkte ook redelijk , ook ging het percentage grotere karpers iets omhoog.

Een hengel verplaatsen doe ik ook wel eens vooral omdat de scholen echt langstrekken en bij het niet aanvoeren vaak na 30/45 minuten wel leeg is en het water is toch groot genoeg.

De dubbele bol moet ik ook maar eens gaan proberen ( wel eerder gedaan maar niet veel )
een snowman trekt of nep mais erbij levert idd meer witvis op maar ook veel karper.

-----------------------------------------------------------------------------------

Ik heb ook gelezen over goede resultaten met 2 zinkers een 5 tot 10 mm uit elkaar heeft iemand daar toevallig ervaring mee ?
Het lijkt me op zich wel een goed idee maar krijg je dan geen piep circus aan de kant van brasems ( en misschien wel karpers ) die het gewoon niet of moeilijk mee krijgen of dat de boilies zich onnatuurlijk gedragen ?
Quidquid latine dictum sit, altum videtur.
Gebruikersavatar
Mart Honen
Berichten: 1374
Lid geworden op: 21-09-2009 17:53
Locatie: Breda

05-04-2013 16:57

Danny,

Er werd ooit (en wie weet nog steeds) beweerd dat zwarte peper niet in de smaak valt bij brasems. In hoeverre dit waar is, ik weet het niet. Heb het zelf ooit een weekje of wat geprobeerd, maar toen ving ik sowieso heel weinig.
Wellicht de moeite waard om te proberen.
Verder sluit ik me bij Rik aan wat betreft vismeel. Dat lusten de witvissen wel.
Ik weet het ook allemaal niet...
ruud nijssen
Berichten: 87
Lid geworden op: 05-11-2003 01:00
Locatie: Meijel

05-04-2013 17:07

Hallo Danny.

Het beste recept voor minder bij vangsten is kei hard aas...
Gr. Ruud.
er is meer water dan vis!!
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

05-04-2013 19:31

Je voer flink verspreidden werkt voor mij nog altijd het beste. Mijn haakaas lgt dan ook sngle in de vlakte tussen de rest. Je komt dan met relatief attractief aas of zelfs pellets redelijk weg
Plaats reactie