boilie maken voor groot water


Erwin Hooijer
Berichten: 78
Lid geworden op: 11-01-2010 13:59

31-01-2013 19:31

hoi allemaal,

dit jaar ga ik aan de slag op een echt groot water, hierbij zullen dus ook de nodige kilo's te water gaan. het voordeel daarintegen is dat er geen dressuur of iets is. ik zoek dus eigenlijk een zo goedkoop mogelijke boilie zonder extra geur/kleurstoffen.
op aas gebied ben ik echt een leek maar inmiddels heb ik me eigen behoorlijk weg wijs gemaakt via google.
ik zoek een mix waarbij zo min mogelijjk eieren nodig zijn en de melen zo goedkoop mogelijk blijven.
hieronder ben ik al begonnen met het samenstellen van bepaalde ingredienten. ik hoop dat jullie me kunnen helpen met een goed draaiende mix.

300gr maismeel
300gr tarwemeel
100gr sojabloem vet
100gr polenta
100gr koekmeel
100gr nog in te vullen

ik begreep dat veel koekmeel zorgt voor een slehcte binding, maar tot hoeveel kan ik gaan? aangezien het een lekkere smaak heeft en nog eens erg goedkoop is.
en idem met maismeel, tot hoever kun je daarmee gaan,

als iemand iets totaal anders weet hoor ik dat ook graag. ik hoop hiermee gelijk weer wat extra te leren betreft boilies maken.

mvg erwin
Gebruikersavatar
Peter van Loo
Berichten: 1785
Lid geworden op: 09-08-2011 00:41
Locatie: Schiedam

31-01-2013 21:55

300 tarwemeel
250 maismeel
100 sojameel
200 koekjesmeel
150 cede vogelvoer

6/7 eitjes

Groet, Peter
Erwin Hooijer
Berichten: 78
Lid geworden op: 11-01-2010 13:59

01-02-2013 07:58

bedankt peter, daar kan ik zeker wat mee!

nog wel enkele vraagjes,
waarvoor dient het CeDe vogelvoer? is dit om de boilie structuur te geven of zorgt dit voor betere binding/harding.
en wat is de prijs ongeveer van dit spul? heb ff snel gegoogled en zag 3 euro de kilo staan. is dit te vervangen voor iets anders of zit het erin met een bepaalde rede,
vanavond als ik terug kom van stage ga ik ff de eigenschappen van CeDe vogelvoer opzoeken.
alvast bedankt,

erwin
Gebruikersavatar
Mart Honen
Berichten: 1374
Lid geworden op: 21-09-2009 17:53
Locatie: Breda

01-02-2013 10:42

Cede is natuurlijk best leuk, maar als je een goedkope bol wil kun je wel betere grofmakers verzinnen. Gemalen zaden, groffe polenta en grof maismeel. Ben je overall toch weer goedkoper uit. En zo bijzonder is Cede uiteindelijk niet natuurlijk. Leuk aroma als je de zak open trekt, maar daar merk je niks meer van in je bollen, als je 150 gram gebruikt.
Of heb je andere redenen om het in de mix te verwerken, Peter? Want ik ben nooit zo'n fan geweest van kant en klare vogelvoeren, maar wie weet heb ik iets over het hoofd gezien. :oops:
Ik weet het ook allemaal niet...
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

01-02-2013 12:07

Ik gebruik liever gemalen vogelzaad samen met griesmeel soja volvet maismeel en wat kalveropfokmelk en een goed sweetner en een flavourtje heb je een prima degijke bol
Gebruikersavatar
Peter van Loo
Berichten: 1785
Lid geworden op: 09-08-2011 00:41
Locatie: Schiedam

01-02-2013 13:46

Ik vind het wel degelijk een interessant produkt dat cede.
Het zit bomvol met vitaminen, mineralen en spoorelementen, tevens bevat het een hoog percentage aan dierlijke(heel ei ei-wit) en plantaardige eiwitten.

Het geeft je bol structuur en het rolt gewoon fantastisch dat spul, mede door het toegevoegde ei ei-wit kan je ook zakken met je verse eieren wel water of een ander produkt toevoegen om de juiste consistentie te verkrijgen. Ik zou de rode cede kiezen ivm de extra honing en caroteen.

Hem hem ff berekend voor je Erwin en de kosten voor een kg bollen zal je 2.50 euro gaan kosten, mee te leven toch!!
Wil je hem een extra boost geven dan kan je er altijd nog een flinke scheut siroop in doen of loop langs het schap van de bakmiddelen en schaf een flesje baukje aroma(0.80 euro) aan.

Groet, Peter

ps dit ving vroeger als een speer, waarom zou dit nu niet meer zo zijn hé.
Gebruikersavatar
Mart Honen
Berichten: 1374
Lid geworden op: 21-09-2009 17:53
Locatie: Breda

01-02-2013 15:06

16% eiwit, ik vind dat niet veel. (Volkoren tarwemeel zit bijna net zoveel eiwit in.) Doe er 35 gram haringmeel bij en je zit op net zo veel eiwit. Producten rijk aan ei-eiwit in m'n mix doen om vervolgens minder eieren te gebruiken? Oké, handig om meer vloeistof toe te kunnen voegen. Maar als ik dat wil, voeg ik liever wat ei-poeder toe.
Structuur kun je op goedkopere manieren toevoegen en van wat groffe polenta gaat de boel ook niet slechter rollen. Mineralen zitten volop in getoaste sojabloem. Rolt als een trein en is een stuk goedkoper dan CéDé.
Sowieso vind ik eiwitten, mineralen en spoorelementen niet interessant in een goedkope rivierbol. Daar maalt die vis niet om, die bolletjes zijn slecht een fractie van het voedselaanbod.

Toch moet ik eerlijk toegeven, als ik een zak CéDé Rood opentrek krijg ik het gevoel dat karper het wel eens heel erg zou kunnen waarderen.
Ik weet het ook allemaal niet...
Harald van der Graaf
Berichten: 2465
Lid geworden op: 30-06-2007 09:25
Locatie: arnhem

01-02-2013 18:59

Erwin Hooijer schreef:hoi allemaal,

dit jaar ga ik aan de slag op een echt groot water, hierbij zullen dus ook de nodige kilo's te water gaan. het voordeel daarintegen is dat er geen dressuur of iets is. ik zoek dus eigenlijk een zo goedkoop mogelijke boilie zonder extra geur/kleurstoffen.
op aas gebied ben ik echt een leek maar inmiddels heb ik me eigen behoorlijk weg wijs gemaakt via google.
ik zoek een mix waarbij zo min mogelijjk eieren nodig zijn en de melen zo goedkoop mogelijk blijven.
hieronder ben ik al begonnen met het samenstellen van bepaalde ingredienten. ik hoop dat jullie me kunnen helpen met een goed draaiende mix.

300gr maismeel
300gr tarwemeel
100gr sojabloem vet
100gr polenta
100gr koekmeel
100gr nog in te vullen

ik begreep dat veel koekmeel zorgt voor een slehcte binding, maar tot hoeveel kan ik gaan? aangezien het een lekkere smaak heeft en nog eens erg goedkoop is.
en idem met maismeel, tot hoever kun je daarmee gaan,

als iemand iets totaal anders weet hoor ik dat ook graag. ik hoop hiermee gelijk weer wat extra te leren betreft boilies maken.

mvg erwin

ik had er gewoon 100 gram vismeel er bij in gedaan :wink:
Ik ben Harald uit Arnhem, ik heb een dochter van 7 jaar(Demi).
Als ik tijd heb ga ik graag vissen.
Gebruikersavatar
Peter van Loo
Berichten: 1785
Lid geworden op: 09-08-2011 00:41
Locatie: Schiedam

01-02-2013 19:42

Er zijn een aantal opties aangegeven Erwin, gaat wel lukken toch zo!!

Groet, Peter
Erwin Hooijer
Berichten: 78
Lid geworden op: 11-01-2010 13:59

01-02-2013 19:43

bedankt allemaal voor de antwoorden,

peter, 2,50 euro voor een simpele voerboilie vind ik eigenlijk wat te veel. het is enkel om echt groot mee te kunnen voeren dus hoopte iets van 1,50/2,00 euro kwijt te zijn per kilo.
ik heb nog wat rond gezocht en kwam een simpel voer recept van mitsz van der kamp tegen, wil je hier je mening eens over geven? andere mogen uiteraard ook reageren,

1000 gr volkoren tarwemeel
1000 gr maismeel
1000 gr eieren ( ca 20 stuks)


eventueel aanvullen met koekmeel voor een wat zoetere smaak, hoeveel koekmeel zou op 2KG droge mix en 20 eieren kunnen?
en zou het met minder eieren ook goed draaien en uitharden?

mvg erwin
Gebruikersavatar
Remco Kulk
Berichten: 698
Lid geworden op: 04-07-2012 07:33
Locatie: Amsterdam

01-02-2013 20:47

Wat ik nog weleens deed was gewoon bollen maken van lokaas wat voor witvissen wordt gebruikt.
Het is al wel een tijdje geleden maar dat spul was altijd goed te betalen.
Zo heb ik weleens goed vangende boilies gemaakt van Justus lokaas, ze hadden nog een mooi rood kleurtje
ook uiteindelijk 8)

Gewoon een paar eitjes erbij dan maak je zo een prima boilie.

Ik denk dat het wel mogelijk moet zijn om voor 2 euro de kilo boilies te kunnen draaien
op deze manier, zeker als je bijvoorbeeld in een keer 20 kilo koopt.
Gebruikersavatar
Peter van Loo
Berichten: 1785
Lid geworden op: 09-08-2011 00:41
Locatie: Schiedam

01-02-2013 21:23

Erwin Hooijer schreef:bedankt allemaal voor de antwoorden,

peter, 2,50 euro voor een simpele voerboilie vind ik eigenlijk wat te veel. het is enkel om echt groot mee te kunnen voeren dus hoopte iets van 1,50/2,00 euro kwijt te zijn per kilo.
ik heb nog wat rond gezocht en kwam een simpel voer recept van mitsz van der kamp tegen, wil je hier je mening eens over geven? andere mogen uiteraard ook reageren,

1000 gr volkoren tarwemeel
1000 gr maismeel
1000 gr eieren ( ca 20 stuks)


eventueel aanvullen met koekmeel voor een wat zoetere smaak, hoeveel koekmeel zou op 2KG droge mix en 20 eieren kunnen?
en zou het met minder eieren ook goed draaien en uitharden?

mvg erwin


Evert Aalten zal je aanbidden met zo'n bol, en ja waarom ook niet, ik zeg gewoon doen.

Groet, Peter

ps persoonlijk zou ik daar nog een sweetner in verwerken of druivensuiker.
Erwin Hooijer
Berichten: 78
Lid geworden op: 11-01-2010 13:59

01-02-2013 23:01

bedankt peter.

morgen op de beurs ga ik kijken voor een zak koekmeel en eventueel sweetner of duivensuiker.
dan ga ik van de week wat mixjes draaien van 1-2 eieren met way verschillende toevoegingen enz.
ik houd je op de hoogte hoe het gegaan is.

mvg erwin
Gebruikersavatar
Peter van Loo
Berichten: 1785
Lid geworden op: 09-08-2011 00:41
Locatie: Schiedam

01-02-2013 23:29

Ik zou het eerst maar eens doen zonder dat koekmeel en wat siroop of baukje toevoegen(smaak en geur).
Een goedkope strooibol met alles erop en eraan!!

Groet, Peter

ps Evert zegt, je vist volgens NEB
Gebruikersavatar
Kees Verheij
Berichten: 2866
Lid geworden op: 09-12-2005 20:49

02-02-2013 10:35

Op groot water hoef je niet altijd groot te voeren hoor, ik voer zelden meer dan anderhalve kilo per dag en vis toch op een aardig slootje. Momenteel voer ik om de dag hooguit 250-300 gram.
Wel een voor de witvis wat onaantrekkelijke boilie gebruiken in dat geval.
The human spirit needs places where nature has not been rearanged by the hand of man.

http://www.canadiancarpsafari.com : rivieravontuur in het groot!
Gebruikersavatar
Wim hanegraaf
Berichten: 855
Lid geworden op: 18-05-2003 02:00

02-02-2013 22:33

Maismeel, griesmeel, roggemeel, rijstebloem, koekjesmeel, rood eivoer, beetje vogelzaad, sweetner, wat csl en melasse erbij, en knallen maar. Als je een beetje slim inkoopt € 1,75 per kg. Kant en klaar. Je eieren moet je goedkoop zien te kopen als je ze voor 5 cent per stuk hebt is dat € 1 per kg, dat brengt je kg prijs ook omlaag.
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

03-02-2013 11:28

Valt je keuze op die M. v/d K. mix, welke ik als 2/3e van een totaalmix zou houden, dan gewoon nog een derde aan andere producten toevoegen.

..En van mij part panneermeel (de basis van birdfood) :wink: ...

Helaas maken panneermeel en birdfood in die hoeveelheid, en in mijn ervaring, het aas flink zachter. Dit is natuurlijk op te vangen is door bijgebruik van allerhande andere meelsoorten, te kiezen voor groot formaat aas en langere droogtijd van het aas.

Ik zou zeggen; googelse naar lijsten van meelsoorten op diverse carperfora. Staan de te gebruiken hoeveelheden en, dus heel belangrijk, de eigenschappen bij vermeld. Er zijn ook artikelen waarin de verhouding; binders, uitharders en smaakmakers staat beschreven..!

PS; boiliebrokken blijven beter liggen op stromend water (mocht dit het geval zijn), zijn makkelijker zelf te maken en zijn natuurlijk gewoon anders dan die bolletjes. Deeg maken, plakken rollen met een deegroller of een homp deeg plat drukken met een plank en vierkantjes snijden in elke maat die je noodzakelijk acht...

Mocht je kiezen om niet met verse eieren te werken, maar met ei-compound, dan heb je +- per 9kg totaalmix 1kg gram ei-compound nodig. Je kunt dan per kg mix +- 500ml, afhankelijk van de vochtopname van de gebruikte meelsoorten, goedkope limonade siroop of een combinatie van vloeistoffen gebruiken om je deeg aan te maken. Zoet, zout, vissig en fruitig. De keuze hangt af van ja fantasie!

Maar zoals eerder gezegd werd.., niet te aantrekkelijk maken. Soaken kan altijd nog :wink:

Dat groot inkopen van die tarwemeel/maismeel basismix, ik neem aan dat je per 20 a 25kg per product wilt inkopen, zou ik overigens bij een molenaar doen. Vers en zeer betaalbaar, maar die mix kan nog goedkoper hoor. Zoek en gij zult vinden...
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Erwin Hooijer
Berichten: 78
Lid geworden op: 11-01-2010 13:59

03-02-2013 13:07

@peter,
ik ga vanmiddag verschillende mixjes proberen met 1 ei. verschillende varianten op de mix van mitsz.
dan laat ik als ze gedroogd zijn horen hoe en wat er van geworden is.
bedankt!

@marco,
ik ga idd 20-25kilo verpakkingen halen dat scheelt toch weer een beetje in de prijs,
het is geen rivier of ander hardstromend water. alhoewel er wel scheepvaart is maar ik daar eigenlijk weinig last van heb, de vaargeul is een heel eind weg wat niet ontneemt dat ik daar nooit een hengel neer zou leggen,
wat zou jij als 3e ingredient aanraden als ik vragen mag?

jij zegt dat de mix nog goedkoper zou kunnen, op welke manier zou je dat voor mekaar krijgen? de eieren vervangen door ei albumine? of dor andere/goedkopere ingredienten?
afgelopen week heb ik heel veel gelezen betreft ingredienten en hun eigenschappen en over verschillende soorten mixen, maar ben nog lang niet uitgeleerd dus hoop hier nog veel meer over te leren,
alvast bedankt!

mvg erwin
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

03-02-2013 13:49

jij zegt dat de mix nog goedkoper zou kunnen, op welke manier zou je dat voor mekaar krijgen? de eieren vervangen door ei albumine? of dor andere/goedkopere ingredienten?


Erwin,

Zoekt en gij zult vinden...


Je geeft een vinger :wink:

..in (basis)ingredienten, leveranciers en denk aub niet te moeilijk.

wat zou jij als 3e ingredient aanraden als ik vragen mag?


..En van mij part panneermeel (de basis van birdfood) :wink: ...


Goed en goedkoop. Die knipoog staat er niet voor niets! Bij lange termijn plannen (en wat is trouwens veel voeren; frequentie, oppervlakte, bezetting..?) zou ik er ook een proteinerijk meeltje aan toevoegen.

Maar toch ff kauwen dan;

1kg tarwemeel
1kg maismeel
1kg panneermeel

1kg tarwemeel
1kg maismeel
0.5kg panneermeel
0.5kg opfokmelkpoeder

1kg tarwemeel
1kg maismeel
0.25kg panneermeel
0.25kg opfokmelkpoeder
0.25kg melassemeel
0.25kg vismeel

Etc.., gemalen hennep, birdfood (in al z'n vormen), notenmeel, bloedpoeder (5%), lijnmeel, vleesmeel, koekjesmeel (in welke variant dan ook) en een heleboel meer...

Vermenigvuldigen x 20 en je hebt wederom een simpel rekensommetje om groter in te kopen.

Je kunt natuurlijk op die basismix ook van het ene product 500 gram pakken en van twee ander 250gram, of 10 x 100 gram aan diverse producten toevoegen, alleen wordt je inkoop duurder ( evt x 50) en het samenstellen lastiger...

Zelf een beetje verkeerde mixen rollen en zaken uitzoeken hoort er echt bij, want dat kweekt begrip voor de verwerkingseigenschappen van producten.

Gr. Marco.
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
francis andrianne
Berichten: 12
Lid geworden op: 22-01-2013 10:06

03-02-2013 20:44

Hallo,
Groot water of klein water, het is de dressuur dat telt, indien er echt heel weinig op karper wordt gevist waarom maak je dan geen voeder plaatsen met partikels? Duivenvoeder, mais mengelingen zijn helemaal niet duur.
Waarom onze geliefde vrienden onmiddellijk de nieuwe technieken leren om je na enige tijd het moeilijker te maken. Iedereen weet hoe snel karpers de valstrikken die we plaatsen snel herkennen, hoe snel moet men niet veranderen van simpele boilies naar meer om meer complexe (haast labo) boilies.
Wij huren al enkele jaren een oude steen groeve (waar niemand anders komt vissen als wij, opp. 22 hect.) en voeren alleen maar met partikels en een handvol heel simpele boilies (biggenvoer met vanille en eieren), en reken maar dat wij mooie vangsten doen. Het terrein (water) kennen is veel belangrijker dan willekeurig met een bepaald aas beginnen te voederen en te vissen, maak het niet te complex er zijn al teveel waters waar heel mooie vis is en er haast niets meer gepakt wordt dank zij sommige laboranten die een poging wagen om een record vis te nemen.
Ik weet het, dit toont ouderwets misschien, haast iedereen vist met boilies (ik ook) maar een water vinden waar geen dressuur is, is een heilig oord probeer het zo te houden. Aan jou de keuze maar weet wie niet probeert zal het ook nooit weten.
Kleine referentie, wij gaan 2 tot 4 maal per jaar naar grote meren in Frankrijk vissen(plus 1500 hectare), hoofd lokmiddel zijn nog steeds partikels, boilies en pellets zijn een toevoegsel.
Groeten
Francis
Gebruikersavatar
Kees Verheij
Berichten: 2866
Lid geworden op: 09-12-2005 20:49

03-02-2013 21:08

Dus als ik het goed begrijp vang je niks meer op een simpele boilie of met partikels als iemand een "laboratoriumbol" :lol: heeft geintroduceerd? :wink:

Overigens, op het ruime sop wil je met partikels wel eens ernstige witvisoverlast creeeren, dat zou misschien een reden zijn om met (grote) boilies aan de slag te gaan?
The human spirit needs places where nature has not been rearanged by the hand of man.

http://www.canadiancarpsafari.com : rivieravontuur in het groot!
maarten kok
Berichten: 434
Lid geworden op: 10-11-2005 09:14
Locatie: enkhuizen

04-02-2013 00:11

Op groot water .... Azen de vissen vaak op zicht . Ik zelf zou een geele of orange boilie maken . Mvg kok
van de tip tot de top !!!!!! hou ze open slapen kan altijd nog .
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

04-02-2013 12:43

hoofd lokmiddel zijn nog steeds partikels, boilies en pellets zijn een toevoegsel.


En laat die pellets en boilies op die manier nou net het aas zijn wat vis, vanwege het grote formaat en weinige aanwezige hoeveelheid van die pellets en bollen, het langst laten liggen.

Een voerplek opstarten met partikels oke, maar zeker niet op de grote hoop en veel liever flink verspreid over een strook met een evenredige hoeveelheid boilies. Daarna gewoon puur op bollen (evt diverse formaten), maar vaker gewoon puur op bollen.

Buiten dat zijn vangsten van grote vis voor mij niet per definitie de graadmeter of iets volgens juiste beredenering werkt :D

Waarom onze geliefde vrienden onmiddellijk de nieuwe technieken leren om je na enige tijd het moeilijker te maken.


Met partikels kun je jezelf het net zo moeilijk maken. Denk niet dat het voor karper uitmaakt of die 'herkenning' komt op een boilie of een maiskorrel...

Op groot water .... Azen de vissen vaak op zicht . Ik zelf zou een geele of orange boilie maken . Mvg kok


Troebel water :-? !? En Oranje is al snel minder goed te zien op diepte!
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
maarten kok
Berichten: 434
Lid geworden op: 10-11-2005 09:14
Locatie: enkhuizen

04-02-2013 19:03

Karpers kunnen beter zien dan je denkt !! En dat het zicht op diepte steeds minder wordt klopt. Maar is grootwater meteen ook diep ? Op grootwater. Zijn de karpers vaak te vinden op de ondieptes..
van de tip tot de top !!!!!! hou ze open slapen kan altijd nog .
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

05-02-2013 10:45

gewoon een zak voerbollen kopen,deze heb je vaak voor rond de 30/35 euro de 25 kilo.
nu zijn de meningen verdeeld over de kwaliteit van het aas.
maar ik heb er sessies op gehad waar je U tegen zegt.
een flinke dosis melasse eroverheen knikkeren en in laten trekken.
geloof me,goedkoper en makkelijker kan het niet !!