Echt een meerwaarde voor je boilie


Raymon Voskuilen
Berichten: 70
Lid geworden op: 17-12-2007 19:30
Locatie: Baarn

05-11-2012 21:45

Ben nu al een flink aantal jaar bezig met het maken van eigen boilies en in deze jaren zijn er heel wat ingrediënten in en weer uit mijn boilies gegaan. Sommige brachten echt een meerwaarde waarvan ik het niet verwacht had en andere vielen weer totaal tegen. Bij andere producten ondervond ik pas een meerwaarde bij een hoge dosering en bij andere juist door een lage.

Een paar in mijn ogen top ingrediënten en onmisbaar in een goede mix zal ik hier onder beschrijven. Meeste is wel bekend denk ik, maar sommige testen verbaasden mij toch wel enigszins. Doel hiervan is een klein beetje resultaten en kennis te delen en hoop hier door ook wat info en resultaten van jullie terug te krijgen door middel van eigen resultaten met bepaalde producten/ingrediënten.

Robin Red (Haiths) Een meerwaarde aan het aas vanaf 10% tot een max van 17,5%. Onder de 10% had het geen meerwaarde, pas vanaf 10% schoten de vangsten omhoog tot 17,5%. Daar boven vielen de vangsten terug.

Kelp Een meerwaarde vanaf 5% tot 10%. Vanaf 5% liepen de vangsten op en boven de 10% weer terug.

Leverpoeder Vanaf 5% gingen de vangsten drastisch omhoog om vervolgens bij 8% weer keihard omlaag.

Kerriepoeder Vanaf 2% tot een max van 4% merkte ik duidelijk een stijging in de vangsten en grote van de vissen. Heb vele kruiden getest o.a. fenegriek, paprika, kaneel, anijs, kruidnagel, knoflook en komijn, maar niks werkte bij mij beter dan 2,5 a 3% kerrie. Zelf denk ik dat het komt door de kurkuma die in kerrie zit. Heb wel eens vernomen dat dit eetlust opwekkend kan werken. Wie dit kan bevestigen mag het zeggen :D

LT Vismeel (999) Vanaf 10% tot max 30% Leuk detail is dat tot 20% puur in een mix de vangsten gelijk bleven en daar boven terug vielen tenzij ik er een sweetner bij deed. In mijn geval NHDC. 30% in combinatie met 0,3gr NHDC deed echt wonderen en brachten ook meer schubs dan spiegels op de kant. Heb ook tot 30% vismeel geprobeerd zonder sweetner met als basis altijd 20% LT en ging toen echt duidelijk minder vangen, welke vismeel (Haring, Pre digested enz) ik ook gebruikte voor die laatste 10%.

Pre digested vismeel Van 5 tot 15%. Boven de 15% werd het veel te witvis gevoelig en vond ik de boilie sponzig worden. Op 10% pre digested naast 20% LT heb ik het best gevangen met NHDC als ondersteuning.

Biergist Volgens mij zijn er niet veel mensen die dit gebruiken en denk dat het ook een beetje onder gewaardeerd word terwijl dit product zoveel goeds bevat. Had het in eerste instantie getest tot 2% wat weinig tot geen resultaten opleverden in de vangsten, maar vanaf 2,5% gingen de vangsten omhoog om vervolgens bij 4% weer te dalen.

Hennep Pas een meerwaarde bij een hoge dosering. Minimaal 10% tot 30%. Daar boven lieten de karpers het liggen en gingen de brasems er mee aan de haal. In mijn ogen wel het beste zaad/particle dat je kunt gebruiken in een mix. Beter 10 a 15% hennep in de mix dan welke vogelvoer of zadenmix ook. Deze bevatten vaak in mijn ogen veel te veel paneermeel of andere opvullers.

Sojabloem Tot 15% in een mix merkte ik weinig, maar boven de 15% liepen de vangsten zeer hard terug.

Boterzuur Een zeeer goed ingrediënten en misschien wel een van de beste, aan de andere kant volgens mijn ondervindingen ook een heel gevaarlijk ingrediënt. Vanaf 6ml ving ik er geen vis meer op. 2ml a 3ml gaf bij mij de beste resultaten.

Black pepper extract Een topper die ik de laatste jaren heb leren waarderen. Vanaf 2ml tot 4ml bleven de vangsten maar door gaan. Bij 6ml vielen de vangsten vrijwel stil. ik gebruikte wel het pure spul, dus niet verdunt.

Monstercrab Rod Hutchinson Ondanks dat ik niks heb met flavours is dit een van de weinige flavours (samen met squid en octopus van solar) die bij mij wel meer vis opleverde. Zelf denk ik dat het een bepaald stofje is wat erin zit en dat het op zich niet echt de flavour zelf is die het doet, ondanks dat deze vreselijk stinkt. Tot 4ml had ik hier zeer goede resultaten mee.

Vrijwel alle ingredienten werden getest in een kale boilie die vrijwel alleen maar uit basis melen bestond zoals mais, tarwe, soja en rijstmeel met daarin een percentage van het te testen ingrediënt. Ik zou het leuk vinden als er mensen zijn die hier een mening over hebben en mijn bevindingen kunnen bevestigen en/of aanvullen met eigen bevindingen en in hun ogen ingrediënten die echt een meerwaarde hebben.

Al vast bedankt!!
Het leven van een mens is wat zijn gedachten ervan maken.
Gebruikersavatar
Dion van der Does
Berichten: 574
Lid geworden op: 28-09-2009 14:37

05-11-2012 22:33

Leuk overzicht maar hoe weet je zo zeker dat bijvoorbeeld de vangsten terugliepen bij een te hoog percentage vismeel ook echt door die te hoge percentage kwam?
Tight Lines !
Gebruikersavatar
Mike Verhoeff
Berichten: 752
Lid geworden op: 10-02-2004 12:09
Locatie: Nederland

05-11-2012 22:38

Oef jij durft me niet nogal wat neer te zetten...
Buiten dat ik het erg leuk vind dergelijke bijdrages, de uitspraken zijn wel donders link om vast te stellen.
Ruud Diepstraten
Berichten: 34
Lid geworden op: 05-06-2011 22:31

05-11-2012 22:46

Dt is inderdaad een vrij bizarre bewering.

Hieruit zou ik haast opmaken dat ik met jouw boilies ongeveer 18% kans heb om een run te krijgen.

Overigens ben ik wel degelijk voorstander van onderzoekjes mbt aas etc.
Mag ik alleen zo vrij zijn om te vragen hoe je dit onderzoek precies verricht hebt?
Raymon Voskuilen
Berichten: 70
Lid geworden op: 17-12-2007 19:30
Locatie: Baarn

05-11-2012 22:48

Zoals ik al zei bestonden de test boilies uit alleen basismelen plus het te testen ingrediënt. Als ik dus tijdens een sessie of sessies met een boilie viste waarin 70% melen zat en 30% vismeel en dat liep niet, probeerde ik het met een boilie met daarin 80% meel en 20% vismeel er naast. Als dit dan wel werkte ging ik weer terug naar de 70% 30% boilie. En omgekeerd net zolang dat ik 100% zeker was welke beter werkte.
Het leven van een mens is wat zijn gedachten ervan maken.
Raymon Voskuilen
Berichten: 70
Lid geworden op: 17-12-2007 19:30
Locatie: Baarn

05-11-2012 22:53

Ik zeg ook niet dat ik het ei van Columbus heb uitgevonden. Zijn gewoon wat dingen die ik voor mij zelf heb uitgezocht laatste jaren. Kan per water en jaargetijden verschillen. Is meer op gemiddelden gebaseerd, daarom ben ik benieuwd of er mede vissers zijn die dit soort dingen ook ervaren hebben. Sommige beweren dat robin red echt meerwaarde geeft vanaf 5%. Ik heb dat niet kunnen ontdekken bijvoorbeeld.
Het leven van een mens is wat zijn gedachten ervan maken.
Gebruikersavatar
Peter van Loo
Berichten: 1785
Lid geworden op: 09-08-2011 00:41
Locatie: Schiedam

05-11-2012 22:56

Keurig Raymon nu heb je de min. en de max hoeveelheden in je lijstje aangegeven, heb je ze al gechecked met de info die de webshops geven voor hun melen?

Nu graag de melen in combinatie of vraag ik nu iets teveel? Kost je waarschijnljk weer zo'n jaar of 10.

Groet, Peter
herman hulsman
Berichten: 1274
Lid geworden op: 25-10-2007 21:27
Locatie: Eemnes

05-11-2012 23:08

Raymond,zoals je zelf al zegt, niet het ei van columbus, maar wel een gedegen stukje theorie waar de mensen die een eigen mix willen samenstellen hun voordeel mee kunnen doen.
Een en ander ruikt wel naar heel lang uitproberen en vastleggen van je ervaringen, compliment!
Raymon Voskuilen
Berichten: 70
Lid geworden op: 17-12-2007 19:30
Locatie: Baarn

05-11-2012 23:11

Peter,

Ja maar sommige zijn er ook op gebrand om alleen maar zoveel mogelijk te willen verkopen dus test ik liever zelf wat het beste is. Ik vis nu de laatste 2 jaar met 2 verschillende mixen die erg aan elkaar gewaagd zijn. Ben met deze mix eigenlijk nog niet een keer verslagen, maar heb er al wel heel wat naar huis gevist. Sommige die zelfs maar op 25mtr afstand zaten te vissen. Denk dat ik aardig goed bezig ben met de juiste combi's. Als je van de hier boven genoemde ingrediënten de juiste verhoudingen neemt kun je een heel aardige mix maken. Wel verder rekening houden met de vertering, eiwitten vetten enz
Het leven van een mens is wat zijn gedachten ervan maken.
Raymon Voskuilen
Berichten: 70
Lid geworden op: 17-12-2007 19:30
Locatie: Baarn

05-11-2012 23:16

Herman,

Dank je wel. Ja zit hoop tijd, maar dat is het waard. Als je dan na al die jaren een top mix in elkaar kunt draaien kun je in ieder geval je aas niet meer de schuld geven :wink:

Zonder gekheid. Het is ook mijn bedoeling om beginnende zelf draaiers iets op weg te helpen. Anderzijds hoop ik door wat vrij te geven ook wat terug te krijgen aan info over verder andere interessante producten.
Het leven van een mens is wat zijn gedachten ervan maken.
Gebruikersavatar
Ivo Smeets
Berichten: 113
Lid geworden op: 29-12-2007 20:33
Locatie: Elsloo

05-11-2012 23:31

Ben het helemaal met Mike eens, linke soep zulke conclusies.

Er zijn zoveel factoren en variabelen waar je rekening mee kunt houden of moet houden.

Ik zou het zelf nooit zo stellig durven beweren. Om er maar eens een gat in te schieten, ik heb me kreupel gevangen aan een zelf samengestelde birdfood mix met 10 % fenegriek erin verwerkt. En dat op 3 totaal verschillende wateren verstreken over verschillende jaren!!

Gezien de vele ingrediënten wat getest zet ik ook mijn twijfels op het effect op langere duur. Hoe lang heb je een boilie met de zelfde ingrediënten ingezet? Gezien de vele variëteiten lijkt het me telkens van korte duur.

Allez genoeg gezeurd, tight lines
Weinig tijd is ook tijd!
Gebruikersavatar
Dion van der Does
Berichten: 574
Lid geworden op: 28-09-2009 14:37

06-11-2012 00:28

Ben met deze mix eigenlijk nog niet een keer verslagen, maar heb er al wel heel wat naar huis gevist. Sommige die zelfs maar op 25mtr afstand zaten te vissen.


Dat zal vast alleen door de boilie komen... En wat heeft de visafstand te maken met vangsten?
Tight Lines !
Raymon Voskuilen
Berichten: 70
Lid geworden op: 17-12-2007 19:30
Locatie: Baarn

06-11-2012 06:14

Dion,

Zowel op rivieren, grote meren zoals de randmeren als wateren in Frankrijk. Toch raar als je met je maatje naast elkaar zit en jij al 6runs hebt en hij niet. Vervolgens wissel je van boilie en hij vangt ineens ook. Vervolgens ga je de keer daarop samen met dat zelfde aas vissen en je hebt beide een goede sessie.

Ivo en Mike,

Het zijn en blijven mijn bevindingen van de laatste 8 à 9 jaar. Je hoeft het niet te geloven en anderen zullen ongetwijfeld wat anders zeggen, maar op deze manier heb ik wel veel meer vertrouwen in bepaalde ingrediënten gekregen. Vind het gewoon zonde als er iets in een aas zit wat geen functie heeft. Veel zeggen dat 5% robin red voldoende is. Nou ik heb geen meerwaarde kunnen ontdekken. Wel vanaf 10%. Dan is het toch zonde om dure robin red erin te doen? Kun je beter wat extra vismeel of 5% leverpoeder toevoegen. Dit heeft in mijn ogen meer functie.
Het leven van een mens is wat zijn gedachten ervan maken.
Gebruikersavatar
Peter van Loo
Berichten: 1785
Lid geworden op: 09-08-2011 00:41
Locatie: Schiedam

06-11-2012 08:39

In de basis heb je helemaal gelijk Raymon, op een maagdelijk water zal je je eigen helemaal scheel vangen met een bol van 70% melen en 30% vismeel, maar het wordt spannend wanneer iedereen er gaat vissen met zo'n basis bol!!!

Er wordt steeds verder gezocht naar ingredienten om onderscheidener te zijn en om vangkracht te realiseren, maar misschien moeten we weer terug naar de basis!!

Groet, Peter
Raymon Voskuilen
Berichten: 70
Lid geworden op: 17-12-2007 19:30
Locatie: Baarn

06-11-2012 09:04

Peter,

Op een maagdelijk water zal elke boilie vangen, maar op water waar ze al wat gewend zijn kun je je echt onderscheiden door middel van goed en uitgebalanceerd aas. Ook ben ik er van overtuigd dat sommige ingrediënten minder maar wel grotere vissen opleveren. Te veel attractie is in mijn ogen ook niet goed.

Ivo,

Gebruikte jij toen de tijd een sweetner bij je fenegriek boilie? Fenegriek is zo bitter als gal en ik denk zelf dat de bittere smaak van vismeel bij een te hoog percentage dus vangst vermindering oplevert.
Het leven van een mens is wat zijn gedachten ervan maken.
Gebruikersavatar
Marco Mensing
Berichten: 5504
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00

06-11-2012 09:05

Ik vind het een mooi overzicht. Zeker voor de zelfdraaiers een uitgangspunt om mee te beginnen en zelf te gaan experimenteren. En vooral omdat het word geplaatst om eigen ervaring te delen zonder geldelijk gewin als doel...
CarpeR Diem
Gebruikersavatar
Ivo Smeets
Berichten: 113
Lid geworden op: 29-12-2007 20:33
Locatie: Elsloo

06-11-2012 18:57

Raymon Voskuilen schreef:Peter,

Op een maagdelijk water zal elke boilie vangen, maar op water waar ze al wat gewend zijn kun je je echt onderscheiden door middel van goed en uitgebalanceerd aas. Ook ben ik er van overtuigd dat sommige ingrediënten minder maar wel grotere vissen opleveren. Te veel attractie is in mijn ogen ook niet goed.

Ivo,

Gebruikte jij toen de tijd een sweetner bij je fenegriek boilie? Fenegriek is zo bitter als gal en ik denk zelf dat de bittere smaak van vismeel bij een te hoog percentage dus vangst vermindering oplevert.


Ik gebruikte inderdaad sweetner, echter ik proef zelf eerst of mijn boilies smakelijk zijn of niet. Ik kan niet zeggen dat ik mijn boilies bitter vond. Op een kilo mix voegde ik tot 100 gr fenegriekpoeder toe.

Cheers
Weinig tijd is ook tijd!
Raymon Voskuilen
Berichten: 70
Lid geworden op: 17-12-2007 19:30
Locatie: Baarn

06-11-2012 19:48

@ Ivo

Heb je het ook wel eens zonder de sweetner geprobeerd? Daar ben ik erg benieuwd naar. Deed jij de sweetner door je mix of pas later als soort dip? Fenegriek is absoluut een goed kruid waar ik ook vaak mee gevist heb en nog steeds doe. Vaak in combi met kerrie, maar altijd met een sweetner. Ik ken weinig dingen die zo bitter zijn als fenegriek. Het ruikt wel fantastisch :D
Het leven van een mens is wat zijn gedachten ervan maken.
Gebruikersavatar
erwin oosterhoff
Berichten: 74
Lid geworden op: 19-07-2006 12:06
Locatie: kropswolde

06-11-2012 20:06

Mooi lijstje Raymond,
Natuurlijk zijn het harde uitspraken die je doet maar het zijn jouw bevindingen en het is te prijzen dat je dat deelt.
Je opmerkingen qua vismelen kan ik me trouwens helemaal in vinden. Hetzelfde geldt inderdaad voor fenugriek. Een mijns inziens overdreven bejubeld ingredient. Het ruikt heerlijk romig maar heeft een erg overheersende, bittere, grasachtige smaak.
Mijn ervaring met biergist is overigens hetzelfde (ze vinden het smerig). Misschien is dat de reden dat biergist volgens jouw ervaring zo weinig bandbreedte heeft (tussen de 2,5% en 4%).

Groeten,
Erwin
Remember, the name of the game is fishing. Not posing.
Raymon Voskuilen
Berichten: 70
Lid geworden op: 17-12-2007 19:30
Locatie: Baarn

06-11-2012 20:31

@ Erwin

Bedankt voor de waardering. Ja ik dacht ook altijd dat biergist weinig deed, maar het zit natuurlijk wel bomvol met vitaminen en mineralen. Niet heel onbelangrijk is dat er vitamine B in zit wat dan weer goed is voor de spijsvertering en als energieleverancier. Ook zijn ze water oplosbaar, dus misschien kunnen ze dit dan weer waarnemen. Ik doe tegenwoordig eigenlijk altijd wel 2,5% in mijn mixen omdat ik het toch wel een meerwaarde vind hebben of anders verhoog ik het lever gehalte iets in de mix :D
Het leven van een mens is wat zijn gedachten ervan maken.
Gebruikersavatar
Ivo Smeets
Berichten: 113
Lid geworden op: 29-12-2007 20:33
Locatie: Elsloo

06-11-2012 20:46

Raymon Voskuilen schreef:@ Ivo

Heb je het ook wel eens zonder de sweetner geprobeerd? Daar ben ik erg benieuwd naar. Deed jij de sweetner door je mix of pas later als soort dip? Fenegriek is absoluut een goed kruid waar ik ook vaak mee gevist heb en nog steeds doe. Vaak in combi met kerrie, maar altijd met een sweetner. Ik ken weinig dingen die zo bitter zijn als fenegriek. Het ruikt wel fantastisch :D


@ Raymond, nee ik voeg altijd creamy super sweet toe aan de eierstruif, in combi met het fenegriekpoeder. De 2 mixen waarbij ik fenegriek gebruik vis ik altijd met sweetner. ;)
Weinig tijd is ook tijd!
Gebruikersavatar
Peter van Loo
Berichten: 1785
Lid geworden op: 09-08-2011 00:41
Locatie: Schiedam

06-11-2012 22:31

Kruiden zijn geweldig in je bollen , nu praten jullie over fenergiek maar zou ook eens overwegen om asafoetida te verwerken in je bollen.

Groet, Peter
Gebruikersavatar
Ivo Smeets
Berichten: 113
Lid geworden op: 29-12-2007 20:33
Locatie: Elsloo

06-11-2012 22:41

Aaah duivelsdrek, naam zegt al genoeg he :P . Ik heb er geen ervaring mee, maar het schijn nogal naar zwavel te stinken, na bakken of koken komt er een prei, ui, knoflook achtige geur vrij.
Geen idee of het werkt, ik meen wel eens een artikel erover gelezen te hebben. Helaas is de inhoud ontglipt :lol:

Zal het zeker eens proberen ;)
Weinig tijd is ook tijd!
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

06-11-2012 22:48

Vervanger in de keuken van ui en knoflook qua smaak. Knoflook boilies. Tja, vangt ook.

Mooi lijstje Raymon en voor iedereen die wat houvast zoekt bij hoeveelheden bruikbaar als startpunt. Dat zijn er veel.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
Peter van Loo
Berichten: 1785
Lid geworden op: 09-08-2011 00:41
Locatie: Schiedam

06-11-2012 23:20

En tja Kees in de goede asafoetida zit fenegriek verwerkt.

Groet, Peter