Echt een meerwaarde voor je boilie


Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

01-06-2013 01:23

In Aromat zit ook inosine. M.s.g. en inosine worden vaak gezamenlijk gebruikt in smaakversterkers, omdat ze synergistisch werken. Deze stoffen zitten b.v. ook in Maggi.
Ik heb zelf overigens mijn bedenkingen bij het nut van smaakversterkers. Mogelijk dat ze voor de instant visserij wel bruikbaar zijn (wat waarschijnlijk voor veel toevoegingen geldt).

Zoet, zout en misschien ook nog wat zuur?
Gebruikersavatar
Richard Mol
Berichten: 436
Lid geworden op: 17-12-2009 21:17
Locatie: Westfriese carp scene
Contacteer:

01-06-2013 17:20

temperatuur dalingen/stijgingen harde wind zachte wind volle maan of noorderwind vis je op aleenmaar op hetzelfde water ermee? enz
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

02-06-2013 01:51

Volgens mij gaat het in dit forum over aas. Voor het weer hebben we Marco Verhoef en die heeft momenteel niet heel veel positiefs te melden. Iedere karpervisser weet natuurlijk dat het weer invloed heeft op het azen van vissen.

Verschillende waters en verschillende smaakvoorkeuren? Vraag me af waar die wijsheid vandaan komt, over indianenverhalen gesproken!
Smaakvoorkeuren van vissen zijn soortspecifiek en genetisch bepaald en zijn ook bij gescheiden populaties nagenoeg identiek. Ik lul niet uit mijn nek, want onderzoek toont dit duidelijk aan. Finetuning, door het voedselaanbod op een bepaald water (leerproces) wil ik niet uitsluiten, maar dat verandert niets aan het bovenstaande.

Ga morgen voor het eerst sinds twee jaar weer vissen, single hook met een gesoakte bol (Kikkoman) en daardoor hopelijk met meerwaarde.
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

02-06-2013 08:30

Hilco,

Toch maak je wel vreemde dingen mee die mogelijk met de temperatuur te maken hebben? Boilies waarmee in het voorjaar in Zuid-Frankrijk goed mee werd gevangen deden een week later op een water als Duder in het noorden weer helemaal niets. Een zoete bol werd er de springplank.

Groetjes uit een warm Spanje,
Peter

Ps, ik lul niet uit mijn nek :lol:
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

04-06-2013 02:00

Heeft er al iemand ervaring met dimethyl propiothetin (DMPT). Er zijn al een aantal bedrijven in Nederland die het verkopen. Heb het nog niet bij de grote buitenlandse aasfirma’s gezien (mondje dicht?). Zal de komende jaren wel als het wondermiddel worden gepropageerd, oftewel als je nou nog niks vangt …..
Dat het werkt (ook voor karper) is al in meerdere onderzoeken aangetoond, maar dat doen b.v. vrije amino’s en veel andere stoffen ook.
Ben toch wel heel nieuwsgierig naar dit product en heb daarom gisteren een potje van 50 gram besteld. Ideale dosering (gebleken uit onderzoek) 0,01 %. 1 kilo droge mix levert gemiddeld 1500 gram bollen op, dus omgerekend kom je dan uit op 1,5 gram per kilo doge mix. De juiste dosering is overigens wel heel belangrijk.
Prijs bij Feedstimulants: € 6,49 per 50 gram, is 33 Eurocent per kilo droge mix, dus om de prijs hoef je het niet te laten.
Ken het bedrijf niet, maar ze hebben wel een aantal zeer leuke producten, dus ik ben benieuwd.

http://feedstim.com/webshop/
eumir teterissa
Berichten: 276
Lid geworden op: 30-08-2005 08:40

05-06-2013 08:15

Hilco,

OP engelse forums wordt gemeld dat DMT bij een paar vissers geen enkele meerwaarde biedt..
Gebruikersavatar
Mike Verhoeff
Berichten: 752
Lid geworden op: 10-02-2004 12:09
Locatie: Nederland

05-06-2013 09:48

Ik heb eerlijk gezegd ook totaal geen verschil kunnen merken. Getest vanaf vorig jaar november tot vorige maand.
Vraag me uberhaubt af wat de meerwaarde van dit soort stofjes is, betaine is er voor mij net zo één, merk echt geen verschil met wel of niet in de bol.
Gebruikersavatar
James warner
Berichten: 1241
Lid geworden op: 23-09-2009 20:08
Locatie: Zuid West Nederland

05-06-2013 18:03

Toen ik zelf draaide ging er ook betaine in poedervorm door mn boilies. Maar omdat ik het idee had dat ik het kapot kookte, maakte ik er een dip van. Een paar sessies mee gerommeld, maar wel op een water met veel brasem. De bremmen gingen er helemaal los op terwijl het haakaas zonder betaine veel minder opgepikt werd. Vistte ze naast elkaar op dezelfde voerplek. Omdat ik vaak op wateren vistte met veel witvis ben ik er maar mee gekapt. Witvissers in mijn kennissenkring die ik wat mee gaf waren er lyrisch over.

Vorig jaar kwam ik weer met betaine in aanraking maar dan in de vloeibare vorm, en dan ook nog eens gecombineerd met een scala aan aminozuren. Dit goedje maakt de vis gek. Ik heb meerdere keren mogen aanschouwen dat groepen voorntjes helemaal los gingen op de boilie waar het op gesprayed was. Ze bleven het aanvallen tot de boilie weg was, terwijl de boilie er vlakbij zonder de betaine weinig interesse trok bij de witvis.

Het is super attractief. Zelf spray ik in het begin van een sessie mijn haakaas in en wacht ik af of er veel brasem op af komt. Begin ik alleen maar brasem te vangen stop ik met sprayen.

Het kan dus een meerwaarde zijn omdat er blijkbaar een enorm signaal van af komt. Hetzelfde met GLM. Ik dacht dat het ook een favo is van Terry Hearn, en dan ook in "dip" vorm. Een eetlepel op een liter water en sprayen/gluggen maar.
ONDER WELK SCHRIFT????

Hey babe, wanna come over to myspace and twitter my yahoo till I google all over your facebook?
eumir teterissa
Berichten: 276
Lid geworden op: 30-08-2005 08:40

05-06-2013 21:09

Klopt james, ik heb in het verleden ook goede ervaring met vloeibare betaine als soak gehad.
Als je het in je boilie mix doet, wordt het helemaal kapot gekookt.

Groet eumir
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

05-06-2013 21:55

Wonderaas geloof ik ook niet in, maar in meerwaarde wel.
Ik ga DMPT uitproberen in een bol die zeer snel uitlekt (20 % wateroplosbare bestanddelen) en vis alleen met een stringer.

Dat je betaine kapot kookt lijkt me (gezien het smeltpunt) niet mogelijk.

Gr.

Hilco
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

05-06-2013 22:35

Hoi,

Wie graag bepaalde stoffen zoals bijvoorbeeld betaine HSL gebruikt, die kan dat het best doen als soak, omdat je dan zeker weet dat er niets verkookt wordt. Waarom dan niet op safe spelen...!? Laat het spul gerust hele tijden soaken...

Enkele andere producten, waarvan ik denk, dat ze een zekere meerwaarde kúnnen hebben:

- Vloeibare melasse -zit ook betaine in... (liefst als soak en kan niet overgedoseerd worden > flink doorgieten...)
- Honing (liefst als soak en kan niet overgedoseerd worden > flink doorgieten...)
- kandijsiroop (liefst als soak en kan niet overgedoseerd worden > flink doorgieten...)
- Lever extract (liefst als soak en kan niet overgedoseerd worden > flink doorgieten...)
- Boullion verwerkt in een soak (liefst als soak en kan niet overgedoseerd worden > flink doorgieten...)
- Tova chocoladesaus (liefst als soak en kan niet overgedoseerd worden > flink doorgieten...)
- Moutextract -donker- vloeibaar (liefst als soak en kan niet overgedoseerd worden > flink doorgieten...)
- Pol Vitamo > 3-6 druppels per kg boilies (soaken).

Naar mijn mening, soak je het beste met bovengenoemde producten. Waarom zou je dergelijke producten tóch gaan verhitten, als je toch zeker weet dat het met soaken in principe niet fout kán gaan.

Het is altijd de vraag: was het dankzij of ondanks. Boven genoemde producten uit het lijstje, daar heb ik persoonlijk het gevoel bij, dat ze in bepaalde gevallen het verschil gemaakt hebben. Aantonen kun je het nooit, maar bij instant vissen hadden genoemde producten in mijn ogen vaak net iets meer in hun marge dan de niet gesoakte stok; ook bij het omwisselen van de hengel per stek.

Benny
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

05-06-2013 23:40

Ik doe vaak beide, b.v. voor sojasaus, 3-5 ml per ei in het deeg en na drogen de bollen in sojasaus (50 ml. per kg.) soaken. Dat is dan wel voor instant vissen, met zeer weinig aas.
De soak voor het geurspoor en het spul in de bol voor de smaak.
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

06-06-2013 00:18

Hilco,

Kan ook. :wink:

De reden dat ik liever soak, zit 'm er meer in dat ik vind dat het dan beter uitwasemd (lang genoeg soaken!) in het water. Verhitten zal altijd wat tot verlies leiden, maar tot in hoeverre...!? Als een boilie gekookt of gestoomd wordt, zal het eiwit snel (binnen de eerste minuut) stollen, zodat je al een "schilletje" om je boilie hebt. Het verlies daarna, zal wel meevallen, omdat de vloeibare attractors afgesloten worden in zekere mate. Het is naar mijn mening, vooral in de eerste minuut, dat er veel kapot gekookt wordt; daarna neemt het af.

Gebruik je het dus ook tijdens het verhitten door je boilies, dan zou ik zeker ook hoger doseren, zodat het stuk koken gereduceerd wordt. Neem bijvoorbeeld vloeibare melasse: is niet over te doseren en kan gemakkelijk in 50 t/m 100ml (of hoger...) door je boilies verwerkt worden.

Bij soaken heb je het beste van twee werelden: Je verhit nooit wat kapot en de attractie is optimaal. Wel een tijd voor de sessie al soaken: Hoe langer, hoe beter. En ja, beiden is dus ook een goede optie.

Ik behandel al mijn bollen met een soak, als ik een soak gebruik. Dus niet alleen het haakaas. Ik doe dit bijna alleen bij de instantvisserij.

Geblenderde maden, een attractor van jewelste om grondvoer mee aan te maken of als drap over je boilies...

En een Karper ruikt niet, hè. :wink: Een Karper proeft met zijn vele smaakpapillen. Geur kan zich alleen verspreiden via de lucht.

Benny
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

06-06-2013 02:34

Benny,

Natuurlijk moet je al je bollen soaken. Haakaas en vrij liggende bollen altijd precies hetzelfde! Doe ik b.v. ook met een snowman, die bovenste bol precies hetzelfde als de onderste. Ik gebruik voor de bovenste bol altijd een stukje kurk. Ik gebruik een snowman alleen voor de inhaking. Extra attractie van een snowman (door een afwijkende bovenste bol, of een kunstmaïsje e.d) is m.i. dan ook je reinste kolder, maar haken doet ie als de beste.
Wat betreft koken, je kunt ook garen, duurt alleen wat langer voordat je bollen gaan drijven.
Natuurlijke stoffen kun je volgens velen (vooral aasfirma’s) niet overdoseren, voor mij overigens een groot vraagteken. Dat het soms heel goed kan werken, is een ander verhaal.

Geur en smaak bij vissen, waarom vinden veel (karper)vissers dat toch zo moeilijk te begrijpen! Wat zet een vis aan tot azen? Olfaction, oftewel zijn neus. Een vis heeft net als ons twee gescheiden hersensystemen voor reuk en smaak. Zonder geursysteem is het voor een vis helaas einde verhaal. Het draait namelijk allemaal om chemoreceptoren.

Dat van die maden vind ik wel een hele goede, ga ik dit jaar zeker iets mee doen.
Geen GLM, maar gemalen waterslakken? Of ik dat echt wil is natuurlijk een ander verhaal.
Leven en laten leven. We zijn tenslotte allemaal familie van elkaar.

H.
Gebruikersavatar
Mike Verhoeff
Berichten: 752
Lid geworden op: 10-02-2004 12:09
Locatie: Nederland

06-06-2013 10:50

James, ik vraag me af of je dat moet willen...

'Dit goedje maakt de vis gek. Ik heb meerdere keren mogen aanschouwen dat groepen voorntjes helemaal los gingen op de boilie waar het op gesprayed was. Ze bleven het aanvallen tot de boilie weg was,'

Hoe dan ook, welke variant was dit, wellicht namelijk wel goed in te zetten bij de witvisvisserij.
Gebruikersavatar
James warner
Berichten: 1241
Lid geworden op: 23-09-2009 20:08
Locatie: Zuid West Nederland

06-06-2013 15:36

Hoi Mike,

Op wateren met weinig witvis kun je het natuurlijk gewoon inzetten. Zat wateren waar praktisch geen brasem zit. Zelf moet ik uitkijken met het gebruik ervan op de wateren waar ik vis. Maar dat is hetzelfde als met alle andere producten met veel amino's of amino gelijkende producten. Aminol en liquid digest zijn hier ook goede voorbeelden van. Het stukje over die voorntjes was een voorbeeld om uit te leggen hoe een signaal er van het goedje af komt. Ga je rijkelijk met liquid digest strooien over je bollen, krijg je ook problemen ket de bremmen.
ONDER WELK SCHRIFT????

Hey babe, wanna come over to myspace and twitter my yahoo till I google all over your facebook?
Gebruikersavatar
Mike Verhoeff
Berichten: 752
Lid geworden op: 10-02-2004 12:09
Locatie: Nederland

22-06-2013 12:52

Ve-tsin, MSG, E621. Ik lees her en der dat dit product een meerwaarde is voor in de boilie.

Echter ik lees ook bijvoorbeeld 10gram op 1kg droge mix.

In de voedingsmiddelenindustrie wordt dit product ook gebruikt, maar volgens mij nooit in die mate?
Is dit niet een beetje teveel met ook in gedachte nemend dat een karper zeer gevoelige smaakknoppen tov de mens?
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

22-06-2013 13:28

Doe maar eens 5 gram ve tsin met 15gram zout in je mix....mag ook een zoete mix zijn :wink:
Gebruikersavatar
Mike Verhoeff
Berichten: 752
Lid geworden op: 10-02-2004 12:09
Locatie: Nederland

22-06-2013 14:10

Op 1kg mix?

Is dat allemaal niet een beetje overdone?

Ervaring met deze hoeveelheden Martijn?

Ve-tsin is toch een vorm van zout?
Gebruikersavatar
rob aarn
Berichten: 28
Lid geworden op: 26-09-2011 10:49
Locatie: twente
Contacteer:

22-06-2013 15:22

Soms wordt de boillie mega overschat
Jan en allerman zit met boillies te vissen
Terwijl er nog zoveel vergeten alternatieven zijn, die op dressuur wateren heel goed werken.

Dus kijk ook eens naar andere mogelijkheden in de supermarkt bijv cappucijnes.
aanzienlijk goedkoper
http://www.deavond.nl geschenkbeeldjes
PR Schub 44p
PR Spiegel 28p


vangsten 2013

Schub : 13
Spiegel : 4
bij vangsten : 59
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

22-06-2013 16:52

Mike
Nee dat is niet overdreven. In totaal slechts 2% van je mix. Het is een combi die ik best vaak gebruikt heb. En wat is zout? Karper gesojd prima in brak water.... :wink: