Echt een meerwaarde voor je boilie


Arthur Rutgrink

14-11-2012 23:29

simpel, bij de Indische / Surinaamse toko om de hoek? Anders biedt CCMoore wel uitkomst...

iemand hier ervaring met DMPT / Dimethyl Propiothetin (thio betaine)?
Arthur Rutgrink

14-11-2012 23:33

Bij CCMoore heet het uiteraard geen trassi, maar Belachan...
Gebruikersavatar
Mike Verhoeff
Berichten: 752
Lid geworden op: 10-02-2004 12:09
Locatie: Nederland

15-11-2012 08:29

Ik ben bang dat deze ook slechts 9,5% shrimp bevat. Ben opzoek naar 80% shrimp, 15% tot 20% zout.
Volgens mij heeft de variant van Ccmoore geen etiket op de verpakking of wel?
Arthur Rutgrink

15-11-2012 10:43

Dit is de trassi / belachan van CCMoore:

Nutritional Information
Amount per 100g.
Energy: 350 k.j.
Protein: 29.6g.
Fat: - Total 2.4g.
- Saturated 0.3g.
Carbohydrates: 2.53g.
Sugars: 0g.
Sodium: 16%
Ingredients: Shrimp-70% Palm Oil-3% Salt-22% Others-5%

zelf geen ervaring mee, behalve dat mijn vrouw het in de keuken gebruikt...! Ik heb wel de belachan poeder liggen, veel gemakkelijker in gebruik.
Gebruikersavatar
Mike Verhoeff
Berichten: 752
Lid geworden op: 10-02-2004 12:09
Locatie: Nederland

15-11-2012 13:30

Meen je, ok, waar heb je dit kunnen vinden? Wat ik me wel afvraag, op de stickerd staat, not for human consumption... But WHY???
Arthur Rutgrink

15-11-2012 13:45

zie: http://www.ccmoore.com/pdfs/ingredients ... rocess.pdf

vreemd inderdaad, misschien om henzelf in te dekken tegen evt claims als een of andere onverlaat het door zn eten gooit en het toch niet goed bleek te zijn misschien...? Bederven kan echter niet, want het is al bedorven!
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

15-11-2012 13:58

Mike Verhoeff schreef:Meen je, ok, waar heb je dit kunnen vinden? Wat ik me wel afvraag, op de stickerd staat, not for human consumption... But WHY???



Omdat voedinfsmiddelen voor mensrlijke consumptie aan strengere (duurdere) regels moet voldorn. Ook de ruimtes waar het verwerkt word,moeten aan strenge normrn voldoen, vandaar
Gebruikersavatar
Dennie ten Hoopen
Berichten: 298
Lid geworden op: 10-03-2008 09:35
Locatie: neede

15-11-2012 18:05

Afbeelding

Deze heb ik dus in enschede gekocht bij een toko en bevat 88% shrimp,en kost 2.29 voor 227gram.
En stinkt als de hel!!
www.boilieboer.nl
www.hengelsport-henniekruidenier.com
Raymon Voskuilen
Berichten: 70
Lid geworden op: 17-12-2007 19:30
Locatie: Baarn

15-11-2012 18:46

Zullen we weer een beetje terug gaan on topic? Dit was niet helemaal de bedoeling van het topic.

Iemand nog leuke bevindingen of testen van bepaalde ingrediënten?
Het leven van een mens is wat zijn gedachten ervan maken.
Gebruikersavatar
Mike Verhoeff
Berichten: 752
Lid geworden op: 10-02-2004 12:09
Locatie: Nederland

15-11-2012 20:14

Trassi behoort toch ook tot de ingredienten met een echte meerwaarde :wink:
eumir teterissa
Berichten: 276
Lid geworden op: 30-08-2005 08:40

28-05-2013 19:26

hoi Raymond, waar haal jij de vaste stof van nhdc? Heb dit jaar de vloeibare op de kop getikt, echter na het koken van mijn boilieboer profeten ze bij lange na niet zoet. Had het idee dat het goedje na 2,5 min koken al helemaal was uitgelekt.. Mogelijk dat de poeder wel in de boilieboer blijft na het koken.

Ben benieuwd naar je reactie

Groet Eumir
Raymon Voskuilen
Berichten: 70
Lid geworden op: 17-12-2007 19:30
Locatie: Baarn

28-05-2013 19:38

Hoi Eumir

Ik haal de nhdc in poedervorm bij MTC Baits. Eigen komt alles daar vandaan wat ik gebruik.
Het leven van een mens is wat zijn gedachten ervan maken.
Gebruikersavatar
erwin oosterhoff
Berichten: 74
Lid geworden op: 19-07-2006 12:06
Locatie: kropswolde

29-05-2013 01:05

Jow Raymon,

In je topic gaf je al aan dat je vismeelmixen zoveel beter werden na de toevoeging van zoetstoffen.
Bij een mix met 30% LT-vismeel/Predigested vismeel gebruikte je 0,03% NHDC.
Zelf heb ik wat geexperimenteerd door naast de NHDC ook zo`n 1,5 tot max 2% (zee)zout aan m`n vismeelrecepturen toe te voegen. Dit ging erg goed qua vangsten. Ook op langere termijn.
Veel karpervissers gebruiken (terecht) kruiden in hun vismeelboilies maar de toevoeging van zoet en/of zout lijkt niet onbelangrijk.
Heb jij ervaringen met zout ipv zoet in combinatie met vismeel?
Raymon Voskuilen schreef:Hoi Eumir

Ik haal de nhdc in poedervorm bij MTC Baits. Eigen komt alles daar vandaan wat ik gebruik.

Verbaast me niets. :D
Remember, the name of the game is fishing. Not posing.
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

29-05-2013 03:05

Wat doen die laatste procenten in een bol? Dat die het verschil kunnen maken daar geloof ik overigens heilig in. Je kunt een bol attractie geven op twee manieren, n.l. detectie (geur, wat een vis kan triggeren om te gaan azen) en selectie (smaak, wat aanzet tot eten). Je hebt ze beide nodig, de eerste is een simpel verhaal, maar de laatste is natuurlijk waar het (in de meeste gevalllen) uiteindelijk om draait! Vernieuwing (b.v. iets wat niemand gebruikt), combi’s, iets overdoseren, enz… Zoet, zuur, zout, bitter en unami, of van alles wat, zeg maar van patatbakker tot chef-kok.
Oftewel mogelijkheden te over, aan u de keus.
Raymon Voskuilen
Berichten: 70
Lid geworden op: 17-12-2007 19:30
Locatie: Baarn

29-05-2013 08:51

Hoi Erwin

Ik vis standaard met 1,5 tot 2,5%max zout in mijn mix. Zoet, hartig, kruidig of vismeel recepturen. Altijd zowel zout als een sweetener samen. Ik prefereer absoluut NHDC boven alles.

Wat en hoe het precies werkt ben ik nog niet achter. De 0,02 a 0,03% die ik toevoeg maakt de boilie absoluut niet zoet en dat beetje zout maakt het ook niet zout. Wel is het ondersteunend voor de overige ingrediënten en neemt negatieve smaken zoals het bittere van vismelen, kruiden of bepaalde flavours weg en haalt andere smaken weer omhoog. Ook ben ik er van overtuigd dat Nhdc een bepaald signaal afgeeft wat waar te nemen is door de karpers. Het is geen wondermiddel maar levert absoluut een meerwaarde op aan de mix.
Het leven van een mens is wat zijn gedachten ervan maken.
Gebruikersavatar
erwin oosterhoff
Berichten: 74
Lid geworden op: 19-07-2006 12:06
Locatie: kropswolde

29-05-2013 11:46

Okay, zitten we wat dat betreft aardig op één lijn.
Denk inderdaad dat zoet/zout vooral de `smaak`verbetert. Bij mij geeft 2% zout overigens weldegelijk een sterk zoute smaak aan m`n aas maar daar zullen sommige andere toevoegingen voor niet weinig tussen zitten. Tot 2011 gebruikte ik nogal hoge dosissen aminol en tegenwoordig ben ik erg enthousiast over het vergelijkbare Krill Hydrolysaaat. Beide zoutig, vandaar.
NHDC als sweetner, waar je zo content mee bent, gebruik ik zelf nog niet zo lang. Kan ik nog weinig over zeggen. Lijkt wel mooi te combineren met vitamealo in ieder geval.

Vang ze
Remember, the name of the game is fishing. Not posing.
Raymon Voskuilen
Berichten: 70
Lid geworden op: 17-12-2007 19:30
Locatie: Baarn

29-05-2013 13:03

Ja je proeft wel dat er iets zout in zit maar het is niet zo dat je het gelijk uitspuugt. Inderdaad het hangt heel erg van de samenstelling af van de rest van de mix. Dat krill hydrolisaat is idd erg mooi spul. Smaakt en ruikt vrijwel identiek als aminol. Ik gebruik het nu ook standaard in de vismix samen met lever. Doet het ook goed als soak erover. Nhdc in combi met vitamealo. Vis ik momenteel mee in mijn zoete mix. Kan niet anders zeggen dan dat ik dit jaar erg goed van start ben gegaan :lol: pb is in ieder geval mooi scherp gezet.
Het leven van een mens is wat zijn gedachten ervan maken.
Gebruikersavatar
Viktor van Ophuizen
Berichten: 1424
Lid geworden op: 16-10-2002 02:00
Locatie: omgeving nijmegen

29-05-2013 17:03

helemaal mee eens,zoetstof rocks! sinds ik dat in flinke dosis toevoeg aan de bollen (wat voor mix dan ook) schieten de vangsten omhoog.ze smaken zo goed dat mijn overbuurjongen ze gewoon opeet,das niet gelogen.


gr

viktor
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

29-05-2013 17:06

Wat is er zo bijzonder aan een boilie eten dan? Zoet, vis, kruiden? Lekker toch?
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

29-05-2013 17:10

Is net vis en chips :lol: Engelse hier zijn er gek op.


Groet,
Peter

Afbeelding
eumir teterissa
Berichten: 276
Lid geworden op: 30-08-2005 08:40

29-05-2013 21:51

hopelijk wijzigt mijn ipad niet weer aut. Mijn woorden als in mijn vorige reactie..
Ik wilde nog even terugkomen op het nhdc. Heb de vloeibare dit jaar gekocht bij imperialbaits duitsland. Gemm. 3 ml op een kg toegevoegd. Echter na het koken, proeven de boilies absoluut niet zoet.. Het wordt er dus allemaal uitgekookt, want het zou anders tot1700 keer zoeter zijn dan suiker. En ik proef geen moer. Overigens de 3 ml is de aanbevolen dosering. ik denk zelf dus dat je met de vloeibare een kat in de zak koopt.

Bij mij loopt mijn bol wel lekker, alleen twijfel of de nhdc hier ook inbreng in heeft. Heb het idee dat het suc6 eerder ligt aan de andere ingrdienten lever, predigested, krill hydro ;)
@viktor wat gebruik jij eigenlijk om het zoet te maken. Zelf wil ik volgend jaar dus kijken of d.m.v een ander ingredient de bol wel wat zoeter wordt. Iemand misschien ervaring met Talin?
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

30-05-2013 02:43

Wat is de basis van het smaaksysteem van vissen? Stoffen die in het natuurlijk voedsel voorkomen. Voorbeeld, b.v. voorkeur voor bepaalde vrije amino’s (die verschillen dan ook per soort). Daarnaast kunnen vissen ook de verschillende smaken (zoet, zuur, zout, bitter) onderscheiden.
Dit topic gaat over meerwaarde voor je bollen en dan praat je m.i. over twee dingen, z.g. stimulants (zetten aan tot eten) en enhancers (versterken de smaak). Die twee stoffen werken overigens vaak synergistisch, wat natuurlijk ook wel logisch is.
Of je met die kennis meer vangt dan een ander?
Ik durf het niet te zeggen, het zou kunnen.

Nog een tip voor wat betreft trassi (blok), mengen met b.v. tarwebloem, malen en je krijgt een heel mooi poeder.

Kleine aanvulling, welke rol spelen de andere zintuigen (zicht en gehoor) en kunnen we daar nog iets mee doen (doordenker)?
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

31-05-2013 04:02

Ik gooi er nog een paar in.
Betaine, inosine en melkzuur. Gebruikt er nog iemand m.s.g.? De pindaman in ieder geval wel.

Vangt een onzichtbare bol (overdag) meer of minder vissen? Zeg maar anti fluoro.
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

31-05-2013 09:06

Hilco,

Zicht kan van cruciaal belang zijn, nieuwsgierigheid van de vis prikkelen. Maar dat kan dus ook door juist een niet opvallende bol neer te leggen. Als ze hem niet zien maar wel 'ruiken', kan dit enorm stimuleren om maar zoveel mogelijk 'spul' te testen.

Gehoor, ik denk dat op wateren waar zeg veel mosselen zijn het gehoor ook wel degelijk mee speelt. Was een tijdje geleden in een dierenpark, Ecodrome, en daar zaten vissen (Pacu) die alleen een speciaal soort noot aten. Als er een nootje in de bak werd gegooid, maakte het kraken zo'n hard geluid dat het buiten de bak gemakkelijk te horen was. De vissen aan de andere kant van de bak werden meteen actief en zwommen als gekken naar de kant van het geluid. Ook een tijgernoot pletten maakt geluid?
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Raymon Voskuilen
Berichten: 70
Lid geworden op: 17-12-2007 19:30
Locatie: Baarn

31-05-2013 12:47

Wil nog wel eens aromat van Knorr gebruiken. Dit staat stijf van de msg en bevat ook nog knoflook. Heb er eigenlijk nooit echt een meerwaarde aan kunnen ontdekken. Gebruikte het tot 2,5%.
Het leven van een mens is wat zijn gedachten ervan maken.