dmpt oftewel dimethyl propiothetin


Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

06-11-2012 22:34

Is niet zo onbekend als hier beweerd wordt:

http://www.chemnet.com/Suppliers/33117/ ... 56896.html

Het is een enzym en bevat inderdaad zwavel. Beetje zoeken met Google en je vindt talloze referenties naar onderzoek. Vraag is waarom iets, waarmee in de wetenschap met een bepaald doel wordt geëxperimenteerd, ineens als toevoeging in een boilie moet worden gebruikt. Zo kan ik het hele chemische handboek wel afgaan. En geloof mij, dat is eindeloos. Beetje risicovol geëxperimenteer met onschuldige levende wezens als slachtoffer door ondeskundige hobbyisten zonder enig verstand van zaken. Je moet wel erg omhoog zitten.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
Mike Verhoeff
Berichten: 752
Lid geworden op: 10-02-2004 12:09
Locatie: Nederland

07-11-2012 08:37

Heb je helemaal gelijk in Kees, maar is op die manier Betaine bijvoorbeeld ook niet toegevoegd aan de boilielijst?
Arthur Rutgrink

07-11-2012 09:35

ja, dat klopt wel. DMPT is niets meer dan de volgende generatie Betaine. Als je er teveel van gebruikt dan eet de karper het simpelweg niet, want dan is de geur/smaaksensatie te overweldigend waardoor het voer zeg maar smerig wordt voor de karper.

Hetzelfde gebeurt met de huidige betaine hcl, als je teveel gebruikt dan wordt het ook een overload voor de zintuigen van de karper, waardoor het voer afgewezen wordt als niet eetbaar.
Arthur Rutgrink

09-11-2012 13:53

Indien DMPT in de juiste hoeveelheid aan het aas wordt toegevoegd dan schijnt het wel de kortste reactietijd op het aasgedrag te veroorzaken van alle bekende visvoer additieven, cq lokstoffen.
Gebruikersavatar
Dennie ten Hoopen
Berichten: 298
Lid geworden op: 10-03-2008 09:35
Locatie: neede

10-11-2012 18:26

Hoe bedoel je dat Arthur?In de zin dat het maar kort atractief is,of dat het maar korte tijd nodig heeft om een reactie uit te lokken?
www.boilieboer.nl
www.hengelsport-henniekruidenier.com
Arthur Rutgrink

10-11-2012 19:31

Dennis,

De stukken die ik er over heb kunnen vinden spreken over de kortste reactietijd om inderdaad een eetreactie uit te lokken tov diverse bekende attractors, waaronder diverse aminozuren. Dit betreffen echter wel lab testen...

Onlangs heb ik een consulent gesproken van CCMoore, hij kende dit DMPT wel (over gehoord), kennissen van hem hadden dit al eens gebruikt. Hij wist te vertellen dat het een zeer interessant additief is voor karpervoer, echter overdosering is snel bereikt. Met mate gebruiken dus.