Boilie boeren...


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

03-12-2012 14:07

Ik had in mijn vorige post iets specifieker moeten zijn en bal moeten zeggen ipv aas. Dat er tussen aasjes een enorm verschil in vangkracht kan zitten lijkt me duidelijk, als we een of andere franse supermarktknikker gaan vergelijken met een lekkere kronkelende worm of een dwarrelende vlok begrijpen we waarschijnlijk wel.
Kijken we echter van bol tot bol, in vergelijkbare omstandigheden en met een redelijke bal (die mag best €5 kosten) naar een veel duurdere bal van laten we zeggen het dubbele dan denk ik dat in veel gevallen de verschillen vrij klein zijn. Sterker nog, met de goedkopere bol (€5 vind ik al veel als ik flink wil voeren, een degelijke vismeelbal kan voor minder) denk ik vaak meer te vangen doordat ik voor dezelfde hoeveelheid euro's het dubbele kan voeren.
Instant op afgesloten water zou ik ook meestal voor de duurdere bol gaan, puur vanwege de erg kleine gebruikte hoeveelheden en in dat geval is het verschil in vangkracht denk ik een stuk groter. Nog een hoofdbreker: niet elke duurdere bol vangt op elk moment even goed, als je nou echt een groot verschil wil merken moet je natuurlijk wel de gemiddelde/redelijke bol tegen de juiste topbol zetten, weet jij welke dat wanneer is?
Nog een voor iedereen die net als Leon kwaliteit direct linkt aan prijs. Niet alles wat attractief is voor een karper is ook duur...
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

03-12-2012 14:11

Daaf Wolters schreef:Nog een voor iedereen die net als Leon kwaliteit direct linkt aan prijs. Niet alles wat attractief is voor een karper is ook duur...


Iemand die het snapt.........
Gebruikersavatar
jacco noordermeer
Berichten: 1889
Lid geworden op: 02-02-2007 18:08
Locatie: gorinchem
Contacteer:

03-12-2012 20:04

Ja Martijn, maar met een enkele comma had het wellicht duidelijker geweest :wink:

Niet alle attractoren zijn kostbaar, meer staat er niet. :wink:
Maar sommige hier blijven volhouden dat je met misterieuze omschrijvingen meer vis vangt :lol:
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

03-12-2012 23:10

Toch zijn de meeste bekende attractoren nou niet echt goedkoop te noemen.

GLM poeder, leverpoeder, puur Krill meel, Squidmeel, L-zero 30, Minamino, etc.

Allemaal niet goedkoop te noemen. Maarja, je kan als boiliemaker natuurlijk ook 1 of 2% Krillmeel in je boilies gooien en het een Krillboilie noemen, om maar een voorbeeld te geven.

Lijkt mij volslagen logisch dat dit de prijs van boilies dus behoorlijk op zal drijven als er behoorlijke hoeveelheden van worden gebruikt.
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

04-12-2012 07:28

melasse, zout, suikerstroop, honing, blikjes vis met tomatensaus, soyasaus is variaties, melkpoeder, bakkersroompoeder, diverse pasta uit bakkerij doe mij maar de pistache, aanmaaklimonade, roosvice.

Maar dat verkoopt niet, vangt echter wel.
It's okay 2 pay
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

04-12-2012 07:32

@eus op KK gebruikte ik 10 toi 15 kilo aas, (omdat ik niet 4 keer wilde invriezen, voerde ik de restantjes) ving 80 vissen in 4 maanden. Top was 12 vissen binnen 8 uur en nog geen kilo aas verbruikt. (JP heeft we wel 5 keer geschopt... teveel Klaasje doe nou verdomme niet eigenwijs)

Tja aas was iets duurder. Maar ik ving meer en was voordeliger uit dan mening voerder om mij heen.

De vraag is dus: wat kost een kilo karper? Eur 6 op de markt en op de mat? :P
It's okay 2 pay
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

04-12-2012 08:35

Eus Molewijk schreef:GLM poeder, leverpoeder, puur Krill meel, Squidmeel, L-zero 30, Minamino, etc.

Allemaal niet goedkoop te noemen. Maarja, je kan als boiliemaker natuurlijk ook 1 of 2% Krillmeel in je boilies gooien en het een Krillboilie noemen, om maar een voorbeeld te geven.

Lijkt mij volslagen logisch dat dit de prijs van boilies dus behoorlijk op zal drijven als er behoorlijke hoeveelheden van worden gebruikt.


Eus,

Dan nog, tussen kost en verkoopprijs ligt een aardig gat.

Klaas, welke donkere stek was het ook al weer waar de karper gegroepeerd lagen :o

Groetjes en succes met de regiomeeting,

Peter
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

23-01-2013 17:44

Gelul.... Trassi, maggie, csl, melasse, sweetner kosten geen drol
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

23-01-2013 18:39

€ 1,20 per kilo mix.
Dus je moet er zelf nog effe ballen van rollen.

Verpakking per 20kg

Samenstelling:
gerst, mais, vismeel, luzerne, maisglutenvoer, aardappeleiwit, schelpengrit, biergist, lignobond, soja olie*, sojaschroot geschild getoast*, lecithine*

Analitische bestanddelen
ruw eiwit 25,6 %, ruw vet 6 %, ruwe celstof 6,1 %, ruw as 10,3 %, Calcium 25,0 g, Fosfor 8,0 g, Natrium 2,06 g, lysine 16,32 g, methionine 5,83 g

Toegevoegd/kg (Vitamines)
E672 Vitamin(e) A 15000 IE, E671 Vitamin(e) D3 3000 IE, Vitamin(e) E 95 mg

Toegevoegd/kg (Sporenelementen)
E4 koper (koperchelaat van aminozuren, gehydrateerd) 7 mg, E4 koper (koper(ll)sulfaat pentahydraat) 6 mg, E5 mangaan (mangaanchelaat van aminozuren gehydrateerd) 47 mg, E5 mangaan (mangaan(II)oxide 47 mg, E6 zink (zinkchelaat van aminozuren gehydrateerd) 24 mg, E6 zink (zinkoxide) 23 mg, E1 ijzer (ijzer(II)sulfaat-monohydraat) 68 mg, 3b8.10 selenium (organische vorm CNCM 1-3060 0.15 mg, E2 jodium (kaliumjodide) 1 mg
Groet'n Henk..

still growing Old.
Gebruikersavatar
wally de weijer
Berichten: 462
Lid geworden op: 03-06-2011 23:33

23-01-2013 19:58

@leon klopt want de vissen waar je op vist zijn opgevoed door gordon ramsey en eten alleen 5 sterren voer......... :D
Camiel Driehuis
Berichten: 1242
Lid geworden op: 05-05-2004 15:37
Locatie: lelystad

23-01-2013 20:06

Als.de "magische" bal zou bestaan heette onze sport wel vangen ipv vissen.

Het is maar net wat je voor de bal over hebt.

Ik ben er wel van overtuigt dat de kleine bollenboer een betere goedkopere bal op de markt kan zetten dan de grote jongens.

Ieder water zal verschillen wat betreft de beste bal.

Stom voorbeeldje de efteling.......vang je gegarandeerd nog op pingpongballen.

Ook ik heb mijn voorkeuren, simpelweg gebasseerd op behaalde resultaten.
Soms op een cheap-ass bol en soms op de 5 sterren bol.
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

23-01-2013 20:24

Leon

Het is een ilusie te denken dat alleen dure producten goed kunnen zijn. Ik.heb net een paar voorbeelden gegeven van goedkope producten die een stevige instant response teweeg kunnen brengen. Helaas wil of kan dat er bij jou niet in. De reden dat de door jou genoemde producten duur zijn, heeft oa te maken met schaarste of een dure productiemethode. Maar goed, vertrouwen vangt en als jij alleen daarin vertrouwen hebt, heb je gelijk
Gebruikersavatar
Peter van Loo
Berichten: 1785
Lid geworden op: 09-08-2011 00:41
Locatie: Schiedam

23-01-2013 20:35

Stom voorbeeldje de efteling.......vang je gegarandeerd nog op pingpongballen.


Zeker een stom voorbeeld.

Groet, Peter
henry stotijn
Berichten: 1127
Lid geworden op: 02-02-2006 21:50

23-01-2013 20:45

martijn,camiel en wally Bedankt!!! ik dacht al wordt ik nu gek ofzo :D bollen moeten duur zijn???hahahahah ONZIN!!!!!!!! met de grote O
of Leon moet op een heel apart water vissen,of op aparte karpers,of zoals hij zegt op een aparte manier vissen NOU dit laatste snap ik al helemaal geen ene snars van ???
WANT onderlijn haak hair boilie en vissen TOCH!!! maar zal wel aan mij liggen :D
maar ja ik vindt dit eigenlijk wel een van de domste disscusie,s van het hele forum hahah echt waar zoals henk al zei € 1,20 per kilo mix kan je ai hele leuke bol hebben laat staan voor 4a5 euro per kilo :D net zoals ROBIN RED ook zo,n over het paard getild goedje en dan moet het nog van HAITS zijn anders is het ook weer kut hou toch op joh
........de zoveelstebaits
henry stotijn
Berichten: 1127
Lid geworden op: 02-02-2006 21:50

24-01-2013 07:37

:D :lol: :lol:
........de zoveelstebaits
Harald van der Graaf
Berichten: 2465
Lid geworden op: 30-06-2007 09:25
Locatie: arnhem

24-01-2013 07:45

ben het helemaal eens met henry .de robin red heeft mij nog nooit kunnen bekoren . alleen als ik instand er mee zou gaan vissen en hopen dat er een ander mee heeft lopen voeren en wat henry ook al aan geeft een goede boilie hoeft niet duur te zijn grote onzin .een boilie moet vers zijn en op de juiste manieren worden ingezet
Ik ben Harald uit Arnhem, ik heb een dochter van 7 jaar(Demi).
Als ik tijd heb ga ik graag vissen.
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

24-01-2013 08:06

en hopen dat er een ander mee heeft lopen voeren


Dus een functie
It's okay 2 pay
henry stotijn
Berichten: 1127
Lid geworden op: 02-02-2006 21:50

24-01-2013 09:20

robin red tuurlijk best goed spul,,,MMMAAAARRR over het paard getild zei ik,,alsof het echt het beste ingr. is van alles!! (LEZEN!)
........de zoveelstebaits
Gebruikersavatar
Peter van Loo
Berichten: 1785
Lid geworden op: 09-08-2011 00:41
Locatie: Schiedam

24-01-2013 09:25

Henry stop nou eens met die onzin. Vooral blijven lezen jij.

Groet, Peter
Gebruikersavatar
Mart Honen
Berichten: 1374
Lid geworden op: 21-09-2009 17:53
Locatie: Breda

24-01-2013 10:24

Een degelijke basis mix voorzien van bijvoorbeeld een lever extract,glm,krill,robinred een goede flavour en sweetner uit jou toko een mooie zalmolie (afhankelijk temp) dan maak je de boel instant toch behoorlijk aantrekkelijker.


Een degelijke basis voorzien van ketjap, limonadesiroop, marmite, dextrose, vitamealo, bouillonpoeder, peper en zout is ook instant behoorlijk aantrekkelijk. Aantrekkelijker dan wat Leon noemt? Dat zou ik niet durven zeggen. Minder aantrekkelijk? Lijkt me ook stug. Zal per dag best een verschil in te merken zijn, maar op de lange duur lijkt het me lood om oud ijzer.

Robin Red, ik vind het best wel goed spul. Maar ik vind zowat de hele kruidenafdeling bij de Sligro ook best wel goed spul.

Robin Red volgens de gerenomeerde Nederlandse Aasfirma,s.

Sommige aasfanaten kunnen en willen niet zonder dit-misschien wel de populairste additief ooit.

Robin Red is een hoogwaardige natuurlijke rode geur-en smaakstof en is een ingredient waar over veel
gepraat en geschreven is.

Sommige kunnen en willen niet zonder dit populairste additief van de afgelopen 15 jaar,...het meest
succesvolle product uit de stal van haith,s.


Bij Haith's hadden ze ook nooit kunnen denken dat je met vogelvoer zo je zakken kunt vulllen...
Ik weet het ook allemaal niet...
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

25-01-2013 12:04

henry stotijn schreef: maar ja ik vindt dit eigenlijk wel een van de domste disscusie,s van het hele forum


En toch wordt deze hele discussie zo'n beetje elke maand onder een andere topic naam weer geherintroduceerd :D
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

26-01-2013 19:37

Citaat Mart Honoen,
Een degelijke basis voorzien van ketjap, limonadesiroop, marmite, dextrose, vitamealo, bouillonpoeder, peper en zout is ook instant behoorlijk aantrekkelijk. Aantrekkelijker dan wat Leon noemt? Dat zou ik niet durven zeggen. Minder aantrekkelijk? Lijkt me ook stug. Zal per dag best een verschil in te merken zijn, maar op de lange duur lijkt het me lood om oud ijzer.//

Het verschil zal niet per dag te merken zijn, wel per jaargetijde.
Ketjap, siroop met marmite is in sommige seizoenen veel beter dan het overgewaardeerde RR., maar dan moet je vooral gèèn boilieboer willen zijn om dat allemaal te moeten weten.

En Henry, hou ze wakker hiero! 8)
Groet'n Henk..

still growing Old.
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

27-01-2013 22:57

Het verschil zal niet per dag te merken zijn, wel per jaargetijde.


Stellige stelling Henk!

Ik heb dat geswitch van zoet naar kruidig en wat al niet meer nooit zo begrepen. Ja.., omdat ik een nieuw eigen brouwsel wilde uitproberen, maar puntje bij paaltje kwam ik tijdens het verbeteren van de bol (ook gevoelsmatig, want er zijn zoveel variabelen in 't spel) steeds vaker weer bij de zelfde meelsoorten en attractoren uit.

Ik donder het gewoon 'allemaal' in een bol. Zoet, zout, vis, melk, noot, kruid, stinkie winkie, naar roosjes en wat al niet meer en probeer een zo groot mogelijke diversiteit aan attractoren in een bol te stoppen om zoveel mogelijk vis te kunnen aanspreken. NIET niet zoveel mogelijk attractoren, want het moet wel visbaar blijven. En ik gebruik al helemaal geen dure producten of veel protine rijke melen. Ik wil er het jaar rond mee kunnen vissen.

Trouwens ook geen zin meer om voor een nieuw water het wiel opnieuw te proberen uit te vinden en ik heb ook niet het idee dat dat nodig is. En mocht ik weten dat iets op een water loopt, dan doe ik er simpelweg aan mee...

We weten helaas maar weinig van wat een vis drijft en al helemaal niet of die beesten die gisteren nog je brokken met ketjap tegen kwamen allemaal dezelfde vissen zijn als die van vandaag een brok zullen mee pikken. Laat staan dat je ervan uitgaat de aanwezige vis allen dezelfde voedsel voorkeur hebben en misschien niet sneller zouden vallen voor een peperduur bolletje met wat crunchy bladgoud flakes van een conculega die 20 meter verderop z'n lijn heeft gedropt (zeker niet mijn ding)...

Vis vreet vaak gewoon wat er voor de vinnen naar beneden dwarrelt en ik zorg dat het dan een flinke kans op interesse maakt!
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Bjorn Schoemacher
Berichten: 913
Lid geworden op: 12-08-2011 20:52

27-01-2013 23:09

Maar is het niet zo dat een bol goed van kwaliteit moet zijn, te verteren en goed te vermalen zijn? Het lijkt mij juist zo dat je met een goede verse bol meer kunt voeren en dus een groter gebied kan bereiken. Zo kun je je vis aan het vreten houden.

Vergelijk het maar tussen de Mc Donalds en een couver in een goed restaurant, als ik bij de McD een hamburger eet zit ik al snel vol en is mijn eetlust verdwenen. Ruik ik de lucht van de frituur als ik de parkeerplaats oploop....
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

27-01-2013 23:31

Met een goede verse bol meer voeren..? Wat is goed van kwaliteit?

Nee ik hoef geen uitleg, je woorden zijn alleen zo vrij interpreteerbaar...
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).