Boilie boeren...


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Cor Nannings
Berichten: 1248
Lid geworden op: 21-03-2002 01:00
Locatie: Hoorn

29-11-2012 15:30

Doe mij dan een BVOtje :wink:

CN :lol:
Unicorn Carp Fisching
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

29-11-2012 21:04

Boilie boeren...mooi man. Iedereen pikt graag een graantje mee van de boilie boom die gaande is. En ik ben met Leon eens dat er een hoop kaf onder het koren is.

Veel, heel veel van hetzelfde. Een simpel meelballetje met een kleurtje en een geurtje. En ja, als de vis los is zal je er zelfs nog wel een vis mee vangen ook.

Maar ik denk ook wel dat je het wel heel bont moet maken als je een boilie weet te maken waar je helemaal geen vis mee zal vangen.

Het gaat juist om de momenten dat de vis niet los is, uiterst kieskeurig aast als ze dat al doen, dat zijn de momenten dat een goed aasje verschil zal maken.

En die momenten dat de vis zeer moeilijk te overtuigen is te gaan azen zijn talrijker dan we durven te hopen. De momenten waarbij de meelballen geen blik waardig worden gegund.

Maar wat is op zo'n moment een boilie die wel in aanmerking komt door de vis opgepakt te worden? Ik zoek er naar (het meeste is hier moeilijk verkrijgbaar) maar weet dat er aas is dat zeker een kans maakt. Over het algemeen is dit aas wat duurder vanwege de toevoegingen/ingrediënten.

Niks raars aan lijkt me? Volgens mij ook wat Leon probeerde duidelijk te maken maar bepaalde mensen vielen daardoor over hem heen.

Toch zijn er ook situaties waarin een zeer aantrekkelijke bal minder wenselijk is, denk bijvoorbeeld aan een brasemrijk water.

Maar nu we het er toch over hebben, welke Nederlandse boiliemaker durf te beweren een aasje in zijn assortiment te hebben die op lastige momenten echt het verschil zal maken?

Ik ben benieuwd.
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
Gebruikersavatar
Arie oudshoorn
Berichten: 254
Lid geworden op: 18-04-2007 15:36
Locatie: Almere
Contacteer:

30-11-2012 00:00

Wat versta je onder lastig eus?????????????
De Magic bewijst zich keer op keer! Eindelijk een bal die anders is als andere. Kijk op http://www.flevobaits.nl
Gebruikersavatar
Kees Verheij
Berichten: 2866
Lid geworden op: 09-12-2005 20:49

30-11-2012 00:05

Tja, als veel windes op de rivier lastig is (en dat is het), weet ik wel wat:

http://www.ttbbaits.com/c-1598059/extre ... amp-spice/

:P
The human spirit needs places where nature has not been rearanged by the hand of man.

http://www.canadiancarpsafari.com : rivieravontuur in het groot!
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

30-11-2012 08:57

Arie oudshoorn schreef:Wat versta je onder lastig eus?????????????


Zoals ik beschreef Arie, de momenten waarop de vis nauwelijks te verleiden valt tot azen of heel kieskeurig pietepeuterig een aasje oppakt. Of de momenten waarop de vis alleen maar over de voerplek cirkelt zonder wat te pakken.
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
Gebruikersavatar
Jan Witter
Berichten: 1989
Lid geworden op: 04-04-2002 02:00
Locatie: Hendrik Ido Ambacht

30-11-2012 22:48

Ik zal nu kort door de bocht gaan..........

Maar degene die anno 2012 nog steeds denkt dat het aas bepalend is, kan beter stoppen met vissen. Na ruim 37 jaar karpervissen, ben ik er van overtuigd, dat er maar twee dingen bepalend zijn, en dat op de juiste tijd, op de juiste plek aanwezig te zijn met je hengels, en dan is het handig om niet je hengels in je foudraal te laten zitten.
De meeste computerfouten zitten tussen het toetsenbord en de rugleuning van de stoel...
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

30-11-2012 23:04

Mag ik zeggen erg kort door de bocht Jan?

Ik ben van mening dat je "de juiste tijd" min of meer af kan dwingen met een aas dat de vis erg graag wil hebben. Voorwaarde is wel dat je dan met aas vist waarmee je de vis over de drempel trekt.

Wel eens langs de poelier gelopen waar er kip aan het spit hing? Dan begrijp je waarschijnlijk waar ik heen wil. Tenzij je niet van kip houd natuurlijk. :D
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
Gebruikersavatar
Jan Witter
Berichten: 1989
Lid geworden op: 04-04-2002 02:00
Locatie: Hendrik Ido Ambacht

30-11-2012 23:40

Ja ik weet wel waar jij heen wil, maar als ik geen honger heb koop ik die kip niet.....

Mijn honden krijgen iedere dag om dezelfde tijd een goede maaltijd, en toch slaan ze weleens een dag over, omdat ze geen trek hebben.

Denk daar eens aan, en trek niet alles naar menselijke maatstaven, natuur zit iets anders in elkaar.

Een anaconda die de ene dag een koe opheeft, neemt de andere weer geen koe, maar wacht tot hij weer genoodzaakt wordt om over te gaan tot eten, om verder te leven.
De meeste computerfouten zitten tussen het toetsenbord en de rugleuning van de stoel...
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

01-12-2012 00:06

Helemaal mee eens Jan. Het kip voorbeeld was maar om aan te geven dat je geen honger hoeft te hebben om toch trek in te eten te krijgen.

Wat je zegt is juist, het kan zijn dat een vis je aas passeert die net zijn darm (want hij heeft geen buik) propvol heeft gebunkerd en daarom jouw aas links laat liggen.

Dat wil echter niet zeggen dat de volgende vis die over mijn aas zwemt dit ook heeft! het is niet zo dat alle vissen op exact dezelfde tijd vreten en zullen dus onafhankelijk van elkaar te verleiden zijn een hapje te eten.

Tussen propvol en hongerig zit een enorm grijs gebied en daar komt een erg aantrekkelijk aas om de hoek kijken naar mijn mening.
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

01-12-2012 00:08

Lijkt me een illusie. Wat ik heb kunnen observeren is dat ze aas volledig kunnen negeren. Kan zijn dat ik nooit de perfecte formule gevonden heb. Dan is dat de hoop in ons die de boilieboeren drijft. Enige wat ik wel meen waargenomen te hebben is een verschil in gretigheid zodra ze aas opnemen. Maar dan zijn ze al bereid tot eten. Gretigheid maakt onoplettend en dat is in ons voordeel. Maar het voer dat dit deed was complexer dan de gemiddelde boilie.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

01-12-2012 00:52

Ik geloof best dat het juiste aas op het juiste moment enig verschil kan maken, maar ik denk tegelijk dat erg makkelijk overschat wordt hoe groot dit verschil nou helemaal is.
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

01-12-2012 10:04

mag ik als gebruiker reageren?

Ja, heel volmondig: die aasjes bestaan.

Shit man eg wel...

@Jan

Visje vangen lukt altijd wel, maar duidelijk meer, veel meer.

O ja haat liefde: vergeet de tijgers niet.
It's okay 2 pay
herman hulsman
Berichten: 1274
Lid geworden op: 25-10-2007 21:27
Locatie: Eemnes

01-12-2012 11:29

[quote="Klaas vd Herik"]mag ik als gebruiker reageren?

Ja, heel volmondig: die aasjes bestaan.

Shit man eg wel...

M&M 's he Klaas :lol:
Gebruikersavatar
Jan Witter
Berichten: 1989
Lid geworden op: 04-04-2002 02:00
Locatie: Hendrik Ido Ambacht

01-12-2012 11:49

Ik heb meer met de lego blokjes uit de jaren '70........
De meeste computerfouten zitten tussen het toetsenbord en de rugleuning van de stoel...
Gebruikersavatar
Peter van Loo
Berichten: 1785
Lid geworden op: 09-08-2011 00:41
Locatie: Schiedam

01-12-2012 12:28

[quotWat je zegt is juist, het kan zijn dat een vis je aas passeert die net zijn darm (want hij heeft geen buik) propvol heeft gebunkerd en daarom jouw aas links laat liggen. e][/quote]

Geen maag en nu ook al geen buik meer Eus!! :D

Aas maakt zeker wel verschil laten we dat zeker niet onderschatten, nogmaals met elk aas vang je karper maar je kan 3-0 voorstaan met goed aas.

Groet, Peter
Gebruikersavatar
joachim stelma
Berichten: 434
Lid geworden op: 09-02-2003 01:00
Locatie: Leiden
Contacteer:

01-12-2012 13:33

Leuke discussie en ik denk dat iedereen met al zijn/haar ervaring wel gelijk heeft.

Het voorbeeld wat Eus beschrijft van het kip aan het spit. Zou dat te vergelijken zijn met een warme zomerdag? Zo'n dag dat in een leliebed een school karpers lui ligt te zonnen en zoals het lijkt helemaal geen zin hebben in eten. Een paar handen kattenbrokken die lekker uitlekken brengen ze vaak toch in beweging.

Aan de andere kant. Hoe vang je ze als ze op watervlooien azen? Ook niet op de allerbeste bol toch?
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

01-12-2012 14:15

Genoeg meegemaakt dat ze bovenop het aas liggen en niet toehappen. Dat kan vele dagen duren en zoveel tijd heb je niet.

Denk even aan de koude maanden als ze in hun winterhol liggen.

De gedachte dat er een aas is dat dit doorbreekt is een illusie. Maakt niet dat er geen verschil is. Aas waar een overdreven hoeveelheid flavour in zit kan ook genegeerd worden. Dus het omgekeerde, aas dat een voorkeur heeft, bestaat ook. Er zijn echter lokale verschillen en derhalve werkt het niet overal hetzelfde.

Kortom, er is niet iets als een aas dat onder alle omstandigheden altijd werkt. Er is wel een optimum voor een bepaalde lokale omstandigheid. Maar ga daar maar eens eventjes snel achterkomen. Zoiets kost tijd en denkwerk.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

01-12-2012 15:41

Volgens mij had ik het over karpers die geen voedsel opnemen, wat niet te doorbreken is met wonderaas. Het verhaal dat je geen zin hebt in eten, maar toch trek krijgt als je een kip aan het spit ziet. Het is wonderlijk hoe apathisch karper bij tijd en wijlen kan zijn. Een paar weken in je bed liggen zonder iets tot je nemen is voor mensen zeer ongewoon. Niet voor karpers.

Trucs om toch aan een vis te komen als ze een andere voorkeur hebben is een ander verhaal. Daarbij helpt het als je doorkrijgt waarop ze dan wel azen.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
bert kamp
Berichten: 2343
Lid geworden op: 01-10-2002 02:00
Locatie: almelo

01-12-2012 20:18

Hetzelfde verhaal dus als van Engelse boilieboeren.
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

01-12-2012 20:32

leon van der schelling schreef:
Maar nogmaals ik ben benieuwd wat visie is van de Nederlandse Boilieboeren op dat gebied en hoe ze zich willen onderscheiden in de markt,..voor mij persoonlijk is het allemaal het zelfde verhaal,uit verschillende opgebouwde hoogwaardige ingredienten,gestoomd en voorzien van enz enz enz enz,...

grt


Je onderscheid je pas als je weet waar de rest mee zit te vissen. Zit iedereen met een robinredfish te vissen dan ga je niet het verschil maken door een robinredfish te kiezen van een ander merk. Oftewel het is in de eerste plaats de visser die door zijn keuze van het soort aas bepaald of een aas onderscheidend is.
Verder is een bol een bol. Echter kan je met ingredienten combos wel wat anders doen. Hoeveel fabrikanten gebruiken bijv een etherische olie in hun bollen? Ook de dosering van bepaalde ingredienten verschilt nogal eens. voor de redt ben jij het die het verschil maakt. Overgens geld dit toch ook voor bijv rigmaterialen. Hoeveel soorten gecoat onderlijnmateriaal heb je wel niet? Of size8 swivels etc etc......
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

01-12-2012 22:23

Peter,

Je bent goed wakker. Natuurlijk bedoelde ik maag i.p.v. buik.

Kees,

Ik heb nergens beweerd dat een vis die echt pertinent niet aast over te halen valt met een bepaald aas hoewel ik hier nog niet eens zo zeker van ben.
uitzondering zou hartje winter kunnen zijn wanneer de vissen werkelijk apathisch zijn, ik heb het idee dat ze dan ook in een lagere vorm van bewustzijn leven. Verder vormt de paai ook een uitzondering hoewel sommige vissen zelfs dan nog wel eens een hapje tussendoor nemen.

Dieren en zeker karpers zijn opportunisten. Als mijn katten zich net tegoed hebben gedaan aan een blikje Whiskas zijn ze voldaan en zullen ze niet langer mijn aandacht proberen te trekken om eten te krijgen. Leg ik een half uurtje na hun maaltje een plakje rosbief voor hun bek eten ze het zeker weten op. Zet ik een schoteltje Whiskas voor hun neus op dat moment is de kans zeer groot dat ze dit zullen weigeren.

Ik weet het, een karper is geen kat maar wel net als een kat een opportunist. Ik denk dat we bovenstaand voorbeeld ook wel naar een situatie onder water kunnen vertalen. Wil de vis het aas (plakje rosbief) heel graag hebben zal deze het toch pakken ondanks dat de vis niet actief aan het azen was.
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
Gebruikersavatar
bert kamp
Berichten: 2343
Lid geworden op: 01-10-2002 02:00
Locatie: almelo

01-12-2012 22:24

leon van der schelling schreef:Bert,

Alleen hebben bepaalde Engelse merken zich voor mij in ieder geval wel overtuigd,en dan bedoel ik
dan in de lastige situaties om de vis echt te verleiden.
grt

Ik ben geneigd daar een korreltje zout bij te plaatsen.
Je hebt waarschijnlijk nog nooit met een top bol van bijvoorbeeld MTC gevist.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

01-12-2012 22:52

Eus,

Ik geef je het voorbeeld omdat het je makkelijker aanspreekt. Maar in andere jaargetijden kan het ook voorkomen. Verschil met jouw kat is dat een kat het loodje legt zonder eten. Een karper kan maanden zonder eten.

Is verder de discussie niet. Aas kan een verschil maken, maar dan moet je zelf ook creatief zijn en inzicht hebben in de gewoontes van de karper op jouw water. De trend is boilies kopen bij een populaire aasleverancier. Dat geeft wellicht vertrouwen, maar je leert weinig.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
Jan Witter
Berichten: 1989
Lid geworden op: 04-04-2002 02:00
Locatie: Hendrik Ido Ambacht

03-12-2012 11:22

Wie kan mij vertellen waar en wanneer ik dat plakje rosbief moet inzetten om vis te vangen, en wie kan mij vertellen wanneer ik mijn € 5,- bol moet in zetten......
De meeste computerfouten zitten tussen het toetsenbord en de rugleuning van de stoel...
Gebruikersavatar
bert kamp
Berichten: 2343
Lid geworden op: 01-10-2002 02:00
Locatie: almelo

03-12-2012 13:47

leon van der schelling schreef:...alleen betaal ik dan ongeveer het zelfde bedrag als ik vis met bijvoorbeeld Solar of Nutrabaits,..

Dat blijf je maar beweren, maar tenzij voor jou €8 ongeveer hetzelfde is als €12 klopt daar niets van.
voorbeeld 1: bij Paddy 5kg vers gedraaide Solar clubmix inc squid octopus flavour €60 (afgerond).
voorbeeld 2: ook bij Paddy de gratis draaiservice - 10kg Clubmix €90 - €30 voor eipoeder en laten we €15 voor additieven rekenen, totaal €135.
Om op €8 per kilo uit te komen moet je dan bijna 17kg boilies krijgen, ik dacht het niet.
Als je echt een leverancier hebt die wel op €8 per kilo uitkomt houd ik mij aanbevolen, wil dan wel eens een testje Solar vs MTC doen.
Overigens, oplettende lezertjes zal het niet ontgaan hoe Paddy gecompenseerd wordt voor het 'gratis' draaien.