Tijgernoten vers uit de pan = betere vangst?


Ferio Sterk
Berichten: 231
Lid geworden op: 17-07-2012 11:44

14-08-2012 09:29

Ikzelf vis al een tijdje met tijgernoten doormiddel van de gebruikelijke bereidingswijze, weken, koken en een paar dagen laten staan.

De afgelopen dagen heb ik hier en daar een tal van forums gelezen en verhalen over de tijgernoten en het viel mij op dat er een tal van vissers zijn die experimenten hebben gedaan met verse tijgernoten direct uit de pan en tijgernoten die 4 a 5 dagen hebben gestaan in hun vocht na de kook.

Bijvoorbeeld een engelse visser heeft 3 handjes tijgernoten met vocht en 3 handjes direct uit de pan in een water waar teveel karper zit en goed helder is waarop de bodem te zien is en de spots liggen 15m van elkaar. Hierna klom hij in een boom om de nootjes goed te kunnen zien.

Elke keer gingen de karpers naar de spot toe van de tijgernoten direct uit de pan, aten alles en gingen weer weg. Meneer gooide weer 3 handjes en opnieuw kwamen ze en aten alles op. Een stuk of 4 keer herhaald en geen enkele karper heeft de nootjes met vocht aangeraakt.

Zo heb ik meerdere verhalen gelezen die hier exact op lijken en vissers die alleen nog maar direct uit de pan vissen, omdat hun vangsten gewoonweg veel beter werden.

Wat is jullie ervaring hierover?
Gebruikersavatar
R de Winter
Berichten: 3066
Lid geworden op: 15-07-2010 15:05
Locatie: JRC Extreme Brolly
Contacteer:

14-08-2012 10:06

Zie het zo,

Jij komt thuis van je werk/school of wat dan ook...

je vriendin/vrouw/moeder heeft 2 pannen met eten.

1 pan met eten staat al 5 dagen
1 pan met eten is net van het vuur gehaald.

welke zou jij als eerste pakken??

mijn ervaring en idee is dus gelijk uit de pan..

die dagen laten staan en slijmen hoeft voor mij niet altijd, kook me nootjes wel aan de water kant ;)

maar ik doe dit wel op een korte sessie van 1 nacht, ga ik langer dan kook ik ze wel thuis omdat dit makkelijker is vanwege de grote hoeveelheid.
Oja joh!!!
Ferio Sterk
Berichten: 231
Lid geworden op: 17-07-2012 11:44

14-08-2012 10:20

Direct uit de pan een mee vissen klonk mij ook logisch en heb er zelfs een aantal filmpjes over gevonden en je ziet de karper gewoon direct op de verse noten gaan en de slijm noten links laten liggen.

Als je googled op hoe je tijgernoten moet bereiden vind je altijd dat laten staan en slijmen en de vissers volgen het advies gewoon, zoals ik ook dus deed.

Van de week schaf ik een kilo of 5 en dan direct voor het vissen koken.

Ik was alleen nieuwsgierig over de meningen hier, omdat ik alleen maar topics vind over dat slijmen. (tenzij ik er overheen keek).

Dat koken aan de waterkant heb ik nog niet eerder gelezen. :D
Gebruikersavatar
R de Winter
Berichten: 3066
Lid geworden op: 15-07-2010 15:05
Locatie: JRC Extreme Brolly
Contacteer:

14-08-2012 11:17

Dat koken aan de watekant, ja je moet soms tips voor je houden he ;)

en slijmen ben ik al helemaal geen voorstander voor heb het zelf ook ondervonden dat er geen meer waarde aan zit op de plekken waar ik vis.
Dus dan maar geen slijm, is ook beter want dan plakt alles minder en geeft het dus minder rotzooi.

maar probeer het maar eens, gewoon pannetje mee en water en je kookstel natuurlijk ;) en dan je geweekte noten mee nemen en 1 stok met boilie die ander ff op de kant en de nootjes een halfuurtje koken en dan de nootjes er aan en wat bij voeren..

of voor je gaat vissen je nootjes koken en dan in een zuurkoolvaatje meenemen als ze net van de kook komen ;)

succes.

ps: zou je die filmpjes willen posten, ben wellis benieuwd en misschien leerzaam voor de rest..
want schijn dus niet de enigste te zijn die ze vanuit de pan gebruikt ;)
Oja joh!!!
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

14-08-2012 14:33

Thermosflesje mee voor de kortere sessies.
Thuis ff aan de kook brengen, kokend en al in de thermos ....... Whoooooooooooot
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Gebruikersavatar
Joris Bonenkamp
Berichten: 11
Lid geworden op: 29-03-2010 17:08
Locatie: Weesp

14-08-2012 15:46

Wat ik mij dan afvraag wat er waar is van het verhaal dat tijgers nog behoorlijk wat vocht opnemen na het koken? Heb dit ergens een keer gelezen en laat dus uit voorzorg de tijgers eerst afkoelen in het kookwater en ga er dan pas mee vissen. Ben zelf trouwens van mening dat het slijmeffect op karpers per water verschild en afhankelijk is van dressuur, en ik proef trouwens ook geen verschil tussen een nootje van een week of van een dag oud, maar dat kan aan mij liggen natuurlijk.
Gebruikersavatar
R de Winter
Berichten: 3066
Lid geworden op: 15-07-2010 15:05
Locatie: JRC Extreme Brolly
Contacteer:

14-08-2012 16:16

dat proef je ook niet echt joris, maar je ruikt het wel ;)
Oja joh!!!
Gebruikersavatar
Peter van Loo
Berichten: 1785
Lid geworden op: 09-08-2011 00:41
Locatie: Schiedam

14-08-2012 16:22

Die lucht hé de Winter, zal dat karper triggeren om te azen of niet?

Groet, Peter
Gebruikersavatar
Joris Bonenkamp
Berichten: 11
Lid geworden op: 29-03-2010 17:08
Locatie: Weesp

14-08-2012 17:11

Tsja die lucht ja, blijft niet bijzonder veel van over hoor na een paar uur in het water! Tijgers zullen met of zonder slijm hetzelfde ruiken na een paar uurtjes in het water. Tijgernoten hebben niet hetzelfde uitwazem effect als een boilie, het kookvocht/slijm spoelt gewoon van de nootjes af.
Lambert Nieuwland
Berichten: 35
Lid geworden op: 28-07-2010 12:09

14-08-2012 20:12

wel raar, als je die film van die dikke kerel met dat aziatische vrouwtje ziet (door ogen vd karper ofzoiets) zie je die karpers eerst alle slijm opslorpen en daarna pas aan de noten zelf beginnen....
Gebruikersavatar
R de Winter
Berichten: 3066
Lid geworden op: 15-07-2010 15:05
Locatie: JRC Extreme Brolly
Contacteer:

15-08-2012 09:28

Peter van Loo schreef:Die lucht hé de Winter, zal dat karper triggeren om te azen of niet?

Groet, Peter



ik denk het niet peter, iets wat zuur ruikt triggert bij jou ook je eetgevoelens niet of wel??

en precies wat joris zegt na een uur zijn alles noten het zelfde in het water.
Oja joh!!!
Roy Koen
Berichten: 312
Lid geworden op: 28-01-2006 23:10
Locatie: Schiedam
Contacteer:

15-08-2012 10:29

Ik kook meestal een grote pan noten, daarna afkoelen en verdeel ze over de afhaal chinees bakjes en hop de vriezer in. Dus in zekere zin heb ik altijd verse noten langs het water, heb ook een tijdje slijm noten gebruikt maar eigenlijk merk ik geen verschil met de vangsten.
Alle in's en out's van HSV Schiedam? https://twitter.com/hsvschiedam
-------------------------
http://hengelsport-schiedam.nl/
Gebruikersavatar
Jan Kasteelen
Berichten: 654
Lid geworden op: 08-05-2007 12:24
Locatie: Gouda

15-08-2012 12:06

Als een karper kan kiezen, zoals in het voorbeeld van Ferio, zal deze zeker een voorkeur laten zien. Als er niets te kiezen valt en al het aangeboden aas is hetzelfde, eet de vis uiteindelijk wat de pot schaft denk ik.
Ik heb eens de sterren van de hemel gevangen met een bird seed boilie waarin pizza flavour verwerkt zat. Op dat zelfde water viste ik de volgende keer met een maat van me, hij met Irish cream en ik met die pizza bollen. Alle runs kwamen nu op zijn Irish cream boilies en geen een op de pizza. Ik ging uiteindelijk ook één hengel met cream vissen en ving daar een paar vissen mee, terwijl er op de pizza boilies niets werd gevangen. Hoewel ik ooit een topdag op die pizza boilies heb gehad gebruik ik die flavour nooit meer en die Irish cream nog regelmatig. Want áls de karper kan kiezen…
Gebruikersavatar
Peter van Loo
Berichten: 1785
Lid geworden op: 09-08-2011 00:41
Locatie: Schiedam

15-08-2012 12:33

ik denk het niet peter, iets wat zuur ruikt triggert bij jou ook je eetgevoelens niet of wel??

en precies wat joris zegt na een uur zijn alles noten het zelfde in het water.[/quote]

Maar ik ben ook geen karper beste W, ik gooi bv ook geen 50 gram chillipoeder over mijn eten. :wink:

Groet, Peter
Gebruikersavatar
R de Winter
Berichten: 3066
Lid geworden op: 15-07-2010 15:05
Locatie: JRC Extreme Brolly
Contacteer:

15-08-2012 12:46

@peter:

zou je eens moeten doen dat is een sensatie van je welste peter ;)
Oja joh!!!
Gebruikersavatar
James warner
Berichten: 1241
Lid geworden op: 23-09-2009 20:08
Locatie: Zuid West Nederland

15-08-2012 13:27

Zolang het niet te zuur is schrikt het de karper niet af, in tegendeel. Je moest eens weten hoe zuur al die liquids zijn die in boilies verwerkt worden. En dat over die film; door de ogen van de karper is een mooi voorbeeld.

En dan nog al die gefermenteerde ingredienten die in een boilie worden verwerkt. Als ik met die nootjes zou vissen zou ik het wel weten :D
ONDER WELK SCHRIFT????

Hey babe, wanna come over to myspace and twitter my yahoo till I google all over your facebook?
dennis scherjon
Berichten: 421
Lid geworden op: 13-02-2006 10:11

15-08-2012 14:12

De verse tijgers laten veel meer suikers in het water oplossen,is natuurlijk een veel grotere prikkel dan zo een uitgewasem nootje die al 3 dagen in een emmer ligt.
Uiteindelijk eten de vissen ze wel weer allebei op.
Gebruikersavatar
Ben de Groot
Berichten: 333
Lid geworden op: 11-08-2005 13:04
Locatie: Leidschenveen ====== The Hague

15-08-2012 14:51

Had hem een paar weken geleden al eens geplaatst : http://www.haiths.com/articles/template ... ticleid=43

Gewoon doen wat je zelf het beste vind , de één wil ze slijmend en de ander zweert bij vers uit de pan.
C atch
A nd
R elease
P lease

<*))))><
Ferio Sterk
Berichten: 231
Lid geworden op: 17-07-2012 11:44

15-08-2012 17:47

Tijgernoten besteld & volgende week direct uit de pan vissen.

Ben de Groot schreef:Had hem een paar weken geleden al eens geplaatst : http://www.haiths.com/articles/template ... ticleid=43

Gewoon doen wat je zelf het beste vind , de één wil ze slijmend en de ander zweert bij vers uit de pan.


Zat op je link te kijken naar prijzen voor tijgernoten in de UK... me mond viel op van verbazing.. 37 euro voor 5kilo...

http://www.haiths.com/Products/Tiger-Nuts-SCST01021/
Gebruikersavatar
Harnold Kikkert
Berichten: 2174
Lid geworden op: 22-11-2004 21:18
Locatie: Hoogeveen

15-08-2012 19:52

James warner schreef:Zolang het niet te zuur is schrikt het de karper niet af, in tegendeel. Je moest eens weten hoe zuur al die liquids zijn die in boilies verwerkt worden. En dat over die film; door de ogen van de karper is een mooi voorbeeld.

En dan nog al die gefermenteerde ingredienten die in een boilie worden verwerkt. Als ik met die nootjes zou vissen zou ik het wel weten :D


Hoe zit dat dan met boterZUUR? :roll:

Met vragende groet.
H.K
Gebruikersavatar
James warner
Berichten: 1241
Lid geworden op: 23-09-2009 20:08
Locatie: Zuid West Nederland

15-08-2012 20:06

Ik ben geen expert Harnold maar weet wel dat je moet uitkijken voor overdosering. Maar dat een karper per definitie een noot zonder slijm sneller zou pakken omdat ze verser zouden zijn, betwijffel ik. Maar dat is idem met boterzuur of vloeibare betaine (allebei flink zuur). Op het ene water maken die toevoegingen gesprayed over mn bollen wel een verschil en op de ander niet.
ONDER WELK SCHRIFT????

Hey babe, wanna come over to myspace and twitter my yahoo till I google all over your facebook?
Gebruikersavatar
jordyopthof
Berichten: 1606
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Zuid-Holland

21-08-2012 14:47

Volgens de berichten lees ik dat sommigen van ons de karper op gelijke voet inschalen als wij mensen.....

Of wij een pan eten die net klaargemaakt is of of al dagen staat lijkt mij in deze totaal niet relevant. Ik ben een fervent tijgernoot visser en heb ze in alle vormen, maten, bereidingswijzen, kleuren en wateren gevist en getest. Dit is voor mij een hobby in een hobby....kijken wat en hoe e.e.a. het beste werkt.

De conclusie van de boomklimmende Engelse visser staaft vast op een enkele analyse op dat water. Maar de praktijk heeft mij geleerd dat ik op het ene water echt super goede respons kreeg op tijgers die nog warm van de pan waren en dezelfde tijgers een week in de emmer gelaten veel minder snel pakten. Dat ze ze helemaal niet pakken vind ik onzin, anders ving ik er niet op, maar minder op dat water. Op andere wateren eten ze veel sneller de tijgers die al langer liggen....mogelijk drukker beviste wateren in mijn ervaring/beleving en derhalve ogen deze tijgers kennelijk meer veilig voor de karper om deze ''oude'' noot te pakken. Ik heb zelf hele goede ervaring met tijgers die gaan gisten en dus al weken staan te borrelen. Die vreselijk zure lucht is niet prettig, maar het vangt wel heel erg goed. Dus om nu te concluderen dat oude tijgernoten nooit gegeten worden is wel wat kort door de bocht. We praten over ervaringen in rigdresuur, stek dresuur, boilie dressuur, kleur dressuur, ze zien ons lood, haak, lijn, en meer.

Maar om nu de zo snel de Engelsman achterna te lopen in zijn conclusie...
Geniet van alle vissen, klein en groot. Maar, zodra de het genieten van klein verdwijnt is het wellicht tijd om te stoppen...
Gebruikersavatar
mario laseur
Berichten: 513
Lid geworden op: 09-04-2006 14:14
Locatie: amersfoort
Contacteer:

21-08-2012 23:37

Is het welk gezond om ze rechtstreeks uit de pan te vissen? volgens mij hebben ze nog lang niet genoeg vocht op genomen dan!
Als ik ze klaar maak laat ik ze een paar dagen staan in het kookvocht voordat ik ze gebruik, zo weet ik zeker dat ze volledig uitgezet zijn.
Vind het vreemd dat er bij bijv mais gewaarschuwd wordt dat het schadelijk is als ze nog niet volledig uitgezet zijn om ermee te vissen en dat het met tijgers normaal lijkt te zijn.
Ben ik nou g*k of zie ik iets over het hoofd...
Gebruikersavatar
Remco Kulk
Berichten: 698
Lid geworden op: 04-07-2012 07:33
Locatie: Amsterdam

22-08-2012 08:44

Je moet tijgernoten ook eerst een paar dagen laten weken voordat je ze gaat koken.

Dus als je het goed doet heeft het proces van vocht opnemen al plaatsgevonden voordat je gaat koken.
Laatst gewijzigd door Kees Ouwehand op 22-08-2012 08:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote verwijderd.
Gebruikersavatar
R de Winter
Berichten: 3066
Lid geworden op: 15-07-2010 15:05
Locatie: JRC Extreme Brolly
Contacteer:

22-08-2012 11:03

jordyopthof schreef:Volgens de berichten lees ik dat sommigen van ons de karper op gelijke voet inschalen als wij mensen.....



ik vermeen dat je mij ook bedoelt ;)

maar ik zie vele dieren als gelijke voet als de mens..
je geeft je hond toch ook geen rottend eten of je kat..

beesten moet je met respect behandelen toch, zo ook de mens..

daarbij eet een karper van alles en nog wat het is niet voor niets het varken van de sloot, maar goed ieder water is idd anders en de vissen dus ook ;)
Oja joh!!!