Tijgernoot vraag


Peter Dorsthorst
Berichten: 200
Lid geworden op: 29-01-2011 20:38
Locatie: Hoorn

30-06-2012 21:09

Het volgende ik heb mijn tijgernoten 48 uur geweekt ben ze op dit moment aan het koken de bedoeling was om er volgende week dan 2 dagen mee te voeren en de 3de dag ermee te vissen.Helaas heeft mijn werk roet in het eten gegooit volgend weekend kan ik helaas niet vissen wat in de planning zat.Wat kan ik nu het beste doen mijn tijgers na een uur koken in het kookvocht invriezen of 2 weken lang in het kookvocht in een emmer met een goed afgesloten deksel buiten laten staan en af en toe controleren of ze nog onder water staan ? Zelf eet ik ook graag mijn voedsel zo vers mogelijk nu wil ik ook onze vriend karper zijn voedsel zo vers mogelijk aanbieden dus wat is wijsheid alvast bedankt voor de reactie,s !


Gr. Peter
Gebruikersavatar
bert kamp
Berichten: 2343
Lid geworden op: 01-10-2002 02:00
Locatie: almelo

30-06-2012 21:49

tijdens het afkoelen regelmatig kijken of ze nog onder water staan
wegzetten met de deksel er los op
na een dag kijken of ze al slijmen, zo ja, deksel er vast op drukken en koel wegzetten, zo nee, terug naar begin van deze zin
wat je ook doet, niet met je handen er aan komen, gebruik een schone cobra schep
de nootjes zijn op deze manier een paar weken houdbaar
Gebruikersavatar
Harmen Keizers
Berichten: 42
Lid geworden op: 03-07-2011 08:07
Locatie: Twente

30-06-2012 21:50

Waarschijnlijk is 2 weken te lang om het in een afgesloten emmer te laten staan, ik heb het laatst één week in het kook vocht laten staan ook in een afgesloten emmer en toen was het precies goed, het kook vocht was slijmerig geworden toen heb ik het de dag erna gebruikt en toen wat er overwas laten staan in de emmer en na 2 dagen zat er schimmel op, het is buiten de vriezer dus sowieso 7 dagen houdbaar. Maar ik merkte wel dat er tijdens het slijm proces druk op de emmer komt te staan, en dat de deksel helemaal bol gaat staan en uiteindelijk zijn ''houdvast" aan de rand van de emmer kwijt raakt. Invriezen kan natuurlijk maar dan gaat het waarschijnlijk niet slijmen, dat denk ik tenminste.

Of je het na het slijmen kunt invriezen weet ik niet, aangezien het slijmen van de noten een gist proces is van alle suikers die vrijkomen bij het koken en eventuele toegevoegde suikers, onstaat er ook alcohol neem ik aan.

Dat ik het na 9 dagen verschimmeld had kwam waarschijnlijk doordat ik er met de vingers in heb gezeten, maar ik heb het ook niet gekoeld bewaard.
Gebruikersavatar
Marco Boer
Berichten: 428
Lid geworden op: 20-02-2012 20:09

01-07-2012 13:19

Je tijgers na het koken een paar dagen in het kookvocht laten staan tot ze slijmen.

Daarna kan je ze gerust invriezen in kleine porties om mee te voeren / vissen.

Denk dat dit de beste oplossing is, anders is de kans op verzuring groot en kan je ze weggooien...
Ciao,

Marco

Werken is voor mensen die niet kunnen vissen...
Gebruikersavatar
jeffrey van osch
Berichten: 1844
Lid geworden op: 22-04-2008 00:01
Locatie: s-Hertogenbosch

01-07-2012 15:50

Nou mensen , ik weet niet wat jullie allemaal doen .
Maar ik week ze kook ze en laat ze afkoelen ik t kook water , vaak zuigen ze daarna nog wat op .
Dan gooi ik ze in n emmer met nog steeds zelfde kookwater plus eventueel vers kraan water om aan te vullen .
Dan gaan ze na 2 dagen slijmen en zo vis ik er zeker wel 8 maanden mee!

Schimmel schep ik er vanaf en gaan met die ba.... Tijgers .

Mvg jeffrey
Zij die zich verliezen in hun passie zijn minder verloren dan hij die de passie verliest .
www.Force1baits.nl
Gebruikersavatar
Harmen Keizers
Berichten: 42
Lid geworden op: 03-07-2011 08:07
Locatie: Twente

01-07-2012 18:50

Schimmel voor extra attractie:D haha
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

01-07-2012 19:22

Eten jullie ook beschimmeld voedsel?

Lees je onderschrift eens jeffrey, is niet meer dan een paar woorden en verder niets waard.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
dennis gerits
Berichten: 549
Lid geworden op: 07-12-2009 13:07
Locatie: Weert

01-07-2012 19:53

na een week of 2 vind ik ze toch te zuur gaan ruiken...

maar je kan ze ook gewoon koken, en daarna meteen invriezen....als je ze dan uit de vriezer haalt, en 2 dagen in een afgesloten bakje laat staan, gaan ze nog slijmen ook nog )

of eerst 2 dagen wachten tot ze slijmen, en dan invriezen...kan ook...

of na het koken afspoelen zodat ze niet meer gaan slijmen kan ook....
Gebruikersavatar
jeffrey van osch
Berichten: 1844
Lid geworden op: 22-04-2008 00:01
Locatie: s-Hertogenbosch

01-07-2012 21:57

Douwe , wat jij vind is voor mij geheel onbelangrijk !
Wat ieder ander vind , des te meer .
Ik zeg alleen wat ik doe en heb me laten vertellen dat dit geen kwaad kan .
Verder zal ik echt niet de enige zijn .

Maar goed als uit dit topic blijkt dat dit wel degelijk kwaad kan pas ik mijn " houdbaarheid " aan .

Verder wens ik je een fijne avond en geniet nog ff van een mooie voetbal wedstrijd !

Mvg jeffrey
Zij die zich verliezen in hun passie zijn minder verloren dan hij die de passie verliest .
www.Force1baits.nl
Gebruikersavatar
Harmen Keizers
Berichten: 42
Lid geworden op: 03-07-2011 08:07
Locatie: Twente

02-07-2012 00:21

Tja mensen worden ook ziek als ze schimmel eten.
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

02-07-2012 07:25

Jeffrey het ontbreekt jou dus aan eigen vermogen om na te denken?

Niet dat jij de enige bent hoor er wordt niet nagedacht en klakkeloos worden dingen aangenomen hoe gek en idioot het soms ook is.

Jou onderschrift zijn holle woorden zonder enige inhoud.

En inderdaad een mooie finale gezien met een zeer terechte winnaar.
Vissen is een hobby, geen religie!
herman hulsman
Berichten: 1274
Lid geworden op: 25-10-2007 21:27
Locatie: Eemnes

02-07-2012 07:58

Douwe Bijlsma schreef:Eten jullie ook beschimmeld voedsel?

Lees je onderschrift eens jeffrey, is niet meer dan een paar woorden en verder niets waard.


Nee Douwe, wij eten geen beschimmeld voedsel maar wij zijn dan ook geen dieren, wij als mensen zitten iets hoger in de rangorde, voor deze kennis hoef je dan ook niet gestudeerd te hebben, zit in het basis pakket bij de geboorte namelijk en voor wat betreft je aanval op Jeffrey's onderschrift, jou motto is toch niet op de man spelen?
Alex Poot
Berichten: 878
Lid geworden op: 28-01-2002 01:00

02-07-2012 08:52

Douwe heeft hier wel degelijk een punt.

Jeffrey ik heb een paar vragen voor je:
1. Levert het jou meer vis op?
2. Heb je zelf wel eens nagedacht over wat de impact zou kunnen zijn op vissen?
3. Heb je zelf actie ondernomen om uit te zoeken of het schadelijk is?
4. Van wie heb je die informatie gekregen (van een persoon, of ergens gelezen in een artikel?)
5. Waarom 8 maanden laten staan als je ook kleine hoeveelheden vers kan maken


Mijn eigen visie/mening,

1. Gebruik die 8 maanden verrote troep vs verse gekookte nootjes. (en niet in 1 sessie, maar over een langere periode en bekijk de resultaten.

2. In een tijgernoot zitten voornamelijk, onverzadigde vetten, zetmeel en eiwitten.
Als vetten bederven komen er allerlei schadelijkse stoffen vrij, net zoals te veel eiwit. Dat kan ook schadelijk zijn voor vissen. Check maar eens diverse Koi forums naar deze onderwerpen! Dan hebben we het hier over "gezond en vers" voedsel... niet over bedorven rommel....

3. Stel je zelf eens de vraag, als ik beschimmeld voedsel vreet is dat gezond voor me? Als ik mijn hond, kat of weet ik het verrot voedsel geef zal het goed voor ze zijn? Kijk als je hond of kat ziek wordt zie je het... als een vis ziek word en sterft... tja geen idee.. kan van alles zijn.

4. Je kan zelf ook eens nadenken of iets goed is of niet!

5. Uit voorzorg! gebruik gewoon kleine porties en maak het op of als je wat overhoudt gooi het weg.

Groet,
Alex Poot
Gebruikersavatar
jeffrey van osch
Berichten: 1844
Lid geworden op: 22-04-2008 00:01
Locatie: s-Hertogenbosch

02-07-2012 10:09

Alex ,

Ik merk geen verschil in vangsten tegen over verse noten .
Tuurlijk heb ik er wel eens over gedacht of het schadelijk kan zijn , echter zie ik op mijn water al geruime tijd ( jaren ) geen dode vis noch zieke vis .
Ik ben bijna 2 dagen per week aan een en hetzelfe water voor nu al het 3e seizoen dus dan zou ik het wel opgemerkt hebben als er dode en of zieke vis is/was .
Zolang ze er nog gezond uitkomen en ik geen tekenen van ziekte ( door mijn noten ) zie , ga ik ervanuit dat het geen kwaad kan .
Betreft de info heb ik uit mijn lokale viswinkel .
En als ik zoal eens rond lees ben ik niet de enige .
Tja en waarom niet elke x verse porties maken ?
Dat zou eventueel idd wel kunnen maar zoals ik hierboven al aangaf , zolang er voor mij geen tekenen zijn dat dit kwaad kan ..

Maar nog steeds , als blijkt dat de grote meerderheid vind dat dit wel degelijk kwaad kan pas ik me gerust aan .
Maar heeft er iemand dan ook bewijs dat dit wel kwaad kan ?

Mvg jeffrey
Zij die zich verliezen in hun passie zijn minder verloren dan hij die de passie verliest .
www.Force1baits.nl
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

02-07-2012 10:50

Een van de meest stomme argumenten is; heb jij een bewijs dat iets wel of niet schadelijk kan zijn.

Het is een enorme dooddoener, zodra er kansen zijn aan beide kanten moet je je gezonde verstand gebruiken.

Betrek het dan op mensen en dieren, is schimmel schadelijk voor de stofwisseling van dieren, antwoord is simpel ja het kan.
En denk niet dat je met afspoelen de schimmeldraden in de noten verwijderd.

Het kan schadelijk zijn dus je onderschrift zijn loze woorden, respect is niet de kans creëren dat je een dier schade berokkend.

Is het zo moeilijk om vaker je noten te maken.

Maar ja het is belangrijker dat je de vis vangt en respect is maar een term om je geweten te sussen.

En Herman jou argumenten zijn helemaal simpel maar kennelijk zit er niet meer in.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
koos kalkman
Berichten: 585
Lid geworden op: 24-05-2004 11:38

02-07-2012 11:25

Welliicht kunnen karpers geconditioneerd geraken door bedorven nootjes.
Totdat het fout gaat. :roll:

Schimmels en gisting worden trouwens wel toegepast in voedingsmiddellen.
:wink:
Gebruikersavatar
Harmen Keizers
Berichten: 42
Lid geworden op: 03-07-2011 08:07
Locatie: Twente

02-07-2012 11:31

Maar dan snap ik nog iets niet.
Hoeveel tijgers kook jij dan in een keer? Als je er acht maanden lang 2 keer per week mee vist! dat is toch zo'n 8 a 9 keer per maand X 8 maanden kom je toch op ongeveer 70 keer vissen. Zou dus betekenen dat je misschien wel meer dan 70 kg kookt en daar acht maanden mee vist. Zou ik zonde geld vinden als je ook steeds verse noten kan gebruiken, want ik ga er van uit dat karpers meer van zoet houden dan van zuur.
Alex Poot
Berichten: 878
Lid geworden op: 28-01-2002 01:00

02-07-2012 11:41

Hoi Jeffrey,

bedankt voor je antwoorden.

Ik denk dat dit zeker schadelijk is. Zelf ben ik jaren fanatiek met Koi´s in de weer geweest.
Voeding had daarin een zeer belangrijke rol. Een Koi is verwand aan de karper. Ik ga ervanuit dat ze de zelfde anatomie erop na houden.

Er zijn zeer veel onderwerpen over voeding en de gevolgen er van. Daarin komen vaak, eiwitten, vetten en zuren naar voren.

http://www.koikarper.nl/koi/voeding/

of van een andere koi site,

Eiwitten: Belangrijk voor de groei, herstellen van beschadigd weefsel en ook voor de voortplanting van belang door de aanwezigheid van hoeveelheden essentieel en niet essentiële aminozuren. Te kort aan eiwitten leidt tot groeistoornis en op de lange duur, vervorming van de ruggengraat.

Vetten: Vetten zijn belangrijk voor de energie. Pas daarbij op voor ranzig vet. Ranzig vet ontstaat wanneer het blootgesteld wordt aan de lucht. Dan vindt de z.g. oxidatie plaats (een chemisch proces van ranzig worden) Vet /vetten kun je ook zien als de kruiwagen van vitaminen kortom de vis heeft een bepaalde hoeveelheid vet nodig om zijn vitaminen überhaupt op te kunnen nemen, dus bij ranzig oud vet kunnen ze daar ziek van worden en zelfs aan sterven. Het is moeilijk te zien, dus vermijd b.v. oud voer.

Stelregel: Gebruik nooit oud overjarig voer.
Laat u niet verleiden door goedkope aanbiedingen van overjarig voer.
Laat de voerpot ook nooit open of in de zon staan, dit versnelt het oxidatie proces van de vetten en vitaminen. Tarwekiemen bevatten b.v. ook vetten en is prima voer voor in het voorjaar en het najaar, want het is licht verteerbaar. Tarwekiemen en granen zitten echter ook veel verwerkt in allerlei fabrieksmatig aangeboden voer. Lees daarom altijd eerst, wat er in uw voer is verwerkt, voordat u wat anders gaat bijvoeren.

Koolhydraten: Koolhydraten zijn ook een bron van energie voor de koi. Maar doordat vissen koolhydraten minder snel omzet, als b.v. vogels of zoogdieren, is snel een teveel gegeven. Te veel koolhydraten leidt tot degeneratie van de lever, het geen zomaar een hartstilstand kan veroorzaken.

En zo zijn er nog zat andere voorbeelden!

Daarom zeg ik, beter voorkomen dan de ellende die het kan veroorzaken!

Groet
Alex
Gebruikersavatar
Jeroen Visser
Berichten: 1013
Lid geworden op: 24-09-2009 13:33

02-07-2012 12:53

Douwe Bijlsma schreef:Een van de meest stomme argumenten is; heb jij een bewijs dat iets wel of niet schadelijk kan zijn.

Het is een enorme dooddoener, zodra er kansen zijn aan beide kanten moet je je gezonde verstand gebruiken.

Betrek het dan op mensen en dieren, is schimmel schadelijk voor de stofwisseling van dieren, antwoord is simpel ja het kan.
En denk niet dat je met afspoelen de schimmeldraden in de noten verwijderd.



Enig idee hoeveel schimmels er in de voedingsmiddelenindustrie gebruikt worden? Een schimmel is niet per definitie schadelijk. (heerlijk hè, die Roquefort, brie, camembert en andere honderden (blauwe) schimmelkazen)

Je aanval op Jeffrey vind ik toch wel erg persoonlijk maar dat kennen we van je Douwe, zo persoonlijk mogelijk. Helemaal in je element hè. Zoals jij lult, is het vissen inderdaad religie ipv hobby voor je dus verander jij je onderschrift ook meteen even.

Of Jeffrey gelijk heeft of niet, dat laten we in het midden. Daar kan je een mening over hebben maar ventileer die mening niet zo op de man af. Neem een voorbeeld aan Alex, zo kan het ook Douwe.
Gebruikersavatar
bert kamp
Berichten: 2343
Lid geworden op: 01-10-2002 02:00
Locatie: almelo

02-07-2012 13:09

Als jullie het hebben over het witte goedje dat na verloop van tijd bovenop de vloeistof drijft, dat is volgens mij geen schimmel, ik vermoed eerder dat het eiwit of vet is.
Neemt niet weg dat het verstandiger is een zo vers mogelijk product te gebruiken, en als je niet met je handen in de prut zit en een schone schep gebruikt kun je de nootjes zonder probleem 3 tot 4 weken slijmerig houden.
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

02-07-2012 13:24

Ja Jeroen en als blijkt dat jij fout zit dan horen ze jou verder niet meer.

Maar je bljft je gang maar gaan jij staat al op de negeermodes.

Alex perfecte reactie mischien dat jij de idiote veronderstelling dat karpers alles maar kunnen vreten hier doorbreekt.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Jeroen Visser
Berichten: 1013
Lid geworden op: 24-09-2009 13:33

02-07-2012 13:42

Negeermodus, dat blijkt. Volgens mij reageer je toch? Negeren, zou je met de rest op het board ook moeten doen, word er veel gezelliger op.
Als ik fout zit, zit ik fout klaar. Als ik denk dat een ander fout zit, zeg ik dat ook maar doe dat wel op een normale manier. Daar is een forum voor bedoeld. Als je al jouw post bij elkaar schraapt, en dat zijn er wat, kom je denk ik niet verder dan een procent of 5 als je naar positieve reacties zoekt.

Als je goede argumenten hebt om iets te weerleggen is dat alleen maar mooi maar zoals jij een ander daarbij aanvalt gaat gewoon nergens over. Jij gaat ervan uit dat iedereen altijd net zo veel weet als jij en op het moment dat dat niet zo is hebben ze geen eigen vermogen tot nadenken, zijn ze niet goed wijs of whatever.

Maar goed, kom maar weer op met je religie....

Toedeloe!!!
Gebruikersavatar
Dennie ten Hoopen
Berichten: 298
Lid geworden op: 10-03-2008 09:35
Locatie: neede

02-07-2012 13:48

8Maanden heb ik ze nooit bewaard,maar als ik tijgers maak,dan vis ik ze gewoon op.Dat doe ik dus gewoon in een paar weken.Altijd goed mee gevangen,en dat slappe gelul van douwe moet je gewoon negeren.Die is alleen maar op discussie's uit,zie andere topics.
www.boilieboer.nl
www.hengelsport-henniekruidenier.com
Alex Poot
Berichten: 878
Lid geworden op: 28-01-2002 01:00

02-07-2012 14:39

Okay en nu klaar met elkaar afbranden laten we ontoppic blijven met de vraag
of je tijgernoten zo lang kan bewaren? Dit zou eens onderzocht moeten worden.

Wat is de houdbaardsheid datum van een bereide tijgernoot...
Ik ga dat toch eens rondvragen...
Gebruikersavatar
Fred Tegelaar
Berichten: 73
Lid geworden op: 08-06-2011 22:25

02-07-2012 17:47

Er staat schimmel op het water inderdaad maar betekend dit automatisch ook dat de noten zelf beschimmeld zijn?
Als ik zelf de noten wil bewaren ververs ik het water altijd om de 4-5 dagen, dan heb je inderdaad geen slijm meer maar dat is een keuze die ik maak.
Wil ik slijm? Dan kook ik niet teveel noten in 1 keer en als ik veel noten wil hebben om bijvoorbeeld langdurig te voeren dan heb ik dus op een gegeven moment noten zonder slijm.

En Douwe.. naja laat ook maar :wink:
2010: 20.9 KG Nederlandse vis
2011: 22.6 KG Franse vis