Tijgernoot vraag


Gebruikersavatar
Davy Meulenberg
Berichten: 628
Lid geworden op: 06-06-2007 13:33

02-07-2012 21:05

Als er een witte laag op mijn tijgers staat, ververs ik gewoon het water, of het moet echt te erg zijn.
Natuurlijk gebruik ik liever zo vers mogelijk aas.

Een karper is een alleseter, hij heet ook koeienstront, eten wij ook niet toch?
Wij kunnen gewoon chocolade eten, een hond kan hier dood aan gaan.
Een karper kan dood gaan aan beschimmelde tijgers, niemand kan het bewijzen, ook niemand bewijst het tegendeel, risico uitsluiten?
een karper kan zich ook vastzwemmen, met meters lijn en overlijden, risico uitsluiten? Stop met vissen.
Wannie Wedduh?!
Gebruikersavatar
Peter van Loo
Berichten: 1785
Lid geworden op: 09-08-2011 00:41
Locatie: Schiedam

03-07-2012 01:09

Pauze is wel om denk ik!!

Die laag kan je beter schuimlaag noemen, dit verkrijg je door de deksel op de emmer te plaatsen en op kamertemperatuur weg te zetten.
De tijgernoot bevat zo'n 30% zetmeel en die worden omgezet in suikers, door de noten luchtdicht weg te zetten gaat de boel fermenteren maar zodra er lucht bijkomt stopt de fermentatie en wordt het omgezet in een zuur(azijnzuur).

Op deze manier kun je je noten zeker na 8 maanden nog gebruiken. We hebben ze eigenlijk gewoon geconserveerd.
Weet je ik heb gewoon een emmer staan hoor al een maandje of 6, krokante bite en hagelwit van binnen en prachtig is ook dat de noot licht van kleur wordt, hoef je ze ook niet meer te schrappen voor het visuele.

Groet, Peter

ps wel grappig om te lezen is dat mensen de noten wel om de 5 dagen verversen met water, zelfs dan kan je ze blijkbaar nog weken-maanden gebruiken. Als je ze maar vochtig houd vermoed ik haast. Maar laat je ze een paar dagen op het droge dan lijken het wel rozijnen, ook dat schijnt aardig te vangen hoor rozijnen :wink:
Alex Poot
Berichten: 878
Lid geworden op: 28-01-2002 01:00

03-07-2012 08:08

Peter,

Op deze manier kun je je noten zeker na 8 maanden nog gebruiken. We hebben ze eigenlijk gewoon geconserveerd.
Weet je ik heb gewoon een emmer staan hoor al een maandje of 6, krokante bite en hagelwit van binnen en prachtig is ook dat de noot licht van kleur wordt, hoef je ze ook niet meer te schrappen voor het visuele.


Dus 8 maanden bewaren, ook 10 of 2 jaar? Of waarom uberhaupt weggooien toch? Je kan er altijd mee vissen....?

Waar ligt voor jou die grens om ze NIET meer te gebruiken?

Groet
Alex
Peter Dorsthorst
Berichten: 200
Lid geworden op: 29-01-2011 20:38
Locatie: Hoorn

03-07-2012 15:56

Iedereen bedankt voor de antwoorden maar,bij nader inzien ga ik vrijdagavond na het eten mijn auto vol pakken met visspullen en lekker een nachtje vissen.Uiteraard eerst ff wat dagen voorvoeren.


Gr.Peter
Gebruikersavatar
Peter van Loo
Berichten: 1785
Lid geworden op: 09-08-2011 00:41
Locatie: Schiedam

03-07-2012 17:23

1 seizoen beste Alex.

Groet, Peter
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

05-07-2012 09:18

Peter van Loo,

Azijnzuur is het denk ik niet :-).
Het is namelijk boterzuur als jullie vervolgens het onderzoek van Daniel er op na slaan in het lijfblad van de KSN, dan valt op dat boterzuur bijna de beste aantrekkingskracht heeft van alle geteste toevoegingen.

Hoe maak je zelf boterzuur:
Je kunt de geur van boterzuur ook wel zelf maken, dat hoef je niet te kopen.

Neem 2 aardappelen, gewoon in de schil. Doe deze, samen met wat suiker en een laagje water in een jampot. Sluit deze losjes af en doe hem in een plastic zak (deksel er niet strak opschroeven!). Zet weg op een warme plaats. Na een paar dagen heb je aardig wat boterzuur in die pot en als je die open doet, dan snap je precies wat al die posters hierboven bedoelen met 'walgelijk'.

Ik zou maar geen boterzuur kopen, je hebt heel snel veel te veel van dat spul!


Een tijgernoot is een aardappel met veel eigen suikers. Ik zeg, doe er je voordeel mee!
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Gebruikersavatar
Peter van Loo
Berichten: 1785
Lid geworden op: 09-08-2011 00:41
Locatie: Schiedam

05-07-2012 13:33

Zullen we voor het gemak maar een carbonzuur noemen dan!!

Wordt ineens wel erg interresant hé, zo'n tijgernoot.
Dat carbonzuur dat we hebben zou dat geen ideale dip zijn om je boilies in te soaken, of je emmer met boiies besprenkelen, een nacht in laten trekken en de volgende dag ermee aan de bak gaan? :wink:

Groet, Peter
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

05-07-2012 23:50

Hehehe, onderzoekje Daniel gelezen? (het is echt boterzuur) en kijk eens hoe de reactie van de karper daarop reageerd in het onderzoek.
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Alex Poot
Berichten: 878
Lid geworden op: 28-01-2002 01:00

06-07-2012 08:18

Zolang het niet wetenschapelijk is aangetoond wat voor stoffen er in een "tijgernoot" vrijkomen als deze een langere periode wordt bewaard in water, kan je alleen maar aanname´s doen.

Ik zou zeggen, neem eens een jaar oude tijgernoten mee naar de eerste beste koi handelaar en vraag of je even zijn koi´s mag voeren... Ik denk dat je met een knuppel weg wordt gemept...

In mijn geval, als het aangetoond zou worden dat het niet schadelijk is, dan nog zal ik ze altijd vers gebruiken en als ik iets overhoudt invriezen. Maar goed, niet iedereen heeft een ruime vriezer...

Groet
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

06-07-2012 08:37

Alex,

Ik vind dit een rare reactie m.n. de voorbeelden zijn er met de haren bij gesleept.
Neem eens de gemiddelde boilie (of jouw 'verse' tijgernoot), wandel ermee naar de koi handelaar en vraag of je mag voeren en je wordt met dezelfde knuppel weggemept. Dit is geen bewijs dat het slecht is voor de vis, maar dat de man niet wil dat de vissen iets anders krijgen dan het voer waarvan hij denkt dat het goed is.

In jouw geval is er geen enkel 'bewijs' dat 'verse' tijgernoten gezond zijn voor de vis en toch gebruik jij ze. Ook weet jij van jouw boilies niet wat er precies in zit, tenzij jij ze zelf maakt en dan nog kan de combinatie van dingen gevaarlijk zijn, en toch gebruik jij ze.

Schimmels groeien niet onder water.

Dubbele moraal ......

Edit: wegens tekstuele voutjes en kleine aanvulling.
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Alex Poot
Berichten: 878
Lid geworden op: 28-01-2002 01:00

06-07-2012 09:27

Ik vind dit een rare reactie m.n. de voorbeelden zijn er met de haren bij gesleept.
Neem eens de gemiddelde boilie (of jouw 'verse' tijgernoot), wandel ermee naar de koi handelaar en vraag of je mag voeren en je wordt met dezelfde knuppel weggemept. Dit is geen bewijs dat het slecht is voor de vis, maar dat de man niet wil dat de vissen iets anders krijgen dan het voer waarvan hij denkt dat het goed is.

In jouw geval is er geen enkel 'bewijs' dat 'verse' tijgernoten gezond zijn voor de vis en toch gebruik jij ze. Ook weet jij van jouw boilies niet wat er precies in zit, tenzij jij ze zelf maakt en dan nog kan de combinatie van dingen gevaarlijk zijn, en toch gebruik jij ze.


Vind er helemaal niks vreemds aan, zolang voor mij niet vast staat dat het schadelijk "kan" zijn vind ik dat je het risico niet moet nemen. Een verse tijgernoot juist bereid is mijn optiek niet schadelijk.
Net zoals een verse boilie. Er is toch niemand die wil beweren dat als je met boilies vol met schimmel staat, deze nog gebruikt? (misschien is het ook niet schadelijk, maar wederom waarom het risico nemen?)

Blijkbaar heb je niet de moeite genomen om mijn links te bekijken... Daarmee doel ik op, dat men in de koi scene heel nauwkeurig en precies met voeding omgaat en de risico´s die het met zich "kan" brengen.

Zoals al eerder gezegt, als jij denkt dat het goed is prima. Ik neem het risico niet en dat hoef ik ook niet omdat ik verse tijgernoten beter vind dan smerige geslijmde tijgernoten. Ieder zijn ding.

Groet
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

06-07-2012 09:32

Vind er helemaal niks vreemds aan, zolang voor mij niet vast staat dat het schadelijk "kan" zijn vind ik dat je het risico niet moet nemen. Een verse tijgernoot juist bereid is mijn optiek niet schadelijk.


Alex, ik ga jou niet overtuigen (wil ik niet eens) maar jouw dubbele standaard blijkt maar weer eens uit deze zin. Jij weet niet of jouw boilies schadelijk KUNNEN zijn of jouw verse tijgernoten ........ Jouw optiek is blijkbaar genoeg bewijs voor jou, niets mis mee maar is wel een dubbele standaard.

Anyway, let's agree to disagree.
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Alex Poot
Berichten: 878
Lid geworden op: 28-01-2002 01:00

06-07-2012 09:43

Marc,

Als ik tijgernoten koop, deze juist bereid ga ik er vanuit dat ze gewoon goed zijn. Net zoals met boilies. Als deze te oud worden vertrouw ik het niet meer.. Wat is daar mis mee?

Een vers pak melk, vertrouw ik ook, maar na 4 weken niet meer :wink: ... En zo kan ik nog wel even doorgaan...

Groet
Gebruikersavatar
Martijn van Ierland
Berichten: 287
Lid geworden op: 21-08-2002 02:00
Locatie: 't mooie Brabantse!

10-07-2012 10:30

Alex Poot schreef:Marc,

Als ik tijgernoten koop, deze juist bereid ga ik er vanuit dat ze gewoon goed zijn. Net zoals met boilies. Als deze te oud worden vertrouw ik het niet meer.. Wat is daar mis mee?

Een vers pak melk, vertrouw ik ook, maar na 4 weken niet meer :wink: ... En zo kan ik nog wel even doorgaan...

Groet


Een pak melk is geen zak tijgernoten / boilies. Een pak gepasteuriseerde melk vertrouw ik na 4 weken nog heel goed! En dit is op dag van aankoop net zo vers als ongepasteuriseerde melk.

Wat geschimmelde boilies betreft.. Ligt er maar weer aan welke schimmels (is al eerder gezegd). Vorig jaar zomer in Frankrijk met 'beschimmelde' (witte schimmel, leken wel watten) gevist en gevangen als een jekko! "Schimmel' wat meer een soort van oxidatie is: vocht en zuurstof. Groene schimmel die in de boilie zelf dringt is echt verrot en dat ga je dus niet meer voeren.

Tijgernoten hetzelfde verhaal: de suikers conserveren als een malle. Gooi eens een pak suiker over een kilo boilies.. Ik gebruik zelf overigens zout, blijven mijn boilies iets beter bruikbaar. En mijn freezers weken (zelfs maanden) perfect. Hoe denk je dat mensen 'vroeger' (voor de chemische overheersing) hun voedsel goed hielden?

Maar volgens mij hoef ik jou dat niet te vertelen Alex, want volgens mij heb jij bakken en bakken meer ervaring meet aas, vissen, karpers, etc dan dat ik heb. Echter: Marc haalt een goed punt aan. Jij gaat uit van je eigen, niet (wetenschappelijk -> jouw woorden) onderbouwde aannames. Je verwijt (wellicht niet het juiste woord) anderen in dit topic dat zij gebruikmaken van stofjes waarvan niet wetenschappelijk is aangetoond dat ze niet schadelijk zijn.. Dat is de dubbele standaard / moraal die Marc aanhaalt.
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

10-07-2012 13:57

Martijn,

Spijker kop, woorden uit mond ..... maar Alex en ik waren het al eensch hoor :-).
Ik geloof, hoezo wetenschappelijk, inderdaad dat de zurige lucht boterzuur is. Daarnaast neem ik aan dat dit niet schadelijk is voor de karper en hij er zelfs verzot op is. Alex neemt andere dingen aan en dat is prima, gelukkig zijn er af en toe mensen die dwars op de wind varen anders zou er geen ontwikkeling zijn in onze visserij.
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Gebruikersavatar
Christian Litjes
Berichten: 214
Lid geworden op: 10-03-2011 17:49

12-07-2012 15:48

Heb ze nu al 2 weken op ketjap staan. Dacht soak ze in de ketjap maar doordat ik ze steeds vergat mee te nemen heb ik ze nog niet gebruikt. Maar na 2 weken nog steeds geen schimmel te vinden.
Michael Pangemanann
Berichten: 11
Lid geworden op: 14-09-2010 16:38

17-07-2012 10:57

Ik ben ook bezig om zelf tijgernoten te bereiden maar heb een vraag namelijk:

Moeten de tijgernoten zacht zijn na het koken??

24 uur laten weken en nu net 1,75 uur laten koken. Ze zijn nog hard!

Wie kan mij vertellen hoe hard ze moeten zijn???

Edit: of worden ze pas zacht als je ze na het koken in het kookvocht laat staan?
Gebruikersavatar
Ben de Groot
Berichten: 333
Lid geworden op: 11-08-2005 13:04
Locatie: Leidschenveen ====== The Hague

17-07-2012 12:52

Beste Michael, tijgernoten moeten juist hard blijven (volgens mij worden ze ook niet zacht), daarom zijn de tijgers juist niet witvis gevoelig.

En een half uurtje rustig koken is genoeg hoor. Geef je nog even 2 linkjes :

http://www.haiths.com/articles/template ... ticleid=43 (je kan je ook aanmelden op de nieuwsbrieven van haits)

En momenteel doe ik het op deze manier, -vangt niet beter of minder-( maar had er een leuke bonus vis op, die ik waarschijnlijk ook wel zonder had gevangen, maar denk dat ik gevoelig ben voor commercie :wink: ) 3e flesje wordt binnenkort besteld.

http://www.youtube.com/watch?v=3a65_tZ- ... ure=relmfu

Succes
C atch
A nd
R elease
P lease

<*))))><
Michael Pangemanann
Berichten: 11
Lid geworden op: 14-09-2010 16:38

17-07-2012 13:03

Dan kan ik nu stoppen met koken en alles lekker laten weken, bedankt voor je reactie!!!

De karper is het belangrijkste en ik wil niet op mijn geweten hebben dat er diverse karpers
dood zijn gegaan door mijn tijgernootjes.

Laatst zijn er in de buurt al 3 grote spiegels gestorven.......geen idee hoe???