Tijgernoten drap/schimmel.


Plaats reactie
Gebruikersavatar
ricow coolen
Berichten: 301
Lid geworden op: 06-07-2006 16:21
Locatie: Helmond

09-03-2012 12:36

Beste,

Ik had vorig jaar 6 emmers tijgernoten klaar gemaakt voor Frankrijk.
Maar aangezien daar de vergunningen uitverkocht waren zijn we niet aan vissen toe gekomen.
Nu ik weer aan het vissen ben dacht ik laat ik eens naar de tijgers kijken.
Schimmel van het water afgehaald en de tijgers kunnen er weer tegenaan, echter is de slijmige drap er van af.
Het is nu net zo vloeibaar als water. Voorheen was de drap zo dik dat je de tijgers van elkaar moest trekken.

Nu mijn vraag wat de dikke drap heeft afgebroken?
MVG Ricow.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Bas Bro
Berichten: 899
Lid geworden op: 18-02-2007 19:23

09-03-2012 13:03

natuurlijke enzymen.

eerst maken de suikers en enzymen (?? begeef me op glad ijs) het dik.
Later wordt de suiker weer afgebroken en verzuurt het.
Er is nog wel vis mee te vangen.

Het hoort in ieder geval zo! Natuurlijk proces
Mvg Bas
Gebruikersavatar
ricow coolen
Berichten: 301
Lid geworden op: 06-07-2006 16:21
Locatie: Helmond

09-03-2012 13:06

Ik heb er zelf nog wat suiker aan toegevoegd vanmorgen.
We zullen dadelijk wel zien, mooi 2 nachtjes weg.

In ieder geval bedankt voor je antwoord.
MVG Ricow.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Peter van Loo
Berichten: 1785
Lid geworden op: 09-08-2011 00:41
Locatie: Schiedam

09-03-2012 13:09

Zeg Ricow, ruik je ook een alcohol lucht, als je met je neus boven die emmer hangt?

Groet, Peter
Gebruikersavatar
ricow coolen
Berichten: 301
Lid geworden op: 06-07-2006 16:21
Locatie: Helmond

09-03-2012 13:16

Ik ruik meer een zure lucht Peter.
MVG Ricow.

Afbeelding
Gebruikersavatar
shiffrin lugten
Berichten: 650
Lid geworden op: 21-03-2010 10:06
Locatie: Ultimate cheyenne

09-03-2012 13:23

mijne staan al een jaar in het water en er zit een zware alcohol lucht aan.Ken ik ze nog gebruiken of ff voeren aan de kliko?
Een karper in de morguh is een dag zonder zorguh
Gebruikersavatar
Peter van Loo
Berichten: 1785
Lid geworden op: 09-08-2011 00:41
Locatie: Schiedam

09-03-2012 13:30

Je hebt er nu extra suiker bijgevoegd, je zal nu niet meer de bekende drab nog produceren. Die drab is niets meer als een extra attraktie om je haakaas(zie het als bait booster). Daar in tegen heb je nu wel een extra aantrekkelijke tijgernoot, doordat die nu helemaal volgezogen zit met die vergisting.

Groet, Peter
Gebruikersavatar
jari mulder
Berichten: 248
Lid geworden op: 11-12-2011 16:32
Locatie: achterhoek

09-03-2012 21:32

ik zet ze altijd in de koelkast blijft het slijm op de tijgernoter ook weg goed
maar ik laat ze altijd iets zuur worden dan zouden ze beter vangen
maar dat weet ik niet zeker

greetz jari
een volle run in de nacht is vaak iets moois waar de mat op wacht

vissen uit 2012
karper 11
zeelt 1
brasem 1
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

09-03-2012 22:18

Hoe rotter de lucht hoe beter zeg ik altijd maar. Zuur/gistende lucht is perfect!
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
Gebruikersavatar
joachim stelma
Berichten: 434
Lid geworden op: 09-02-2003 01:00
Locatie: Leiden
Contacteer:

10-03-2012 02:29

Ik heb ze juist liever zo vers mogelijk. Paar dagen oke maar een jaar lang in het water laten staan kan toch niet goed zijn?
Alex Poot
Berichten: 878
Lid geworden op: 28-01-2002 01:00

12-03-2012 08:46

Ik zou ze zelf ook direct weggooien... Die dingen zijn gewoon rot. Immers het is een rottingsproces wat aan de gang is... Ik vraag me serieus af, of het niet schadelijk is voor een karper om zulke oude noten te vreten. Kijk, dat die karper ze opeet natuurlijk, ze stinken en hebben toch een bepaalde aantrekkingskracht wat ze interessant vinden... Maar gezond?

Ik heb ook altijd verse noten, hoe verser hoe beter.

Groet
Alex
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

12-03-2012 09:25

Raar is dat toch, boilies moeten vers en mogen geen schimmel of wat dan ook hebben.
Hele topics vol met wat een karper wel of mag eten, voedingswaarde is een hot topic.
Maar tijgernoten en andere partikels mogen gerust verrot zijn.

Antwoord is gewoon, zolang het vangt maakt het geen zak uit.

Flikker toch weg die ouwe meuk.
Vissen is een hobby, geen religie!
Martijn van Delden
Berichten: 147
Lid geworden op: 15-05-2010 18:01

23-04-2012 21:42

Ik heb twee weken geleden mijn tijgers in een emmer laten staan. Ben ze eigenlijk door de drukte een beetje vergeten. Ben net gaan kijken en ze slijmen als een gek....

Vorig jaar toen ik tijgernoten bereide slijmden die dingen ook heerlijk en kwam er een soort lijm lucht vanaf. Vond ik niet niet stinken ofzo. Die stonden max een weekje.

De lucht die nu van deze tijgers komt is totaal anders en ruikt eerder naar kots! Ook zat er een witte laag(schimmel?) op de tijgers.

Mijn vraag nu, is met deze tijgers nog prima te vissen?
Gebruikersavatar
Peter van Loo
Berichten: 1785
Lid geworden op: 09-08-2011 00:41
Locatie: Schiedam

23-04-2012 21:57

Prima zulke tijgernoten, ff spoelen dan zul zien dat de noot niet verrot is, ze hebben een heerlijke vergistingslucht.
Snij er een paar door de midden en je zult zien dat de noot mooi wit is van binnen. Dus geen verrottings verschijnselen.

Geloof me ik heb er hele mooie vissen op gevangen.

Groet, Peter
Gebruikersavatar
Jan Kasteelen
Berichten: 654
Lid geworden op: 08-05-2007 12:24
Locatie: Gouda

23-04-2012 22:14

Zelf heb ik niet veel ervaring met tijgernoten, maar als ik de ervaringen hier zo lees wordt er voornamelijk één belangrijk punt over het hoofd gezien: de temperatuur waarbij de noten gaan ‘slijmen.’ Er werd een paar keer gesproken over alcohollucht en dat betekent dat er een wilde gisting heeft plaatsgevonden. Dit kan denk ik ontstaan als een hoeveelheid suikers in water, samen met koolhydraten en (pecto)enzymen bewaard wordt bij kamertemperatuur – of liever nog iets hoger. De suikers worden dan in alcohol omgezet. Zodoende zullen de tijgers automatisch geconserveerd worden en lang houdbaar zijn. Ik denk als het proces – bij lagere temperaturen – langzamer gaat, de boel wat meer gaat slijmen, maar beperkter houdbaar zal zijn. Verrot voer zou ik persoonlijk nooit gebruiken, hoewel de karper er misschien zijn neus niet voor ophaalt.
Ik weet trouwens een klein beetje iets af van deze materie omdat ik in het verleden zelf wijn heb gemaakt. Ik ben daarmee gestopt omdat ik een drankprobleem kreeg, maar dat is alweer lang geleden… :oops:
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

23-04-2012 22:26

Voorzichtigheid is echter wel geboden Peter.
Vergisting door welke schimmel bijvoorbeeld?
Niet alle schimmels zijn goede schimmels; http://nl.wikipedia.org/wiki/Aflatoxine
Groet'n Henk..

still growing Old.
Martijn van Delden
Berichten: 147
Lid geworden op: 15-05-2010 18:01

23-04-2012 22:33

De reden waarom ik deze vraag stelde was puur het verschil in geur en kleur.

De noten die ik vorig jaar heb bereid slijmden vrij snel en hadden zo'n typische lijmlucht. Die noten vond ik totaal niet vies en ving ik mijn visjes op.

De noten die ik nu heb bereid staan nu 2/3 weken. Toen ik net de deksel van de emmer deed zat er eerst een witte laag op. Vervolgens ben ik gaan roeren en ontdekte toen ook het vele slijm. Vervolgens ging ik ruiken en kreeg kokhals neigingen.....een zure lucht die ik verder moeilijk kan omschrijven. Ieder geval totaal anders dan de lijmlucht van die tijgers van vorig jaar.

Ze zien er erg aantrekkelijk uit en verschillen behalve de geur en de witte laag niet van de tijgers van vorig jaar. Het liefst vries ik ze nu in en ga er mee vissen wanneer dat uitkomt. Wil de vis echter niet schaden en vis natuurlijk het liefst met aantrekkelijk voer. Vandaar mijn voorzichtigheid.
Gebruikersavatar
Jan Kasteelen
Berichten: 654
Lid geworden op: 08-05-2007 12:24
Locatie: Gouda

23-04-2012 22:34

Henk ter Maat schreef:Vergisting door welke schimmel bijvoorbeeld?

Een gisting wordt niet door een schimmel veroorzaakt Henk, maar door een wilde gistsoort. Zelf heb ik altijd een veredelde gist gebruikt, maar een beetje bakkersgist is net zo goed of beter in dit geval.
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

23-04-2012 23:10

Alle gisten zijn schimmels Jan.
Sommige stammen zijn speciale op doelmatigheid geselecteerd en als moederplantjes verwend en in stand gehouden.
Gisten zijn eencellige schimmels. Er zijn zelfs veel schimmels die behalve als een mycelium ook als eencellige kunnen groeien.

Een bakkersgist toevoegen is mogelijk, door de overdosering, hoe minimaal ook ontneem je de wilde gisten de kans te gaan groeien.
De concurrent gist of verkeerde gist krijgt zo geen kans.
Groet'n Henk..

still growing Old.
Martijn van Delden
Berichten: 147
Lid geworden op: 15-05-2010 18:01

23-04-2012 23:19

Moederplantjes, mycelium, concurrentgist, ouwe pingo......'t zegt mij allemaal vrij weinig. :wink:

Kan ik nou met een beetje vertrouwen met die tijgers gaan vissen of is het beter voor vriend karper dat ik er niet mee ga vissen?
Gebruikersavatar
Jan Kasteelen
Berichten: 654
Lid geworden op: 08-05-2007 12:24
Locatie: Gouda

23-04-2012 23:24

Henk ter Maat schreef:Alle gisten zijn schimmels Jan.
Sommige stammen zijn speciale op doelmatigheid geselecteerd en als moederplantjes verwend en in stand gehouden.
Gisten zijn eencellige schimmels. Er zijn zelfs veel schimmels die behalve als een mycelium ook als eencellige kunnen groeien.

Een bakkersgist toevoegen is mogelijk, door de overdosering, hoe minimaal ook ontneem je de wilde gisten de kans te gaan groeien.
De concurrent gist of verkeerde gist krijgt zo geen kans.


Je hebt gelijk denk ik. Door bakkersgist toe te voegen krijgen wilde stammen geen kans en is er denk ik geen risico voor consumptie van mens en dier. Dat zou dus wel anders kunnen zijn bij andere omstandigheden.
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

23-04-2012 23:32

Martijn, het is niet zo moeilijk.

Ziektes bij mens, dier en plant

Ook levende organismen worden kunnen door schimmels worden bedreigd. Met name planten, zie hier een proef om een schimmel als oorzaak van een plantenziekte te kunnen aanwijzen, hebben vaak last van schimmels. Ook insecten kunnen een schimmelziekte krijgen. Berucht is de Nosema schimmel, een eencellige schimmel die waarvan 1 spore zich in de darmcellen van de bij razendsnel vermeerdert tot miljoenen nieuwe sporen. Hierdoor sterven complete bijenvolken uit. Op dit moment doen studenten van onze opleiding hier onderzoek naar.
Mensen krijgen vaak last van schimmelsporen in de lucht, vooral in ruimtes die slecht geventileerd worden: door het aanwezige vocht krijgen de schimmels de kans mycelium te maken en vervolgens sporen te vormen die in de lucht verspreid worden.

Kliko!
Groet'n Henk..

still growing Old.
Gebruikersavatar
H. te Hennepe
Berichten: 37
Lid geworden op: 17-02-2010 18:11

08-05-2012 19:10

ik dacht laat ik geen nieuw topic aanmaken, maar ik heb een ander vraagje.
tijgers die na 48 uur weken al beginnen te slijmen is dat wel goed?
het is buiten dan de laatste 2 dagen wel beetje benauwd maar vraag me toch af of dit kwaad kan.

grtz
Gebruikersavatar
Remco Albers
Berichten: 268
Lid geworden op: 02-05-2010 19:45

09-05-2012 10:01

heb ik 1 x gehad maar toen stonden de nootje niet meer geheel onder water. had ze net onder water gezet maar die dingen zuigen vol natuurlijk :oops:
Plaats reactie