Ready-Made versus Freezer versus Pellet


Plaats reactie
Jan Vitam
Berichten: 167
Lid geworden op: 20-01-2003 01:00
Locatie: Scheveningen

02-02-2012 15:42

Enigszins verrast door het artikel van Mitsz van der Kamp in de laatste Spiegel getiteld ' Stomen van Boilies ' waarin hij onder meer stelt dat readymades niet (zo) goed zijn voor de gezondheid van de karper. Mitsz kan zich niet aan de gedachte onttrekken dat voerkanonnades geen gevolgen hebben voor de gezondheid van de karper, namelijk als de karpers deze producten massaal eten worden de schadelijke stoffen opgeslagen in lichaamsvet en de lever. Als in een ready-made een te hoog percentage aan giftige ballaststoffen aanwezig is vermoedt Mitsz dat menig karper het moeilijk gaat krijgen. Gebaseerd op voornoemde vermoedens gebruikt Mitsz geen enkele ready-made meer totdat '' een onafhankelijke onderzoekscommissie de gevolgen hiervan heeft onderzocht "". Nou wil het 'toeval' dat de vermelde aasfirma MTC Baits geen readymades maakt, echter er zijn nog steeds - en m.i. gelukkig - een aantal gerenommeerde bedrijven die wel en alleen maar readymades maken en die over dit topic andere gedachten hebben. Mitsz wil beslist geen knuppels in hoenderhokken gooien echter door deze 'vermoedens' op deze manier te uiten ligt een knuppel m.i. al in iemands hoenderhok. In een andere bijdrage over het vissen op/in de Ebro heb ik al eens aangegeven dat het massaal voeren met pellets met een hoog oliegehalte desastreuze gevolgen kan hebben voor de gezondheid van o.a. de karper, er zijn tot op heden semi-wetenschappelijke onderzoeken uitgevoerd die dit enigszins bevestigen echter het concrete en definitieve wetenschappelijke bewijs is nog immer niet geleverd. Ik hoop dat andere (ready-made) aasfirma's en vele anderen eens willen reageren op dit topic, dit zou een heel interessante discussie kunnen opleveren !?.
Laatst gewijzigd door Jan Vitam op 02-02-2012 16:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Cor Hendriks
Berichten: 747
Lid geworden op: 15-01-2007 19:27
Locatie: Emmercompascuum

02-02-2012 15:46

Er zijn heel veel verschillende manieren om te conserveren. Ik denk niet dat er veel bedrijven gaan reageren om de doodeenvoudige reden dat ze geen inzicht willen geven in hun keuken.
Dat er soms/vaak verkeerd omgegaan wordt met de verschillende manieren is vaak gissen. Dat het gebeurd weet ik haast wel zeker.
Het gaat in dit geval niet alleen om de karper, wat doet het verder met de flora en fauna? Ik hoop dat er bedrijven zijn die gaan reageren, het kan een heel leuk onderwerp worden. Sommige conserveringsmiddelen worden (volgens wetenschappers) niet eens opgenomen door de karper maar komen wel in het water terecht.
Bfp, baitboats for pirates. The instant, medium and Big Pearl.
Gebruikersavatar
wally de weijer
Berichten: 462
Lid geworden op: 03-06-2011 23:33

02-02-2012 16:27

Gebaseerd op voornoemde vermoedens gebruikt Mitsz geen enkele ready-made meer totdat '' een onafhankelijke onderzoekscommissie de gevolgen hiervan heeft onderzocht ""

ik denk dat dit op kort termijn niet kan worden onderzocht.
misschien werken de hoeveelheden conservering wat echt in het systeem van de vis wordt opgenomen pas na 10 jaar aan het afbreken van de organen van de vis.

voorbeeld wel niet in het visgebeuren: asbest was toen het gemaakt werdt ook niet schadelijk maar na 25 jaar kwamen de gevallen met kanker die gelinkt werden met dit spul.

nog een:

gsm,umts,bluetooth en verdere stralingen wordt nu nog gezegd dat het geen schadelijke gevolgen heeft.
maar hoe zit dat over 20-25 jaar?

je wilt niet weten wat wij als mens aan conservering naar binnen stouwen maar ik heb nog nooit mensen horen klagen volgens mij weten ze hierbij ook nog steeds niet de uitwerking op lang termijn niet.

maar ja dit is mijn visie hier op.
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

02-02-2012 17:07

Een vis langdurig hetzelfde, en in grote hoeveelheden laten eten is nooit goed, helemaal als het eenzijdig aas is. Vaak zie je dan (bijv bij mais) dat de vis vanzelf stopt met azen.
Niet alle (gif) stoffen worden opgeslagen in de lever, sommige zware metalen trouwens wel. Er zijn tal van wateren waar al decennia lang met readys gevist en gevoerd word en waar de vis kerngezond is. het is dan wel geen officieel onderzoek, maar is wel een graadmeter in mijn ogen. Afhankelijk van het gebruikte middel zie ik tot op heden weinig aanleiding om aan te nemen dat readys per definitie minder zijn als freezers.
mark berk
Berichten: 514
Lid geworden op: 23-03-2010 10:33

02-02-2012 17:09

Zou dit dan wellicht ook opgaan voor honden/katten/enz. voer?
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

02-02-2012 18:03

Als je het al zou willen onderzoeken dan moet je niet ready versus freezer doen. Maar de veerschillende conserveertechnieken versus ongeconserveerd, en dan ook nog dezelfde mix
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

03-02-2012 00:23

Één klein vervelend puntje als je hier wat zinnigs over zou willen zeggen is dat het feit dat vissen ergens groot, (redelijk) oud en ogenschijnlijk gezond zijn niks zegt over het wel of niet schadelijk zijn van een bepaalde voedingsbron. We hebben immers geen nulmeting om zoiets te controleren en elke vergelijking met een ander water (voor zover er überhaupt gegevens zijn over wateren waar niet met ready's gevoerd wordt) is extreem glad ijs omdat er veel te veel factoren verschillen. Verder dan natte vingerwerk en niet te onderbouwen indrukken gaan we dan ook in een natuurlijke situatie niet komen.
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

03-02-2012 06:55

Als een vis en oud word, er goed uitziet, en zich gezond "gedraagd" dan zegt dat wel degelijk iets. Een bestand van ongezonde vissen zal domweg gewoon meer uitval vertonen

Mvg martijn
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

03-02-2012 07:01

Ze zwemmen er al 20 jaar zonder problemen toch? Een karper kan met een beetje mazzel de 80 jaar halen. We wachten af.

Hier een onderzoekje van een Engelsman, dat wel degelijk als wetenschappelijk bewijs aangedragen kan worden...

http://www.newtonangling.com/documents/ ... arp2-1.htm

Ik sta niet zomaar een beetje in de ruimte te lullen hoor!
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

03-02-2012 07:07

Mitsz,

Overmatig voeren met teveel vet/olie ga ik direkt met je mee.

Over een aantal conserveringsmiddelen kan ik niet oordelen, maar zeker mpg is nagenoeg in normaal gebruik niet schadelijk.

Moest het dat wel zijn en met de tonnen bollen die reeds gevoerd zijn, zou echt alles op de kop drijven.

In het verleden zijn er tientallen proefopstellingen geweest om het ideale karpervoer te vinden. Helaas voor ons waardeloos. Alles gericht om zo snel mogelijk zo goed mogelijk een x aantal karpers per ha te krijgen.
It's okay 2 pay
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

03-02-2012 07:26

MPG bleek niet schadelijk voor salmoniden Klaas. Salmoniden hebben echter een veel groter vermogen vetten op te nemen in het spierweefsel en zullen dus niet zo rap last van een overbelaste lever krijgen.

Karpers hebben dat helaas niet, zoals de bovenvermelde test laat zien.
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

03-02-2012 07:59

dan had toch de halve populatie al op de kant gelegen? Jij weet nog beter dan ik hoeveel er van het spul ingepiept is.

Enne we spelen dezelfde muziek hoor. :wink:
It's okay 2 pay
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

03-02-2012 08:21

Tja... ik weet dat niet Klaas. Je hebt b.v. wateren met een enorme buffer in de vorm van overdadig aanwezig natuurlijk voedsel. Op dit soort wateren zal het niet zo rap fout gaan. Op schrale wateren daarentegen, vermoed ik fatale invloed door fout geformuleerde recepturen.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

03-02-2012 10:41

Is natuurlijk veel te generaliserend gesteld zo: Ready's vs freezers vs Pelllets. Schadelijkheid hangt samen met de gebruikte ingrediënten. Wordt er met schadelijke stoffen geconserveerd, dan zal het zo zijn. Staat tegenover dat bijvoorbeeld koivoer ook geconserveerd is en het daarmee wel goed kan. Bevat een freezer schadelijke stoffen, dan kan deze daarmee schadelijker zijn dan een goed geconserveerde ready. Enzovoort.

Probleem is dat er geen regelgeving en controle is die aasfabrikanten verplicht zich qua aassamenstellingen binnen gezonde kaders te bewegen en dat je derhalve nergens vanzelfsprekend vanuit mag gaan. Zeker niet van zo een generaliserende stelling.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

03-02-2012 10:44

Klopt, maat het wordt wel tijd dat we eens gaan kijken naar wat we precies aan het doen zijn.
Heb je dat linkje bekeken Kees?
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

03-02-2012 10:53

is mpg vet Mitsz?
It's okay 2 pay
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

03-02-2012 11:03

Nee Klaas, het is een vorm van alcohol, die een enorme overdaad aan energie geeft. Die overdaad wordt opgeslagen als vet in o.a. de lever. Is daarna ook onvindbaar (het nooit gevonden virus?). Indien je dit dan ook nog eens combineert met een overdaad aan KH en een lading vet, dan is dat -mijns inziens- mogelijk fataal op de lange duur.

Vraagje: waarom zijn alleen onze karpers zo gevoelig voor sterftes? Nog nooit gehoord van een ruisvoorn sterfte... Het enige antwoord dat ik kan bedenken ligt ergens in het dieet dat we ze voorschotelen.

Nog even voor de criticasters: ik kan het op het moment ook niet bewijzen, maar ik zoek mensen die er aan mee willen werken, zodat we het zeker weten, of uit kunnen sluiten...
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

03-02-2012 11:10

je weet... ik spring zo op die bres.


Wat ik wel te eenzijdig vind, is dat MPG DE boosdoener zou zijn. Hooguit: één van de. Wat het eigenlijk alleen nog maar gevaarlijker maakt.

Brasem vreet overigens ook meer dan een klein beetje bollen en daar heb je ook weinig of geen sterfte.
It's okay 2 pay
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

03-02-2012 11:13

Pat Haughton / Sparsholt College Hampshire, Mitsz?

Geldt voor karper wereldwijd en niet alleen voor karper die intensief bevist wordt. Zal met de kweekvorm samenhangen.

Punt over aas is oké, maar zonder je specifiek te richten op een bepaald deel van de handel en of allerhande aannames uit niet vooraf op onafhankelijkheid getoetste onderzoeken.
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

03-02-2012 11:20

Ik heb dit topic niet gestart. Wel de discussie. Natuurlijk zijn er ook foute diepvriesbollen en ik wil nog wel eens weten of ik het zelf zo goed doe. Maar enfin... dan moet er eerst een kogel door de kerk.

Voor de sceptici: Hier een filmpje over de invloed van het gebruik van luncheon meat op de barbeelstand, in een rivier in de UK. Open water he mannen!

Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

03-02-2012 11:29

Kees Ouwehand schreef:Pat Haughton / Sparsholt College Hampshire, Mitsz?

Geldt voor karper wereldwijd en niet alleen voor karper die intensief bevist wordt. Zal met de kweekvorm samenhangen.

Punt over aas is oké, maar zonder je specifiek te richten op een bepaald deel van de handel en of allerhande aannames uit niet vooraf op onafhankelijkheid getoetste onderzoeken.


Wordt niet elke onderzoek geboren uit een bepaald vermoeden Kees? Zo blijven aanmodderen.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

03-02-2012 11:53

Niet perse Mitsz.

Enige dat ik zeg is dat het niet is freezer vs ready vs pellet, maar de schadelijkheid van bepaalde ingrediënten in karperaas. Welk onderzoek dan ook daaromtrent zal onafhankelijk moeten zijn.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

03-02-2012 11:57

Heb je dat filmpje gezien Kees? Dat spreekt toch ook boekdelen?

De handel zal er niet onder lijden hoor. We zullen ons allemaal enkel een beetje aan hoeven passen indien er uit zo'n onderzoek. Dat het onafhankelijk zal moeten zijn, zeg ik al vanaf het begin.

Niemand durft het aan Kees. Ik probeer het al een jaar of 6, maar krijg geen respons op de stelling.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

03-02-2012 12:10

Volgens mij is 6 jaar een onderschatting. Dit liep al eerder en liep dood om de doodeenvoudige reden dat er geen regelgeving is en die ook al niet af te dwingen was.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

03-02-2012 12:13

Ik spreek namens mezelf. Ik probeer het nu al zes jaar.

Filmpje gezien? Daaruit blijkt dat er wel degelijk invloed is van vissers en hun voergedrag.