Ready-Made versus Freezer versus Pellet


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Cor Hendriks
Berichten: 747
Lid geworden op: 15-01-2007 19:27
Locatie: Emmercompascuum

21-02-2012 09:27

:lol: :wink:
Wel weer een goed onderwerp om tijdens de volgende meeting eens te bespreken. Daarin heeft Mitsz gelijk, wel even de vinger aan de pols houden.
Bfp, baitboats for pirates. The instant, medium and Big Pearl.
Gebruikersavatar
jacco noordermeer
Berichten: 1889
Lid geworden op: 02-02-2007 18:08
Locatie: gorinchem
Contacteer:

21-02-2012 10:29

Ik heb met veel interesse dit topic gevolgd, bewust niet gereageerd door het ontbreken van fijten.
Ja ook ik maak ready's, waarom? omdat er vraag is meer niet. Ben ik een voorstander van ready's? nee!.
Zelf gebruik ik ze alleen als het alternatief niet voldoende is.

Liefst zou ik net als Mitsz zien dat iedereen gebruik maakt van freezers en dan liefst verantwoorde freezers.
Maar als je beseft wat gezond is voor een karper, en dan bekijkt wat wij met z'n allen gebruiken in onze boilies, is gezond een vaag begrip.
Is een freezer gezonder dan een ready?, ik denk dat het minder schadelijk is.

Ga je het vergelijken in gebruik pp zie ik dat de veelvoerders liever een freezer pakken en dat veel instant vissers voor het gemak gaan van een ready made.
De vervetting door het aandeel freezers op een under pressure water zou dan zeker zo hoog kunnen zijn dan door die paar ready's die daar te water gaan.

In de btw scene zie je al een verschuiving, er komen er steeds meer die een verbod op ready's ingesteld hebben, zou daar soms een onderzoek gedaan zijn?
Aan de andere kant verplichten ze je wel weer om geconserveerde particles te gebruiken :-?

Hoe dan ook, zonder gedegen onderzoek zal niemand exact weten wat de gevolgen zijn.

En dan blijft nog steeds de vraag, wat zijn slechte ready made's?
Zo lang gezond een vaag begrip is...
Gebruikersavatar
michel Tja
Berichten: 3561
Lid geworden op: 17-12-2004 08:24
Contacteer:

21-02-2012 10:33

je zou ook als leidraad kunnen nemen:

indien geschikt voor menselijke consumptie is het goed gekeurd,echter is het de truc niet te overvoeren maakt niet uit wat je erin gooit.
Heeeeeeeeeeeeeee Tjaaaaaaaaaa steek nog een peuk op, je bent chagrijnig.
Eek a Mouse - Ganja Smuggling
http://www.youtube.com/watch?v=YNOwqTYQ8f0
R.I.P Deniz :(
Gebruikersavatar
jacco noordermeer
Berichten: 1889
Lid geworden op: 02-02-2007 18:08
Locatie: gorinchem
Contacteer:

21-02-2012 10:43

Michel, een mens is totaal niet te vergelijken met een vis.

Niet overvoeren is iets wat iedereen denkt te doen, ben je met 5 man bezig op een water is er al een probleem..

Ga ook eens ergens vissen waar het nog rustig is..
De grootste problemen ontstaan op de "grote" vissen wateren, er is nog zo veel meer in dit landje :wink:
Wie zie je nou op de grote rivieren vissen? net alsof daar geen grote vis zwemt :lol:
Gebruikersavatar
michel Tja
Berichten: 3561
Lid geworden op: 17-12-2004 08:24
Contacteer:

21-02-2012 10:50

jacco noordermeer schreef:Michel, een mens is totaal niet te vergelijken met een vis.



klopt,maar de conserveringsmiddelen die gebruikt worden voor menselijke consumptie zijn wel allemaal goedgekeurd voor menselijk gebruik,geeft mij iig al een hoop vertrouwen, ook zijn die regels veel strenger als wat er voor dieren allemaal toegestaan is + dan hoef je wat dat betreft geen onderzoek te doen ook :wink:

Wie zie je nou op de grote rivieren vissen? net alsof daar geen grote vis zwemt :lol:


ik :wink:

nou ja... wat is groot he :P je hebt natuurlijk groot , groter en grootst. ik zit dan denk ik op "groter" :wink:
Heeeeeeeeeeeeeee Tjaaaaaaaaaa steek nog een peuk op, je bent chagrijnig.
Eek a Mouse - Ganja Smuggling
http://www.youtube.com/watch?v=YNOwqTYQ8f0
R.I.P Deniz :(
Gebruikersavatar
jacco noordermeer
Berichten: 1889
Lid geworden op: 02-02-2007 18:08
Locatie: gorinchem
Contacteer:

21-02-2012 10:58

Onderschat de regelgeving omtrent diervoeding niet, die beestjes of hun geproduceerde goedje beland uiteindelijk op ons bordje :wink:
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

21-02-2012 11:04

BTW en doen niets aan readys. Ze sturen alleen aan op verkoop van bepaalde merken, merken waar ze aan verdienen?

En Cor slechts 4 of 5 karpers op een ha water houdt veel mensen thuis.
It's okay 2 pay
Gebruikersavatar
Peter van Loo
Berichten: 1785
Lid geworden op: 09-08-2011 00:41
Locatie: Schiedam

21-02-2012 12:12

Klopt Jacco er zijn regelgevingen qua diervoeders, maar je moet onderscheid maken tussen veevoeder industrie en de petfood industrie. Bij de veevoeders is er een strenge controle omdat dat uiteindelijk op ons bordje belandt, maar bij de petfood loopt nog niet zo'n vaart. De petfood industrie gebruikt wel degelijk restafval van dieren die niet voor menselijke consumptie geschikt zijn evenals de olieën en vetten worden verzameld en met anti-oxidanten volgestopt. De olieën en vetten zijn ranzig van smaak en worden opgeleukt met smaakverbeteraars om het voor de dieren een smakelijke hap te maken.

ps Er zijn gerenomeerde merken die hier geen gebruik van maken, maar dat zijn de merken met een zeer hoog prijskaartje.

Groeten, Peter
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

21-02-2012 14:29

Peter,

Het is slechter voor je naam om een kat te vergiftigen dan een kind... google maar eens
It's okay 2 pay
Gebruikersavatar
Peter van Loo
Berichten: 1785
Lid geworden op: 09-08-2011 00:41
Locatie: Schiedam

21-02-2012 14:43

Klaas,

Vandaar dat ze in China begonnen waren om melamine in melkpoeder te verwerken.
En ja , daar werden de kindjes niet vrolijk van.

Groet, Peter
Jan Vitam
Berichten: 167
Lid geworden op: 20-01-2003 01:00
Locatie: Scheveningen

21-02-2012 18:22

In NL zijn er al tientallen fabrikanten van boilies, de zg. boilieboeren, in Europa zijn ’t er vele honderden waarvan de meesten (vnl) alleen readies produceren, een kleiner aantal zowel readies als freezers en een nog kleiner aantal alleen freezers.

Binnen de club van ready-producenten zijn er een (toenemend) aantal die claimen geen conserveringsmiddel te gebruiken in de productie, in hoeverre dit waar is moeten we tot op heden naar gissen echter vooralsnog, zolang het tegendeel niet wetenschappelijk is bewezen, dienen we hen op hun woord te geloven. Voorts geven zij aan dat de readies max. 1 – 1,5 jaar bewaard kunnen worden mits aan enkele voorwaarden wordt voldaan, zoals niet in de zon, niet op warme plaatsen en ook niet in vochtige ruimtes. Tevens wordt vermeld dat de bestanddelen niet wezenlijk verschillen met die van de freezers, dus … wat zou het voor een karpervisser dan uitmaken wat hij/zij kiest ?!.

Dat er volgens Jacco een mogelijke verschuiving optreedt bij btw-en van readies naar freezers zou heel wel ook te maken kunnen hebben met de enorme diversiteit aan soorten readies, waarvan de meesten volgens de fabrikanten enig conserveringsmiddel in zich herbergen hetgeen beslist niet positief bijdraagt aan milieu, water en bestand.
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

22-02-2012 07:09

Jan,

Die verschuiving is er niet tenzij de visser zelf besluit dus dat is kul.

..een (toenemend) aantal die claimen geen conserveringsmiddel te gebruiken in de productie,..


Is ook onzin, dat zegt men niet. Men beweert slechts geen CHEMISCHE conservering te gebruiken.

Laat nu de glycolen en zouten van deze wereld goed te conserveren en NIET chemisch te zijn.


Ergo: klepel en klok en dat is het hele probleem. Niemand weet het.

Als je het echt goed voor hebt met de karper, dan stop je met voorvoeren en vis je niet meer in de winter.

btw vissen mag wel, als je maar niks vangt...
It's okay 2 pay
roeland bocken
Berichten: 229
Lid geworden op: 21-09-2007 17:16
Locatie: N-Brabant

22-02-2012 07:34

Neem aan dat iedereen weet dat vers lekkerder en gezonder is?
Bijna alles wat je eet zit tegenwoordig vol met e nummers en conservering.
Waarom werken de betere restaurants met uitsluitend verse producten en geen meuk uit blik?

oja klaas,

1) Your not allowed to use your own mats and weighslings as these are supplied by the venue.

2) No sacking of fish

3) No tether rigs, Lead clips to be used (will be checked)

4) 3 Rods Only + Float Rod For Silver Fish

5) No Bent Hooks. Hook Sizes 4,6,8,10 Only. No Catfish Hooks or Rigs

6) No Lead Core or Leaders, Tubing only

7) No Braid Main Line

8) Minimum 15lb breaking strain line

9) Minimum 42" Landing Net to be used

10) No fish to be taken out of water until you have all the equipment ready, ie unhooking mat, weigh sling, water, scales, camera, antiseptic etc.Fish to be retained in landing net Until Ready

11) No standing with Carp, except for water photographs.

12) No litter, Bins provided for bottles and tins.Sacks provided for general rubbish

13) No particles, apart from those bought on site.Presealed particles in jars or tins are ok.

Maggots ok in sensible amounts.

14) No Shelf Life Boilies

15) No Swimming Permitted

16) Anglers arriving on Saturday will not be allowed on site untill mid day.Anglers should be ready to depart at 10.00am. A draw for swims will take place at 2.00pm

17) If anglers book a session longer then a week they don’t have to get in the draw for the next week

18) No permanent markers allowed

even een voorbeeld.
zullen er vast nog wel zijn die rm wel toestaan.
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

22-02-2012 08:01

ah een kenner? Nu doe ik mijn emmer shelfies in een zakkie en doe net of ze uit de vriezer komen?

E nummers zegt niet meer dan dat de stoffen gecategoriseerd zijn...
It's okay 2 pay
roeland bocken
Berichten: 229
Lid geworden op: 21-09-2007 17:16
Locatie: N-Brabant

22-02-2012 08:27

als jij die rm in een zak wil doen mag dat van mij. trap je er zelf in?
Bijna alle e nummers is kunstmatig, sommige op natuurlijke basis, maar allemaal bewerkt.
als je vrouw een beetje kan koken neem ik aan dat je liever verse soep heb dan die uit blik.
of pleurt ze dan nog 15 e nummers in de soep?
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

22-02-2012 09:09

Meeste restaurants hebben geen Michelin ster.

Net zoals het meeste voedsel in pak, pot of blik verpakt uit de schappen van de supermarkt komt.

En op zondag staan er verse sperciebonen op tafel met gebakken aardappeltjes en een stukje vlees van de slager. Met een beetje mazzel ook stoofpeertjes.

Grootste markt is readymades en de meeste karpers worden gevangen op readymades. Wat op zich het nut als aas al aantoont. Daarover geen vraagtekens.

Discussie gaat over schadelijkheid. Er wordt een relatie getrokken met de voorjaarsterfte die hier zo nu en dan optreedt. Als het schadelijk is, beinvloed het de levensverwachting. De karper wordt dus minder oud. Een werking op termijn. Hoewel ik mij kan inleven in het standpunt is enige samenhang met de sterftes in het voorjaar op zijn minst nogal gezocht. Maar ik laat de definitieve uitspraak graag over aan de wetenschapper die dit onderzocht heeft. Er is al een wetenschapper die dat gedaan heeft en niks gevonden heeft. Maar wellicht heeft ze er niet specifiek naar gekeken. Onderzoek met een nieuwe invalshoek kan andere resultaten opleveren.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Jan Vitam
Berichten: 167
Lid geworden op: 20-01-2003 01:00
Locatie: Scheveningen

22-02-2012 09:41

[quote="Klaas vd Herik"]

Jan,

Die verschuiving is er niet tenzij de visser zelf besluit dus dat is kul.

[quote]..een (toenemend) aantal die claimen geen conserveringsmiddel te gebruiken in de productie,.

Is ook onzin, dat zegt men niet. Men beweert slechts geen CHEMISCHE conservering te gebruiken.


MEA CULPA Klaas - ik had inderdaad het woord "" chemisch "" vergeten, aangaande de mogelijke verschuiving dat vermoeden kwam van Jacco vandaan zoals ik heb aangegeven.

Ik heb 't inderdaad al vele jaren goed voor met de karper, daarom voer ik o.a. ook niet meer voor.
Laatst gewijzigd door Jan Vitam op 22-02-2012 09:44, 1 keer totaal gewijzigd.
ben bosman
Berichten: 38
Lid geworden op: 10-03-2011 09:29
Locatie: rottum

22-02-2012 09:43

Net het hele topic even doorgespit, pfffff
Ik kan maar tot 1 conclusie komen.
klaas, Martijn,Cor, Kees, Jacco en Bart nemen niet zomaar aan dat het aan rm bollen ligt.
Vervetting verkort aantoonbaar de levensverwachting, de rest is gokken en gissen.
Dat neemt niet weg dat het goed is om te onderzoeken welke preservers goed of schadelijk (kunnen) zijn.

Met vriendelijke groet,

BCM Bosman
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

22-02-2012 10:06

roeland bocken schreef:als jij die rm in een zak wil doen mag dat van mij. trap je er zelf in?
Bijna alle e nummers is kunstmatig, sommige op natuurlijke basis, maar allemaal bewerkt.
als je vrouw een beetje kan koken neem ik aan dat je liever verse soep heb dan die uit blik.
of pleurt ze dan nog 15 e nummers in de soep?


Vit c heeft ook een e nummer, bietensap ook (kleurstof) evenals zout. Een e nummer is niet per definitie slecht.
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

22-02-2012 10:21

Martijn,

Dat willen ze niet lezen joh... hahahahaha
It's okay 2 pay
roeland bocken
Berichten: 229
Lid geworden op: 21-09-2007 17:16
Locatie: N-Brabant

22-02-2012 10:42

klopt, beweer ik ook niet.
maar ze zijn ook zeker niet allemaal goed voor je.
denk dat iemand die kant en klaar maaltijden eet, waar nogal wat e nummers in zitten, ongezonder eet dan iemand die elke dag met verse ingredienten kookt.
roeland bocken
Berichten: 229
Lid geworden op: 21-09-2007 17:16
Locatie: N-Brabant

22-02-2012 10:53

heb vroeger in een fabriek gewerkt waar ze poeders mengen voor de vlees en vis industrie.
werd dan mee geinjecteerd.
Daar zat echt wel troep tussen dat je niet op je blote vel of in je ogen wilde krijgen.
dan zal eten ook vast wel gezond zijn.....

voornamelijk zuren om te conserveren waren dat.
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

22-02-2012 11:51

1 keer fenol gevaren. 1 drupje op je hand had de dood tot gevolg. Meestal een week later, gillend van de pijn. Troep zit verder overal in ook in voedsel en medicijnen.

In Belgie ooit nog eens een dierenarts doodgeschoten...
It's okay 2 pay
roeland bocken
Berichten: 229
Lid geworden op: 21-09-2007 17:16
Locatie: N-Brabant

22-02-2012 12:22

dat had ik dan weer niet van je verwacht....
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

22-02-2012 14:53

Moest ie maar niet, of juist wel van de groeihormoon tjes afblijven
It's okay 2 pay