Ready-Made versus Freezer versus Pellet


Plaats reactie
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

17-02-2012 12:20

Ik krijg steeds meer het gevoel dat hier sprake is van belangenverstrengeling
Ik citeer:

Deze nieuwe WB (waterland baits)producten zijn op milde wijze geconserveerd en staan hierdoor garant voor maximale attractie op zowel korte als lange termijn. Deze range is verkrijgbaar in Ready made boilies en popup's

Moet ik nog vertellen wie er achter waterland baits zat?
Gebruikersavatar
michel Tja
Berichten: 3561
Lid geworden op: 17-12-2004 08:24
Contacteer:

17-02-2012 12:59

Martijn Nederpel schreef:Ik krijg steeds meer het gevoel dat hier sprake is van belangenverstrengeling
Ik citeer:

Deze nieuwe WB (waterland baits)producten zijn op milde wijze geconserveerd en staan hierdoor garant voor maximale attractie op zowel korte als lange termijn. Deze range is verkrijgbaar in Ready made boilies en popup's

Moet ik nog vertellen wie er achter waterland baits zat?


dus.... ?

als iemand een bedrijf heeft in aas mag hij geen producten op de markt brengen waar diegene niet 100% achterstaat ?
is meer een kwestie van vraag en aanbod lijkt me... en waarom de pijlen enkel richten op hem ? zijn genoeg andere die ook ready`s verkopen.verder kan je ook bedenken hoeveel E nummers in ons voedsel verwerkt zit.
ben allang blij dat er nog mensen zijn die een kritische kijk op zaken geven,en dan niet in het belang van de visser, maar voor de vissen.
en ik heb nergens belangen bij, maar om nou te zeggen dat dit allemaal zo correct is ? pfff
jealouzy is a bitch!

verder lijkt het me wijs als iedereen eens wat minder gaat voeren... maar dat zal wel een utopie zijn :-?
Heeeeeeeeeeeeeee Tjaaaaaaaaaa steek nog een peuk op, je bent chagrijnig.
Eek a Mouse - Ganja Smuggling
http://www.youtube.com/watch?v=YNOwqTYQ8f0
R.I.P Deniz :(
Gebruikersavatar
michel Tja
Berichten: 3561
Lid geworden op: 17-12-2004 08:24
Contacteer:

17-02-2012 14:28

Bart van den Hurk schreef:maak je misbruik van de expertise die een deel van de Board Bezoekers je toedicht op basis van de kennis van anderen waar je hier op het forum vaak mee strooit. Kennis waar ik af en toe toch echt aan begin te twijfelen, omdat deze toch vooral preekt voor eigen parochie. Het is mijn inziens niet meer dan een verkapt marketing verhaal, wat ik jammer vindt en de integriteit van het board niet ten goede komt. Het is uberhaupt nog nooit aangetoond wat het effect is van de door ons gebruikte boilies op de karper, elke conclusie die je dus durft te maken is lauter berust op aannames. FEIT is dat in boilies geen andere ingredienten gebruikt worden die ook niet in Veevoer terug te vinden zijn. FEIT is dat het i.v.m. Europese regelgeving niet lang meer zal duren voordat alle informatie op de verpakkingen staat en we zelf mogen oordelen over de gebruikte ingredienten in ons karperaas, waarbij deze beoordeling echter weer lauter gebaseerd is op een gevoel en niet op feiten wat "goed" of "slecht" is. FEIT is ook dat jij je naam verbindt aan een boiliebedrijf wat zich focust op gestoomde Freezerbaits, maar ondertussen ook gewoon Readymades draait en (door)levert. Hoe kan je dit dan over je hart verkrijgen om je daar dan aan te binden? Want je gaat mij niet vertellen dat zij geen conserveringsmiddelen gebruiken...

Oh en ja, voor je erover begint, ja ook ik preek voor eigen parochie... Want wij kiezen er wel voor om gewoon een geconserveerde boilie te leveren aan karpervissend Europa, waarbij we er 100% van overtuigd zijn dat deze niet schadelijk is voor de karper, anders zou ik de verkoop ervan niet over mijn hart kunnen verkrijgen. Ik realiseer me wel dat die overtuiging louter stoelt op aannames, want je kan je in de gebruikte ingredienten enkel baseren op feitelijke gegevens afkomstig uit de veevoeder. Ik ben er echter van overtuigd dat de boiliebedrijven actief in de hengelsport gerund door karpervissers hun aas naar eer en geweten produceren.

En nee Mitsz, ik heb niks tegen jouw persoonlijk, helemaal niet zelfs! Ik heb wel iets tegen de dingen die je hier af en toe op het board "als waarheid" verkondigt en er een grote groep mensen "slaafs" achter de "aasgoeroe" aanloopt die zijn menig ook enkel berust op aannames. Maar in het land der blinden is eenoog koning, toch?



jij bent trouwens ook een partij zielig zeg.....
eerst hem de grond in trappen,vervolgens maak je zelf verkapte reclame voor die prutbollen van je... :-?
en hij verkocht hetzelfde type bol (ready made) en hij is slecht want hij is er kritisch naar,en jij bent goed want jij weet zeker dat de door jullie gebruikte conserveringsmiddelen geen kwaad kunnen ,want anders verkrijg je het niet over je hart ???

"kots"

hij heeft geen bewijzen dat de vissterftes daardoor komen , en jij hebt geen bewijzen dat de conserveringsmiddelen door jullie gebruikt slecht kunnen zijn?

even een vraagje... snappen jullie het zelf nog wel ? :-?

:lol: :lol:

PS , ik koop geen proline en ik koop geen MTC dus voor jullie daarover beginnen .... dan heb je het dus fout! :roll:
Heeeeeeeeeeeeeee Tjaaaaaaaaaa steek nog een peuk op, je bent chagrijnig.
Eek a Mouse - Ganja Smuggling
http://www.youtube.com/watch?v=YNOwqTYQ8f0
R.I.P Deniz :(
Gebruikersavatar
michel Tja
Berichten: 3561
Lid geworden op: 17-12-2004 08:24
Contacteer:

17-02-2012 14:31

Ik ben er echter van overtuigd dat de boiliebedrijven actief in de hengelsport gerund door karpervissers hun aas naar eer en geweten produceren.


a ha...

vandaar de 25kg zakken zout (nieuw innovatief product....(my ass) ) die klaar liggen om de markt volgend seizoen te overspoelen.... :( :roll:
Heeeeeeeeeeeeeee Tjaaaaaaaaaa steek nog een peuk op, je bent chagrijnig.
Eek a Mouse - Ganja Smuggling
http://www.youtube.com/watch?v=YNOwqTYQ8f0
R.I.P Deniz :(
Gebruikersavatar
Ger Milius
Berichten: 332
Lid geworden op: 19-02-2008 19:29
Locatie: Breda
Contacteer:

17-02-2012 15:34

Moet ik me hier in gaan mengen? ach what the fuck

Ready made bollen kun je natuurlijk volkappen met kalium sorbaat( het spul dat zo'n heerlijke bittere nasmaak geeft) of je kunt proberen door gebruik te maken van de wat duurdere conservering die je dagelijks in je maaltijden nuttigd.

bestaan die dan? ja natuurlijk ,alleen ze zijn wat kostbaarder.
het gebruik van mpg in combinatie met citroenzuur is natuurlijk de meest gebruikte en goedkoopste manier van conserveren gepaard met een behoorlijke droogtijd om het vochtpercentage terug te dringen.

citroenzuur vind je terug in veel producten die je dagelijks eet, lees de kleine lettertjes maar goed, evenals antioxidanten die je overigens goed kunt gebruiken om te conserveren in combinatie met andere.

wat wel ( mijn inziens) te veel wordt gebruikt is fosforzuur, dit is wel in veevoeder terug te vinden evenals in honden en kattenvoeding, mischien dat daar nog wat punten te verbeteren zijn.

het probleem bij het goedhouden van boilies is de verpakking( plastic zak of emmer) er ontstaat condens , dit slaat terug op de bollen , en de haargroei kan beginnen, en ja ik spreek uit ervaring, al doende leert men. :wink:

ik zie het een beetje overtrokken om te zeggen dat ready's zorgen voor sterfte, er zoveel andere faktoren die hier een rol in spelen, ben het niet eens met het gestelde dat het van de bollen afkomt.

Ger
Zoals het klokje thuis tikt, tikt het ook langs de waterkant
Gebruikersavatar
Harnold Kikkert
Berichten: 2174
Lid geworden op: 22-11-2004 21:18
Locatie: Hoogeveen

17-02-2012 15:52

Bart van den Hurk schreef:
Het is uberhaupt nog nooit aangetoond wat het effect is van de door ons gebruikte boilies op de karper, elke conclusie die je dus durft te maken is lauter berust op aannames.
Ons karperaas wat we allemaal graag gebruiken bevat relatief veel vet en koolhydraten in vergelijking tot het voedsel wat natuurlijk onder water te vinden is. We weten allemaal wat het effect van een zak chips of hamburger is. In mijn ogen, maar dit is ook weer mijn aanname en totaal niet berust op enig onderzoek, is het door ons allemaal gebruikte vissersaas mc donalds voor de karper, niet meer of minder. Waarbij het helemaal niet slecht is, echter in overmaat wel voor problemen kan zorgen. We zijn met z'n allen echter verantwoordelijk voor de hoeveelheden die we in het water gooien, waarbij ook weer de vraag rijst wat overmaat is en wat niet.

Oh en ja, voor je erover begint, ja ook ik preek voor eigen parochie... Want wij kiezen er wel voor om gewoon een geconserveerde boilie te leveren aan karpervissend Europa, waarbij we er 100% van overtuigd zijn dat deze niet schadelijk is voor de karper, anders zou ik de verkoop ervan niet over mijn hart kunnen verkrijgen. En nee Mitsz, ik heb niks tegen jouw persoonlijk, helemaal niet zelfs! Ik heb wel iets tegen de dingen die je hier af en toe op het board "als waarheid" verkondigt en er een grote groep mensen "slaafs" achter de "aasgoeroe" aanloopt die zijn menig ook enkel berust op aannames. Maar in het land der blinden is eenoog koning, toch?


Samenvattend :


In beginsel stel je Bart dat alles op aannames is berust terwijl je in de 2e alinea spreekt dat je 100 % overtuigd bent dat het niet schadelijk is voor karpers!Jaja.
Als je elke dag McDonalds food zou vreten(vervetting) ga je er uiteindelijk echt wel dood aan!Vette hartklep, vernauwde aders, leververvetting etc etc.
De eerste gevallen van suikerziekte door het vele zuipen van Red B is al aangetoond!!!
En ik vind de opmerking in het land der blinden...wel erg denigrerend. Maw 'iedereen'op dit board is maar een simpele.
Ik denk dat Mitsz als een van de weinig al jaren op dit board iedereen ter wille is die hem vragen stelt over aas.
Voor iedere karpervisser geld m.i. dat je het beste aas wilt voor de karper daarom , voor alle zekerheid, kies ik altijd voor freezers.
Simpelweg omdat ik (nog) niet weet wat conservering met de karper doet.

Gr harnold
Laatst gewijzigd door Harnold Kikkert op 17-02-2012 16:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Harnold Kikkert
Berichten: 2174
Lid geworden op: 22-11-2004 21:18
Locatie: Hoogeveen

17-02-2012 16:02

Ger Milius schreef:
Ready made bollen kun je natuurlijk volkappen met kalium sorbaat( het spul dat zo'n heerlijke bittere nasmaak geeft) of je kunt proberen door gebruik te maken van de wat duurdere conservering die je dagelijks in je maaltijden nuttigd.

ik zie het een beetje overtrokken om te zeggen dat ready's zorgen voor sterfte, er zoveel andere faktoren die hier een rol in spelen, ben het niet eens met het gestelde dat het van de bollen afkomt.
Ger


Ger : er zijn ook nog mensen die geen conservering vreten daar zij eten van eigen tuin:-)

Misschien lopen we op de zaken vooruit, misschien ook niet.

Hier bij mij ligt een water (plas)wat de afgelopen 2 jaar totaal is ontdaan van karper(karpersterfte in de winter).
Hier werden de 'wereld' RM in geflikkerd en de vangsten liepen drastisch terug. Het water is diep genoeg en groot genoeg om met gemak de winter te overleven.
Ik weet het is een aanname maar eerder hebben we ook wel strengere winters gehad en er werd destijd niet of nauwelijks op dat water gevist door karpervissers.
Eenzelfde verhaal is hier ook op een druk bevist stuk kanaal voorgekomen, ook hier werd veel met RM gevoerd.
Hoe ik dat weet van de vele RM? Ik controleervoor de Fed Gr/Dr en heb veel contacten hier.
Vele k.v. zijn inmiddels overgeschakeld...

gr Harnold
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

17-02-2012 16:25

Nu weet ik dat ksn de vraag bij Svn heeft gedeponeerd. ik denk de enige juiste weg. Ik denk ook dat Mitsz op dit antwoord zou moeten wachten en niet zoals nu handelen. Want hoeveel ogen ook: alles is gebaseerd op aannames en een flintertje bewijs.

Harnold, welke pet heb je nu op? Ksn of Mtc? ;-)

BTW Vissen met RM of voeren scheelt in mijn ogen 3 keer zoveel. Er zullen er velen mee vissen, slechts enkelen daadwerkelijk voeren.

Wie begaan is met karper lot zou eigenlijk willen dat er een algeheel voorvoerverbod kwam


Mvg klaas

Ps
ik denk dat mitsz nog iets naar gerwin zou sturen.
It's okay 2 pay
Gebruikersavatar
Cor Hendriks
Berichten: 747
Lid geworden op: 15-01-2007 19:27
Locatie: Emmercompascuum

17-02-2012 16:53

@ Harnold
Zo zijn er ook watertjes met vissterfte waar met freezers werd gevoerd. Hoe ik dat weet? ja laten we het er maar op houden dat ik het weet.
Geen zekerheid, dus geen wijzende vinger. Mitsz heeft in het verleden niet alleen vrienden gemaakt in dit wereldje, nu werderom niet. Hoe ik dat weet? jij weet denk ik wel dat ik dat weet.
Feiten, die tellen. Aannames mag hij wat mij betreft voor zich houden. Sterker nog, hij mag dan welwillend zijn. Kunde en objectiviteit zijn tevens onmisbaar.
Komt hij met feiten dan heeft hij recht van spreken, nu niet. Wederom een beetje jammer.

Ik ga nu de grens over naar boppe. laters.

Mvg Cor Hendriks
Bfp, baitboats for pirates. The instant, medium and Big Pearl.
Gebruikersavatar
Ger Milius
Berichten: 332
Lid geworden op: 19-02-2008 19:29
Locatie: Breda
Contacteer:

17-02-2012 17:16

Harnold ,

zet jij toch lekker je eigen gekweekte spinazie geblancheerd en wel een weekje op de aanrecht , mmmm lekker haren uit eigen tuin :P

je brult wel maar volgens mij ga je de verkeerde kant op, ik probeer iets uit te leggen zoals ik het zie
maar dat mag dus niet hier :evil:

voor mij al weer einde discussie.

Ger
Zoals het klokje thuis tikt, tikt het ook langs de waterkant
mark berk
Berichten: 514
Lid geworden op: 23-03-2010 10:33

17-02-2012 17:17

Wie begaan is met karper lot zou eigenlijk willen dat er een algeheel voorvoerverbod kwam


DANK! dat denk ik met mijn zeer beperkte kennis al poosje.. (ik ben ook niet roomser dan de paus, niet blind, en maak me net zo schuldig :wink: )
Hoewel (nog) negerns aangetoond denk ik dat de mac-drive voor karpers- op langere termijn- nooit goed kan zijn. (zegt de lullo die 1x per week ook drived :lol: ).
Dat er een visser , met naam, opstaat die hier over begint -hulde- ook al zijn er belangen..
Wij met zn allen zijn verantwoordelijk.. dat t gros geilt op vetgemeste biggen boeit (mij) niet zoveel. Al vang ik liever 20 kg dan pond :wink: .
Voorlopig maar doorgaan met nieuwe uitzet om visjes van 10-20 jaar die t loodje leggen te vervangen..
Beetje sneeuw/ijs en daar gaan we weer, schimmeltje idem.
Waarom gebeurt dit nou juist op de 'drukkere' wateren ? Minder weerstand vanwege de vele vangsten ? Meer ziektekiemen? Vissen in aqarium gehad? Koi erbij gemikt? - vele antwoorden mogenlijk. Mensen die vissen houden weten igg. dat veel voeren tot rottigheid leidt! Als er dan ook nog 'iets' niet klopt aan t voer ...
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

17-02-2012 17:23

Na 7 pagina's een eindconclusie erin gooien?

Ik denk dat iedereen het beste met de karper voor heeft. En niemand bewust de karper in gevaar wil brengen. echter ieder heeft zijn eigen overtuiging van wat wel of niet goed is voor de karper. Tot op heden is te weinig wetenschappelijk bewijs dat in een bepaalde richting wijst. Laten we tot die tijd dan ook niet naar elkaar wijzen.
Ik denk dat inmiddels in deze discussie alle voors en tegens zijn besproken.

mvg martijn
Jan Vitam
Berichten: 167
Lid geworden op: 20-01-2003 01:00
Locatie: Scheveningen

17-02-2012 17:29

[quote="Ger Milius"]voor mij al weer einde discussie.[unquote]

Kom op Ger - jouw participatie in deze discussie wordt zéér op prijs gesteld, jij mag jezelf toch onderhand wel iemand noemen met grote kennis van zaken, dus loop nu niet weg uit deze discussie wat er ook tegen en over je wordt gezegd en geroepen. Je kent 't spreekwoord toch ook - de beste .... staan aan de wal - !. :wink:
Jan Vitam
Berichten: 167
Lid geworden op: 20-01-2003 01:00
Locatie: Scheveningen

17-02-2012 17:46

[quote Martijn Nederpel] Ik denk dat iedereen het beste met de karper voor heeft. En niemand bewust de karper in gevaar wil brengen. echter ieder heeft zijn eigen overtuiging van wat wel of niet goed is voor de karper. Tot op heden is te weinig wetenschappelijk bewijs dat in een bepaalde richting wijst. Laten we tot die tijd dan ook niet naar elkaar wijzen. Ik denk dat inmiddels in deze discussie alle voors en tegens zijn besproken.[unquote Martijn Nederpel]

Dat ben ik toch niet met je eens beste Martijn, er zijn volgens mij nog steeds vele, vele karpervissers die het weinig tot niets interesseert wat er met de karper gebeurt of hoe de toekomst van de karper eruit ziet. Die maar op één ding uit zijn namelijk een nieuw PB en hoe dit tot stand komt en ten koste van wat en wie maakt minder, of misschien wel helemaal niets uit, zolang het doel – nieuw PB – maar wordt bereikt !.

We hebben met z’n allen geen wetenschappelijk bewijs nodig dat (over) voeren slecht is en funest kan zijn voor milieu, kwaliteit water en bestand. Waar we wel wetenschappelijke ondersteuning en bewijs voor nodig hebben is, en liever gisteren dan vandaag, de kwaliteit van het aas dat wij – karpervissers – de karper aanbieden in de vorm van boilies, pellets e.d.

We wijzen niet zo zeer naar elkaar, de redactie van het blad Spiegel heeft Mitsz de mogelijkheid geboden zijn vermoedens op papier te zetten, dit heeft geleid tot deze discussie die we nu zeker niet moeten ‘killen’ zolang we maar met enig respect met elkaar blijven omgaan.
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

17-02-2012 18:04

Jammer dat discussies als deze regelmatig uitlopen op persoon gerichte aanvallen. Kan beide hoofdrolspelers Mitsz als Bart hoewel ze bepaalde belangen hebben op dit punt tot nog toe als integer. Ga er dan ook vanuit dat ze alle twee er geen belang bij hebben dat zaken als deze escaleren. Stuur elkaar AUB een mailtje waarin jullie goedbedoelde wat verhitte meningen onderling uitpraten. Niemand in ons kleine wereldje heeft er belang bij dat zaken verder uit de hand lopen.

Groetjes,
Peter
Gebruikersavatar
Bart van den Hurk
Berichten: 1568
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Someren
Contacteer:

17-02-2012 18:21

Martijn Nederpel schreef:Na 7 pagina's een eindconclusie erin gooien?

Ik denk dat iedereen het beste met de karper voor heeft. En niemand bewust de karper in gevaar wil brengen. echter ieder heeft zijn eigen overtuiging van wat wel of niet goed is voor de karper. Tot op heden is te weinig wetenschappelijk bewijs dat in een bepaalde richting wijst. Laten we tot die tijd dan ook niet naar elkaar wijzen.
Ik denk dat inmiddels in deze discussie alle voors en tegens zijn besproken.

mvg martijn


Hier kan ik me helemaal in vinden Martijn! Dit reflecterend richting mijn reactie was het mijn inziens enkel wel nodig om de andere kant van de medaille ook eens te belichten. Of iemand daar al dan niet iets mee doet...
mvg

Bart van den Hurk
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

17-02-2012 18:24

Jan

Ik bedoelde de mensen in deze discussie
Gebruikersavatar
Bart van den Hurk
Berichten: 1568
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Someren
Contacteer:

17-02-2012 18:37

Harnold Kikkert schreef:In beginsel stel je Bart dat alles op aannames is berust terwijl je in de 2e alinea spreekt dat je 100 % overtuigd bent dat het niet schadelijk is voor karpers!Jaja.
Klopt Harnold, ook een aanname van mijn zijde, totdat andere informatie me anders zou doen denken

Inderdaad kan ik met eer en geweten stellen dat ik er zelf, op basis van de geringe informatie die er nu ligt vanuit de hengelsport (niemand weet hoe het precies zit, daar doelde de gezegde op, alles berust zich op louter aannames) en de veel ruimer beschikbare onderzoeken vanuit de veevoederindustrie, ervan overtuigd ben dat de ingredienten die wij zelf gebruiken niet schadelijk zijn voor de karper. Niet meer en niet minder, als Michel daarvan moet kotsen zal ik hem maar een doekje aanreiken.

Harnold Kikkert schreef:Als je elke dag McDonalds food zou vreten(vervetting) ga je er uiteindelijk echt wel dood aan!
Klopt, en het zou dan ook eens goed zijn dat er eens onderzocht werd in hoeverre een boilie een wasa cracker dan wel een big mac is voor karper

Fijne avond allemaal!
mvg

Bart van den Hurk
Gebruikersavatar
michel Tja
Berichten: 3561
Lid geworden op: 17-12-2004 08:24
Contacteer:

17-02-2012 18:57

Bart van den Hurk schreef:Inderdaad kan ik met eer en geweten stellen dat ik er zelf, op basis van de geringe informatie die er nu ligt vanuit de hengelsport (niemand weet hoe het precies zit, daar doelde de gezegde op, alles berust zich op louter aannames) en de veel ruimer beschikbare onderzoeken vanuit de veevoederindustrie, ervan overtuigd ben dat de ingredienten die wij zelf gebruiken niet schadelijk zijn voor de karper. Niet meer en niet minder, als Michel daarvan moet kotsen zal ik hem maar een doekje aanreiken.



waar ik van moet kotsen is dat jij iemand beticht van het brengen van een verkapt marketing verhaal en zelf doodleuk vervolgens hetzelfde doet.. :-? terwijl ik het juist toejuich als er eens kritisch gekeken wordt naar de eventuele gevaren in toekomstig opzicht voor onze sport.vervolgens zit je overduidelijk je eigen producten te verdedigen en ik heb nergens gelezen dat jouw merk direct bekritiseerd werd.(op mij na )
zeg nou zelf,logisch nadenkend zijn er gewoon een aantal zaken in de karper ontwikkelingen waar je behoorlijk je vraagtekens bij zou kunnen zetten.. en we moeten het ook niet gaan verpesten voor onzelf door een eigen graf te graven.
iedereen heeft het hier over aannames, iedereen roept om feiten... ik denk dat niemand zn vingers eraan wil branden want de uitkomst zou wel schrikbarend kunnen zijn.
vervolgens wordt er behoorlijk geheimzinnig gedaan over bepaalde dingen en het lijkt wel of er meer aan de hand is gezien de reacties.zodra mensen op hun achterpoten gaan staan wanneer iemand eventuele zaken aan de orde brengt die mensen hun belangen in gevaar kunnen brengen,dan gaan er bellen rinkelen...
en ik ben erg nieuwsgierig naar dit soort zaken,ik wil namelijk niet dat omwille van karpervissers het ecosysteem naar de klote gaat,of dat er nog meer sterftes komen . (heel egoistisch dit misschien) maar 2 van mn favortiete watertjes zijn naar de klote gegaan en wil niet dat er nog meer gaan.wat ik ook niet wil is dat er dingen gebeuren waardoor er straks een visverbod komt of andere drastische maatregelen.ik juich dit toe,houdt iedereen ook scherp in die zin.
that`s it

PS,thanks voor het doekje, maar als ik moet kotsen is een emmer of toilet een beter plan (gezien de hygiene :wink: )
Heeeeeeeeeeeeeee Tjaaaaaaaaaa steek nog een peuk op, je bent chagrijnig.
Eek a Mouse - Ganja Smuggling
http://www.youtube.com/watch?v=YNOwqTYQ8f0
R.I.P Deniz :(
Gebruikersavatar
Bart van den Hurk
Berichten: 1568
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Someren
Contacteer:

17-02-2012 20:07

Daarom zet ik het erbij Michel en zeg ik nog "dat ook ik voor eigen parochie preek", immers weet ik dat ik die Pro Line pet niet meer af kan zetten (die kop is te dik geworden :wink: ). Zet je die alinea er niet bij, krijg je toch weer extra vragen/opmerkingen, dat is de ervaring die ik inmiddels al wel heb op het board.

Ik voel me ook niet aangevallen, maar vond dat het wel tijd was voor een tegengeluid. Het bedrijf waar Mitsz aan gekoppeld is probeert zich in de ballenjungle te onderscheiden door gestoomde Freezerbaits. Niks mis mee! Goede strategie zelfs en dit zorgt voor een groeiend aantal gebruikers in vooral Oost en Noord Nederland. Het komt echter wel makkelijk uit dat Mitsz zijn relaas precies aansluit bij deze strategie en hierbij stel ik dan ook de kritische vraag wat nu de motivatie om op deze wijze zijn "objectieve" mening te brengen. Een motivatie die geheel niet duidelijk wordt en dit is hetgeen waar ik me aan stoor. Ik heb wel mijn vermoeden, maar ik zou dan zelf liever uitgaan van eigen kracht.

Je moet begrijpen je ook kan zeggen dat je iets goed vindt, zonder dat het ander slecht is. Of het goed ook beter is, is weer een aanname, "Beter" is een relatief begrip in de ballenwereld. Een paar jaar geleden was een door carpfood gekookte en geconserveerde VLT vismeelbal nog de beste. Laat ik zeggen dat de kwaliteit van aas toch vooral bepaald wordt door de vangkracht, wordt er geen vis op gevangen ben je snel uitgeboerd (of gedraaid :wink: )

Ik zeg dat iedereen die in de ballenwereld zit en karpervisser is ervan overtuigd is dat hetgeen wat hij maakt niet schadelijk is voor de karper, immers hebben we het allemaal (zeggen we) goed voor met de gezondheid van dat beest. Gelukkig heeft de consument/karpervisser de keuze. Heb je geen vertrouwen in Ready's dan zijn er zat Freezers verkrijgbaar in Nederland. Maar ik denk dat het verschil gering is persoonlijk wat betreft het effect op de gezondheid. Het effect op de vangsten is een ander verhaal.

Ook weer een aanname en een kronkel in mijn hoofd. Om Readymades goed te houden maak je gebruik van conserveringsmiddelen, hierdoor dring je het bacteriegehalte terug in een boilie. Karpers hebben geen maag, maar gebruiken juist bacterien/enzymen in de darm om hun voedsel te verteren. Mijn aanname is dan ook dat een karper op lange termijn minder voedingsstoffen uit Ready's haalt dan uit Freezers, waardoor hij vanuit natuurlijk instinct minder / iets anders zal gaan eten. Vandaar ook dat een Freezerbait het op lange termijn (> 1 week) vaak wint van een Ready, zeker bij constant voeren.

Zou deze aanname kloppen dan is de keerzijde dat de voedingsstoffen opname uit Freezerbaits hoger moeten zijn en dus ook meer gewicht aan moeten zetten bij de karper. Gewicht wat mogelijk Overgewicht kan worden...

Dus we moeten allemaal aan de Ready's! 8) :wink:

Leuk he dat karperwereldje :wink:
mvg

Bart van den Hurk
mark berk
Berichten: 514
Lid geworden op: 23-03-2010 10:33

17-02-2012 20:16

Kan me best vinden in bovenstaande. (Michel)Ik, als aqua hobbyist, heb ervaren hoe nauw sommige zaken zoals oa. voer eea. verpesten. Nou zal t op de 'grote ' wateren niet zo'n inpact hebben maar op de 'grote tuinvijvers??' (teveel) vet/zout/ ect. lijkt me slecht, zoals ook alles waar té voor staat, behalve tevreden.
T gros is tevreden als de vis 5 p. per jaar groeit. Of dat goed is? .. :-?
Kom maar op Klaas met dat voorvoerverbod :lol: (vang ik ook weer is wat :D )
Gebruikersavatar
Harnold Kikkert
Berichten: 2174
Lid geworden op: 22-11-2004 21:18
Locatie: Hoogeveen

18-02-2012 09:55

Klaas vd Herik schreef:Harnold, welke pet heb je nu op? Ksn of Mtc? ;-)

BTW Vissen met RM of voeren scheelt in mijn ogen 3 keer zoveel. Er zullen er velen mee vissen, slechts enkelen daadwerkelijk voeren.

Mvg klaas



Kom op Klaas, deze stelling slaat helemaal nergens op.

Dit heeft niets met KSN of MTC te maken. Puur mijn eigen mening ik maakte voordat ik met de Waterlandbollen destijds ging vissen, mijn eigen bollen zonder conservering:-)
Als ik iedere keer wanneer ik op dit board zou reageren met de KSN of MTC wordt vergeleken kan ik beter stoppen met posten!Mitsz en klanten praten wel voor MTC:-)
En dat geldt ook voor Bart v/d Hurk, hij poneert ook zijn mening zodoende komt er discussie. Dat willen we hier toch?

Verbod op voorvoeren? Waarom?
Er is al onderzoek geweest en het voeren op bijv kanalen heeft geen significante invloed op het water, misschien wel op de vissen...
Oh ja, daar ging het hier min of meer over.

gr Harnold
Gebruikersavatar
Harnold Kikkert
Berichten: 2174
Lid geworden op: 22-11-2004 21:18
Locatie: Hoogeveen

18-02-2012 10:00

Ger Milius schreef:Harnold ,

zet jij toch lekker je eigen gekweekte spinazie geblancheerd en wel een weekje op de aanrecht , mmmm lekker haren uit eigen tuin :P

je brult wel maar volgens mij ga je de verkeerde kant op, ik probeer iets uit te leggen zoals ik het zie
maar dat mag dus niet hier :evil:

voor mij al weer einde discussie.

Ger


Beetje chagrijnig? Er staat toch een :-) , dat heet een beetje humor. Ik brul als een BRULKIKKER:-)
Vaak stoppen mensen een discussie als zij deze niet kunnen winnen.
Fijn weekend

gr H.K.

Ik eet geen spinazie, ben al groot en sterk genoeg. :wink:
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

18-02-2012 11:07

In dit topic is een spraakverwarring die haast Babylonische vormen aanneemt. Nog maar eens voor de duidelijkheid, er wordt hier gesproken over 3 verschillende dingen.

1. Leververvetting en pellets

Wordt veroorzaakt door teveel vetten in het dieet. Dit kan van elk aas komen dat rijk is aan vetten. Freezers en ready-mades en pellets. Mogelijk meer met pellets omdat een groot deel olie en vetten als voornaam bestanddeel hebben. Maar er zijn ook pellets waarbij dat niet zo is. Eiwitrijke freezers met een hoge voedingswaarde zijn net zozeer verdacht. Ready-mades mogelijk minder omdat deze vaak rijker zijn aan koolhydraten. Feitelijk is de vaststelling dat er een voorkeur is voor wat wij schraal aas noemen, waarbij weinig olie of vet is gebruikt. Maar hoe gezond zijn koolhydraten?

Is het een probleem? In een enkel geval is in Engeland grote karper onderzocht waarbij leververvetting werd aangetroffen, wat aangewezen kan worden als een mogelijke doodsoorzaak. In Nederland is dit tot nu toe niet aangetoond. Het feit dat dit uitzonderlijk grote karpers waren die mogelijk een voorkeur hebben voor ons karperaas kan de zaak vertekenen.

2. Levensverwachting en readymades

De gemiddelde ouderdom van karpers is de levensverwachting. De levensverwachting is een optelsom van alle omstandigheden waarin karpers leven en alleen statistisch vast te stellen na intensieve monitoring van karpers over lange termijn. Het is niet uitgesloten dat conserveermiddelen in karperaas de levensverwachting negatief beïnvloeden. Maar er zijn vele factoren waarbij dieet een relatie heeft met de levensverwachting en dat betreft alle aas en niet uitsluitend readymades.

Is er een probleem? Valt weinig over te zeggen. Is ook onbekend of de levensverwachting afneemt. Laat staan of er een direct relatie is met conserveermiddelen in readymades. Bij de karpers die onderzocht zijn in Nederland is in eerste instantie geen sprake van vergiftiging, maar dat zegt verder weinig omdat dit een korte termijn effect is.

3. Mitsz zijn artikel

Brengt een derde element in deze discussie. De afhankelijkheid van Mitsz van een aasfabrikant troebleert mogelijk de discussie. Maar deze liep al eerder in verschillende vormen op dit board zonder directe relatie met Mitsz. Maakt dus op zich niet zoveel uit, maar het is wel zo dat de discussie zoals gesteld (Freezers versus readymades versus pellets) te eenzijdig is. Al ons aas wordt in bepaalde mate door onze karpers geconsumeerd en zal de gezondheid in bepaalde mate beïnvloeden. In hoeverre dit overheerst hangt van vele factoren af en niet uitsluitend het soort aas.

In elk geval, het samenbrengen van deze drie zaken in 1 topic plus de vraag om reactie van andere direct betrokkenen draagt in niet onbelangrijke mate bij aan de spraakverwarring. Wel interessant om aasfabrikanten eens te vragen over hoe zij denken over de relatie van hun aas met de gezondheid van onze karpers. Maar dat wordt vanwege verschillende tegengestelde belangen nooit echt een objectieve discussie.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

18-02-2012 11:46

De gemiddelde ouderdom van karpers is de levensverwachting. De levensverwachting is een optelsom van alle omstandigheden waarin karpers leven en alleen statistisch vast te stellen na intensieve monitoring van karpers over lange termijn
.

Niet helemaal waar Kees, is ook genetisch bepaald. Als voorbeeld: in Hongarije onderscheidt men 18 verschillende 'common carp strains' . En alle 18 hebben verschillende groeipotenties op hetzelfde voer en alle 18 ook verschillende levensverwachtingen, lijkt mij dus ook mede genetisch bepaald te zijn en niet alleen maar een optelsom van alle omstandigheden waarin karpers leven...

Overigens is deze discussie al vele malen tevoren gevoerd zonder dat er ooit enige duidelijkheid door is gekomen en zolang niemand bereid is tot het betalen van gedegen wetenschappelijk onderzoek terzake zal dit m.i. ook niet veranderen.
Kort samengevat: iedereen heeft gelijk en niemand heeft gelijk...

Wil er wel voor pleiten om iedereen in z'n waarde te laten daar alle posters hier absoluut het beste met de karper voor hebben en niemand erop uit is om de gezondheid van het beestje te schaden.
Plaats reactie