Ready-Made versus Freezer versus Pellet


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

07-02-2012 20:48

Om dan terug te komen op de stelling. Verwacht niet dat een karperaas inspectie de readymades zullen verbieden. Net zoals conservering bij gecontroleerde diervoeders niet verboden is. Conserveermiddel en hoeveelheid zullen alleen aan maximum normen gebonden zijn.

Doneren? De handel moet eens zijn eigen broek ophouden en zal dat in de prijs van het aas moeten doorberekenen. Indirect dus.

Een dalende lijn wordt verklaard door heel andere oorzaken. Die bovendien meer voor de hand liggen. Langzamerhand zakken we af richting complottheorie.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Jan Vitam
Berichten: 167
Lid geworden op: 20-01-2003 01:00
Locatie: Scheveningen

07-02-2012 21:50

"""" Verwacht niet dat een karperaas inspectie de readymades zullen verbieden. Net zoals conservering bij gecontroleerde diervoeders niet verboden is. Conserveermiddel en hoeveelheid zullen alleen aan maximum normen gebonden zijn "".

"" Verwachten "" doe ik niet meer, ik loop al (veel) te lang mee om nog enige (constructieve) verwachtingen hieromtrent te mogen koesteren !.

"""Doneren? De handel moet eens zijn eigen broek ophouden en zal dat in de prijs van het aas moeten doorberekenen. Indirect dus """.

Vind je de thans gehanteerde kg-prijs (nog) niet voldoende ?.

"" Een dalende lijn wordt verklaard door heel andere oorzaken. Die bovendien meer voor de hand liggen. Langzamerhand zakken we af richting complottheorie ""

Een tikje overtrokken reactie dunkt me, voor de goeie orde en alle duidelijkheid -- ik ben 't oneens met de stelling gebaseerd op een vermoeden van M vd Kamp in blad Spiegel --.
Gebruikersavatar
Cor Hendriks
Berichten: 747
Lid geworden op: 15-01-2007 19:27
Locatie: Emmercompascuum

07-02-2012 21:59

Beetje jammer dat men het feit stropen voobij laat gaan maar wel de nadruk wil leggen op een aanname. Het is en blijft gissen, terwijl ik zeker weet dat er veel karper, snoekbaars enz. het leven heeft gelaten op een andere manier dan conserveren.
Bfp, baitboats for pirates. The instant, medium and Big Pearl.
Jan Vitam
Berichten: 167
Lid geworden op: 20-01-2003 01:00
Locatie: Scheveningen

07-02-2012 22:07

Hier wordt beslist niet aan voorbij gegaan beste Cor, het is alleen off-topic !.

Cor Hendriks schreef:Beetje jammer dat men het feit stropen voobij laat gaan maar wel de nadruk wil leggen op een aanname. Het is en blijft gissen, terwijl ik zeker weet dat er veel karper, snoekbaars enz. het leven heeft gelaten op een andere manier dan conserveren.
Laatst gewijzigd door Jan Vitam op 07-02-2012 22:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

07-02-2012 22:09

Even een verklaring dan. Ik lees ergens dat Sportvisserij Nederland ook een belanghebbende is. Zij relateren teruglopende visstand aan de toename van de helderheid van het water in Nederland. Hoewel ik ook al opmerkingen over het tegendeel hier zie, geeft dit minder voedsel voor karpers. Tweede oorzaak is dat er minder wordt uitgezet de laatste decennia. Dit wijst allemaal op minder, maar grotere karpers, hetgeen ook waargenomen wordt. Ondanks dat Sportvisserij Nederland een belang heeft in de sportvisserij als geheel, neem ik aan dat hun waarnemingen en interpretatie betrouwbaar is. Als het om Mitsz gaat heb ik geen reden zijn oprechtheid in twijfel te trekken, maar sluit ik niet uit dat zijn betoog onbedoeld vertekend kan zijn. Zeker als je veilige conserveer methodes in je betoog negeert.

De kg prijs van een groot deel van het aanbod is inderdaad laag. Ik koop daar geen kwalitatief hoogstaand (geconserveerd) koivoer voor. Wordt ook door grote concurrentie en wenselijkheid van de klanten afgedwongen.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Jan Vitam
Berichten: 167
Lid geworden op: 20-01-2003 01:00
Locatie: Scheveningen

07-02-2012 22:19

Een zekere waardering voor het vele werk van Sportvisserij Nederland heb ik zeker, echter kan ik me minder goed vinden in jouw aanname dat '' .. hun .... interpretatie betrouwbaar is ".

Jan Vitam schreef:Ondanks dat Sportvisserij een belang heeft in de sportvisserij als geheel, neem ik aan dat hun waarnemingen en interpretatie betrouwbaar is.


Ook ik heb geen enkele reden te twijfelen aan Mitsz zijn oprechtheid, ik vind wel dat zo'n ongefundeerd betoog gebaseerd op een vermoeden door iemand met aantoonbare banden met een vooraanstaand aasbedrijf uiterst zorgvuldig bekeken en ge-evalueerd dient te worden voordat er tot plaatsing in een van de grootste karpermagazines wordt besloten.


Jan Vitam schreef:Als het om Mitsz gaat heb ik geen reden zijn oprechtheid in twijfel te trekken, maar sluit ik niet uit dat zijn betoog onbedoeld vertekend kan zijn. Zeker als je veilige conserveer methodes in je betoog negeert.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

07-02-2012 22:30

Was mijn opmerking toch minder overtrokken. Achtergrond Sportvisserij Nederland en Mitsz is in elk geval zo duidelijk dat je wel kunt inschatten waar ze vandaan komen en wat hun expertise is.

Ben het met je eens dat de referentie niet sterk is.
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
Peter van Loo
Berichten: 1785
Lid geworden op: 09-08-2011 00:41
Locatie: Schiedam

08-02-2012 00:56

Uiteraard weer een oneindige discussie dit!!
Jullie weten net zo goed als ik dat men weet welke voeding goed is voor de mens zowel als voor dier.
Produkten voor menselijke consumptie dienen voorzien te zijn van etiketten met voedingswaarden, ingrediënten, tht en de E-nummers van de gebruikte middelen.
Producenten van deze produkten worden gecontroleerd op naleving van de regelgeving.
Ook met visvoeders zal deze regelgeving van toepassing moeten zijn.
Ready's en freezers producenten kunnen roepen wat ze willen, maar zolang er geen controle is op de produktie van hun produkten, zou je dus alles in twijfel kunnen trekken.

Dus eigenlijk kan je zeggen dat we verplicht zijn om een gecertificeerd bolletje aan onze karper te voeren.
We zijn toch van die dierenvrienden toch??? Of lekker vangen en maakt niet uit hoe?

Groeten, Peter
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

08-02-2012 06:17

Peter inderdaad zou het zo moeten zijn, helaas is het antwoord op jou vraag, maakt niet uit hoe.
Of een visser ook een dierenvriend is staat ter discussie.
Ik beschouw mijzelf als een dierenvriend die ook een sportvisser is.
Dus niet helemaal diervriendelijk.
Vissen is een hobby, geen religie!
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

08-02-2012 06:42

om er af en toe eens over na te denken kan geen kwaad toch?

Een ready met mpg is never te nooit niet altijd slechter dan een freezer. Dat weet ik zeker.

Ik hou het op combi's van producten...
It's okay 2 pay
Gebruikersavatar
Cor Hendriks
Berichten: 747
Lid geworden op: 15-01-2007 19:27
Locatie: Emmercompascuum

08-02-2012 06:52

[quote="Jan Vitam"]Hier wordt beslist niet aan voorbij gegaan beste Cor, het is alleen off-topic !.



Als je over feiten hebt kun je spijkers met koppen slaan. Met een aanname kun je dit topic ellenlang laten voortduren.
Nu weer on topic, ik denk dat Klaas het goed zegt, goed om wakker te schudden en over na te denken.
Bfp, baitboats for pirates. The instant, medium and Big Pearl.
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

08-02-2012 08:20

Heren heren,

als ik het allemaal zo terug lees staan we allemaal dingen te veronderstellen. Ik wil nogmaals benadrukken, dat ik het allemaal ook niet zeker weet. Ik ben geen bioloog en ik weet enkel hoe je goed vangende boilies kunt maken.

Echter. Als het b.v. gaat om geconserveerde diervoeders, betreft dit - zonder uitzondering- producten met een vochtgehalte dat lager ligt dan 15%. Dan is niet veel conservering meer nodig. Bij de meeste boilies ligt dat veel hoger. Dan zijn er al veel meer bewaarmiddelen nodig. Voorts wordt er in die industrie gedoseerd gevoerd. In onze visserij heeft niemand van ons een idee hoeveel aas de karpers hebben gehad. Het gaat er met grote hoeveelheden in.

Neem nu bijvoorbeeld mijn thuiswater. In 15 jaar geen problemen gehad met sterftes. Totdat het druk werd. Zo'n 6-7 jaar geleden. Ineens werd de hengeldruk - zo ongeveer- verviervoudigd en ik weet wat er hoofdzakelijk werd gevoerd. Sindsdien is het elk jaar rugzwemmen hier. Ok, ok, kan andere factoren hebben. Mee eens.

Vorig voorjaar echter (terwijl ik dat artikel zat te schrijven) werden er plots polsdikke alen gevangen door de karpervissers. En wat denk je? Een paar weken later vonden we diezelfde alen dood in het riet! Een palingsterfte! Nu wil ik graag weten hoe de heren denken dat dit komt? Hoe kan het dat alles wat boilies eet zo zwak wordt? Ooit een gehoord van een ruisvoornsterfte, of een snoeksterfte?

Dan dat filmpje over die barbelen die luncheon meat aten. Op open water en ze muteren van de waarschijnlijke hoeveelheden groeihormonen die erin zitten. Ik hoor daar niemand over in dit topic.

Waarom nemen we alleen al het risico? Wat mij betreft gaat het te vaak fout en ik wil graag weten waarom.

Dan nog het argument dat ons geconserveerde voedsel voor mensen ook geen problemen veroorzaakt. Dat is ook niet met droge ogen te beweren toch? 1 op de drie Nederlanders krijgt iets te maken met kanker in zijn of haar leven. Dat was 40 jaar geleden ook wel anders.

Nogmaals ik ben geen bioloog, maar ben naarstig op zoek naar mensen die dit willen onderzoeken. Niet omdat ik de markt wil stukmaken. Ik gun een ieder z'n handel. Het enige wat ik wil is richtlijnen waarbinnen aasmakers kunnen werken. Dan kunnen we allemaal onze werkwijze aanpassen en kunnen we rustig slapen in de wetenschap dat we niets stuk maken. Daar hoeft geen bedrijf onder te lijden. Enkel wat aanpassingen.

Dat kan toch niet teveel gevraagd zijn?

groetjes Mitsz
Gebruikersavatar
Cor Hendriks
Berichten: 747
Lid geworden op: 15-01-2007 19:27
Locatie: Emmercompascuum

08-02-2012 08:32

Zoals je het hierboven omschrijft denk ik dat je het duidelijk verwoord Mitsz. Maar wie gaat die kar trekken?
Er zitten wel veel vraagtekens aan dit thema. Is er misschien iets anders aan de hand? Illegale lozingen, ziektes, enz. enz.

Vorig jaar vielen er ook ineens duizenden spreeuwen uit de lucht. Als dat nu meeuwen waren geweest dan had dat zo maar kunnen zijn van geconserveerde bollen. :wink:
De haringen bij noorwegen kwamen plotseling met honderdduizenden tegelijk bovendrijven, Hoe dan Kan? neimand weet het zeker.
Bfp, baitboats for pirates. The instant, medium and Big Pearl.
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

08-02-2012 10:07

Mitz

Ik snap je post, echte waarom richt je je op de bewaarmiddelen? Het zouden net zo goed de olieen, flavours of kruiden kunnen zijn. Of domweg het overschot aan voedsel. Er word tegenwoordig meer met freezers gevoerd dan met readys, het is dus veel aannemelijker dat als de oorzaak in het aas ligt, het gezocht moet worden in iets dat beide soorten gemeen hebben. Je richten op alleen conservering is in mijn optiek kijken met oogkleppen op, iets wat ik niet echt bij jou vind passen. Wil je echt een eventuele oorzaak van stervtes weten dan moet je met open vizier beginnen

Mvg martijn
Laatst gewijzigd door Martijn Nederpel op 08-02-2012 10:44, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

08-02-2012 10:29

Martijn, misschien is het nog makkelijker en zoek jij ook nog te ver.

Het door jou aangehaalde glycogeen opslag o.a.
Waar het vol zit met dat spul kan geen vitamientjes, mineralen en andere essentiele voedingstof opgeslagen worden. Een kh overschot misschien de oorzaak?
Groet'n Henk..

still growing Old.
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

08-02-2012 10:51

Henk

Vitamientjes worden op een andere manier opgeslagen, en glycogeen slechts in beperkte mate. Ook bij mensen gebeurt dat, met name door koolhydraten worden daarvoor gebruikt. Iemand die veel hardloopt vergroot zijn capaciteit tot opbouw van glycogeen, ongetrainde mensen slaan minder glycofeen op ongeacht hoeveel koolhydraten zij eten. Als de oorzaak glycogeen zou zijn dan moeten we bollen gaan draaien zonder koolhydraten, dus geen griesmeel maismeel etc
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

08-02-2012 12:05

Ik ga in deze met Martijn mee.

Dan hebben we het nog niet eens over genetisch gemanipuleerd spul...

Bij ons gaan btw ook elk jaar hele dikke alen dood. In elk geval vinden we er genoeg. Deze komen allemaal uit de polder en worden gemangeld in het gemaal.
It's okay 2 pay
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

08-02-2012 12:19

Op het KK ook zat dode dikke palingen gezien. Echter uitsluitend dikke en geen kleinere, zou het dan niet gewoon ouderdom kunnen zijn?
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

08-02-2012 13:49

Die grote gaan trekken Eus. Die komen uit alle hoeken en gaten en dan gaat het wel eens fout.
It's okay 2 pay
Jan Vitam
Berichten: 167
Lid geworden op: 20-01-2003 01:00
Locatie: Scheveningen

08-02-2012 16:34

Eénzijdige voeding is niet goed net zoals voeding met hoge vetgehaltes, kan zelfs verslavend werken als je alleen al in beschouwing neemt het toenemend percentage mensen met vetzucht. We dienen dus op onze voeding te letten willen we ons lichaam enigszins gezond houden, een ieder heeft daar zijn/haar eigen verantwoordelijkheid in vanzelfsprekend.

Verreweg de meeste karpervissers interesseert ’t werkelijk geen bal wat zij de karper voorschotelen als ’t maar vangt en hoe dikker / zwaarder de vis des te beter, dus vetmesten ‘die hap’. Hoe sneller de karper boven een magische kg-grens komt hoe beter want dan hebben ‘we’ weer een nieuw pr waar we trots op kunnen zijn. Ook de vissende bioloog M. Kraal geeft in een recent artikel aan dat de meest waarschijnlijke oorzaak van het in rap tempo toenemende gewicht van het bestand karper in het desbetreffende water is gelegen in het massale aanbod van eenzijdig voer met een hoog oliegehalte.

Het is voor de meeste uitbaters van btw dan ook hoogst aantrekkelijk om zware vissen in hun bestand te hebben, vaak hoe meer hoe beter. Deze categorie vissen vertegenwoordigt heden ten dage een zeer behoorlijke som geld dus is ’t voornoemde uitbaters er alles aan gelegen deze vissen zo lang – en zo gezond mogelijk te houden. Dus wordt er veelal nauwkeurig onderzocht en in kaart gebracht welk voer er dient te worden gebruikt alsmede de juiste hoeveelheden. Ook worden bepaalde aassoorten verbannen, maw er mag niet mee worden gevoerd en gevist mede omdat men van mening is dat dit de gezondheid van het bestand (mogelijkerwijs) aantast. De uitbaters van btw hebben doorgaans een goed beeld van hun bestand en van de conditie van de vissen, indien er een vis ziek of dood wordt aangetroffen wordt vaak naarstig naar de oorzaak / oorzaken gezocht om mogelijke herhaling te trachten te voorkomen.

Deze categorie mensen, uitbaters en eigenaren van btw-en, hebben een enorm belang bij het zo gezond mogelijk houden van hun water en van hun bestand, het is hun levenswerk en enig inkomen. De commercie probeert hier ook invloed op uit te oefenen door bv. eigen btw aan te kopen / te pachten waarop zoveel mogelijk grote vissen worden uitgezet en waar alleen met hun producten mag worden gevist en gevoerd, of door eigenaren te sponsoren middels hun producten, een beetje te vergelijken met brouwerijen die cafe’s ‘sponsoren’. Als we het kaf van het koren kunnen scheiden kunnen we toch een redelijk beeld krijgen van de betere aassoorten om bestanden gezond(er) te houden.
Laatst gewijzigd door Jan Vitam op 08-02-2012 16:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
wally de weijer
Berichten: 462
Lid geworden op: 03-06-2011 23:33

08-02-2012 17:13

Peter van Loo schreef:Uiteraard weer een oneindige discussie dit!!
Jullie weten net zo goed als ik dat men weet welke voeding goed is voor de mens zowel als voor dier.
Produkten voor menselijke consumptie dienen voorzien te zijn van etiketten met voedingswaarden, ingrediënten, tht en de E-nummers van de gebruikte middelen.
Producenten van deze produkten worden gecontroleerd op naleving van de regelgeving.
Ook met visvoeders zal deze regelgeving van toepassing moeten zijn.
Ready's en freezers producenten kunnen roepen wat ze willen, maar zolang er geen controle is op de produktie van hun produkten, zou je dus alles in twijfel kunnen trekken.

Dus eigenlijk kan je zeggen dat we verplicht zijn om een gecertificeerd bolletje aan onze karper te voeren.
We zijn toch van die dierenvrienden toch??? Of lekker vangen en maakt niet uit hoe?

Groeten, Peter


heb een zakje readymades gekocht van strategy en daar staat wel degenlijk op wat er in zit met houdbaarheids datum en al.
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

08-02-2012 17:38

Zou zo zeggen laat maar zien.

Groet,
Peter
Rob Kuijpers
Berichten: 177
Lid geworden op: 06-02-2005 22:39
Locatie: Lieshout

09-02-2012 06:36

Beste Mitz,

Allemaal leuk idd dat in veevoeders nooit meer vocht zit dan 15%, ben ik helemaal met je eens maar daarmee spreek je jezelf tegen in het mpg verhaal, namelijk als een koe de slepende melkziekte krijgt enig idee wat een boer hem dan geeft in het drinkwater om er vanaf te komen? Juistum mpg! http://www.veevoeding.be/MenuRUNDVEE/ti ... fault.aspx

Ik weet ook dat we karpers niet met koeien moeten vergelijken maar het ging over veevoeder wat we ook weer niet mogen vergelijken met voer voor een vis.

Over de sterftes heb ik geen verklaring. Wat ik wel weet dat zowel consumptievis als gewoon vis voor de hengelsport wordt gevoerd met pellets. De conservering die in pellets gebruikt wordt om het muf worden van vet en olie te voorkomen vele malen schadelijker is dan de conservering die in boilies gebruikt wordt.

Mijn mening is dat je het overal kan zoeken maar niet bij mpg of conservering. (ik doel wel op een conservering met verstand en niet lukraak vanalles bij elkaar gooien omdat men niet weet waar ze mee bezig zijn)

Dus hoop ik dat de controles morgen beginnen door de VWA dan zal het een heel stuk rustiger worden in Zwolle met de boilieboeren.

Over regelgeving en richtlijnen staat wel degelijk alles vastgelegd maar de controlerende instanties weten zelf alleen nog niet waar ze het onder moeten laten vallen, dan wel petfood dan wel veevoeder richtlijnen. Zolang dat nog niet duidelijk is zal het nog wel ff duren.

Have fun! 356 pagina's leesplezier

http://ec.europa.eu/food/food/animalnut ... 831-03.pdf
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

09-02-2012 07:14

Dit topic laat eindelijk eens zien dat er wel overeenkomsten zijn tussen karper en de mens.
Tot nu toe is dat steeds ontkend.

De overeenkomst is dat ze beiden dood gaan de een eerder dan de ander.
Vissen is een hobby, geen religie!
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

09-02-2012 07:52

een karper is niks menselijks vreemd: verslaving bijvoorbeeld.

Leon,

Definieer eerst wat
een goede en verantwoordelijke bol
is...

Dat is precies het probleem namelijk: aannames.
It's okay 2 pay