tijgernoten in de winter


Gebruikersavatar
kevin schopenhouer
Berichten: 312
Lid geworden op: 20-05-2008 22:04
Locatie: Breda

23-01-2012 18:01

Halloo,

Ik heb al menig topic door genomen, maar wil graag de discussie opnieuw starten.
Hoe staan jullie tegenover tijgernoten in de winter (water temp onder de 10 graden)
Wel of niet doen?

Zoja, in welke hoeveelheid ? Wat verteren ze nog met deze temperaturen.

En hoe staan jullie tegenover het verschil van een afgesloten water en stromend water met de inzet van tijgernootjes.

Ik ben benieuwd naar jullie reacties,

Mvg,

Kevin Schopenhouer
Catch safetly
release the safest
Cor Hendriksen 1
Berichten: 55
Lid geworden op: 05-10-2011 16:12

23-01-2012 18:16

Ze verteren tijgernoten in de zomer al slecht, dus dan lijkt het me logisch dat je er nu ook niet aan moet beginnen :wink:
Robbe Craeninckx
Berichten: 968
Lid geworden op: 09-06-2007 17:59
Locatie: Tielt-Winge ( België)

23-01-2012 19:05

Top!!! Check mijn filmpjes... Al dat gedoe over de slechte verteerbaarheid... Doe anders dan de rest en ga ermee vissen, je zal ogen trekken :wink: heb ook geen bang om ermee voor te voeren, maar doe dit met beleid...
Ik ben sinds vrijdag met tijgers aan het voorvoeren voor een aantal nachtjes binnen twee weken, 5-7 handjes per dag mooi verspreid op een stek voor 2 hengels ;)
Ik las ook al die verhalen over de slechte vangsten in de winter met tijgers, maar zet ze met beleid in en je vangt de pannen van het dak, geloof me! Daarbij doe je anders als de rest, die allemaal met crap-boilies zitten te vissen deze tijd van het jaar ;)

Groeten
Christian Hummelink schreef:Ik wil ook een freezerbait-oma :o
stefan meeuwesen
Berichten: 23
Lid geworden op: 04-06-2011 18:17

02-02-2012 16:38

Kan gewoon met kilo's tegelijk. succes.
JW den Braber
Berichten: 21
Lid geworden op: 11-08-2011 20:24

02-02-2012 21:28

Rob, is dat op een water waar ze al tijgernoten kennen?
Cor Hendriksen 1
Berichten: 55
Lid geworden op: 05-10-2011 16:12

02-02-2012 22:34

daar zou ik me niet teveel druk over maken;) ik zou er zelf alleen niet mee gaan vissen in de winter maar goed wie ben ik :P

gr Cor
Gebruikersavatar
kevin schopenhouer
Berichten: 312
Lid geworden op: 20-05-2008 22:04
Locatie: Breda

03-02-2012 14:19

Kijk en daarom doe ik het wel cor.

Maar hoe staan jullie er nu echt tegen over dan ? Die tijgernoten is het wel of niet slecht voor de vis
Catch safetly
release the safest
Alex Poot
Berichten: 878
Lid geworden op: 28-01-2002 01:00

03-02-2012 18:10

Het zou kunnen werken in de winter. Wel zou ik zeer weinig gebruiken misschien 1 handje voer. Net zoals boilies niet meer dan een hand.

Ik denk wel dat een tijgernoot niet helemal tot zijn recht komt in de winter. Deze heeft toch warmer water nodig. Ook onderwater slijmt een tijgernoot gewoon door, ik verwacht dat zeer koud water dit remt. Ook de zoetstoffen lossen minder snel op.

Ik denk dat je het gewoon eens moet proberen, dan kom je er pas echt achter!

p.s Dumpen met welk aas dan ook in de winter lijkt me zinloos en onnodig. De karper eet misschien 1% op en de rest ligt te verrotten op de bodem....

Groet
Alex
Cor Hendriksen 1
Berichten: 55
Lid geworden op: 05-10-2011 16:12

03-02-2012 19:27

kevin ik zou ze ook nooit in de winter gaan gebruiken, maar ik had het over het feit als een karper nog nooit een tijgernoot had gezien hij hem wel zou eten;) en ik heb er ook zat mee gevangen op maagdelijk/onbevist water.

Gr Cor
Gebruikersavatar
frans roode
Berichten: 44
Lid geworden op: 15-03-2005 17:35
Locatie: grensgeval (frl,nop,ov)

03-02-2012 20:22

tijgernoot is een heel goed winter aas.

vis neemt niet veel voedsel op ,drom is een tijgernoot heel geschikt aas in de winter.

maar wel met mate ,niet lopen strooien paar nootje is vaak al voldoende

om een vis te kunnen landen
FRANS
Robbe Craeninckx
Berichten: 968
Lid geworden op: 09-06-2007 17:59
Locatie: Tielt-Winge ( België)

03-02-2012 22:09

Frans legt perfect uit hoe het ermee zit!
Christian Hummelink schreef:Ik wil ook een freezerbait-oma :o
JW den Braber
Berichten: 21
Lid geworden op: 11-08-2011 20:24

03-02-2012 23:20

Cor Hendriksen 1 schreef:kevin ik zou ze ook nooit in de winter gaan gebruiken, maar ik had het over het feit als een karper nog nooit een tijgernoot had gezien hij hem wel zou eten;) en ik heb er ook zat mee gevangen op maagdelijk/onbevist water.

Gr Cor


ik dacht juist dat tijgernoten een slecht instant aas was en een behoorlijke introductie nodig zou hebben.
Cor Hendriksen 1
Berichten: 55
Lid geworden op: 05-10-2011 16:12

04-02-2012 01:18

tja nou ieder zijn mening, ik neem gewoon een pva zak met kruim en een pop-up of goede winterbol.

Gr Cor
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

04-02-2012 19:11

JW den Braber schreef:
Gr Cor

ik dacht juist dat tijgernoten een slecht instant aas was en een behoorlijke introductie nodig zou hebben.


Dit roept men al 20 jaar, wel eens aan gedacht dat die introductie op elk water wat enigszins bevist wordt al lang voor je gedaan is?
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
Cor Hendriksen 1
Berichten: 55
Lid geworden op: 05-10-2011 16:12

05-02-2012 01:01

ik geloof er niet zo in allemaal, als een water echt nog nooit is bevist ga je toch ook niet alleen vangen met natuurlijk voedsel?(mosselen, larven etc.) Ja verbeter me maar hoor als het moet :P

gr Cor
Robbe Craeninckx
Berichten: 968
Lid geworden op: 09-06-2007 17:59
Locatie: Tielt-Winge ( België)

05-02-2012 11:56

Zo is het Cor!
Ik ben het ermee eens dat sommige aasjes een introductieperiode nodig hebben, maar meestal zal dit niet lang zijn...
Wanneer sommige mensen zeggen dat boilies niet werken op een bepaald water, waar ze nog nooit gebruikt zijn, tja, dit is pure onzin. Ofwel is je boilie dan niet van goede kwaliteit ofwel is je stekkeuze totaal fout, maar boilies eten ze hoor!
Al helemaal na een kleine introductie met mais of iets dergelijks...
Maar is mais dan natuurlijk voedsel...? :wink:
Christian Hummelink schreef:Ik wil ook een freezerbait-oma :o
Gebruikersavatar
kevin schopenhouer
Berichten: 312
Lid geworden op: 20-05-2008 22:04
Locatie: Breda

05-02-2012 12:52

Kijk, dit is nou mooi om te lezen verschillende mensen verschillende meningen.
Ik ben ook van mening dat op wateren waar nog niet geintroduceert is juit goed gevangen wordt op nieuwe dingen, komt natuurlijk bij kijken dat karpers nieuwschierigen beestjes zijn en ze hier nog geen gevaar aan hebben gelinkt.
Catch safetly
release the safest
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

05-02-2012 14:49

De ellende is echter dat de nieuwschierigen beestjes wel in de buurt andere dingen tegen komen die herkenbaar zijn.

Al jaren zijn de tijgernoten een introductieaas gebleken, kennelijk is daar ook verandering in gekomen.

Verschillende meningen, het lijkt wel of we hier met karpervissers te maken hebben.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
kevin schopenhouer
Berichten: 312
Lid geworden op: 20-05-2008 22:04
Locatie: Breda

07-02-2012 15:55

Lijkt het wel op het Douwe, haha. Lastige wezens die karpervissers hé of zijn het de vissen die zo lastig zijn ?

Vooral in de winter lijkt het me gemakkelijker om wat nootjes te introduceren er zal geen overvloed zijn van natuurlijk voedsel, je kunt het wat voeren om de dag bijvoorbeeld op plekjes waar je de vis verwacht ivm de diepte/warmte van het water ook nu zijn er maar weinig plekken waar het water open is en op de plekken waar het wel is is het of warmer of er staat een sterke stroming. Op deze plekken kun je lijkt mij scoren met een paar van die nootjes, maar wat gebeurd er wanneer ze in de winter toch net teveel van die nootjes eten ? Is het niet schadelijk?
Catch safetly
release the safest
luuk heesters
Berichten: 676
Lid geworden op: 19-01-2010 16:56
Locatie: Brabant Zuid!

07-02-2012 18:47

Cor Hendriksen 1 schreef:kevin ik zou ze ook nooit in de winter gaan gebruiken, maar ik had het over het feit als een karper nog nooit een tijgernoot had gezien hij hem wel zou eten;) en ik heb er ook zat mee gevangen op maagdelijk/onbevist water.

Gr Cor


ik dacht juist dat tijgernoten een slecht instant aas was en een behoorlijke introductie nodig zou hebben.[/quote]

Cor, ik zou het in de winter wel willen gebruiken maar ik durf het niet aan. maar iets in me zegt dat het toch wel een goed aasje is in de winter

JW, ik denk dat tijgernoten geen introductie nodig hebben, ik heb op een vrij nieuw water gevist waar heel af en toe een enkeling op karper viste en alle met boilies. ik en een vriend van me schakelde over op tijgernoten en vanaf dat moment waren 2-3 vissen op een middagje meer regel dan uitzondering.
luuk heesters
Berichten: 676
Lid geworden op: 19-01-2010 16:56
Locatie: Brabant Zuid!

07-02-2012 18:50

kevin schopenhouer schreef: maar wat gebeurd er wanneer ze in de winter toch net teveel van die nootjes eten ? Is het niet schadelijk?


het lijkt me niet dat dat schadelijk zal zijn. alleen het verteringsproces zal dan nog net wat langer duren omdat de vis langer verzadigd is lijkt me? correct me if i'm wrong.

het is toch ook niet schadelijk voor de vis als hij in de winter teveel boilies eet.
Cor Hendriksen 1
Berichten: 55
Lid geworden op: 05-10-2011 16:12

08-02-2012 09:05

Ik denk ook zoiets hoor luuk :wink:
Gebruikersavatar
Andre Jacobs
Berichten: 1974
Lid geworden op: 29-09-2003 02:00
Locatie: Finsterwolde

08-02-2012 12:16

Volgens mij wordt sowieso maar weinig van zo'n tijgernoot verteerd. De stoffen worden opgenomen en wat niet verteerd wordt gaat er aan de achterkant weer uit? Zoals al genoemd wordt: net als met elk ander aas: met beleid voeren, dan zie ik er niet zoveel onheil in. :roll:

Edit: en wat betreft wel of niet instant: Die dingen zijn hartstikke zoet en bevatten goede voedingsstoffen, vooral als ze ook nog eens slijmen/fermenteren wordt er nog wat extra aminozuur afgegeven. Ík denk dat er voldoende voedingssignaal vanuit gaat om instant vissen. Beetje voorvoeren kan natuurlijk nooit kwaad.
Gebruikersavatar
Arjan vd Palen
Berichten: 322
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Valkenswaard
Contacteer:

15-02-2012 15:23

Waarom zou een tijgernoot in de winter niet werken? Dat 't in koud water misschien wat minder tot zijn recht komt, wat Alex ook al aangeeft is zo. Maar het kan juist ook dressuurdoorbrekend werken omdat iedereen elkaar maar na lult en het in principe bijna nooit als winteraas gebruikt wordt. Want wat zijn de meeste vissers toch onzeker zelf eens iets uit te proberen en op hun bek te gaan.
Is hetzelfde met van dat plastic kunstaas. Als je twintig jaar geleden had gezegd dat we met een stukje plastic op karper zouden vissen zouden ze je hard uitlachen en voor gek verklaren. En nu? Ik zou niet meer zonder kunnen.

Wel zou ik in de winter mijn aaspresentatie aanpassen aan het aasgedrag van de karper. Een half nootje of een klein nootje op de hair moet dan voldoende zijn. Eventueel het schilletje er nog af halen om het uitlekken te bevorderen en ik weet zeker dat je er ook in de wat koudere periodes vis mee vangt. Ligt natuurlijk ook aan het water, want niet op elk water valt het mee om in de winter een visje te vangen.

En wat betreft het schadelijke is het wat Andre al aangeeft, mits ze natuurlijk goed klaargemaakt zijn. Het voeren met tijgernoten zou ik zelf beperken tot een klein handje rondom je haakaas. Hetzelfde geld met voorvoeren. Gewoon klein beginnen en vang je vis dan kan je altijd nog de voerhoeveelheid verhogen. Maar dat moet je zelf een beetje aanvoelen en is afhankelijk van diverse andere factoren zoals bezetting, watertemperatuur, andere vissers, tijd dat je blijft vissern en vangsten. In principe de dingen waar je altijd rekening mee moet houden, ook wanneer het water op temperatuur is. In mijn geval kan het zo maar zijn dat ik in de zomer de ene keer 10 kg tijgernoten bij voer en de andere keer slechts een handje.

Ik zou dus zeggen probeer het gewoon eens uit!
Cor Hendriksen 1
Berichten: 55
Lid geworden op: 05-10-2011 16:12

15-02-2012 17:36

arjan ik heb het ook wel uitgeprobeert, maar ik ving toen niks en iemand adviseerde een pop-up op en toen wel. En zo heeft iedereen toch zijn eigen visserij? Als jij graag met tijgernoten in de winter vist en ik met een winterbol of een popup, dan is het toch gewoon goed?

Gr Cor