tijgernoten in de winter


bas van geffen
Berichten: 1152
Lid geworden op: 12-11-2009 02:11
Locatie: bronxtel

15-02-2012 18:11

of het goed of slecht is voor de karper, die bepaald volgens mijn nog altijd zelf of ie het opeet of niet, dus dat maakt hij voor zichzelf uit...
als ze bij jouw 10 bossche bollen voor je neus zetten freet je ze toch ook niet allemaal op....

of het slecht is voor het water/natuur is een andere vraag, zolang je beperkt voert is het geen probleem denk ik, liefst op een plek waar je kunt zien of het weg is of niet.

ik voerde vorig jaar op een klein putje hier met 25 karpers al snel 4 kilo in twee dagen met particels 2 meter uit de kant, elke keer was het binnen 24 uur weg. je zag aan de kleur van de grond dat ze alles omwoelde, binnen een maand ong. 15 cm dieper dan de omgeving!! gelukkig had ik de put voor mezelf op een paar witvissers na ;)

dus voer met verstand en vis met je hart!!
Robbe Craeninckx
Berichten: 968
Lid geworden op: 09-06-2007 17:59
Locatie: Tielt-Winge ( België)

15-02-2012 20:47

Arjan vd Palen schreef:Waarom zou een tijgernoot in de winter niet werken? Dat 't in koud water misschien wat minder tot zijn recht komt, wat Alex ook al aangeeft is zo. Maar het kan juist ook dressuurdoorbrekend werken omdat iedereen elkaar maar na lult en het in principe bijna nooit als winteraas gebruikt wordt. Want wat zijn de meeste vissers toch onzeker zelf eens iets uit te proberen en op hun bek te gaan.
Is hetzelfde met van dat plastic kunstaas. Als je twintig jaar geleden had gezegd dat we met een stukje plastic op karper zouden vissen zouden ze je hard uitlachen en voor gek verklaren. En nu? Ik zou niet meer zonder kunnen.

Wel zou ik in de winter mijn aaspresentatie aanpassen aan het aasgedrag van de karper. Een half nootje of een klein nootje op de hair moet dan voldoende zijn. Eventueel het schilletje er nog af halen om het uitlekken te bevorderen en ik weet zeker dat je er ook in de wat koudere periodes vis mee vangt. Ligt natuurlijk ook aan het water, want niet op elk water valt het mee om in de winter een visje te vangen.

En wat betreft het schadelijke is het wat Andre al aangeeft, mits ze natuurlijk goed klaargemaakt zijn. Het voeren met tijgernoten zou ik zelf beperken tot een klein handje rondom je haakaas. Hetzelfde geld met voorvoeren. Gewoon klein beginnen en vang je vis dan kan je altijd nog de voerhoeveelheid verhogen. Maar dat moet je zelf een beetje aanvoelen en is afhankelijk van diverse andere factoren zoals bezetting, watertemperatuur, andere vissers, tijd dat je blijft vissern en vangsten. In principe de dingen waar je altijd rekening mee moet houden, ook wanneer het water op temperatuur is. In mijn geval kan het zo maar zijn dat ik in de zomer de ene keer 10 kg tijgernoten bij voer en de andere keer slechts een handje.

Ik zou dus zeggen probeer het gewoon eens uit!


100% mee eens! Wie niet waagt, niet wint, ik heb de tijgers zelf geprobeerd in de winter en het is het enige aas wat ik nog gebruik in die periode van het jaar ;)
Ik heb het hier in dit topic al gezegd en ook in mijn filmpjes komt het vaak genoeg boven, maar er zijn blijkbaar veel mensen die nog altijd niet durven ;) ach, mij geen probleem, dan blijf ik in ieder geval anders doen als de rest 8)
Christian Hummelink schreef:Ik wil ook een freezerbait-oma :o
Gebruikersavatar
Arjan vd Palen
Berichten: 322
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Valkenswaard
Contacteer:

16-02-2012 10:56

@ Cor,
Waar zie je staan dat ik het vissen met een pop up of een boillie in de winter afkeur? Want dat suggereer je een beetje met je laatste zin. Het enige wat ik zeg is dat als iedereen elkaar maar na bleef doen en de zogenaamde standaard dingen bleef hanteren we nu nog freelinend met een aardappel of trosje pieren gevist hadden. Zelf vis ik ook nog steeds het meeste met boillie's, maar het gebruik van tijgernootjes hebben me toch regelmatig vis opgeleverd terwijl er met boillies niets gevangen werd.

Sowieso is het aas slechts een schakel in het geheel, vooral bij wintervisserij is stekkeuze van nog groter belang dan op het moment dat het water opgewarmd is. De vis verplaatst zich vaak al amper en de aasopname zal in sommige gevallen minimaal zijn. Eén piepje? Misschien twee? in plaats van een fluiter. En als je al niet scherp genoeg zit te vissen waarschijnlijk geen enkele piep.

Vangze!
Cor Hendriksen 1
Berichten: 55
Lid geworden op: 05-10-2011 16:12

16-02-2012 16:06

ja klopt nu ik mijn reactie terug lees is het ook wel een beetje kort door de bocht. Maar ik wil er alleen mee zeggen dat ik niet zo snel nog eens tijgernoten in de winter zou gebruiken, zodra het wat warmer word dan graag :)

gr Cor :wink: