Biggenmeel boilie


Plaats reactie
Robbe Craeninckx
Berichten: 968
Lid geworden op: 09-06-2007 17:59
Locatie: Tielt-Winge ( België)

29-12-2011 22:13

Beste collega's

Is het mogelijk om een boilie van enkel en alleen biggenmeel te draaien? Ik vis op een vrij groot, maar zelden bevist (er mogen maar een paar kennissen vissen) water met een vrij groot bestand. Ik voerde dit jaar niet echt veel om de prijs te drukken, maar ik kan biggenmeel krijgen aan 0,3-0,5 euro per kg. Hierbij dan nog eieren aan 0,6 euro per kg mix en dan heb ik een boilie van een dikke euro per 1,4kg...

Eventueel kan ik dan natuurlijk ook nog vismeel toevoegen, als ik aan een prijs geraak van ongeveer een euro per kg, dan heb ik er geen enkel probleem mee om bv een kilo of 7 per dag te voeren en ik denk dat dit mij zeer veel vis gaat opleveren daar...

Het enige probleem is dan nog om een manier te vinden (eventueel een kennis, moet ik nog bekijken) om de boilies in grote hoeveelheden te rollen... Er gaat op deze manier natuurlijk al snel 200kg door op een maand...

Mijn vraag is dus of het mogelijk is een boilie van biggenmeel en eventueel enkele toevoegingen te rollen die met de gegeven prijzen rond de euro per kg zit en waar ik de vis ook enkele maanden in geintresseerd kan houden (hij moet dus ook een vrij goede voedingswaarde hebben). De vis is zeker niet schuw en eet zeer graag boilies, het moet dus geen dressuur doorbrekende bol zijn...

Groeten
Christian Hummelink schreef:Ik wil ook een freezerbait-oma :o
Gebruikersavatar
Wim hanegraaf
Berichten: 855
Lid geworden op: 18-05-2003 02:00

29-12-2011 22:44

200kg per maand :o :o wil je een eiland maken.
Robbe Craeninckx
Berichten: 968
Lid geworden op: 09-06-2007 17:59
Locatie: Tielt-Winge ( België)

29-12-2011 22:45

Suggesties voor een zo goedkoop mogelijke freezerbait zijn natuurlijk ook altijd welkom!
Een ander idee dat ik had is gewoon simpel duivenvoer, nog een heel deel goedkoper dan boilies, maar is het een aas waarmee je de karpers lange tijd bezig kan houden?

Groeten
Laatst gewijzigd door Robbe Craeninckx op 29-12-2011 22:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Christian Hummelink schreef:Ik wil ook een freezerbait-oma :o
Robbe Craeninckx
Berichten: 968
Lid geworden op: 09-06-2007 17:59
Locatie: Tielt-Winge ( België)

29-12-2011 22:46

Laat ons zeggen 5kg per dag en dit zo vaak mogelijk in de maand, samen met de bollen tijdens de sessies zit je dan toch aan 150kg hè...
Christian Hummelink schreef:Ik wil ook een freezerbait-oma :o
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

30-12-2011 12:04

als ik ja zeg, geloof je het dan? En als ik nee zeg?

En wat denk je zelf? Al een mixie geprobeerd te draaien?

De meuk uit nederland is btw best aardig, maar de best werkende elementen zijn hier verboden.

slingeren mag hier zeker?
It's okay 2 pay
berx gilbert
Berichten: 116
Lid geworden op: 17-11-2006 17:35
Locatie: genk

08-01-2012 18:06

hallo rob,

ik dacht dat ik al veel voerde 1200 kg/jaar maar U bent de winner
.mvgt
gilbert
als karpers en vrouwen niet op de stek (?) zijn kun je ze niet vangen
zeg da ik et gezeet em
Robbe Craeninckx
Berichten: 968
Lid geworden op: 09-06-2007 17:59
Locatie: Tielt-Winge ( België)

08-01-2012 18:25

Gilbert, ik voer heus niet zoveel, ik zit nu maar aan een 50kg in het voorjaar, 50 in de zomer en 50 in het najaar... en laat ons zeggen een 10kg in de winter. 160kg per jaar dus. Nu denk ik dat ik enorm kan slachten op dit water met veel meer voer en daarom zocht ik een goedkoop alternatief, maar ik heb al iets gevonden :)
Christian Hummelink schreef:Ik wil ook een freezerbait-oma :o
herman kelderman
Berichten: 142
Lid geworden op: 01-03-2007 20:26
Locatie: heerlen
Contacteer:

10-01-2012 15:56

zover als ik weet is biggenmeel niet meer toegestaan in visvoer!!!
dat zou te maken hebben met warmbloedige en koudbloedige stamsellen die erin zitten,plus het koper gehalte zou zeer verkeerd zijn voor vissen.dus graag even navragen voordat je zulke hoeveelheden gaat draaien en dumpen.het zou jammer zijn als al je beviste vissen na 1 maand boven drijven
Robbe Craeninckx
Berichten: 968
Lid geworden op: 09-06-2007 17:59
Locatie: Tielt-Winge ( België)

10-01-2012 16:45

Biggenmeel is gewoon een mengeling van verschillende melen dat gebruikt wordt om biggen te voeren... ik denk dus niet dat er schadelijke effecten voor de vis zullen inzitten :)
Christian Hummelink schreef:Ik wil ook een freezerbait-oma :o
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

10-01-2012 17:36

Niet mee eens, er is babybiggenmeel met medicatie toegevoegd.

Trouwens een verbod om iets toe te voegen aan boilies als visvoer is er niet.
Vissen is een hobby, geen religie!
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

11-01-2012 11:50

viewtopic.php?f=35&t=51531

warmbloedige en koudbloedige stamsellen
: graag uitleg wat het is en wat de verschillen zijn en wat het doet
It's okay 2 pay
kenny savelkoel
Berichten: 185
Lid geworden op: 18-05-2007 11:47

11-01-2012 11:56

Ik had het volgende stukje nog op mn compu staan, weet niet meer wie de auteur was, maar een aantal van deze recepten heb ik geprobeerd en het werkt prima! Behoorlijk goedkoop en effectief! ik hoop dat je er wat aan hebt,

Eén van de meest besproken onderwerpen in de karpervisserij is natuurlijk het gebruikte aas. Dit is ook logisch, want we vangen natuurlijk enkel de vissen die bereid zijn te eten. Vaak hoor ik dat de stekkeuze veel belangrijker is, maar dan nog zullen de vissen trek moeten hebben in het aangeboden aas. Hoe meer aandacht we besteden aan het onderwerp aas, hoe meer we experimenteren, hoe beter de resultaten op den duur zullen worden. Vandaag bespreken we het zelf maken van boilies en dan vooral zo efficiënt en goedkoop mogelijk.

De afgelopen jaren is er in Nederland toch wel veranderd op het gebied van de “boiliebakkerij”. Niet in de minste plaats door mijzelf, maar ook omdat een verandering onafwendbaar was. Jarenlang hebben we er een zeer bekrompen visie op na gehouden en het werd dan ook tijd, dat de knuppel eens goed het hoenderhok in ging, na 2 decennia gekibbel over de voedingswaarde van het aas.

- voedingswaarde/nutriëntenverhouding
De schijf van 5

- kwaliteit van de gebruikte ingrediënten
Hier gaat het dan hoofdzakelijk om de versheid van de producten.

- signaalfunctie van het aas/vindbaarheid
Hoe kun je de instant respons verhogen

- karakter van het aas
De smaak/geur van de boilie, vorm maar ook de consistentie en de mechaniek ervan. Hoe gedraagt je aas zich onder water. (pop-up’s en zgn. “semi-buoyant” hookbaits)

Naast al deze aandachtspunten is er natuurlijk nog een aandachtspunt en dat is de prijs van een boilie. Vandaag gaan we het hebben over de manier om met weinig geld toch een goede boilie te maken. Dit hoeft dan ook absoluut geen slecht balletje te zijn.

Voordat we over gaan op de werkwijze etc, moeten we eerst even weten wat we nodig hebben…

DE SCHIJF VAN VIJF

Heel kort toch maar even de voedingswaarde, want daar zit tóch de basis van het succes van ons aas. Net als bij mensen hebben karpers ook behoefte aan energie. Over de verhoudingen tussen de nutriënten is een hoop gekibbeld en dat nog wel een tijdje zo blijven. Ik heb hier zelf wel verhelderende ideeën over, maar daar is dit artikeltje ca. 20 pagina’s te kort voor. Waar het in het kort op neer komt hebben karpers met als mensen een behoefte aan de volgende nutriënten:

- Vetten: energieleverancier nummer één. Net als bij mensen lijken de onverzadigde vetzuren het best te scoren. Dus plantaardige oliën, vette vissoorten zoals makreel, haring en sardine en hun olie, diverse zaden en noten.

- Eiwitten: Ook wel proteïne. Voor de opbouw van lichaamscellen, dus de groei van het (karper)lichaam. Het overschot wordt als energieleverancier gebruikt. Voor een vis zijn lichaamseigen eiwitten de ideale eiwitbron. Een goed vismeel dus. Zelf gebruik ik het liefst LT vismeel.

- Koolhydraten: energieleverancier. Vooral de grotere karpers zijn prima in staat zetmeel te verteren.

- Vitamientjes en mineralen: reguleren o.a. de verteringprocessen in het (vissen)lichaam en zijn om die reden belangrijk voor aas met een lange termijn functie. In een goed samengestelde boilie, zal het hier in principe niet aan ontbreken.

- Water: vissen moeten ook drinken…

Indien je aas voldoet aan de schijf van vijf (water is iets minder noodzakelijk in het karpervoer dan bij mensen), dan ben zit je in de meeste gevallen wel goed als het gaat om de attractie op lange termijn.

Voor de vissers die graag wat meer attractie op de korte termijn wensen, zijn er diverse additieven op de markt. Deze zijn hoofdzakelijk gebaseerd op vrije aminozuren, ofwel wateroplosbaar eiwit. Producten als Aminol, L-zero-30, Predigested fishmeal etc verhogen de signaalfunctie van het aas enorm. Het probleem met deze ingrediënten is dat ze behoorlijk aan de prijs zijn. We gaan straks kijken welke alternatieven we kunnen vinden in de supermarkt/toko.


DE BASIS

Voordat we bepalen of we op moeilijk water met veel concurrentie gaan vissen, of op water gaan vissen dat nauwelijks tot geen hengeldruk ervaart, zullen we toch eerst een basismix moeten samenstellen voor onze bollen. De volgende ingrediënten zijn eenvoudig verkrijgbaar en niet duur:

- tarwebloem
- griesmeel
- paneermeel
- maïzena
- melkpoeder
- tarwezemelen (winter)
- polenta
- sojameel
- parkietenzaad
- kanariezaad
- vogel krachtvoer (cédé eivoer en bogena universeel)
- LT vismeel







DE BASISMIXEN:

Birdfoodmix:

- tarwebloem 200 gram
- polenta 300 gram
- sojameel (volvet) 300 gram
- vogelzaad (gemalen) 200 gram
- per kg mix ca. 10 eieren

Opbrengst 1400 gram boilies
Kosten per kg basismix : € 1,54
Kosten per kg boilies: € 1,90


Vismeelmix:

- LT vismeel 250 gram
- polenta 350 gram
- tarwebloem 200 gram
- sojameel(volvet) 200 gram
- per kg mix ca. 11 eieren

Opbrengst 1500 gram
Kosten per kg basismix € 1,48
Kosten per kg boilies € 1,86


Supermarktmix:

- gemalen kat brok 500 gram
- polenta 250 gram
- tarwebloem 150 gram
- maïzena 100 gram
- per kg mix ca. 12-13 eieren

Opbrengst 1600 gram
Kosten per kg basismix € 1,56
Kosten per kg boilies € 1,84

Deze drie basisrecepten zijn eenvoudig te bereiden en zeker niet duur. De kostenberekening is natuurlijk een beetje “natte-vingerwerk”. Degene die slim inkoopt, komt nog veel voordeliger uit.

TOEVOEGINGEN LANGE TERMIJN

Op wateren waar niet veel hengeldruk is, kun je met deze basisrecepten prima uit de voeten. Vis je echter op wateren met iets meer hengeldruk, dan vergroot je je kansen, door attractors toe te voegen. Eerst een aantal toevoegingen voor de lange termijn.



Diverse specerijen:

- Paprikapoeder max. 15%
- spaanse pepers max. 5%
- korianderzaad max. 5%
- kerriepoeder max. 5%
- fenugriek max. 2%
- zwarte peper max. 3%
- komijn max. 2%
- kaneel max. 5%
- uienpoeder max. 10%
- knoflookpoeder max. 10%

Er zijn er nog veel meer, maar deze zijn prima verkrijgbaar in supermarkten en Aziatische winkels. Als je hebt gekozen voor een bepaalde specerij, probeer het dan eens via een kennis in de groothandel te kopen. Dat scheelt veel geld.

Blij bij voorkeur af van nootmuskaat en kruidnagel. Deze kunnen effectief zijn, maar zijn makkelijk te overdoseren.

Oliën en vetten:

- zonnebloemolie
- maïsolie
- sojaolie
- arachideolie
- slaolie
- hennepolie/zaad
- pinda/notenmeel
- diverse visoliën
- vette vis uit blik (makreel, sardine, haring etc)

In de warme periode kun je oliën tot 5% van het totaalgewicht toevoegen. Hoe kouder, hoe minder olie is gewenst. Zakt de watertemperatuur onder de 12 graden, voldoen de vetten uit de eidooiers en is olie overbodig.

Zoet en zout:

- zout
- melasse
- dextrose
- goela djawa (vloeibaar)
- honing

Deze zijn eenvoudig te verkrijgen in de detailhandel en erg effectief.


EEN STAPJE HOGER…

Als we de recepten hierboven vermeldt, met de extra toevoegingen gaan verrijken, dan kunnen we eindeloos variëren. Het is aan jullie zelf om uit te zoeken welke samenstellingen het best werken. Uiteraard ben ik niet te beroerd om een opzetje te geven.

Birdfoodboilie met specerijen en goela djawa:

- bogena universeelvoer 200 gram
- paprikapoeder ` 50 gram
- korianderzaad 25 gram
- melkpoeder mager 75 gram
- dextrose 25 gram
- birdfoodmix 600 gram
- goela djawa ` 25 gram
- slaolie ` 25 ml
- eieren ca. 8 stuks

Vismeelboilie met kerrie & gedroogde vis

- gedroogde garnalen 50 gram
- sardines (blik) 1 stuks (125 gram)
- kerriepoeder 25 gram
- dextrose 25 gram
- LT vismix 800 gram
- eieren ca. 9 stuks



Supermarktbol met Zwitserse kaas

- Zwitserse kaas 50-100 gram
- kanariezaad 200 gram
- supermarktmix 700 gram
- dextrose 25 gram
- slaolie 25 gram


VRIJE AMINOZUREN/WATEROPLOSBAAR EIWIT


Door o.a. fermentatie van eiwitrijke producten ontstaat wateroplosbaar eiwit, ook wel vrije aminozuren genoemd. Karpers kunnen deze waarnemen en worden hierdoor gestimuleerd om te azen. Voorbeelden van producten die rijk zijn aan vrije aminozuren zijn Aminol, L-zero-30, Predigested fishmeal etc. In de supermarkt zijn er echter ook diverse te verkrijgen en die zijn ook erg effectief.

Trassi (gefermenteerde garnalenpasta) 50-100 gram per kg mix
Maggi (op basis van tarwe-eiwit) 75-100 ml per kg mix
Soja/oestersaus (op basis van soja-eiwit) 25-50 ml per kg mix
Ve-tsin (glutaminezuur) 5-15 gram per kg mix
Sojamelk 50-200 ml per kg mix


IN EEN DIP?

Dippen en soaken is de laatste jaren enorm in populariteit toe genomen. Maggi en oestersaus zijn zo uit de fles te gebruiken als dip. Met trassi gaat dat natuurlijk niet, maar is wel zeer effectief in te zetten op de volgende manier:

- Rasp 100 gram trassi
- Voeg 100 gram Maggi toe en 50 gram vloeibare Goela Djawa
- Roeren en klaar!

50-100 gram per kg boiliemix als toevoeging, zal de boilies flink doen toenemen in instant respons.

Een ander mooie soak is de volgende:

- Maal een blikje maïs fijn in de keukenmachine
- Voeg 1 zakje gist toe en 25 gram suiker en 100 ml water
- Maal nog eens goed en verpak in een te grote bak ( gisting)
- Laat een paar weken gisten

Deze maïsdip is zeer goed te gebruiken om je boilies in te soaken. Gooi een scheut over je boilies en laat lekker een nachtje intrekken.


POPUPS

Popup’s maken kan ook prima, als je je aan een paar eenvoudige regeltjes houdt.

- Neem 100 gram van je favoriete mix (pas op voor te veel vismeel
- Voeg 10 gram ei-albumine toe, als je bolletjes drie dagen moeten drijven
- Voeg 5 gram suiker toe en een zakje bakkersgist
- Dan nog tien ml (sla)olie en een eitje breken in een kommetje. Evt. flavour etc
- Mix erbij en kneden maar
- Rol je bolletjes ca. de helft van de gewenste diameter en laat een half uur rusten
- Bak in de oven of in een pan (bewegen) totdat ze gaar zijn. Een minuutje in de magnetron kan ook.

De boilies zullen keihard worden.

GAMMARUS

Een andere goede methode is het gebruik van gammarus. Ook wel te koop als schildpaddenvoer. Het zijn kleine zoetwatergarnaaltjes die je boilie erg licht maken. 10% toegevoegd aan je mix zal je boilies zeker doen drijven. De slimme bollenbakker kan dus ook mooi uitgebalanceerde haakaasjes maken…


doei
pluk de dag, ga vissen!!!
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

11-01-2012 12:53

Ik had het volgende stukje nog op mn compu staan, weet niet meer wie de auteur was, maar een aantal van deze recepten heb ik geprobeerd en het werkt prima! Behoorlijk goedkoop en effectief! ik hoop dat je er wat aan hebt.

De auteur: Mitsz van der Kamp.
Groet'n Henk..

still growing Old.
kenny savelkoel
Berichten: 185
Lid geworden op: 18-05-2007 11:47

11-01-2012 13:00

dank u
pluk de dag, ga vissen!!!
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

11-01-2012 13:01

Henk de auteur vermelden staat niet zo professioneel dat weet je toch.
Vissen is een hobby, geen religie!
kenny savelkoel
Berichten: 185
Lid geworden op: 18-05-2007 11:47

11-01-2012 13:06

Als ik wist wie het was had ik het wel vermeld, waarom niet?

ps: Bovenstaand bericht is geschreven door Kenny Savelkoel
pluk de dag, ga vissen!!!
mark berk
Berichten: 514
Lid geworden op: 23-03-2010 10:33

11-01-2012 13:55

Geen onzin.. proost/ paf ze Mitz! :wink:
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

11-01-2012 17:23

Douwe Bijlsma schreef:Henk de auteur vermelden staat niet zo professioneel dat weet je toch.


Nu lul je uit je nek douwe, die jongen geeft al duidelijk aan dat het niet niet zijn stukje is, maar dat het door een ander is geschreven. Hij probeert dan ook zeker niet de sier te maken met andermans stukje, aleen mensen inhoudelijk te helpen, in plaats van wat vage aanwijzingen te geven.

mvg martijn
kenny savelkoel
Berichten: 185
Lid geworden op: 18-05-2007 11:47

11-01-2012 17:37

dank u!
pluk de dag, ga vissen!!!
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

11-01-2012 17:50

Douwe krijgt het zelfs niet voor elkaar dik gedrukte tekst te lezen. Selectief? Het is je vergeven...
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Gebruikersavatar
erwin oosterhoff
Berichten: 74
Lid geworden op: 19-07-2006 12:06
Locatie: kropswolde

11-01-2012 18:07

ps: Bovenstaand bericht is geschreven door Kenny Savelkoel

:D ik vind em goed :D











[/quote]
Remember, the name of the game is fishing. Not posing.
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

11-01-2012 18:11

Martijn ik begin kennelijk van je te leren. :D :D
Vissen is een hobby, geen religie!
herman kelderman
Berichten: 142
Lid geworden op: 01-03-2007 20:26
Locatie: heerlen
Contacteer:

13-01-2012 14:17

ik heb hier ooit eens een brief over ontvangen (van mijn leverancier)ten tijden van de varkenspest dat deze niet meer gebruikt mag worden voor de visserij. dit was vanwegen ziektes die overgebracht konden worden naar koudbloedige dieren door gebruik van veel vuldig gebruik van de biggenmeel (welk soort weet ik even niet meer) .zover zijn er daarom ook soorten van boilie fabrieken uit de handel genomen. daarbij stond er ook bij dat vervangers zoals schapen en paarden brokken een afwijkende koper hoeveelheid zou hebben wat schadelijk was op lange termijn voor de vis. dit is allemaal al een flinke tijd geleden dus weet niet meer helemaal presies hoe het beschreven stond (heb brief nog gezocht maar niet meer gevonden).ik weet ook niet hoe het nu zit met die bevindingen van toen .dus verbeter mij als het achterhaald is.ik zou het jammer vinden als de vis schade op zou lopen als het wel waar zou zijn
mvg
Plaats reactie