Eeuwige discussie: boilies stomen of koken


Tom Roozeboom
Berichten: 246
Lid geworden op: 27-12-2010 15:43

26-11-2011 13:52

Heren, goedemiddag,

Ik vroeg me af wat nu 'beter' is om mee te vissen: gestoomde of gekookte boilies. Ik weet dat er nu al genoeg op het forum over staat, maar we zijn nu alweer een tijdje verder en bedrijven als TTB baits en MTC baits hebben zich verder ontwikkelt.

Maar ook wordt er nog steeds goed gevangen op merken als Proline etc.

Kunnen jullie mij als leek, de voordelen en jullie eigen bevindingen vertellen over gestoomde boilies? Ik heb hier al kort met iemand over gesproken, maar ik wou toch van meerdere mensen hun bevindingen horen over dit onderwerp.

Ik ben erg benieuwd, want ik wil komend seizoen met een paar vaste smaken van één firma gaan werken en ik ben toch erg benieuwd wat jullie bevindingen zijn.

Ik zit tussen de volgende merken te twijfelen:
- TTB baits;
- MTC baits;
- Proline;
- Triggerbaits;

Redelijk betaalbare boilies over het algemeen en ik ben erg benieuwd!

Tom
Harald van der Graaf
Berichten: 2465
Lid geworden op: 30-06-2007 09:25
Locatie: arnhem

26-11-2011 14:42

ik zou voor 100% voor ttb baits gaan van jacco . :wink: zijn gewoon goede verse bollen met gezond verstand gemaakt gr harald
Ik ben Harald uit Arnhem, ik heb een dochter van 7 jaar(Demi).
Als ik tijd heb ga ik graag vissen.
Gebruikersavatar
tinodriessen84
Berichten: 727
Lid geworden op: 21-11-2011 18:49
Locatie: jrc contact 2 man bivvy

26-11-2011 15:03

hey tom,

heb je wel eens de oriental boilies van holland baits geprobeerd? ik heb er heel veel mee gevangen dit jaar, deze maand 9!
ik vind ze top!

mvg tino
Tom Roozeboom
Berichten: 246
Lid geworden op: 27-12-2010 15:43

26-11-2011 17:29

Hee Harald,
Waarom zou je voor TTB Baits gaan? Heb je ervaring met deze boilies en zo ja met welke 'smaken'?

Tino, nee heb nog niet met boilies van Holland baits gevist, maar ik wil eerst kijken met deze boilies, want anders ben ik helemaal het einde zoek qua merken! Mocht ik geen goed antwoord krijgen of niet helemaal overtuigd ben dan ga ik eens kijken naar Holland baits!

Leon, dat is inderdaad zo, je kan ze misschien ook niet vergelijken qua merken! Maar ik hoor van verschillende winkeliers en ook van verschillende mensen dat Proline boilies snel hun geur verliezen, hierbij moet ik wel melden dat deze winkeliers Proline daarom niet verkopen!

Het verhaaltje omtrent de gestoomde boilies lijkt me heel mooi en ik ben ook benieuwd of dit ook echt zo is en dat deze beter zijn dan gekookte boilies!

Ik ben erg benieuwd naar de ervaringen van de reeds genoemde merken!
Gebruikersavatar
wally de weijer
Berichten: 462
Lid geworden op: 03-06-2011 23:33

26-11-2011 20:23

leon van der schelling schreef:Tom,
Ik ben van mening dat je moet kijken naar de samenstelling van het aas en de toevoegingen of het dan beter is om het aas te koken of te stomen,ik ben ook van mening dat je een proline of trigger bol totaal niet kan vergelijken met MTC of TTB mits je uiteindelijk alleen maar naar de kilo prijs kijk.
grt


@leon hoezo zou een Trigger bol of een Proline bol anders zijn dan een MTC of een TTB en zeker van samenstelling??
ik denk dat in alle boilies die gemaakt worden door de genoemde boiliemakers zowie zo een standaardmix zit dus van elkaar niet veel verschillen. andere toevoegingen zoals flavours,vismelen,enz zal je toch echt bij het verwerkingsprocess aanwezig moeten zijn anders kun je niet weten wat ze erin doen(dan hebbende over goede merken toevoegingen en geen goedkopere merken)
ik denk dat dat toch echt een zaak is van vertrouwen.
het zal wel anders worden als de regelgeving veranderd en er op de zak moet komen staan wat er werkelijk in zit(wat volgens mij in belgie al verplicht is ? )
Tom Roozeboom
Berichten: 246
Lid geworden op: 27-12-2010 15:43

26-11-2011 22:05

Beste Wally,

Natuurlijk heeft het met vertrouwen te maken waar je mee vist, maar ik ben er nog steeds van overtuigd dat je zonder kwalitatief goede boilies er geen vertrouwen in kan krijgen. Een 'mindere' bol vangt ook wel zijn vis, maar op de lange termijn merk je wel het verschil!

Ik ben nog steeds benieuwd naar de ervaringen van mensen met de verschillende merken die ik al noemde,
Tom
Harald van der Graaf
Berichten: 2465
Lid geworden op: 30-06-2007 09:25
Locatie: arnhem

26-11-2011 22:39

hoi tom .wij maken roy (caroline de mooij ) en ik altijd ons eigen aas . we hadden in sept een vijfdaagse vis sessie gepland om er lekker effe uit te gaan ik had nog 30 kg bollen in de freezer maar roy had op dat moment niks meer in de freezer en met 30 kg voor 5 dagen met zen tween is voor onze doen ietwat te weinnig .roy was tenslotte de hele zomer in de weer (en alles zat tegen ) met zijn nieuwe woning .roy is naar jacco geknalt om nog 30 kg bollen te scoren we hebben die 5 dagen erg goed gevangen met jacco s bollen, en met die van ons we konden geen verschil merken vloot allebei van het rek (dus gewoon goed ) ik weet ook wel dat je naar 1 keer vissen niet meteen een oordeel kunt geven maar de hele vakantie (5 dagen ) hebben we goed gevangen met als uitschieter de ena laaste nacht 7 dertigers achter mekaar (wat ook niet verkeerd is )ja hoor ik ze al roepen zeker op een betaalwater nee gewoon op een put in nederland .ik durf te zeggen dat het gewoon een goede bol is( de basis mix) en betaalbaar met verse ingiedenten gr harald
Ik ben Harald uit Arnhem, ik heb een dochter van 7 jaar(Demi).
Als ik tijd heb ga ik graag vissen.
Tom Roozeboom
Berichten: 246
Lid geworden op: 27-12-2010 15:43

26-11-2011 23:09

Hee Harald,

Mag ik vragen met welke boilie jullie van Jacco jullie hebben gevist?

Tom
Harald van der Graaf
Berichten: 2465
Lid geworden op: 30-06-2007 09:25
Locatie: arnhem

26-11-2011 23:16

het was een vis bol met een dosis zoetstof en een zoete fruitflavour maar die andre bollen tom fluiten ook gewoon goed weg weet ik zeker ligt er ook aan hoe je je boilie inzet op een bepaald water gr harald
Ik ben Harald uit Arnhem, ik heb een dochter van 7 jaar(Demi).
Als ik tijd heb ga ik graag vissen.
Tom Roozeboom
Berichten: 246
Lid geworden op: 27-12-2010 15:43

26-11-2011 23:18

Haha oké Harald, ik begrijp de subtiele hint! Natuurlijk ligt het er ook aan hoe je het inzet, maar ik was gewoon benieuwd!
Gebruikersavatar
Bart van den Hurk
Berichten: 1568
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Someren
Contacteer:

27-11-2011 13:01

Hoi Leon, Iedereen heeft natuurlijk zijn persoonlijke voorkeuren, ontstaan door ervaringen of gewoon omdat het gevoel met een bepaalde boilie goed zit. Ik begin nu echter wel te twijfelen of je uberhaupt eens met "onze boilies" 8) hebt gevist. Want je kan veel zeggen, maar dat ze snel zacht worden en geen smaak hebben... Heb je ze zelf wel ooit eens geproeft? Smaak is namelijk in mijn ogen een van de belangrijkste facetten van een boilie, om de vissen hem over een langere termijn te blijven laten eten. Dit is ook de reden dat kruiden in boilies vaak zo goed werken (wie heeft er tegenwoordig nu geen Garlic & Robin Red bol in zijn assortiment... 8) ). Ik zou al die kruiden die we jaarlijks gebruiken er ook liever uit laten, dan worden die balletjes immers wat goedkoper om te draaien, ware het niet dat je dan net de kracht van de boilie wegneemt. Maar is zie je graag op de beurs in Zwolle, dan gaan we onder het genot van een kop koffie samen "gezellig" eens boilies proeven :wink:

Ik ben het persoonlijk niet eens met de uitspraak van Wally, dat de basis vaak gelijk is. Ja, in elke boilie zitten graanproducten, ei gerelateerde producten en vaak vismelen. Maar binnen deze basisingredienten zijn veel nuances aan te brengen die de vooral de werking en smaak van de boilie beinvloeden. Een boilie die in alle situaties goed vangt is een utopie, je zal dus een bal uit moeten zoeken die voldoet aan je manier van vissen en naar waar de situatie op dat moment om vraagt.

Maar om op de vraag van Tom terug te komen, wat is het effect van Koken of Stomen. Beiden zijn niet goed voor een boilie en zijn instant attractie, maar het is vrij lastig om met deeg selectief te vissen. Bij het kookproces verliest een boilie een deel van zijn wateroplosbare attractors, echter verblijft hij maar kort in het kookwater (of dat zou hij moeten doen, kwestie van de watertemperatuur op orde houden). Je praat hier over enkele minuten. Daarbij is het nog een groot verschil of je de boilie met eieren draait (ongekookte binnenkern, maar opener van structuur) of met ei-vervangende producten (reeds voorverhit, daardoor betere conversie/verteerbaarheid, maar vaak een taaiere buitenmantel). Bij het stomen dien je de boilie veel langer te verhitten, waardoor de ingredienten anders gaan reageren en vluchtige attractors meer verdampen. Ja, inderdaad, de boilie komt niet in aanraking met het water. Mark Noorman heeft er onlangs nog een mooi artikel over het onderwerp geschreven, lees dat er maar eens op na. Ieder heeft zo zijn voorkeur gestoeld op eigen ervaringen. Zo heb ik zelf voornamelijk met een gekookte boilie gevist, maar in der tijd dat ik zelf nog wel eens wat proefjes thuis draaide ook met een gestoomde bal wat dingen geprobeerd. In mijn bescheiden mening is een gestoomde boilie vooral sterker wanneer je er met wateroplosbare instant attractors in vist die niet gevoelig zijn voor extremere verhitting (een gestoomde bal wordt nu eenmaal warmer). Echter, aangezien het doel van die attractors is om snel de vis te lokken en snel uit te lekken, wat let je dan om een gekookte boilie erin te soaken? Gooi bijv. maar eens een flinke scheut aminol over je gekookte ballen. Het zijn toevoegingen die in een gestoomde bal of over een gekookte bal zorgen voor een grotere instant werking van het aas. Toch is mijn persoonlijke ervaring dat op langere termijn je een stuk beter af bent met een wat meer gesloten, maar minder sterk verhitte, gewoon gekookte boilie. Zoals ik zei, ieder zijn voorkeuren.
Laatst gewijzigd door Bart van den Hurk op 27-11-2011 13:18, 1 keer totaal gewijzigd.
mvg

Bart van den Hurk
Tom Roozeboom
Berichten: 246
Lid geworden op: 27-12-2010 15:43

27-11-2011 13:10

Heren, goedemiddag,

Ik zeg ook niet dat Proline slechte boilies maakt, want er wordt veel gevist en ook zeker goed mee op gevangen! Ik heb toen der tijd, toen ik als testvisser voor Martin SB viste, van hun louter negatieve verhalen gehoord(goh altijd makkelijk de concurrentie zwart maken), maar ook de meningen van verschillende winkeliers waren niet zo best! Ik kan hier niet zelf over oordelen, omdat ik er nog niet mee heb gevist.

Maar als ik de boekjes mag geloven is een een goede boilie, want in werkelijk elke boekje(Karper,Karperwereld en Spiegel) staat er wel een artikel waarin staat dat ze met Proline vissen, al dan niet gesponsord!

Ik wou alleen weten wat de ervaringen van mensen zijn en wat op termijn beter is! Natuurlijk is beter ook een subjectief oordeel, maarja het is en blijft wel een leuke discussie!

Tom
Gebruikersavatar
Bart van den Hurk
Berichten: 1568
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Someren
Contacteer:

27-11-2011 13:50

Hoi Tom, mijn eerste alinea was een reactie na de opmerking van Leon, no hard feelings. Ik vind je vraag juist goed en blijf dit interessante discussies vinden, echter denk ik wel dat er geen eenduidig antwoord is. Het is trouwens logisch dat een boiliefabrikant preekt en pleit voor eigen parochie, je zou immers geen knip voor de neus waard zijn als je niet voor de volle 100% achter je filosofie en eigen product zou staan. Sterker is echter wel om van eigen kracht uit te gaan in deze en vertrouwen te hebben in de eigen ingeslagen weg, dan op een ander af te geven, maar dat lijkt me duidelijk. Waar je ook voor kiest, de vier merken die je noemt hebben zich allemaal al in meer of mindere mate bewezen. Ik ben ervan overtuigd dat je op alle vier zeker een karper gaat vangen. Slecht vangende boilies worden er niet meer gemaakt, het zou ook niet goed zijn voor de continuiteit van je bedrijf lijkt me. De tijd zal echter leren of er binnen de karperwereld plaats is voor een (nieuw) merk, dit is mede afhankelijk van de vangstresultaten. Want vangkracht bepaald nu eenmaal de kwaliteit van een boilie en of je met een boilie blijft vissen. Dat je met bepaalde boilies in bepaalde situaties meer resultaat gaat hebben is ook een gegeven, het is verder aan jouw om dan de goede keuze te maken. Succes!

Leon, natuurlijk! Daarom ben ik ook benieuwd naar hoe jouw mening wat betreft hardheid en smaak is gevormd, want in die uitspraak kan ik me niet vinden. In mijn ogen blijft hij juist als een van de beste zijn smaak en hardheid behouden onder water, dit is denk ik dan ook de reden waarom hij het juist op langere termijn zo goed doet. Dat je nadat je ermee gevist hebt geen goed gevoel aan over hebt gehouden vind ik jammer, andersom waardeer ik wel dat je ze een kans hebt gegeven. Je moet dan ook vooral met aas vissen wat jouw dit goede gevoel wel geeft. Niet te min is dit een persoonlijke en andere discussie het topic van Tom, maar als je jouw ervaringen per PB of tijdens Carp Zwolle zou willen delen, graag! Des te meer feedback je krijgt, des te beter kan je namelijk je product aanpassen op de wensen van de klant.
mvg

Bart van den Hurk
Caroline de Mooij
Berichten: 477
Lid geworden op: 20-11-2006 21:06

27-11-2011 15:05

Harald van der Graaf schreef:het was een vis bol met een dosis zoetstof en een zoete fruitflavour maar die andre bollen tom fluiten ook gewoon goed weg weet ik zeker ligt er ook aan hoe je je boilie inzet op een bepaald water gr harald


In ttb-taal ''fiber-iced'' genoemt

Tevens met de white chocolate bol gevist en minimaal even zo goed :)

8)
Tom Roozeboom
Berichten: 246
Lid geworden op: 27-12-2010 15:43

27-11-2011 17:49

Zijn er nog andere mensen met ervaring met de TTB baits bollen?

Zo ja, met welke, ik ben heel erg benieuwd!
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

27-11-2011 17:57

Heb er ervaring mee ook,maar om te zeggen welke bol zo goed was begint er weer een discussie dat elke bol goed is. ;)

Zeg niet dat deze bol de wonderbol is maar scopex-cream leverde me een flink aantal vissen op.
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

27-11-2011 18:05

2B or not 2B, that's my question..
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Fred Hazenbroek
Berichten: 1976
Lid geworden op: 04-12-2004 00:32
Locatie: z-h

27-11-2011 18:33

Hopefully my answer next year! 8)
Ach man..Ga toch vissen !!
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

27-11-2011 18:34

It will be...

8)
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Tom Roozeboom
Berichten: 246
Lid geworden op: 27-12-2010 15:43

27-11-2011 18:40

Haha oké het is duidelijk heren, haha!

Zijn er mensen met ervaring met de smaken: Robin red Fish, Strawberry fish en of Fiber Iced?

Zijn deze boilies ook goed om te soaken in aminol?
Ik ben echt benieuwd,
Tom
Fred Hazenbroek
Berichten: 1976
Lid geworden op: 04-12-2004 00:32
Locatie: z-h

27-11-2011 18:51

Mijn mening.. kijk eerst op de ingredientenlijst of vraag je vragen bij een boilliefbrikant. Bij veel boillies zit al veel wateroplosbare ingredienten, dus zullen al een flinke instant werking hebben. SOAKEN zou IK alleen doen in enkele gevallen, want er komt teveel "'gespuis"" op af.

Maar...in principe KAN je alle bollen soaken. De vraag is:is het een meerwaarde

Succes met je keus...(waar je ook voor kiest)
Ach man..Ga toch vissen !!
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

27-11-2011 18:52

Waarom zou je ze niet kunnen soaken in Aminol? Dat kun je jezelf ook afvragen, ben je een stuk sneller klaar..

Een aantal van Jacco z'n dippies bestaan ook uit Aminol, dus tsja...
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Gebruikersavatar
wally de weijer
Berichten: 462
Lid geworden op: 03-06-2011 23:33

27-11-2011 19:23

@bart

ik heb nog nooit met Proline gevist dus kan ik daar ook niet zelf over oordelen maar een viscollega van mij wel en die heeft al een paar keer gehad met een emmer readymades dat ze na drie a vier dagen de emmer helemaal zuur zijn en waar dan menig visser dan van zegt daar ga je toch niet mee vissen.

dit al van verschillende vissers gehoord ,lijkt me dat dat niet voorbij gaat aan proline.
ligt dat aan de conservering die ze gebruiken?
als ik van m sb een zak ready's haal kan ik maandenlang laten liggen en die ruiken nog steeds goed.

en dat van proeven op zwolle : zijn dat boilies speciaal gemaakt voor de beurs of zij dat boilies uit het produktie proces.
Tom Roozeboom
Berichten: 246
Lid geworden op: 27-12-2010 15:43

27-11-2011 20:44

Fred, de wateren waar ik op vis, zit een zeer klein bestand aan brasem en ook een zeer klein bestand aan 'groot' witvis! Dus op zich ben ik niet bang voor dit soort gespuis!

Op dit moment wil ik mijn boilies nog meer interessanter maken voor onze grote vriend! Daarom wou ik het soaken in Alminol!

Verdere ervaringen zijn nog steeds welkom,
Tom
Fred Hazenbroek
Berichten: 1976
Lid geworden op: 04-12-2004 00:32
Locatie: z-h

27-11-2011 20:47

Condens-vorming kan altijd ontstaan in een emmer. Geen ene bol vind dit fijn :wink:
Zal niet aan de bol liggen, eerder aan de vorm van bewaren!!


Tom: Weinig witvis....Mazzelaar :lol: :lol:
In dat geval zou IK gaan voor zo klein mogenlijke bolletjes. Eerst kijken hoe het zonder gaat. De joker inzetten kan altijd nog!! :wink: 8)
Ach man..Ga toch vissen !!