voederen, instant,.....


coningx stijn
Berichten: 96
Lid geworden op: 17-06-2011 10:27

30-07-2011 17:04

Gisteren voor de eerste maal gaan vissen op de Paalse Plas met al resultaat een blank, nu dit had ik wel verwacht dus daar maak ik mij niet zo druk in.

Mijn vismaat was al enkele malen gaan pijlen zodat we een redelijk zicht hadden op de diepte op verschillende plaatsen.

Nu zit ik met de vraag hoe ik dit water moet aanpakken ivm het voorvoederen.
Aangezien er daar druk gevist wordt kan je nooit een eigen stek maken, iets wat op openbaar water zowiezo al moeilijker is , dus wat doe je dan het best?

Voor de mensen die het water niet kennen:
Is tot stand gekomen door zandwinning bij de aanleg van de autosnelweg .
De plas is 47ha groot en gelegen in een natuurgebied .
De gemiddelde diepte is 4-5 meter met uitschieters tot 7 meter .
Bronnen zorgen voor het nodige zuivere water . De bodem bestaat meestal uit zand .
Langzaam aflopende taluds , begroeid met riet en waterplanten .
De plas heeft een grillige vorm met inhammen en schiereilandjes . Een zandweg brengt je de hele plas rond .
Vissoorten

Er gebeurden verschillende visuitzettingen , en de visstand is dan ook behoorlijk , waaronder vaak mooie exemplaren .


1. Je maakt toch een plaats op de plas (één met een bodemverloop met verschillende dieptes, dus de plaatsen die iedereen intereseerd) die je bv 2x per week gaat aanvoeren en hoopt dat deze vrij is wanneer je gaat vissen.

2. Je maakt toch een plaats op de plas (één zonder bodemverloop met overal dezelfde diepte. De gemiddelde diepte is 4-5 meter met uitschieters tot 7 meter. de mindere interesante plaatsen) die je bv 2x per week gaat aanvoeren en hoopt dat deze vrij is wanneer je gaat vissen.

3. Je strooit op verschillende stekken wat van je aas rond zodat de karper jouw aas kan leren kennen en er vertrouwen in krijgt

4. Je gaat niet voorvoeren (aangezien er toch al veel gevoerd wordt zijn de meeste stekken wel onderhouden en bij het aankomen verdeel je een kilo boilies over je hengels en je vist dus instant)

dus de vraag is wat julie meestal doen in zo een situatie...

bedankt al voor d antwoorden :wink:
Gebruikersavatar
Stef Jansens
Berichten: 978
Lid geworden op: 09-02-2007 21:59

30-07-2011 18:26

optie 3 of 4 zou ik voor kiezen. Op zo'n dergelijk water ga ik de gok niet nemen om voor tientallen euro's in het water te smijten. Terwijl de kans groot is dat iemand anders er de vruchten van plukt. Voor het vertrouwen zou ik denk ik extreem verspreid met jouw bollen voeren. Niet teveel, maar wel met regelmaat. Wat je zegt, om de vis kennis te laten maken met jouw aas.

Succes ermee!
M.v.g Stef Jansens
coningx stijn
Berichten: 96
Lid geworden op: 17-06-2011 10:27

30-07-2011 18:37

bedankt voor het antwoord al stef, maar als je zegt van verspreid te voeren op een water van 47ha.
dan kost het mij ook 10 tallen euro's dus daarom dat ik twijfelde om toch een vaste stek te maken.

Of zou je enkel de boilies verspreiden op de stekken waar je echt wil gaan vissen en niet over het hele water ?

ik en mijn vismaat dachten 2x in de week te gaan voeren, we vissen en voeren met 20mm boilies.
Over welke hoeveelheden spreken we dan per voersessie? een kilo of 2-3 ?
Gebruikersavatar
Dries Jacke
Berichten: 2360
Lid geworden op: 01-04-2007 09:29
Locatie: Friesland

31-07-2011 10:47

Zou toch eens een langere sessie inplannen, met optie 1 en 2. Zo leer je veel meer over het water. Proberen info te ontfutselen van andere vissers. Veel observeren tijdens de sessie. Zou toch mintens 3 nachtjes gaan daarbij een paar keer voorvoeren. Een mooie mix van paticals (hennep, tijgers, mais en pellets) en boilies mee. Proberen om zeveel mogelijk dieptes af te vissen en notities maken ;)

Nieuw water is vaak een moeilijk begin, duurt even maar loopt vaak wel los, niet te snel opgeven.
Met een goeie voorbereiding heb je vaak de helft al gedaan. Hoop dat je een rubberboot tot je beschikking hebt anders ben je vrij beperkt, zeker met voeren en het bevissen van de stek. Neem markers mee. Of kleine plastic flesjes nylon en lood.

Loopt de stek niet na een paar sessie, verkassen en niet blijven wachten op dat ene visje. Zoek de vis!!

Succes!
coningx stijn
Berichten: 96
Lid geworden op: 17-06-2011 10:27

31-07-2011 13:40

bedankt voor het antwoord Dries maar er zijn 2 problemen:

1. er mag 's nachts niet gevist worden

2. er zit een massa aan brasem op dus partikels is geen optie vrees ik

:wink:
Gebruikersavatar
Dries Jacke
Berichten: 2360
Lid geworden op: 01-04-2007 09:29
Locatie: Friesland

31-07-2011 13:42

5.00 sochtends vissen tot savonds laat. Bij vertrek aanvoeren en volgende dag weer heel vroeg aanwezig zijn. Herhaal dit meerdere keren. Tijgernoot en brasem valt wel mee ;)
Jan Willem Hilverts
Berichten: 1180
Lid geworden op: 10-09-2008 15:27
Contacteer:

01-08-2011 09:49

Gewoon een week of langer diverse stekken aanvoeren.

Vis herkent jouw boilie, zal met meer vertrouwen gaan azen en de stek maakt dan ook niet meer uit.
--- Toedeledokie ---

Jan Willem

http://www.jw-hilverts.nl
Gebruikersavatar
Ed Skillz
Berichten: 76
Lid geworden op: 14-07-2011 13:47
Locatie: Noord-Holland

01-08-2011 10:42

Persoonlijk zou ik niet voor 2 keer in de week voeren gaan. Dat heeft erg weinig zin in mijn ogen. Ik zou elke dag voeren als je een goede stek wilt opbouwen. En op een dergelijk groot water hoef je ook niet met een kilootje aan te komen. Als er twee vissen langs zwemmen is je kilootje weg. Persoonlijk vis ik ook op groot water en voer ik elke dag 5,5 kilo per stek. Het kijkt vrij nauw en de vissen zijn snel van je stek af als je niet voert. Als ik een week niet voer en ik ga vissen riskeer ik een blank. Dus altijd door blijven voeren. Continuiteit schept vertrouwen bij de vissen. Je verteld dat er veel mensen vissen. Geef je ogen goed de kost en kijk op wat voor afstanden ze vissen en doe het tegen overgestelde.

succes
Jan Willem Hilverts
Berichten: 1180
Lid geworden op: 10-09-2008 15:27
Contacteer:

01-08-2011 10:57

Veel voeren, op 1 stek, hoef je daar niet te doen. (Bereik je op elk water altijd maar een klein deel van de populatie. In mijn oogpunt) Ken het water en heb er zelf ook gevist.

Het gaat niet altijd om simpelweg kilo's voeren, maar om de manier van voeren. Daar bereik je meer mee, denk ik. Want wat als er slechts 3 vissen op die 5 kilo van jou liggen... Bereik je de rest van het bestand ook niet ;) Zodra je over het hele water her en der voert, komen meer vissen in aanraking met de bol. Waardoor j bij meer vissen vertrouwen kweekt en daardoor dus op elke stek kan gaan vissen en niet gebonden bent ;)
--- Toedeledokie ---

Jan Willem

http://www.jw-hilverts.nl
Gebruikersavatar
Ed Skillz
Berichten: 76
Lid geworden op: 14-07-2011 13:47
Locatie: Noord-Holland

01-08-2011 11:17

Ik zal er dit aan toevoegen: eerste week voeren, verspreid en groot gedeelte van het water, daarna steeds dichter naar de stek maar breed blijven voeren. En wat betreft de aantallen. Hoe minder je voert hoe minder karpers van de populatie je aas zullen proeven. Maar goed dat zijn persoonlijke bevindingen. Een ieder kan een andere mening toegedaan zijn.

Om misverstanden te voorkomen, ik spreek niet over compact voeren of bergen aas ophopen op de vierkante meter
Jan Willem Hilverts
Berichten: 1180
Lid geworden op: 10-09-2008 15:27
Contacteer:

01-08-2011 12:06

Zo kwam het op mij over Ed

5,5, kilo per stek (uiteraard, niet duidelijk heo groot deze is.. Wellicht een plateau van 15m breed ofzo...)

Nadeel van dit genoemde water is dat je niet een eigen stek kan maken. Voornamelijk door de drukte. Daarom beter gewoon verspreid meerdere stekken aanvoeren, zodat waar je ook zit, de meeste vissen met je aas in aanraking gekomen zijn zonder een haak
--- Toedeledokie ---

Jan Willem

http://www.jw-hilverts.nl
Gebruikersavatar
Arjan vd Palen
Berichten: 322
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Valkenswaard
Contacteer:

01-08-2011 13:25

Lijkt me wat Ed ook al aangeeft dat je met kleine voerhoeveelheden op een dergelijk water slechts een kein deel van de populatie bereikt. Ook kan je moeilijk opvoeren tegen de gesponsorde jongens en de voerhoeveelheden die zij er per keer in gooien, al weet ik niet in hoeverre zich deze nog op de PP ophouden.

Belangrijk is te weten waar andere mee vissen en wellicht ook vangen, hier kan je dan op inspelen. Of juist door iets totaal anders te gebruiken. Bijvoorbeeld zoet of kruidig als er veel met vismeel gevist wordt. Of door te kiezen voor een aas of combinatie van ingredienten die zich er al bewezen heeft. Alleen dan lift je mee op het succes en de investering van andere vissers wat ze je wellicht niet in dank af zullen nemen.

Succes!
Gebruikersavatar
peter van welij
Berichten: 67
Lid geworden op: 15-01-2006 23:48

01-08-2011 18:20

Ik zou gebruik maken van het voer wat andere er in gooien. En dan gewoon daar boven op vissen met een goed instant bol of een fluo pop up.
coningx stijn
Berichten: 96
Lid geworden op: 17-06-2011 10:27

01-08-2011 21:45

awel mannen, hartelijk bedankt voor de vele info! hier ben ik echt iets mee!!

mijn vismaat zou graag 1 vaste stek maken en ik ben meer voor het verspreid voeren dus gaan we het doen zoals Ed het hier voorsteld. Eerste week goed overal voeren en dan korter komen naar de stek en daar nog breed voeren.
Nu er zal 2x per week gevoerd worden en 1x per week zal er gevist worden. Over de hoeveelheden voer zijn we het nog niet volledig eens (mijn vaste vismaatje is nog schoolgaand dus de financieën spelen ook een rol 8) )

ondanks dat , volgens mij, een voerboot daar verboden is wordt ze door 3/de van de vissers toch gebruikt en wordt er dus ook heel ver uit de kant gevist, soms zelfs tegen de overliggende oever. Nu bij ons blijft het vissen binnen werpafstand. Wanneer die mannen nu vissen over onze voederplaats, is dit dan niet nadelig voor ons omdat ze onze plaats dan afsnijden?

Ik weet met wat voor soort boilie daar redelijk wordt gevist, maar daarmee zou ik juist iets anders willen proberen. En ook omdat ik van 0 wil beginnen en niet wil profiteren van andere vissers, ook al zal dat wel gedaan worden van ons door andere vissers die ons zien voeren :-?
Gebruikersavatar
Ed Skillz
Berichten: 76
Lid geworden op: 14-07-2011 13:47
Locatie: Noord-Holland

01-08-2011 22:58

Misschien is tijgernoten een goed alternatief in dit geval.
Gebruikersavatar
remon van dusschoten 2
Berichten: 921
Lid geworden op: 08-07-2007 08:19
Locatie: nijkerk
Contacteer:

02-08-2011 06:50

Wat ook heel goed werkt de tijd dat ik er viste en het gebeurden het nooit. Is masaal voeren gaan met hennep en een handje vol tijgernoten verspreid voeren en vissen met een tijger noot.
steun de ksn wordt lid

http://www.watersense.nl
coningx stijn
Berichten: 96
Lid geworden op: 17-06-2011 10:27

02-08-2011 07:25

de tijgernoten dan verspreiden over de boilies of echt een aparte stek ervoor maken?

dit is natuurlijk wel een goedkopere optie, maar het moet ook doenbaar blijven ivm de brasem :wink:
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

02-08-2011 10:09

paalse plas? Doe niet zo moeilijk joh. Men neme 1 voerboot. 2 bakjes. bakje 1 je montage met 3 halve bollen. bakje 2, 5 hele bollen. Vaar de boel uit. Eerst de 5 hele bollen. Beetje verder en naar links of rechts je montage.

Neem een bol flink wat atractoren, die zeer snel uit de bol lekken. Zelf zou ik de smell pakken. Deze laten drogen en dan nog eens extra soaken in de sproei.

Voorvoeren? dat heeft de halve wereld al voor je gedaan.
It's okay 2 pay
Gebruikersavatar
Bas Timmermans
Berichten: 604
Lid geworden op: 02-06-2011 11:16
Locatie: Stadskanaal

02-08-2011 11:25

Mag ik een kleine toevoeging doen?

Probeer eens wat anders dan een bol, waarom geen pellets. Zoals ik het lees word er veel gevist. Dan zou ik persoonlijk op een andere variatie vissen. Daarbij ben ik sowieso een groot voorstander van pellets en om hier geen verdere discussies over te krijgen is dit mijn manier!!

Uit ervaring werkt dit erg goed.

Suc6
The art of fishing..... Keep your wife at home!

Friends call met The Carp whisperer :lol:
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

02-08-2011 12:04

lekkere vette en dan een zak van 25 kilo zo kiepen. Uurtje wachten...
It's okay 2 pay
Gebruikersavatar
Hoedemakers Mark
Berichten: 1157
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Kinrooi - België
Contacteer:

02-08-2011 13:02

... ware het niet dat voerboten sinds enige tijd ook verboden zijn... Jammer maar helaas.

MVG
Mark
coningx stijn
Berichten: 96
Lid geworden op: 17-06-2011 10:27

02-08-2011 16:47

mark, ik wou dat elke visser dit dan ook respecteerde, 3/4de van de vissers vaart er nog steeds zijn lijnen uit met de voerboot!

toen ik vorige week 's avonds vertrok kwam er zelfs iemand voorvoeren met zijn voerboot, dus.....
Gebruikersavatar
Hoedemakers Mark
Berichten: 1157
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Kinrooi - België
Contacteer:

02-08-2011 17:49

Dat is natuurlijk het gevolg als er quasi geen controle is. Het plaatselijk politiereglement is een papieren tijger als er niemand de naleving ervan in het oog houdt. De overheid schiet hierin al jaren tekort. Het systeem dat de BOA's in Nederland hanteren is bij ons onbestaande...

Grts
Mark
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

03-08-2011 07:12

ach ja, voerboot niet maar wel nachtvissen... allemaal een beetje boter?
It's okay 2 pay
Gebruikersavatar
Harry van Haeren
Berichten: 59
Lid geworden op: 17-02-2011 09:47
Locatie: Den Haag

03-08-2011 09:42

Zou ook Ed's zijn methode toepassen huppa elke dag 5,5 kilo bollen erin net zo makkelijk, oh ja shit ik heb geen sponsor. laten we reeël blijven 5,5 kilo bollen per dag is niet voor iedereen weg gelegt wel makkelijk praten als je een sponsor hebt.