Boilies moeten harder en steviger


Plaats reactie
joey kouwenhoven
Berichten: 136
Lid geworden op: 21-06-2004 00:01
Locatie: Delft

27-05-2011 09:03

Beste mede boarders,

De laatste paar keren vacumeer ik mijn zelf gemaakte boilies.
Ik vacumeer op -1 bar en de boilies blijven echt ongeloofelijk lang goed!

Nu kamp ik met het probleem dat ze vervormen, als ik er mooie dumbels van maak, is er na het vacumeren weinig meer van te herkennen. Ik heb een geweldige boilie en voor normaal gebruik is die hard en stevig genoeg. Maar als ik mijn eigen aas met een freezer vergelijk zijn deze toch een stuk steviger en harder.

-langer drogen is geen optie,naarmate ik ze nog langer droog komen er oppervlakkige scheurtjes.
-ei-albumine is ook geen optie aangezien je bol gelijk een stuk duurder word. Ik geloof ook niet dat al die freezerbaits stijf van de ei-albumine staat, of toch wel?

-Zelf dacht ik aan tarwegluten.. Gewoon iets dat ik in mn basis mix kan houden zodat alle mixxen wat meer stevigheid krijgen..

Ik draaide laatst een mix van nash die ik nog had liggen. Ook deze na 1 uurtje drogen goed taai en al redelijk hard. Wat zit daar in dat de bol zo word?? Ook vis ik veel op kanaal en ander open water waar er contineu brasems aan je bol zitten te zuigen.

Ik hoor graag van jullie...
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

27-05-2011 09:11

In de 'betere' Engelse mixen zit naar verluid wey-gel. Wei proteïne dus.

Gluten gaan je enkel binding geven en is ook niet wenselijk in hoge doseringen.

Probeer het eens met wat lijzaadkruim. Lijnmeel dus. Ik weet alleen niet of dit in je recept past.
Anders lijkt albumine je beste optie.

groetjes Mitsz
Gebruikersavatar
James warner
Berichten: 1241
Lid geworden op: 23-09-2009 20:08
Locatie: Zuid West Nederland

27-05-2011 10:05

Wat is wei-gel dan precies? Wei eiwitten kun je zo kopen bij een reformwinkel, maar dan in poedervorm. Maakt dat je bol ook wat harder? De bijkomstigheid is dan wel dat je het eiwitgehalte flink omhoog krikt in je bol, wat de brasems maar al te graag lusten. En daar heeft hij nou net last van op zn wateren. Is redcell geen optie? Het is in elk geval een stuk goedkoper dan eialbumine etc...
ONDER WELK SCHRIFT????

Hey babe, wanna come over to myspace and twitter my yahoo till I google all over your facebook?
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

27-05-2011 10:15

Het is een proteine geisoleerd uit wei. Het heeft een sterk bindende werking indien niet verdund.

Red cell heeft ook grote invloeden op het aminogebeuren in de bol. Ik gebruik t enkel 's zomers en bovendien niet zo'n beste binder. Plasma misschien? Ik weet niet eens wat dat kost op t moment...
Gebruikersavatar
James warner
Berichten: 1241
Lid geworden op: 23-09-2009 20:08
Locatie: Zuid West Nederland

27-05-2011 10:23

Plasma zit een beetje rond de 8-10 euro per kilo ongeveer. Als je gewoon eitjes gebruikt, maar wel plasma of albumine zou gebruiken voor extra heb je dan aan een kwart van de normale dosering genoeg?
ONDER WELK SCHRIFT????

Hey babe, wanna come over to myspace and twitter my yahoo till I google all over your facebook?
joey kouwenhoven
Berichten: 136
Lid geworden op: 21-06-2004 00:01
Locatie: Delft

27-05-2011 10:39

Oke dat eiwit rijke producten de bol harder maken is wel duidelijk. Lijnzaad kost niks hier bij de molen. Schijnt wel onwijs te meuren en zal ook wel invloed hebben op de smaak. Maar ga het wel een keer uittesten met een voorzichtig percentage. Heb nog niet gewerkt met dit product en of het bij mn vismeelbol past weet ik niet.

Plasma wit of rood is idd een optie... 8 a 10 euro de kg is ook net bepaald goedkoop. De rode was voorheen geloof ik wel goedkoper. Ik wil ff goed storten hier in het kanaal:p daarom zoek ik een beetje voordelige oplossing.

Maar komt die taaie, rubberachtige eigenschap ook van eiwit vandaan?
Ik vind dit wel belangrijk.. Aangezien hier op de bodem van het kanaal soms rare dingen gebeuren, wil ik er zeker vanzijn dat het aas er nog aan hangt.
paul te wierik
Berichten: 779
Lid geworden op: 19-06-2010 18:20

27-05-2011 11:04

Ik heb hetzelfde probleem gehad toen ik nog zelf draaide. Ik vacuumeerde ze op mijn toenmalige werk. Ook eerst op 0 bar( 1 bar lager dan normaal dus...). Had ook last van vervormen van de bollen. Heb ze toen iets minder hard gevacuumeerd in combinaatie met krimpzakken. Deze trekken samen als je ze heel kort, +l- 5seconden, in heet water onderdompeld. Ik weet niet of je dit als optie hebt? Zeker een keer het proberen waard!
Haal nu bij mtc...(reclame... 8) )
Skp twentekanaal. Meld je vangsten terug!!
google en gij zult vinden....
Jan Willem Hilverts
Berichten: 1180
Lid geworden op: 10-09-2008 15:27
Contacteer:

27-05-2011 11:43

Ik laat me bollen ook bij MTC rollen, alleen nog even wachten of ze vervormen... Is niet een heel harde mix :) hahah...

Maar ach, met vierkante bollen vang je ook vis hoor. Waarom moet het perse rond zijn?
--- Toedeledokie ---

Jan Willem

http://www.jw-hilverts.nl
Gebruikersavatar
James warner
Berichten: 1241
Lid geworden op: 23-09-2009 20:08
Locatie: Zuid West Nederland

27-05-2011 11:45

Voor den werppijp......Topicstarter vist trouwens geen ronde boilies.
ONDER WELK SCHRIFT????

Hey babe, wanna come over to myspace and twitter my yahoo till I google all over your facebook?
Jan Willem Hilverts
Berichten: 1180
Lid geworden op: 10-09-2008 15:27
Contacteer:

27-05-2011 11:53

Insmeren met olie, je boilies dan.. Hoeven ze echt niet harder hoor... Deed dit zelf altijd en dat gaat gewoon goed.
--- Toedeledokie ---

Jan Willem

http://www.jw-hilverts.nl
Tim van Wingerde
Berichten: 161
Lid geworden op: 10-12-2009 08:42

27-05-2011 12:08

Jan willem,
topicstarter geeft ook niet aan dat ze harder moeten zijn voor de werppijp maar voor de witvisplaag in het knaal.
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

27-05-2011 12:46

James,

een kwart zou moeten voldoen. Blijft altijd trial and (en hopelijk steeds minder) error.

Joey,

dat komt door een proces dat coagulatie heet. Dan schuiven de "proteine-platen"
dichter naar elkaar en duwen als het ware het vocht ertussenuit. Hierdoor krijg je een steviger product. Net zoals het koken van een ei of het bakken van een biefstukje.
Lijnmeel he? Niet onbehandeld lijnzaad gebruiken hoor!

groetjes Mitsz
joey kouwenhoven
Berichten: 136
Lid geworden op: 21-06-2004 00:01
Locatie: Delft

27-05-2011 16:21

Ja precies ik zou gewoon een stevigere boilie willen die na een nacht weken er ook nog goed aan blijft. Opzich blijft mn aas dat wel maar in het kanaal wil het nog wel eens vreemd gaan En daarbij komt dat het tijdens het vacumeren niet als 1 grote klont word samengetrokken en alles vervormt.

Oke er stond -1 bar op die machine maar we leven natuurlijk op 1 bar. Volgende x eens 0 proberen.

Dat van die eiwit platen is wel interessant, zou dus ook betekenen dat hoe harder de mix in elkaar is geperst hoe meer stevigheid de boilie krijgt.

Ook zat ik nog te denken aan tarwe volkoren meel ipv tarwebloem te gebruiken. Tarwevolkoren heeft grotere deeltjes waar meer andere delen aan vast kunnen kleven en zo dat de bol ook steviger word?

Hier heeft de boer 'lijnzaadmeel'. De olie ontrokken uit lijnzaad waarbij er meel overblijft.. waar valt dit onder?
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

27-05-2011 16:45

Lijnzaadmeel is goed. dat van die eiwitten heb je fout.

Zoek eens ergens "coagulatie" op (wiki of zo) dan weet je hoe het werkt. Verhitting is hierbij de cruciale factor.

Laat dat tarwemeel maar even zitten. stap voor stap.
mark berk
Berichten: 514
Lid geworden op: 23-03-2010 10:33

27-05-2011 18:07

Als je bollen na 24 u drogen scheurtjes vertonen moet je misschien ook is naar je mix kijken..
Ik droog mn grotere bollen 48 uur zonder problemen. Evt. nasoaken met een olie (zomer), uurtje of 24 in laten trekken/drogen. Dan heb je echt harde bollen.
Werkt zelfs met freesers: uit de vriezer eerst uurtje of 24 laten drogen, meuk eroverheen, weer 24 uur drogen en hard. Lijkt me sterk dat je zo'n bol die je bijna niet meer stuk kan knijpen nog kan vervormen met vacumeren.
eumir teterissa
Berichten: 276
Lid geworden op: 30-08-2005 08:40

28-05-2011 08:05

Hier nog wat goedkope uitharders/stevigmakers tot in de kern:
- griesmeel
- cacao
- eipoeder

De bovenste 2 zijn niet echt superhardmakers, maar dragen wel zeker bij aan wat versteviging

Suc6 met het draaien
Plaats reactie