Vissen met Deeg


Plaats reactie
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

25-07-2014 18:38

iets andersdan een boilie of deeg dan, de doodnormale pier wil nog steeds, of een dotje maden.
Werkt overal. Soms verrassende zeeltvangstenof grove baars of een vette snoek.
Gebruikersavatar
R de Winter
Berichten: 3066
Lid geworden op: 15-07-2010 15:05
Locatie: JRC Extreme Brolly
Contacteer:

25-07-2014 18:46

Klopt frenk maar dat vroeg ik niet.....

En maden en pieren en mais werkt wel maar er zit heel veel wit vis en baarsjes die hoef ik niet.
Maar wat ik ook niet hoef is dit soirt antwoorden.. Bedoel het niet verkeerd maar ik vraag toch een leuk deeg receptje van aardappel of kaas of iets wat geen boliedeeg isen ik ook niet met boilie ingredienten hief te maken.

Maar goed heb yuri de deeg koning al gemaild misschien heeft gij wel wat leuks in zijn hoed voor mij.

Laterssssss
Oja joh!!!
Gebruikersavatar
R de Winter
Berichten: 3066
Lid geworden op: 15-07-2010 15:05
Locatie: JRC Extreme Brolly
Contacteer:

25-07-2014 19:40

Nou net maar wat zoete aardappels gekookt die geprakt, betaine en gemalen kattenbrokken er door. Scheutje visolie en aminol wat maizena en 2 fijn gemalen beschuitje dit lekker kneden en nu ff laten rusten kijken wat het wordt. Ben benieuwd zo op het oog lijkt het slap maar we gaan het zien.

Mocht iemand en dan bedoel ik eigenlijk peter nog wat melden hierover gaat je gang haha.

Mzzl
Oja joh!!!
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

25-07-2014 20:33

Deeg, korsten, maden, wormen, en deeg, niets is veilig voor een andere vis dan de karper.
Het is nooit geschikt voor 100% Karper.
leenderts leon
Berichten: 420
Lid geworden op: 31-05-2014 08:18

25-07-2014 21:10

Wit brood zonder korst met custard poeder oldskool maar zeker de moeite waard,.en kneden maar.
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

25-07-2014 21:26

He deed ik ook vroeger, en mijn moeder maar vragen waar die custard gebelven was :)
Gebruikersavatar
R de Winter
Berichten: 3066
Lid geworden op: 15-07-2010 15:05
Locatie: JRC Extreme Brolly
Contacteer:

25-07-2014 21:59

Frenk de Gruiter schreef:Deeg, korsten, maden, wormen, en deeg, niets is veilig voor een andere vis dan de karper.
Het is nooit geschikt voor 100% Karper.


Nee dat klopt maar als ik het naar laten we zeggen 60% kan brengen waarom niet...
Net als boilies die worden ook niet gepakt door voorns snapje of baarsjes, maden wormen weer wel.

Maar deeg van mij is nu goed stevig heb er nog wat tarwe bij gedaan en het is goed zo. Niet te hard dat de haak er niet door komt maar ook niet te zacht. Ga morgen maar eens proberen of het wat is ben benieuwd.

En leon bedankt... Zal eens wat custard halen.

Cheers
Oja joh!!!
Gebruikersavatar
Yuri Alexej Römer
Berichten: 269
Lid geworden op: 17-05-2008 20:32

16-08-2014 23:09

Hoi Ray,

Sorry voor mijn late reactie,

Je vroeg om een deeg receptje,

In eerste instantie, het deegrecept met de aardappels en kattenbrokken maizena (etc) lijkt me een prima deeg. Zou de kattenbrokken malen en het meel toevoegen aan de overige ingrediënten.
Zoveel brokken en maizena toevoegen tot het deeg een stevige structuur krijgt.


Wellicht dat ik je een beetje op weg kan helpen.

In eerste instantie is het van belang te kijken naar het water waar je met deeg wenst te gaan vissen.

Is het een groot of klein water, is het diep, hoe is het gesteld met de bodem, andere vissoorten. Dit zijn enkele factoren die bijdragen aan de manier hoe de samenstelling van het deeg tot stand dient te komen.

De diepte van het water is bepalend voor welke lok-ingrediënten je aan het deeg toevoegt. De temperatuur is hierin ook van belang.

- Alcohol flavour/houdende producten toevoegen omdat de dichtheid van alcohol groter is dan van water waardoor het zinkt en attractief is op de bodem.
- Olie flavour/houdende producten toevoegen omdat de dichtheid van olie kleiner is dan die van water waardoor het gaat drijven en attractief is in de bovenste waterlagen.

De bodemgesteldheid is eveneens van essentieel belang.

Wanneer de bodem heel zacht is, zul je met een lichter deeg moeten werken dan wanneer er een harde bodem is. Garnalenmeel kan hierin hulp bieden.

De structuur van het deeg is van essentieel belang.
- In eerste instantie bepaalt het de uitleksnelheid van de ingrediënten, flavours/sweetners etc.
- In tweede instantie bepaalt de structuur de mate van hufterproofheid tegen andere vissoorten die het aas proberen op te nemen of van de haak proberen te stoten wanneer zij er tegenaan zwemmen.
- Met andere woorden de duur dat het deeg effectief aan de haak blijft zitten.


Je zult ook rekening moeten houden met de watertemperatuur. Wanneer het water warmer wordt is het interessant om oliehoudende ingrediënten in het deeg te verwerken in verband met uitwasemen van de olie waardoor je in meerdere waterlagen voordeel van het aas kunt hebben.


- Kun je mij een voorbeeld geven van het deeg waar je numee werkt?
- Wil je er mee voeren of moet het deeg een goede instant-werking hebben?

Dit zijn enkele vragen die je voor jou zelf dient te beantwoorden omdat de ingrediënten anders zullen zijn wanneer in plaats van een deeg waar je ook mee kunt voeren een instant deeg wenst te maken.


Om een stevige structuur te verkrijgen gebruik ik graag roggebrood. Mijn ervaring is dat het goed te kneden is, daarnaast goed aan de haak blijft zitten maar dat je er ook eenvoudig doorheen slaat.
Dit roggebrood gebruik ik regelmatig met stroop of honing gekoppeld aan wat boter.

Het is een eenvoudig deegrecept en je kunt er niet veel aan verprutsen het moet alleen stevig aan de haak zitten.

Zelf gebruik ik altijd crunchy roggebrood van de Jumbo. Dit maak ik klein met de handen en overgiet ik met honing/stroop of beide.
Dan een deel boter er bij (roomboter).

Kneden en klaar is het deeg.

Het deeg waarvan je jouw boilies maakt is vaak ook uitermate geschikt. Je geeft aan dat dit niet werkt. Kun je dit iets specifieker aangeven?

Het deeg van Leon met wit brood en custard is een idee. Ik zou in plaats van het brood paneermeel gebruiken en er een blikje kattenvoer aan toevoegen.

Blikje kattenvoer, klein langwerpig blikje (+/- 415 Gram)
+/- 200 gram paneermeel
1 a 2 eetlepels custard.

Kneden en vissen, is echt een super aas, nog uit de tijd van Rini Groothuis!!!

Enkele haak aan de lijn, deegbal aan de haak, hengels hoog op de steunen, top naar het water gericht, Aluminiumfolietje op de lijn oeh, wat is het dan toch fijn om karpervisser te zijn.

Maak voor jezelf eens een receptje en gooi dat eens mijn kant op. Zal er even naar kijken en voorzien van enige feedback.


Ik hoop je een klein beetje op weg geholpen te hebben.


Mocht je nog vragen hebben, dan ben je welkom.

Met vriendelijke groet,


Yuri
Gebruikersavatar
R de Winter
Berichten: 3066
Lid geworden op: 15-07-2010 15:05
Locatie: JRC Extreme Brolly
Contacteer:

18-08-2014 08:32

Hoi Yuri,

beter een laat bericht als geen bericht ;)

maar wat betreft het water,... dat is verschillend maar vaak wel op kleine polder watertjes en het moet dan instant zijn,..
de bodem is zacht maar niet zo zacht dat het er in komt te zitten zeg maar. Qua diepte zou het gaan om max 2 meter..

Maar goed er zijn inderdaad genoeg factoren waar je op moet letten, dat heb je ook met bollen draaien ;)
Dus ja ik kan zo nog wel uren door lullen over wateren en bodems ect ect, maar daar is dit topic niet voor.

En zoals ik dus lees bij jou gebruik je nog steeds het roggebrood met stroop zoals vroeger,... dan gaat ik dat weer eens proberen ;)
Want mijn aardappel deegje met kattenbrokken heeft tot nu toe geen karper opgeleverd wel heel veel kleine brasempjes en voorntjes,...

En je vraag of ik wat specifieker kan zijn waarom mijn boilie deeg niet gepakt wordt,.. uhm ja het wordt gewoon niet gepakt ook niet door wit vis, terwijl als ik er boilies van maak er wel van gesnoept wordt en op gevangen wordt. Maar het water waar ik met de pen vis hoef ik niet met boilies te gaan vissen en op het water waar ik met boilies vis hoef ik niet met de pen te gaan daar is het te diep ;)

en wat betreft het deeg wat ik dus heb gebruikt en geen aanbeet op heb gehad was: zoete aardappel, betaine, kattenbrokken, scheutje visolie en aminol.

2e deegje nog niet geprobeerd maar al wel klaar gemaakt:
blikje mais gepureerd, aminol, beschuitmeel, maizena, gemalen (tot poeder) hennep.

Maar goed,.. al met al blijf ik wel ff knutselen met wat deeg en aardappels, maar mocht je nog wat leuke recepten hebben schaam je niet om het te delen hoor, ben gek op nieuwe recepten :D

in ieder geval bedankt.

gr,

Ray
Oja joh!!!
Gebruikersavatar
Yuri Alexej Römer
Berichten: 269
Lid geworden op: 17-05-2008 20:32

24-08-2014 09:22

Hoi Ray,

Graag gedaan,

Ik denk dat het met name uitproberen is.

Natuurlijk klinkt dit wellicht een beetje cliché echter is het wel iets dat zal moeten gebeuren.

Een aantal voerplekjes maken en dan afstruinen. Let daarbij wel op de samenstelling van het aas.
Instant aas kun je niet te veel voeren.

Een van de voordelen van deeg is dat het te kneden is wat inhoud dat je het direct kunt aanpassen aan de situatie waar je vist. Groot, klein, vormverandering is allemaal mogelijk.

Ook de manier van vissen kan het verschil maken. Vis je het deeg met de pen, freelining (mijn favoriet of wordt het deeg op een andere manier aangeboden.

Dit zijn allemaal mogelijkheden die je kunnen ondersteunen om de juiste schakel aan te zetten en wel de vissen te vangen die je wenst te vangen. Ik heb zelf erg goede ervaringen met deeg, zeker op wateren waar het weinig tot niet gebruikt wordt. Het kan in sommige gevallen echt het verschil maken.

Succes met alles mocht je vragen hebben weet je de weg.

Groeten Yuri
Gebruikersavatar
Yuri Alexej Römer
Berichten: 269
Lid geworden op: 17-05-2008 20:32

04-09-2014 13:30

Hoi Ray,

Is het al een beetje aan het lukken met het deeg.
Al wat vissen kunnen vangen.

Hoor het wel.

Groeten Yuri
Gebruikersavatar
R de Winter
Berichten: 3066
Lid geworden op: 15-07-2010 15:05
Locatie: JRC Extreme Brolly
Contacteer:

04-09-2014 18:34

Hoi yuri,...

Nee ben er mee gestopt met aardappel deeg en alles haha ben ander water aan het bevissen en daar wordt wel op boiliedeeg gevangen.. niet groot maar het is vis ;) reden dat ik daar vis, is omdat het andere water gewoon weg te moeilijk is. En opzich is dat wel een uitdaging, maar niet voor nu en ook niet voor vissen van max 2/3kg... vind dat wel beetje te klein, had me er goed op verkeken zeker op het aantal vis wat er zit..

maar goed boiliedeeg heb ik genoeg nog dus ga daar lekker mee vissen en heb er ook mee gevangen dus komt goed. Maar moet eerst me wc betegelen en al me kozijnen in de verf zetten.

dus ff niet vissen nu maar klussen..

ciao..
Oja joh!!!
Gebruikersavatar
Yuri Alexej Römer
Berichten: 269
Lid geworden op: 17-05-2008 20:32

08-09-2014 10:52

Moet ook gebeuren.


Misschien kun je het op het andere water met de Method feeder proberen.
Dit wil ook wel eens werken.

Of wanneer je voert, boilies en deegballetjes tegelijkertijd voeren,
dan wennen ze meteen aan het deeg.

Succes

Groeten Yuri
Gebruikersavatar
Yuri Alexej Römer
Berichten: 269
Lid geworden op: 17-05-2008 20:32

02-02-2016 10:10

Hoi allemaal,


Even een vraagje.

Wie kan mij helpen want ik probeer drijvend deeg te maken dat ik op de haak kan prikken waar ik mee aan de oppervlakte kan vissen.

Heb al een aantal dingen geprobeerd maar kom er niet uit.

Heeft iemand suggesties/tips.

In afwachting op jullie reacties zie ik deze graag tegemoet.

Groeten Yuri
Gebruikersavatar
Yuri Alexej Römer
Berichten: 269
Lid geworden op: 17-05-2008 20:32

02-02-2016 13:57

Hoi Frenk

Enorm bedankt,

Ik ga er mee aan de slag.
Het blijft een enorme uitdaging om het deeg drijvend te krijgen.

Mocht het me lukken laat ik het je weten.

Nogmaals bedankt voor jouw reactie

Gr Yuri
Gebruikersavatar
Yuri Alexej Römer
Berichten: 269
Lid geworden op: 17-05-2008 20:32

26-07-2016 23:34

Hallo allemaal,


Heeft een van jullie ervaringen met solar up and down mix,
Wil met deeg gaan vissen en dat koppelen aan een stickmix zoals de up and down mix van Solar.

Heeft een van jullie ideeën wat voor ingrediënten ik voor een dergelijke mix kan gebruiken.

Zat te denken aan een aantal drijvende ingrediënten,

Krill/garalenmeel
Zijderupsen gemalen
Gemaklen honden- kattenbrokken
bepaalde vormen van cornflakes ed
Risers van Nash,

Dat zijn ingredienten die stijgen in het water,

Zinkende ingredienten is niet zo lastig alleen het bruiseffect dat die mix heeft waardoor belletjes ontstaan die bepaalde deeltjes van de mix omhoog en omlaag bewegen, is nog een zoektocht.

Zat hier te denken aan bruistabletten zoals vitaminepillen of iets dergelijks, alleen zoek ik hier iets dat niet schadelijk is voor de vissen.

Heeft een van jullie ideeën,

Hoor het graag


Groeten Yuri
jerry weijers
Berichten: 95
Lid geworden op: 31-03-2016 20:26

27-07-2016 22:22

Ik maak wel kubussen van trouvit , het is geen maar meer een cake drijven wel en vangen ook , grote is zelf te bepalen minder last van koeten/meeuwen door de grijze kleur
Deeg maak ik van trouvit cq pellets beetje kokend water erover Brinta erbij kneden en klaar is kees , wordt beter na een nacht in de koeling en daarna nog door kneden en misschien nog iets bevochtigen met natte handen
Het valt mij wel op dat een hoop de deegjes te ingewikkeld maken door er teveel ingrediënten gebruiken


gr jerry
Gebruikersavatar
R de Winter
Berichten: 3066
Lid geworden op: 15-07-2010 15:05
Locatie: JRC Extreme Brolly
Contacteer:

28-07-2016 08:02

Hoi Yuri....

Als ik me goed herinner zijn er van een merk speciale bruistabletten voor het vissen...
En de mixen van solar zijn altijd goed...

Succes..

En ik heb eindelijk wat mooie deegjes gemaakt koste me wel een jaar zowat van testen en doen maar tis gelukt haha tnx!!
Oja joh!!!
Gebruikersavatar
Yuri Alexej Römer
Berichten: 269
Lid geworden op: 17-05-2008 20:32

30-07-2016 11:07

Hoi Ray,

Idd. zijn de mixen van Solar goed, zat alleen te denken dat ik het interessant vind om zelf een beetje te gaan puzzelen met betrekking tot de bruisende ingredienten. Inderdaad zijn er tabletten op de markt die bruisen. Wellicht is het interessant zo'n tablet te crushen en dan door de stickmix heen te gooien.

Ik ga er even naar kijken.

Goed te horen dat je met het deeg verder gekomen bent.

Ben van de week ook met deeg aan de slag geweest. Met een pennetje gevist en vier schubjes gevangen tot 11 kilo. Wel leuk om op die manier te vissen omdat het zo lekker actief is.


Gr Yuri
Gebruikersavatar
Yuri Alexej Römer
Berichten: 269
Lid geworden op: 17-05-2008 20:32

11-08-2016 23:43

Hoi Ray,


Heb wellicht wat anders gevonden, vitaminetabletten deze bruisen ook en wellicht zitten er stoffen in die goed zijn voor de vis.

Heb laatst een deeg gemaakt van verschillend vismelen, pellets aangemaakt met: blik gepureerde tonijn op oliebasis, chilisaus, kruiden uit eigen keuken en een blik kattenvoer, ging super. In twee keer vissen vijf karpers

Gr Yuri
Gebruikersavatar
R de Winter
Berichten: 3066
Lid geworden op: 15-07-2010 15:05
Locatie: JRC Extreme Brolly
Contacteer:

12-08-2016 06:54

Hoi Yuri.

Lekker bezig... ga als ik wat tijd heb is knutselen met deze ingrediënten... tnx

Cheers.
Oja joh!!!
Gebruikersavatar
Yuri Alexej Römer
Berichten: 269
Lid geworden op: 17-05-2008 20:32

19-09-2016 00:00

Hoi Ray, ben ook nog even wezen puzzelen.

heb gevonden dat er ook koolzuur tabletten zijn maar ook dat MTC potjes met up and douwn adittive verkoopt voor een niet al te hoge prijs. Heb het nog niet geprobeerd maar ben erg benieuwd.

Gr Yuri
Plaats reactie