Vissen met Deeg


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Yuri Alexej Römer
Berichten: 269
Lid geworden op: 17-05-2008 20:32

16-05-2011 21:23

Beste collega vissers,

Omdat ik dit onderwerp nog niet op het forum heb gezien en het vissen met deeg mij zowel
met de pen als op de freelining methode veel succes heeft opgeleverd, dacht ik wellicht
kunnen we wat ideeën uitwisselen waardoor wij onze krachten bundelen en daardoor het deegvissen wellicht verder kunnen uitdiepen.

Voordelen van het vissen met deeg.

Een groot voordeel van het vissen met deeg is de instant werking ervan. De reden hiervoor is dat de werkbare stoffen als flavours en sweetners beter tot hun recht komen omdat tijdens het koken of stomen de werkbare oplosstoffen als ethyl alcohol, chlycerol, of olie e.d vervliegen waardoor deze stoffen in het water minder tot hun recht komen. Met deeg is dit niet zo.

Hoe vaak komt het voor dat wanneer er met een boilie gevist wordt, een bal deeg om de boilie gekneed wordt om de aantrekkingskracht en daarmee de instant werking te verhogen. Blijkbaar is een deegbal attractiever dan een boilie zelfs wanneer de boilie structuur wordt aangepast met grovere deeltjes om de uitlek snelheid van de werkbare stoffen te beïnvloeden.

Hiernaast is een bijkomend voordeel van deeg dat je het in de gewenste vorm kunt aanbieden in tegenstelling tot de boilie welke oorspronkelijk een vaste vorm heeft. Je kunt werken aan de presentatie van de boilie, hem in tweeën knippen en dergelijke, maar feit blijft dat de boilie een mindere instant werking heeft dan deeg.


Dressuur doorbrekend.

In ons jargon spreken wij over dressuur en stekdressuur, wat in mijn ogen beter negatieve conditionering genoemd kan worden. Hengeldruk resulteert in negatieve conditionering van de karpers wanneer het aankomt op aasgedrag. Onze lekkere bakkershapjes worden gemeden en boilies vormen een bedreiging voor de vissen.

Denk hierbij aan die hard gekookte knikkertjes die onze gevinde vrienden meer dan regelmatig voor de snufferd gepresenteerd krijgen. Boilies zijn over het algemeen het aas waar de meeste vissers mee vissen.

Hoe vaak wordt de vraag gesteld, waar vis je mee, boilies? Wanneer je dan nee als antwoord terug geeft, partickles dan!? Nee ook geen partickles. Dan staan de meeste twijfelend te kijken of er meer aas is dan dat. (Zeker roggenbrood met stroop) lopen ze lachend weg. Toevallig zat ik die keer met roggebrood met stroop en stond ik even later weer met een kromme hengel.

Wit vis gevoelig.

Sommigen zullen beweren dat deeg witvis gevoelig is, dit zie ik als een voordeel. Wanneer witvisjes tegen een grote deegbal aan botsen om er van te kunnen snoepen breken er stukjes af waardoor de attractiviteit toeneemt. Hiernaast is het zo dat zien eten doet eten, wat betekent dat de karpers niet ver uit de buurt zullen zijn.

Tuurlijk zal het vissen met deeg resulteren in het vangen van een aantal bijvangsten, maar dan heb je in ieder geval actie gehad.


Graag zou ik weten hoe jullie denken over vissen met deeg, recepten uitwisselen en strategieën te delen over voeren en vissen met deeg. Dit kan ook via een PB.

Ik hoor graag van jullie.

Groeten Yuri


High Tails
maarten kok
Berichten: 434
Lid geworden op: 10-11-2005 09:14
Locatie: enkhuizen

17-05-2011 00:35

deeg vissen leuk onderwerp .

het heeft zen voor en zen nadelen .
ik vis niet veel meer met deeg. maar enkele keren in het hoogzeizoen wil ik nog wellis een balletje hi attractief deeg tussen het wier gooien .
zo vermijd ik troep op me haak punt. en kan ik op plekken vissen waar andere rigs het laten afweten.
ik gebruik dan een rigje van soepelebraid.15cm met een haak maat 4.en nu let op. een sigaretten filter zonder omhulsel dus de wollige binnenkant. op de haak prikken draai en weer doorprikken tot over de weerhaak naar de bocht toe.de filter zal zorgen dat je deeg op de haak blijft tijdens het werpen en neerkomen .verder zet ik een stukje tube van 0.5cm op de rig. die ik na het bevestigen van het deeg. er aan de boven kant indruk de tube zal zorgen dat de lijn niet in het deeg snijd tijdens de worp.verder is het belangrijk dat je deeg geen klonten /stukjes bevat die op de haak punt gaan zitten en de prik bemoeilijken .het moet perfect van structuur zijn niet te hard niet te zacht.

ik vis met deeg altijd met een schuivend systeem. met een stopper erachter op 1.meter ook zet ik niet al te veel lijn uit max 20 meter .en blijf achter me hengels zitten .

een paar variaties.waar ik goed mee heb gevangen .

roggenbrood gemalen 500gram
pindakaas. na behoeven

roggenbrood gemalen 500gram
fenegriek 3 %
venkel 5%
lavaskruid 3%

brinta / pap

kattenvoer uit blik
vismeel


boilie deeg.

mvg
van de tip tot de top !!!!!! hou ze open slapen kan altijd nog .
Gebruikersavatar
Yuri Alexej Römer
Berichten: 269
Lid geworden op: 17-05-2008 20:32

17-05-2011 01:47

Hoi Maarten, bedankt voor jouw reactie

Met brinta / of panneermeel en kattevoer, kun je erg leuke dingen beleven.

Het mooie dat ik van van vissen met deeg vind is dat je het ook met freelining kan doen.
Hengels hoog, aluminium wakertje eronder en wachten tot het wakertje de hengel aantikt en gaan. Geen lood, alleen het gewicht van de haak en het aas zekr nu met fluorcarbon lijnen erg interessant, lekker nostalgisch.

Wat je aangeeft met de sigarettenfilter vind ik een leuke.

Zelf deed ik dit altijd met een rietje (om mee te drinken).

Bijvoorbeeld bij een zachte aardappel, of deegbal, het rietje door de aardappel drukken en dan met een fleurnaald de lijn door het rietje heen halen. Vervolgens de haak aan de lijn binden en deze met de steel in het rietje trekken, en werpen maar.

Een ander alternatief van de sigarettenfilter is een broodkorst.

Je kunt de mate van de broodkorst bepalen aan der hand van de grootte van de deegbal.

Je bevestigd de deegbal op de haak en voordat je de punt van de haak on de deegbal steekt rijg je nog een broodkorst aan de haak.

Een voordeel hiervan is dat de deegbal zonder problemen geworpen kan worden en vooral wanneer je aangeeft dat je wel eens op wier vist, kun je met de broodkorst de deegbal langzamer laten zinken en doordat de broodkorst in het water week wordt, kun je er makkelijker door heen slaan en de haak zetten.

Wat ook werkt is van te voren de deegbal aan de haak bevestigen en deze met onderlijn en al, invriezen. Voordeel je kunt nu echt je aas een eind wegzetten en kun je er partikles en ander klein aas op drukken, echter alleen geschikt bij een hoge water temperatuur.


Deegrecepten zijn er in overvloed, echter zijn er een aantal die erg veel vis op de kant brengen.

Een hiervan is:


Krillpoeder CC moore
Powerpellets Starbaits
Griesmeel of tarwemeel voor de instant werking.
Blikje tonijn in olie (stijgt in water).
Betaiine
Aminol

Wat dacht je van trouvit deeg met wat custard, aanmaken met eigeel voor een betere binding waardoor er een vastere structuur in het deeg komt.

Zo zijn er nog veel meer.

Lijkt me leuk om met meerderen van jullie van gedachten te wisselen.

Groeten Yuri
Gebruikersavatar
Wim Baans
Berichten: 1145
Lid geworden op: 10-10-2010 21:48
Locatie: Friesland

17-05-2011 10:38

Hallo,

'Vroeger' deed ik vaak deeg eraan. Moeke maakte aardappelen extra, broodkruim kwam gratis van de bakker (uit de opvangbak van de machine waarmee het brood gesneden wordt) en de rest was ook niet heel moeilijk of duur.

- Geprakte aardappelen
- Broodkruim/Paneermeel
- Smaakmaker

Die smaakmaker kan van alles zijn en afhankelijk van de eigenschappen van dit ingrediënt, zul je moeten spelen met verhoudingen en hoeveelheden van de andere twee, maar da's logisch. Ik gebruikte als smaakmaker graag schapenbix, Trouvit en kattenvoer uit blik of combinaties.

Altijd mooi om die rotzooi door elkaar te prakken en kneden.

Misschien zijn er 'veel betere' recepten, maar dit ving toen best goed en ik zocht niet echt verder. Dat is nu wel anders met die kutboilies.

De afgelopen jaren heb ik deeg nog weleens gecombineerd met boilies/stukken boilie. Dat deeg was dan praktisch hetzelfde als de mix voor de boilies. Zo kun je iets witvisongevoeliger vissen, maar wel gebruik maken van de eigenschappen van deeg. Een (stukje) boilie tussen allerlei stukjes/stukken deeg van dezelfde samenstelling, gaat zo mee naar binnen, denk ik.

Groeten,
Willem
Gebruikersavatar
Ger Milius
Berichten: 332
Lid geworden op: 19-02-2008 19:29
Locatie: Breda
Contacteer:

17-05-2011 13:07

Volgens mijn bescheiden,, onderzoekjes" reageren vissen niet op rauwe ongekookte koolhydraten, dus dat ongekookte deeg is niet aantrekkelijk.

wat wel de vis aantrekt zijn de toevoegingen die je gebruikt om dat rauwe deeg te binden en op smaak te krijgen :o

Ger
Zoals het klokje thuis tikt, tikt het ook langs de waterkant
Gebruikersavatar
jacco noordermeer
Berichten: 1889
Lid geworden op: 02-02-2007 18:08
Locatie: gorinchem
Contacteer:

17-05-2011 15:19

Vroegah.. kreeg ik van opa een stuk deeg om op witjes te vissen.
Deegje gemaakt van pannekoekenmeel en een beetje suiker, meer niet.
Vis reageerde er prima op iig. Gebakken misschien beter maar dat haalde de waterkant nooit :P

Een deegje van kattenvoer uit blik gebonden met panneermeel deed het ook altijd goed :wink:
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

17-05-2011 17:41

Ja pannekoek, laat dat eerste deegje maar thuis. :P
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

17-05-2011 22:28

Goed gegaard grof en donker roggebrood met honing, echte boter en paneermeel.
Meer is niet nodig.
Groet'n Henk..

still growing Old.
Gebruikersavatar
Yuri Alexej Römer
Berichten: 269
Lid geworden op: 17-05-2008 20:32

17-05-2011 23:25

Hoi Ger Milius en anderen natuurlijk

Wanneer we kijken naar de resultaten die met deeg behaald worden en wanneer we kijken naar het feit dat mensen hun boilie extra aantrekkingskracht willen geven door een beetje deeg om die knikker te kneden.

Of een karper wel of geen ongekookte koolhydraten eet of aantrekkelijk vind laat ik even in het midden.
Het is in mijn ogen zeker een feit dat de werkbare stoffen als flavours en dergelijken beter tot hun recht komen wanneer het deeg niet gekookt is.

Het grote probleem is echter dat wanneer je eigeel gebruikt om het geheel te binden, ik niet weet of de karpers ook gevoelig voor de salmonella die eventueel in rauwe eieren aanwezig zou kunnen zijn.

Weet wel door mijn eigen ervaringen met deeg vissen dat in de sloten waar ik met deeg viste de karpers beter op het
deeg gevangen werden dan aan boilies.

Ik vraag me ook echt af of het voor de karper interessant is of de koolhydraten gekookt zijn, per slot van rekening trekken zij ook geen schort aan om voor het fornuis een lekkere worm schotel in de oven te zetten. Is niet om te chargeren maar ben dan benieuwd waar jij jouw onderzoek op baseert, op vissen die in jouw thuis aquarium zwemmen of door bijvoorbeeld een jaar op het zelfde water te vissen met een paar maten waarbij de een met deeg viste en de anderen met boilies en van daar uit de resultaten op elkaar afgestemd.

Hoor graag van je

Groeten Yuri


High Tails
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

18-05-2011 07:08

Je kunt ook deeg maken van gekookte ingrediënten. :roll:

Henk geeft daar al een voorbeeld van.

Roggebrooddeeg kun je ook maken met een paar handjes predigested of b.v. karpershit... vinden ze lekker
Bart Timmerman
Berichten: 10
Lid geworden op: 11-02-2008 21:59
Locatie: Hengelo (o)

18-05-2011 16:02

Ben ook geinteresseerd naar de vraag van Yuri ontrent het gebruik van deeg met rauwe ei.
Is dit schadelijk voor een karper?
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

18-05-2011 16:06

Aan een ei zit de salmonella altijd aan de buitenkant. Dus...

Stoompannetje opzetten, of gewoon een pan water. De eieren 20-30 seconden stomen of koken. Koud spoelen en de salmonella is gedood. Eitjes breken en vissen maar.

Pas wel op voor bederf van je deegje.
Gebruikersavatar
Ger Milius
Berichten: 332
Lid geworden op: 19-02-2008 19:29
Locatie: Breda
Contacteer:

18-05-2011 16:49

Ik baseer mijn beweringen uit een klein labje met geanaliseerde proeven op rauwe en gekookte(voorgegaarde ) ingredieenten.

paneermeel, geextrudeerde mais, cakemeel van gemalen cake en ga maar door, is aantrekkelijker voor de vis dan een deegje van witte tarwebloem met een binder. :o
Zoals het klokje thuis tikt, tikt het ook langs de waterkant
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

18-05-2011 16:51

Ger, laat je niet gek maken.

Publiceer zo min mogelijk testresultaten. De rest gaat er mee aan de loop...
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

18-05-2011 17:58

..gaat er mee aan de loop en maakt er goede reclame mee.
Bouwen huizen gelijk kastelen waar 6 auto's naast elkaar op de oprijlaan kunnen en vergeten waar het allemaal begonnen is..

Zie je Ger, Mitsz leert ook best wel bij de dag :wink:
Groet'n Henk..

still growing Old.
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

18-05-2011 18:02

Gaat meer per leven Henk... :D

Alles kitsz?
Josef Stalscu
Berichten: 1003
Lid geworden op: 21-04-2007 17:38
Locatie: BREDA
Contacteer:

18-05-2011 19:15

Ik vis wel eens met deeg.


Meestal gewoon een boterham nat maken met wat melk. Of pannekoekmix. En dan goed kneden.

En de truc is, althans, zo doe ik het, om de haak te bedekken met zo weinig mogelijk deeg. Ligt aan hoe groot je haak is, maar ik vis met een haakje 14 momenteel (pak 12 ook wel eens hoor). En dan heb je echt een stukje deeg erop kleiner als een maiskorrel.

Dat werkt beter dan een boiliegroot stuk deeg erop.


Je kan ook een pluimpje erbij doen. Deegje kneden, dan een stukje brood ongekneed eraan zetten.


Je kan dit drijvend maken, zinkend, zwevend, snel zinkend, langszaam zinkend. Je kan de vorm snel en makkelijk aan passen. Je hebt zoveel mogelijkheden met deeg die je met andere aas soorten niet hebt.
Zit hier wel vis?
Gebruikersavatar
Yuri Alexej Römer
Berichten: 269
Lid geworden op: 17-05-2008 20:32

19-05-2011 21:16

Hoi Josef

Maatje 14 en 12 op karper vissen???

Zijn die haken niet een beetje te klein dat je bij een stevige dril de haak uit de bek trekt, of dat hij los scheurt?

Als van ouds, visten wij altijd met grotere haken.

Dit houdt in minimaal maat 2.

Deze haken konden een grote deegbal dragen en bij aasopname, goed gezet worden.

Die grote aasbal fungeert als werpgewicht om dat er geen lood aan te pas komt.
Nu met die mooie fluorcarbon lijnen kan dat nog veel mooier dan toen.
Hoe je die deegbal het beste kunt bevestigen staat in een aantal berichtjes hierboven.

Hengels werden hoog op de steunen gezet, minimal en centimeter of 75 van de grond af.
Dan werd er een licht wakertje aan de lijn bevestigd, vaak was dit een alluminiumfolietje of een kurk met een afgeknipte palinghaak dat ook fantastisch werkte.

Dan wachten tot de waker tegen de hengel aan bewoog en als het goed was stond je meerdere malen met een kromme hengel.

De reden waarom ik vissen met deeg als topic heb geopend is omdat ik weer als van ouds wil gaan vissen op de conventionele manier, lekker met een deegbal oude klassieke hengels kijken naar de mogelijkheden om op dressuurputten op deze manier de vissen weer achter de schubben te komen. Er is erg veel verandert in het kader van ingrediënten omdat ik vroeger ook viste met een deeg van Witbrood uit moeders broodtrommel gemengd met custard en melk, goed mee gevangen.

Het enige wat ik me afvraag is of deeg ook op grotere wateren ingezet kan worden en hoelang het attractief blijft onder water.

Misschien heeft een van jullie daar een antwoord op.


Hoor graag van jullie


High Tails
Josef Stalscu
Berichten: 1003
Lid geworden op: 21-04-2007 17:38
Locatie: BREDA
Contacteer:

20-05-2011 01:41

Ja sorry, niet helemaal duidelijk zo.

Met de pen vis ik met haakje 14. Scheurt niet uit hoor, gewoon rustig maar strak drillen.



Maar als ik freeline, dan pak ik haak 8. Met de korst ook, kan een 6 zijn. Ook dan doe ik zo weinig mogelijk deeg er aan.

Vroeger wel met ene grote haak, helemaal verborgen in een aardappel gevist. Maar ik ben toch meer van het subtiele.


------

De grootte van het water maakt niet zoveel uit. Het gaat meer om de stroming denk ik. En wie weet speelt temperatuur ook mee.

Ook moet je rekening houden met of er veel kleine vis zit. Die je deegbal uit mekaar beuken.

En dan heb je nog als laatste, de kwaliteit van je deegbal. Hoe snel valt ie uit elkaar. Hoe lang zit ie nog ''goed''?

Als je hier rekening mee houdt, dan kom je vanzelf op water uit waarvan jij denkt dat je daar goed deeg kan inzetten. En dan ga je het gewoon proberen. Neem ook wat hard aas mee, mocht je na 10 minuten al door hebben dat je deeg er snel af valt. Dan heb je nog wat aan je visdag, ;-).
Zit hier wel vis?
Gebruikersavatar
Yuri Alexej Römer
Berichten: 269
Lid geworden op: 17-05-2008 20:32

20-05-2011 14:45

Met temperatuur

Bedoel je daar mee dat de bekken van de karper weker worden met een hogere water temperatuur

Of bedoel je dat de invloeden van de temperatuur een bepaalde uitwerking hebben op het aas dat je gebruikt en het sneller van de haak af schiet.

Of kan het zijn dat de ingrediënten die je toevoegd seizoen of temperatuurd gebonden zijn.

Wat vroeger ook wel werkte was een paar boterhammen een of twee bananen tot een deegje kneden en daarmee vissen, ging erg goed, zeker instant met het pennetje alleen even plakhanden maar dat moet je er maar voorover hebben.

Wat ook een killer is vooral in de zomer is een deegje met caramel smaak.

Ik pakte dan een pakje saroma uit de supermarkt met caramelsmaak, of een pot caramelpasta voor op brood en ving daar ook mijn visje mee. Waar het me nu echter om gaat is dat ik een deegsamensteling zoek waar ik ook een bepaalde periode mee kan voeren en wat voor een karper attractief, dus lekker is en waar hij van blijft eten.

Zit dan meer te denken aan een soort van hennepdeeg. Dit inverband met een enventueel verslavende werking, hiernaast heb ik gehoord dan hennep laxerend werkt (of dit waar is weet ik niet) waardoor de vissen tot eten aangezet worden. Berlokpoeder zou ook zo iets van een eetlustopwekker zijn, of zo durf ik echter niet te stellen.

Misschien dat een van de anderen het kan vertellen.

Waar ik wel heelveel succes mee gehad heb is een deeg op basis van vismeel


Recept:

Griesmeel
Getoaste maismeel
Vismeel/haringmeel/krillmeel/
Kattenvoer
Blikje tonijn op olie
Betaïne

Vloeibare toevoegingen:

Activ 8
Moster Pursuit
Squid

Fijn zou zijn als iemand mij zou kunnen vertellen of dit een goede samenstelling is qua ingrediënten en of je er mee zou kunnen voeren


Heb hier instant veel vis mee gevangen.


Zou het werken om bijvoorbeeld een vis deeg te maken met een zoete fruitflavour als aardbeien???


Hoor graag van jullie


High Tails


Yuri
Laatst gewijzigd door Yuri Alexej Römer op 20-05-2011 14:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Josef Stalscu
Berichten: 1003
Lid geworden op: 21-04-2007 17:38
Locatie: BREDA
Contacteer:

20-05-2011 16:35

Met temperatuur van het water bedoel ik dat als je bv suikers gebruikt in je deeg, dat lost sneller op als de temp wat hoger is.

Vandaar dat dit ook een rol kan spelen, hangt een beetje af van de samenstelling van je deeg.
Zit hier wel vis?
Gebruikersavatar
Yuri Alexej Römer
Berichten: 269
Lid geworden op: 17-05-2008 20:32

21-05-2011 09:06

Zal ook zeker te maken hebben met de ingrediënten die je in het deeg verwerkt.

Ik ga er vanuit dat wanneer we spreken over mixen die je in de boilies verwerkt, deze gekoppeld worden aan de seizoens invloeden, wellicht dat je dit op deze manier ook in het deeg kan verwerken.

Gedurende de watertemperatuur vordert zie je ook wel eens dat boilies een andere structuur gegeven wordt,
soms wat grover soms wat fijner.

Ik denk, dat je deze ingrediënten ook in het deeg kunt verwerken alleen is mij niet bekend in hoeverre die grover makende bestanddelen ook bijdragen aan de uitlek snelheid in deeg.

Misschien dat jij daar een antwoord op hebt.

Hoor graag van je

Groeten Yuri

High Tails
Josef Stalscu
Berichten: 1003
Lid geworden op: 21-04-2007 17:38
Locatie: BREDA
Contacteer:

21-05-2011 18:47

Nee, sorry, kan ik je niet mee helpen.

Boilies daar heb ik amper mee gevist. En als ik deeg pak dan meestal iets simpels.

Ik denk dat van alle aas soorten, vers wit brood toch wel ergens bovenaan staat op een karperdinerlijstje. Dat gebruik ik dan als basis.


Maar......... moet wel eerlijk zeggen dat ik elk jaar wel iets ''geks'' uit probeer, maar dat geknede stukje brood met wat melk wint eigenlijk altijd.
Zit hier wel vis?
Gebruikersavatar
Jan Kasteelen
Berichten: 654
Lid geworden op: 08-05-2007 12:24
Locatie: Gouda

21-05-2011 20:10

Vóór het boilietijdperk viste ik – zoals vele andere karpervissers – met diverse soorten deeg. Hengels hoog op de steunen en een alu-folie ringetje in de lijn. Voordat ik mijn eerste Optonic aanschafte was het voortdurend staren naar dat wakertje dat onder de hengel bengelde.
Ik herinner me nog dat trouvit voor het eerst werd geïntroduceerd; men maakte een deeg ervan door kokend water over de pellets te schenken en het vervolgens te binden met wat Brinta of Bambix. De vangsten waren echt verbluffend, vooral in het begin. Maar na een tijdje, toen veel andere visser er ook mee aan de slag gingen, namen de resultaten af en kreeg ik er steeds meer stootjes of paniekerige runs mee.
Totdat ik een keer van thuis een portie gekookte spaghetti had meegenomen. In die tijd nam ik altijd restjes van maaltijden mee als ik ging vissen om mee te voeren.
Dit maal gebruikte ik deze deegwaren niet als lokvoertje, maar duwde een paar gekookte spaghettislierten in de bal trouvit aan mijn haak. Het resultaat leek wel wat op de kop van een fantasie monster of meerval. Na de inworp werd mijn alufolie gewoon uit mijn handen gegrist en hing er meteen een karper aan. Het werd na een aantal succesvolle dagen duidelijk dat deze kleine toevoeging aan een uitgewerkt aas zijn vruchten had afgeworpen.
Leuk deze topic; bring back old memories.
Gebruikersavatar
Yuri Alexej Römer
Berichten: 269
Lid geworden op: 17-05-2008 20:32

21-05-2011 22:34

Old memories, inderdaad.

Het conventionele vissen is altijd een beetje in mijn achterhoofd blijven hangen.

Wachtend aan de waterkant op het spannende moment dat het aluminiumfolietje danste in de wind en na een ferme aanslag resulterend in een kromme hengel weer zachtjes in het gras terecht kwam. Wat we ook wel eens deden is dat we het aluminium in een jampot hingen zodat de wind geen grip op de beet indicatie had .

Maar inderdaad trouvit is een geweldig bestanddeel, veel succes mee gehad. Moest wel lachen om jouw Lognessmonster met spaghetti armen, creatief.
Soms moet je weer wat anders doen dan anders. Vissen leren ook en wanneer we spreken over dressuur, (negatieve conditionering noem ik dit liever), dan is het van belang te weten dat de vissen leren van hun ervaringen en ook situaties associëren met gevaar. Waardoor je je aas aanbieding weer aan moet passen.

Het is hierom dat ik weer met een deegbal wil gaan vissen omdat je dit met de minste weerstand kan doen. Geen extra poespas aan je lijn als wartels lood en dergelijke. Maar het aas toch voldoende gewicht heeft om het met mijn glas hengels een eind richting horizon te werpen. Hierdoor wordt het geheel op een natuurlijkere manier aangeboden waardoor de karpers het naar alle waarschijnlijkheid sneller zullen vertrouwen en tot zich zullen nemen. Zodat wij dat heerlijke verlossende geluid van de delkim horen die schreeuwt als een lang uitbundig orgasme. Hoop alleen dat mijn vriendin dit niet leest ha ha (geintje).

Hoe dan ook nog even wachten en dan heb ik weer een aantal weken vakantie altijd prettig wanneer je in het onderwijs werkt en karpervisser bent.

Die Spaghetti ga ik een keer proberen dankje

Groeten Yuri
Laatst gewijzigd door Yuri Alexej Römer op 22-05-2011 08:25, 2 keer totaal gewijzigd.