MAAK JE EIGEN GELBAITS.


Plaats reactie
Gebruikersavatar
ronald kreling
Berichten: 153
Lid geworden op: 17-11-2009 22:04

14-03-2011 20:08

Vroeger was ik een twijfelaar, ik ben daar nu niet meer zo zeker van.
Gebruikersavatar
benjamin Mazereeuw
Berichten: 1141
Lid geworden op: 09-09-2002 02:00
Locatie: Enkhuizen NH
Contacteer:

14-03-2011 23:28

kun je hier kopen
Algin en Calcic

http://www.kookgoed.nl/index.php?cPath=2_40&osCsid=9d69e3dc4f4d516f12a7761eb310f823
niet duur en via ideal betalen
Meer is beter
Beer van een meter
-------------------------------
Rookworst zonder R is ook worst
K. van den Herik

15-03-2011 08:11

goh,

Ik denk dat Kevin M. de eerste was. Lees gerust zijn boekje. Wel kut dat hij blokjes moest snijden natuurlijk, dat wel
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

15-03-2011 09:27

viewtopic.php?f=35&t=59240&start=100&st=0&sk=t&sd=a

goochel maar 's op; Sferification.

Stond er allemaal al Ronald, dus afschieten dan maar?
Groet'n Henk..

still growing Old.
Gebruikersavatar
dave troost
Berichten: 482
Lid geworden op: 26-07-2005 17:53
Contacteer:

15-03-2011 10:02

Wolkjes de volgende stap?
tommy foekens
Berichten: 118
Lid geworden op: 09-05-2008 00:53
Locatie: amsterdam

15-03-2011 14:40

Geloof mij algin en calcic gaat niet werken. Zit in de horeca en werk er zelf mee. Je krijgt hiermee een kussen met vloeibare vulling. Deze is van zich zelf al fragiel laat staan aan een hair hangen. Je zou wel mat agar aan de werk kunnen gaan.
leef om te vissen, dus stel nooit iets uit tot morgen als je het ook tot overmorgen kan uit stellen
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

15-03-2011 15:24

Ik dacht toch echt dat de horeca mensen creatief waren..
Iets meer van het één en iets meer van het ander, wegleggen bij minus 20 en ik schiet ze door de overbuur z'n ruiten.. :P
Groet'n Henk..

still growing Old.
Dennis Hoed
Berichten: 19
Lid geworden op: 17-09-2010 10:30

15-03-2011 16:39

@Tommy

Een gelbait kan je ook niet aan je hair hangen iig niet met een boilienaald, dat ding loopt direct leeg.
Overigens is mijn potje gelbaits vanuit zwolle gewoon verrot, vind de prijs ook belachelijk.
Gebruikersavatar
benjamin Mazereeuw
Berichten: 1141
Lid geworden op: 09-09-2002 02:00
Locatie: Enkhuizen NH
Contacteer:

15-03-2011 16:45

Ik wil ze ook niet aan de hair doen.
Alleen voeren met de voerboot
Meer is beter
Beer van een meter
-------------------------------
Rookworst zonder R is ook worst
Dennis Hoed
Berichten: 19
Lid geworden op: 17-09-2010 10:30

15-03-2011 16:51

Daar zijn ze idd wel leuk voor Benjamin.

Waarom in de keuken gaan rommelen voor gelbaits te maken? Die parels kosten echt geen drol...
Gebruikersavatar
ronald kreling
Berichten: 153
Lid geworden op: 17-11-2009 22:04

15-03-2011 17:04

Henk ter Maat schreef:http://www.karperwereld.nl/board/viewtopic.php?f=35&t=59240&start=100&st=0&sk=t&sd=a

goochel maar 's op; Sferification.

Stond er allemaal al Ronald, dus afschieten dan maar?


Mag Henk :D
Mvg.
Vroeger was ik een twijfelaar, ik ben daar nu niet meer zo zeker van.
Gebruikersavatar
benjamin Mazereeuw
Berichten: 1141
Lid geworden op: 09-09-2002 02:00
Locatie: Enkhuizen NH
Contacteer:

15-03-2011 17:30

Dennis Hoed schreef:Daar zijn ze idd wel leuk voor Benjamin.

Waarom in de keuken gaan rommelen voor gelbaits te maken? Die parels kosten echt geen drol...


Algin en Calcic nog minder.
En ik vind het leuk om met eigengemaakt aas vis te vangen.
Meer is beter
Beer van een meter
-------------------------------
Rookworst zonder R is ook worst
Gebruikersavatar
Jan Witter
Berichten: 1989
Lid geworden op: 04-04-2002 02:00
Locatie: Hendrik Ido Ambacht

16-03-2011 00:50

Vraagje aan de horeca mannen of vrouwen op het forum, of zij weten of er mallen bestaan waarin ik balletjes kan gieten, ik heb me suf gezocht, maar ik kom niet verder dan verschillende halve bal mallen. en dan het liefst 20 - 25mm.
De meeste computerfouten zitten tussen het toetsenbord en de rugleuning van de stoel...
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

16-03-2011 07:42

Toppits ijsbollen zakjes Jan.
http://www.toppits.be/nl/

Eerst de bolletjes met alginaat invriezen en daarna lossen en even in de calcig laten vallen.
Groet'n Henk..

still growing Old.
Gebruikersavatar
Jan Witter
Berichten: 1989
Lid geworden op: 04-04-2002 02:00
Locatie: Hendrik Ido Ambacht

16-03-2011 12:33

Ja die zakjes had ik al uitgeprobeerd, maar dat staat me niet aan, sorry.........
De meeste computerfouten zitten tussen het toetsenbord en de rugleuning van de stoel...
Gebruikersavatar
michel Tja
Berichten: 3561
Lid geworden op: 17-12-2004 08:24
Contacteer:

16-03-2011 14:17

ten eerste: mijn waardering voor de fanatieke onderzoekers.

ten tweede: is dit product nou van zo een belang binnen de karpervisserij dat het een gemis zou zijn indien het niet tot je aas pakket behoort ?

ik bedoel we hebben zoveel soorten aas dat gebruikt kan worden en alles vangt vis.

zijn die Gelbaits nou echt nodig?

voor mij niet..

ik hou het wel gewoon bij particles, boilies, supermarkt aas etc.

mijn mening: gelbaits = onzin.
Heeeeeeeeeeeeeee Tjaaaaaaaaaa steek nog een peuk op, je bent chagrijnig.
Eek a Mouse - Ganja Smuggling
http://www.youtube.com/watch?v=YNOwqTYQ8f0
R.I.P Deniz :(
tommy foekens
Berichten: 118
Lid geworden op: 09-05-2008 00:53
Locatie: amsterdam

16-03-2011 17:41

@ jan:nou jan ik zelf zou behalfe de genoemde mallen niet veel kunnen bedenken. wel zijn er bonbon vormen die je fier voor eventuweel zou kunnen gebruiken maar dit zijn wel harde vormen maar ook weer halfe bolletjes.

@henk:dat zou kunnen idd maar kan je dan niet gewoon ijs balletjes maken ??? wand zodra dit gaat ondooien is het al stuk (kan niet tegen invriezen (je hebt niks aan creatief als je er niet over na denkt))(heb het thuis liggen en heb er al voldoende mee gewerkt.en wat bedoel jij met het alginaat invriezen en daarna lossen en dan in de calcic laten vallen ??? zo als ik het begrijp gaat dat niet werken. de 2 moeten een reactie aam gaan en dat werkt niet of die manier en als het ondooide wel een reactie zou aan gaan komt er een vlies over heen en meer niet.

@benjamin: ik denk als je met algin en calcic gaat werken dat de balletjes zelfs daar voor nog te kwetsbaar voor zijn. als wij het gebruiken behandelen we het als een tikkende tijd bom want bewijze is het dat ook omdat het echt zo snel stuk gaat.

en mensen vergeet niet dat calcic calium zout is dus dat je hier van niet te veel gaat gebruiken en dat het ook een zoute smaak afgeeft waneer dit te veel gebruikt wordt.
het is zelfs zo dat wij het in de horeca met een grammen weger afwegen dit houd in bv 1,5 gramper halfe liter water
leef om te vissen, dus stel nooit iets uit tot morgen als je het ook tot overmorgen kan uit stellen
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

16-03-2011 17:43

Michel,
wanneer alles wat niet nodig is onzin zou zijn..dan zou het er heel anders uitzien op dees aardkloot.
Ik b.v. kom uit een gezin van 10 kinderen, de helft ervan was ook al mooi geweest.
Om nou de laatste 5 als onzin af te doe daar ze niet nodig zijn gaat me wat te ver..

Leven en laten leven, ook de knutselaars.
Groet'n Henk..

still growing Old.
Gebruikersavatar
ronald kreling
Berichten: 153
Lid geworden op: 17-11-2009 22:04

16-03-2011 20:37

Jan Witter schreef:Vraagje aan de horeca mannen of vrouwen op het forum, of zij weten of er mallen bestaan waarin ik balletjes kan gieten, ik heb me suf gezocht, maar ik kom niet verder dan verschillende halve bal mallen. en dan het liefst 20 - 25mm.


Hoi Jan,
citaat: Nu weten we ook hoe we ze rond krijgen..De truc in dit gerecht is dat het mengsel op waterbasis met de agar-agar gedruppeld wordt in een vloeistof op oliebasis. Water neemt in olie een bolvorm aan. En omdat de agar-agar stolt wanneer het in de koude olie komt ontstaan er mooie pareltjes
Mvg.ronald
Vroeger was ik een twijfelaar, ik ben daar nu niet meer zo zeker van.
Derk Roelsen

17-03-2011 06:57

http://www.growfun.nl/gelparels

Voor een euro heb je een kliko vol van die dingen.
Gebruikersavatar
Edward van Berkum
Berichten: 2799
Lid geworden op: 19-04-2002 02:00
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

17-03-2011 08:54

Mannen,

Het spul wat gelbaits en gellybaits verkoopt is echt exact hetzelfde product als "waterballs, crystal balls, crystal mud, gelpearls etc." laat je niet van de wijs brengen!
Er is geen verschil tussen een niet en eetbare variant! die bestaat niet het is eetbaar ( wellicht moet je zeggen drinkbaar ).
Het wordt ook gebruikt in vliegtuigen om dieren vocht toe te dienen, zonder daarvoor werkelijk water te gebruiken!
Andere variant die wij kennen zit in luiers en incontinentie materiaal om het vocht op te nemen ( iets andere vorm zelfde materiaal ).
De balletjes van Frank lossen zeker niet op in het water! Ik heb er hier een stel liggen die al een maand in het water liggen en niet oplossen! Enige wat gebeurd is dat de flavour eruit trekt, daarna zijn ze verzadigd door het water, en water kan in water niet oplossen.

Crystal Soil

Crystal Soil is a soil substitute made out of Sodium Polyacrylate
Sodium polyacrylate is a polymer that soaks up 300 times its own weight in water. Its nickname is the Super Slurper. It is used in baby diapers to keep baby bottoms dry. It is also a more convenient way to provide water to animals during transporation. The water soaked polymer crystals won’t spill, and animals can eat them to get water. Another common use is a soil and water substitute, which is the focus of our product.


Wat kan het eventueel veroorzaken?
Sodium Polyacrylate - Multiple additive exposure, endocrine system disruption and contamination concerns if not handled properly.


http://coastalscience.noaa.gov/document ... emo149.pdf ( dit artikel gaat over de invloed van bovenstaande op vissen en o.a. ook over karper. )

http://www.wisegeek.com/what-is-endocri ... uption.htm

Ik ben dus heel benieuwd in hoeverre dit product echt onderzocht is door mannen als Frank en de heren van Gellybaits.
Wel ben ik van mening dat je voor de prijs van alles boven de 5 euro ( dus inclusief wat triggers en een flavour + potje getild wordt in de kosten ).
Hier kun je het granulaat bestellen http://deco-materialen.nl/ ook te krijgen in blokjes voor eventuele riviervisserij ( 1 zakje is een liter gelbaits ).
Action heeft ze trouwens ook liggen ( deze zakjes zijn een halve liter gelbaits)

Hopelijk komt deze informatie hier goed aan, en wordt het mij niet in dank afgenomen?

Groet,

Edward
Gebruikersavatar
Jan Kasteelen
Berichten: 654
Lid geworden op: 08-05-2007 12:24
Locatie: Gouda

18-03-2011 11:43

Ik zou het allemaal niet zo ver zoeken. De vangkracht van de oude vertrouwde boilie is mijns inziens nog lang niet uitgewerkt. Als je de ontwikkelingen in Engeland gadeslaat, een land waar alles op dit gebied begonnen is en waar dressuur op een veel hoger niveau staat dan bij ons in Nederland, zie je nog steeds dat men voornamelijk boilies gebruikt. Wel laat men ze bijvoorbeeld in een emmer water van het meer weken, snijd men er stukjes van, laat men ze invriezen, ontdooien en opnieuw en opnieuw, gebruikt men ingrediënten uit natuurvoedingwinkels. Kijk zelf eens op de filmpjes die op YouTube staan van onder andere The CarpCatcher. Gel baits deed Maddocks al in de 80er jaren en is daar nooit echt een succes geweest. Wel blijven ze bezig hun rigs te verbeteren en de onderwateropnamen laten zien dat de karper steeds behendiger de diverse aanbiedingen weet uit te spuwen. Daar zit het mijn idee veel meer in. De karper eet die ballen nog steeds, maar weet het onderscheid tussen ‘freebies’ en die aan de haak steeds beter te onderscheiden. Mijn bescheiden mening hoor, geen uitgemaakte wet.
Gebruikersavatar
Jamy wuijts
Berichten: 509
Lid geworden op: 20-09-2009 08:35
Locatie: 040

18-03-2011 15:54

Ik kook regelmatig moleculair en kan je zeggen dat het niet eenvoudig is om ''boillieparels'' te maken, je moet zo nauwkeurig afmeten ( op de mg en ml) anders lukt het gewoon niet of zijn de parels van een verkeerde samenstelling.
Je kunt het proberen maar of het echt werkt?
Gebruikersavatar
ronald kreling
Berichten: 153
Lid geworden op: 17-11-2009 22:04

18-03-2011 20:59

Edward van Berkum schreef:Mannen


Hopelijk komt deze informatie hier goed aan, en wordt het mij niet in dank afgenomen?

Groet,

Edward


Edward, je informatie is goed aangekomen, en bedankt hoor.
Onderin de potjes gelbaits ligt veel vloeistof/aroma whatever voor zooi...
Niet voor niets dus denk ik dan, want Frankske zal niet met een team Engelse bakkers + spuit het Europese vaste land voorzien van parels. :lol:
De parels worden gesoakt en thats it. €€€€
Zelf vis ik er niet mee en heb zo'n potje gelbaits nog nooit in handen gehad.
Wel denk ik dan, dat als je creatief bent je er wel wat mee kan.
Als je het op de moleculaire manier doet, dan zit je aroma er al in. {zoals Jan het doet}
Ook mischien een agar- agar vliesje om je haakaas bijv.
Tuurlijk worden er nu links en en oudere topic verslagen op me afgevuurd, want je hebt ook gelpoeder enz.
Het mooie en gekke van deze hobby is nog steeds aldus Jan Kasteelen:
En daar sluit ik me bij aan:



Ik zou het allemaal niet zo ver zoeken. De vangkracht van de oude vertrouwde boilie is mijns inziens nog lang niet uitgewerkt. Als je de ontwikkelingen in Engeland gadeslaat, een land waar alles op dit gebied begonnen is en waar dressuur op een veel hoger niveau staat dan bij ons in Nederland, zie je nog steeds dat men voornamelijk boilies gebruikt. Wel laat men ze bijvoorbeeld in een emmer water van het meer weken, snijd men er stukjes van, laat men ze invriezen, ontdooien en opnieuw en opnieuw, gebruikt men ingrediënten uit natuurvoedingwinkels. Kijk zelf eens op de filmpjes die op YouTube staan van onder andere The CarpCatcher. Gel baits deed Maddocks al in de 80er jaren en is daar nooit echt een succes geweest. Wel blijven ze bezig hun rigs te verbeteren en de onderwateropnamen laten zien dat de karper steeds behendiger de diverse aanbiedingen weet uit te spuwen. Daar zit het mijn idee veel meer in. De karper eet die ballen nog steeds, maar weet het onderscheid tussen ‘freebies’ en die aan de haak steeds beter te onderscheiden. Mijn bescheiden mening hoor, geen uitgemaakte wet.

Mvg. ronald
Vroeger was ik een twijfelaar, ik ben daar nu niet meer zo zeker van.
perry luickx
Berichten: 16
Lid geworden op: 07-02-2012 11:54

07-02-2012 12:05

De gelbaits lossen inderdaad niet op. Heb samen met een maat verschillende theorieën gebruikt om ze op te laten lossen, maar niets heeft geholpen. De parels hebben minimaal 2 weken in een vijver gelegen wat geen stilstaand water is. Ook hebben we ze in een glas water gelegd voor 2 weken, maar ook deze gelbaits lossen niet op.

Ik heb ook verschillende experimenten uitgevoerd met Tapioca, echter is dit ook tot niets uitgelopen. Tapioca is een verkrijgbaar in verschillende toko's en is gemaakt van pure zetmeel, die doorzichtig wordt na het koken.

Ik denk dat deze gel-baits gewoon verkocht worden omdat er makkelijk geld mee te verdienen is. Er is ook nog geen patent op verkregen.
Plaats reactie