Huh, Martin SB


K. van den Herik

06-01-2011 13:54

In "mijn beleving en dus mijn toko" zullen freezers altijd duurder zijn dan shelf life bollen.

simpel maar ik maak een paar ton bollen of laat dat doen, en sla deze op. Alleen kosten voor opslag. De winkelier heeft ook alleen kosten voor de opslag

Freezers: kans op bederf. Minder grote partijen maken of opslag in vriescellen. Kosten winkelier voor vriescel, kans op bederf bij winkelier.

Daar weegt die paar gram meuk niet tegen op
dave verbeek
Berichten: 41
Lid geworden op: 05-06-2010 20:18
Locatie: Dordrecht

06-01-2011 19:45

hahahah geweldig dit doe volgende keer gewoon proeven dan proef je best wel wat voor conserveer ze gebruiken.
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

06-01-2011 19:56

Ik geloof daar helemaal niks van Dave. Trouwens niet teveel proeven want voor mensen is dat niet gezond...
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

06-01-2011 20:00

Voor de vis de vis dus ook niet. ;)

Kan geen kwaad verder,alleen niet goed voor de mens. Right
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

06-01-2011 20:14

Daar gaat je redenering dus fout Leen. Wat voor mensen ongezond is hoeft niet ongezond voor een karper te zijn, kan zelfs het tegenovergestelde zijn...net zo min als wat voor een karper gezond is voor een mens ook gezond moet zijn.
Gezien o.a. de totaal verschillende leefmilieus en spijsvertering gaan alle 1 op 1 vergelijkingen mank!!!
Als iedereen nu eens een karper niet als een mens gaat beschouwen en vice versa zijn we al een stuk verder t.a.v. alle misverstanden die hieromtrent heersen...
dave verbeek
Berichten: 41
Lid geworden op: 05-06-2010 20:18
Locatie: Dordrecht

06-01-2011 22:22

Aart weleens je bollen geproefd?
Kan geen kwaad je ga er niet dood aan.
En weleens een goede kok gezien die proeft welke ingredienten er zijn gebruikt alles!!!
En nee ik proef niet alles maar je proef echt wel verschil ga maar een zelf bollen maken het hoeven maar 2 soorten te zijn chemisch geconserveerd en natuurlijk maak er maar 3 van 1 zonder conserveer en neem er dan een klein hapje van even spoelen met water en de volgende.
Als jij dan geen verschil proef zal je alles lekker vinden want dan is je tong dood.
Een ieder die het probeer laat het me weten ook als je het verschil niet proef.
En dat je zeg dat niet alles wat voor een dier goed is voor een mensen ook goed is en andersom ga ik je groot gelijk in geven.
Maar wat er in dierenvoeder word gebruik staat vaak op net zulke strenge eisen als dat van de mens en dan kan ik je vertellen dat de mens met vele soorten voedsel toleranter is dan dieren.
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

06-01-2011 22:29

Dave helaas heeft Aart gelijk, wedden dat een RM boiliekok niet een flink aantal van de boilies gaat opeten om te bewijzen dat ze goed zijn?
Vissen is een hobby, geen religie!
HaPe van Ee
Berichten: 295
Lid geworden op: 07-12-2010 18:14

06-01-2011 22:48

Leef je in als een karper en vis als een aalscholver...

met vissticks-etende groet

HPE
Met de wind van gisteren kan men vandaag niet zeilen...

http://www.youtube.com/watch?v=xxGUeonyNnE
yan boo
Berichten: 300
Lid geworden op: 20-03-2008 20:25

06-01-2011 23:35

Do you like fishdicks? :lol:
Vissen is niet vangen!
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

07-01-2011 02:31

Aart Lokhorst schreef:Daar gaat je redenering dus fout Leen. Wat voor mensen ongezond is hoeft niet ongezond voor een karper te zijn, kan zelfs het tegenovergestelde zijn...net zo min als wat voor een karper gezond is voor een mens ook gezond moet zijn.
Gezien o.a. de totaal verschillende leefmilieus en spijsvertering gaan alle 1 op 1 vergelijkingen mank!!!
Als iedereen nu eens een karper niet als een mens gaat beschouwen en vice versa zijn we al een stuk verder t.a.v. alle misverstanden die hieromtrent heersen...


Aart,

Hij heeft in principe dezelfde behoeften als ons.
Eiwitten, vetten, koolhydraten en dan de rest nog.

Verschil zit hem voornamelijk in het zo efficiënt mogelijk benutten van de verschillende energiebronnen. De eerste levensbehoefte van een soort in de vrije natuur.
In zijn leefmilieu zijn eiwitten vaak ruimschoots aanwezig en die kan ie dan ook perfect benutten, voor groei en als energieleverancier.

Daarnaast heeft ie, net als ons en veel andere dieren ook nog smaakvoorkeuren.
Waar komen die vandaan?
Ik heb eigenlijk geen flauw idee.

Dat is natuurlijk wel, waar wij als vissers gebruik van proberen te maken.
Heeft ie bepaalde stoffen nodig, of vindt ie bepaalde dingen gewoon lekker?
Laatste zou zomaar kunnen.
Iets totaal anders dan zijn dagelijkse kost en hij gaat los?

Heb vanavond mijn additieven mix voor het komend voorjaar samengesteld.
Twee gefermenteerde producten (één dierlijk en één plantaardig), iets zoets en iets kruidigs. De kunst is natuurlijk, wat is de juiste verhouding.
Kwestie van uitproberen, een alchemist is er niks bij.
Het eindresultaat mag er zijn, ik lik er in ieder geval mijn vingers bij af en nou de vissen nog.

Dippen, soaken en noem het maar op, onzin?

Ik hap me het leplazarus maar helaas pindakaas voor Jan Lul?
K. van den Herik

07-01-2011 07:16

begint al met zonder maag
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

07-01-2011 09:02

Dave, het is juist dat voor diervoeders redelijk strenge eisen zijn, maar t.a.v. visvoeders die niet gebruikt worden voor consumptievis geldt geen enkel voorschrift!
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

07-01-2011 09:17

Hilco, jouw redenering is gewoon te simpel. Nog één keer dan:
Het meest gebruikte conserveermiddel voor ready-mades leidt bij ratten tot ca. 50% sterfte binnen 2 dagen, afgeleid hiervan is het meer dan waarschijnlijk dat dit middel dus voor een mens ook schadelijk is.
Maar... bij de opkweek van jonge forelletjes en jonge zalmpjes wordt in hun vreten 15% van dit middel toegevoegd en deze vissen zijn daardoor gezonder en groeien er ook beter door. Ik zeg het maar heel kort (en hierover is heel wat onderzoek gedaan), de conclusie (van biologen, professoren e.d.) was dan ook dat dit gebruikte middel niet schadelijk voor een karper kan zijn...
En dit is het laatste wat ik hierover kwijt mag en wil.
dave verbeek
Berichten: 41
Lid geworden op: 05-06-2010 20:18
Locatie: Dordrecht

07-01-2011 17:44

Nou ja had het dus niet over een boilie kok maar over een chef kok.
Maar goed ik ben hier niet om mezelf gelijk te geven of een ongelijk vertel alleen mijn visie, en ik durf mn maand salaris er op te leggen dat ik kan proeven of chemische natuurlijke of geen conserveer in zit.
Zout en zoet proef je zeer goed chemische conserveer begin ik niet eens over als je dat niet proef gaat het niet goed met je. Geen conserveer proef maar eens een bol zonder conserveer erin en mannen een klein stukje ga je niet dood aan. Maar een bol zonder conserveer mijn god wat smaak dat puur just try.

Dan nog 1 ding ga alsjeblieft geen ratten met karpers vergelijken niet elk dier is tolerant tegen alles.
Je ga ook geen melk geven aan je huisdieren teminste dat hoop ik niet is voor meeste dieren giftig terwijl wij het makkelijk kunnen drinken.
Kortom als je het niet aan durf niet doen durf je het wel aan proef dan eens een bol je zal versteld staan.
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

07-01-2011 18:33

Natuurlijk proef je het, als je weet WAT je moet proeven.
Er zitten ook smaakstoffen in die je proeft je moet haast wel een vinoloog zijn om alles er uit te proeven

Bovendien heb je het niet over een chefkok maar een goede kok.

En weleens een goede kok gezien die proeft welke ingredienten er zijn gebruikt alles!!!
Vissen is een hobby, geen religie!
HaPe van Ee
Berichten: 295
Lid geworden op: 07-12-2010 18:14

07-01-2011 19:47

Mijn boilie's zijn geconserveerd met het stuifmeel van het maan-bloemmetje.
Het smaakt en ruikt helemaal nergens naar.
Dat hoeft ook niet, als ze maar op de juiste plek komen te liggen. :lol:

met brain-wavende groet

HPE
Met de wind van gisteren kan men vandaag niet zeilen...

http://www.youtube.com/watch?v=xxGUeonyNnE
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

08-01-2011 00:51

Aart Lokhorst schreef:Hilco, jouw redenering is gewoon te simpel. Nog één keer dan:
Het meest gebruikte conserveermiddel voor ready-mades leidt bij ratten tot ca. 50% sterfte binnen 2 dagen, afgeleid hiervan is het meer dan waarschijnlijk dat dit middel dus voor een mens ook schadelijk is.
Maar... bij de opkweek van jonge forelletjes en jonge zalmpjes wordt in hun vreten 15% van dit middel toegevoegd en deze vissen zijn daardoor gezonder en groeien er ook beter door. Ik zeg het maar heel kort (en hierover is heel wat onderzoek gedaan), de conclusie (van biologen, professoren e.d.) was dan ook dat dit gebruikte middel niet schadelijk voor een karper kan zijn...
En dit is het laatste wat ik hierover kwijt mag en wil.


Atlantic salmon (Salmo salar) were fed diets containing 0, 5, 10, 15, or 25% propylene glycol (a compound used to maintain high dietary moisture levels) to determine beneficial or detrimental effects. Weight gain and feed conversion efficiency were better for fish fed the diets containing 5–15% propylene glycol than in those fed diets containing either 0 (control) or 25% propylene glycol. No histological aberrations were noted in fish from any treatment. These results indicate that propylene glycol can effectively be used to elevate moisture level in diets for Atlantic salmon and may enhance diet palatability by improving texture, flavor, or moisture content.

Heb op het werk nog wel een fles staan. Wij gebruiken het voor het verdunnen van injectievloeistof.

Smaakversterker en maar liefst 15 procent?
Zou kunnen, aan de andere kant die consumptievisjes worden natuurlijk sowieso al niet zo oud.

Zal ook eens wat door mijn boiliedeeg gooien, vang ik ook nog eens wat!
Gebruikersavatar
Dennis van den Bogaert
Berichten: 4400
Lid geworden op: 25-02-2002 01:00
Locatie: Den Haag
Contacteer:

08-01-2011 05:01

Aart Lokhorst schreef:Trouwens niet teveel proeven want voor mensen is dat niet gezond...


Dat is idd waar maar in deze barre tijden is het wellicht toch handig om elke dag een handje op te eten, het helpt namelijk wel tegen de VRIESkou....
PROUD TO HAVE BEEN A WATERLANDER ;-)

BETER GOED 2DEHANDS DAN NIEUWE BAGGERZOOI !
dave verbeek
Berichten: 41
Lid geworden op: 05-06-2010 20:18
Locatie: Dordrecht

08-01-2011 06:50

Een goede kok hoeft geen chef kok te zijn maar kan wel alle andere benamingen op noemen als sous chef en chef de parti maar dan weet 90% niet meer waar het over gaat.
En je moet weten wat je moet proeven ja of je moet weten wat je KAN gaan proeven, en om alles te proeven nee dat kan niet iedereen nee. En iedereen weet hier toch wat er in der bollen zitten iedereen maak van het vissen toch een wetenschap?
Of zijn er ook nog mensen die het gewoon leuk vinden om te vissen 8)
K. van den Herik

08-01-2011 08:47

blij dat je er over begint Aart, maar alle proeven met mpg en de verklaringen dat het voor zalmen zo goed is, is NIET gebaseerd op een lang leven, maar op een kort leven, waar zo snel mogelijk zoveel mogelijk kilo's op de botten komt.

Dan is het verdomd handig als water, beestje bestaat uit70% plus, gebonden wordt
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

08-01-2011 09:36

Klaas, op zich heb je natuurlijk helemaal gelijk, maar dat leven duurt toch in ieder geval enige jaren. En anderzijds sterft de helft van de ratten die dit te vreten krijgen al binnen 2 dagen. Daarom is ook de getrokken conclusie in alle redelijkheid gerechtvaardigd naar mijn mening. Mocht iemand nog pak em beet een half miljoen Euro hieraan willen besteden dan kan ook het effect op karper op de lange termijn worden onderzocht, maar ik denk dat niemand dat bedrag fourneert.
K. van den Herik

08-01-2011 11:03

Daarom verstandigst om met zaken waar we weinig van weten, voorzichtig om te gaan. Beter een keer een zakje schimmelbollen in de klikko bijvoorbeeld.

Shelf life van 3 maanden ipv eeuwig durend...

Moet me btw sterk vergissen als mpg nog in die mate gebruikt als 5 jaar terug. Moet slecht geinformeerd zijn als niet andere producten gebruikt worden nu.
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

08-01-2011 11:31

Dave je moet wel een heel goede kok zijn om te proeven wat een karper proeft.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

08-01-2011 19:24

Lieve boarders,

jullie weten allemaal NIET waar je het over hebt. Grappig he? Ik wel. En nog een paar... Goed spul :D
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

08-01-2011 19:37

:oops: