Grootte van het aas


Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

20-11-2010 01:29

Heel interessant onderwerp.

Ben nou moe en ga er dan nou ook niet verder op in.

Is een 10 mm. bol (in deze tijd van het jaar) klein of groot?

Daarnaast benthic or suspended?
sander kunst
Berichten: 2002
Lid geworden op: 07-10-2009 18:56
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

20-11-2010 02:27

Waar ga je niet verder op in Hilco ??? :roll:

wat zijn je eigen ervaringen wat betreft het grote van je aas in verschillende jaar getijden.

probeer bv op je rechter hengel groot 24 mm
en probeer je linker hengel klein 10 mm

het antwoord komt van zelf wel.
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

20-11-2010 03:53

Tja,zo zou je ook de vraag kunnen stellen

24mm te klein of te groot in het voorjaar.

Ik heb met bijde gevangen.

En rond deze tijd met een 10 mm bol vissen,tja geen idee wat de vissen willen. Heb er mee gevangen,maarjah misschien zwom 3 kwart wel voorbij omdat de bol maar 10 mm was. ;)

Kom je denk niet snel achter. Evenals het voorjaar. Je kan met groot vangen,maar of het nu weinig is of veel? Het zijn de momenten en niet de grote.

Ook kan dit alllllllleeeeeemmmmaaaaaaal weer verschillen per water.

Ik denk dat je per jaar getijde je aan moet passen aan het aantal bollen wat je in het water flikkerd. Najaar willen ze veel vreten voordat de winter er is.

Voorjaar vreten ze vrij weinig omdat ze amper wat verbranden. Maar dat wil niet zeggen dat ze dan een 24 mm bol laten liggen,want eten moeten ze toch wel. Ookal is het een beetje.

En dat laatste begrijp ik niet helemaal. Geschorst???
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

20-11-2010 09:36

ontschorsen :lol:

geef ze gewoon geen keuze. ze doen het er maar mee.

stekje is in de winter belangrijker dan de mm.....
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Gebruikersavatar
Jeroen Visser
Berichten: 1013
Lid geworden op: 24-09-2009 13:33

20-11-2010 09:50

Ben ik toch niet helemaal met je eens Sven. Een maat van me heeft in oktober in Frankrijk gezeten. Hij vist altijd met 20 mm met nog iets van een kunstmais of een pop-up (in het geval met een snowman) Nu was er geen enkele activiteit op de piepers. Toen zijn ze geswitched naar klein aas, alles bij elkaar 10 tot 15 mm en het begon te lopen.

Zelf ben ik twee weken geleden nog naar Frankrijk geweest. Exact hetzelfde verhaal. Pas na verandering naar kleiner aas kregen we activiteit. Ik denk zeker dat vis in het najaar op sommige wateren om één of andere reden een voorkeur heeft voor wat kleiner aas....
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

20-11-2010 11:56

Ikzelf heb het nog nooit meegemaakt in Nederland, meestal onderhoud ik ook een voerplekje. Is ook wel belangrijk. 15mm vind ik een mooi maatje om met de pult ver genoeg weg te krijgen.

Er spelen meer factoren mee dan alleen de karper. Het voeren met tegenwind, brasems, werppijp, pult..
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

20-11-2010 12:02

Waarom haken witvisvissers (wat een mooi woord) heel vaak karpers?

Ik zit dus echt aan heel klein te denken (5 mm.).
Misschien alleen uitvoerbaar met de pen?

Heb nou verder geen tijd, moet zo naar een jubileum.

Leen,

Je bent geschorst en mag drie week niet vissen. :D
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

20-11-2010 12:06

Geen moeite mee hoor :lol:
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

20-11-2010 12:09

Witvissers hier in de omgeving haken van alles, behalve karper dus tsja..

Verder moet het natuurlijk wel te doen zijn allemaal. Als ik geen last van witvis zou hebben zou ik gewoon met particles of miniboilies aan de gang gaan, maar helaas gaat dat niet altijd.

Wil niet zeggen dat klein altijd beter is dan groot.

Hangt ook weer af van je doel in je visserij ;)
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

20-11-2010 12:36

Staat tegenover dat ik ook wel witvis (brasem, winde, ruisers, zeelt) haak op 24 mm boilies.
Groet'n Henk..

still growing Old.
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

20-11-2010 13:27

Geweldige hobby hebben wij ook he?

Binnen 12 uur zijn alle kanten van de zaak belicht waardoor het antwoord weer eens in het midden zal liggen.

Oh P.S. willen de heren wel gewoon naar bed gaan op normale tijden, of zitten jullie allemaal op je Ipadje te posten tijdens het haren uittrekken 's nachts waarom je niets vangt?
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Gebruikersavatar
Dries Jacke
Berichten: 2360
Lid geworden op: 01-04-2007 09:29
Locatie: Friesland

20-11-2010 16:45

Ik mag graag met klein aas vissen, de brasem neem ik op de koop toe. Niks mis met kleine diameters. Het natuurlijke voedsel van karper bestaat grotendeels ook uit klein.
Gerrit Hees

20-11-2010 17:16

Zeg dat er in 1 kg 24 mmers ongeveer 250 bollen gaan en in 1 kg 10 mm bollen 900 ( geen idee of het zo is, ik zeg stel) Heb je dan met de 10 mm geen groter oppervlak wat je kan aanvoeren? En valt deze grote plek dan niet meer op onder water?

Als je een lap rode stof neerleg van 1 bij 1 valt dat minder op dan en rode lap stof van 5 bij 5 als je vanuit de lucht kijk, zou dat ook niet zijn onder water met voeren?
Gebruikersavatar
tijmen van der sande
Berichten: 48
Lid geworden op: 14-04-2008 22:02
Locatie: Oosterbeek

20-11-2010 18:51

Hee wijsneus! Met je rare theorieën... Al veel te lang niet aan het water gezeten merk ik wel!
Leg meteen die rooie stof op de bodem, dat valt pas op :lol: .

maar ff ontopic.
Ik denk niet dat her direct om het opvallen gaat maar meer dat je de vis langer kan vasthouden omdat er veel voerdeeltjes liggen. (Hoe langer de vis kan eten zonder gehaakt te worden hoe meer vertrouwen hij ook krijgt) Over het algemeen heeft een karper volgens mij geen enkel probleem om het voer te vinden. Die ruiken heel veel beter dan wij mensen. Het is meer een vertrouwenskwestie. Dit geldt dan ook vooral voor water met een mooi bestand.
Groot water (met een laag bestand) is een ander verhaal, maar daar moet je mij geen advies voor vragen.

Gr, de rivierprutser!
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

21-11-2010 00:52

Nog even over de 5 mm. bollen.
Waarom zo klein?

Ik vis net als Sven ook wel eens op mijn werk.
Wou gisteren even wat levende voorns vangen voor een opgevangen Jan van Gent.
Die willen in het begin vaak slecht dode vis eten, gooi je er een paar levende vissen tussen, dan gaat dit meestal veel sneller.

Wat heb ik eigenlijk een mooie baan, vissen onder werktijd, alleen jammer dat het zo slecht betaald.

Probleem zijn altijd die kutkarpers bij ons in de vijver.
Als ik ze wil vangen (op mijn viswater) lukt het heel vaak niet, wil ik ze niet vangen (in onze vijver), heb ik regelmatig zo’n beest aan de haak.
Opvallend is, dat ik op zo’n heel klein (maximaal 5 mm.) vrij zwevend broodbolletje (Leen, let op!), vaak een karper haak.
Gisterochtend ook weer twee keer.
Heb er zelfs één gevangen en dat op een telescoop hengeltje van drie meter. Was wel de kleinste karper die ik ooit heb gevangen, ongeveer een kilo.
In sommige jaren, blijft n.l. toch een deel van het nageslacht van de grote vissen in leven.
Zijn voor zover ik het kan bekijken nou twee generaties en dat in ongeveer twintig jaar.

Een paar grote vissen waren ook nog actief, maar je ziet dat de vissen al erg traag worden.

Misschien ligt daar dan ook het antwoord.
Ik gooi een heel klein beetje voer in het water, wat de vissen waarschijnlijk toch aantrekt (ook al azen ze niet), maar dat hele kleine bolletje brood wat een stukje boven de bodem zweeft werken we toch maar even naar binnen.

Curiosity killed the cat?

Bovenstaande is natuurlijk slechts een gedachte, maar wat mij betreft, wel één met de nodige logica.

Klein, kleiner, kleinst?

Goh, ik ben alweer vroeg. :D
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

21-11-2010 21:50

Geen kleiner aas dan 20mm voor mij. Bovendien koop ik mijn boilies en 20mm is dan de standaard maat. Gisteren nog een joekel van een winde erop, dat zal je altijd wel blijven houden maar met kleiner aas zal dat nog sneller gebeuren.

Vroeger werd altijd beweerd dat je 's winters moet overschakelen op kleiner aas, misschien heeft iemand dit vanuit een onderbuik gevoel geroepen en iedereen het nagelult? Ik weet het niet. Als ze mijn 20mm-ers niet pakken geloof ik niet zo snel dat ze een 16mm wel zullen pakken.

Overigens vis ik een 20mm aan de hair en voer alleen wat boiliekruim erom heen.

's Winters azen de vissen kort en willen zo min mogelijk zwemmen. Een paar grote happen vullen sneller dan veel kleintjes, de vis hoeft dus minder te zwemmen om gevuld te zijn. In theorie.

In mijn ogen een overschat onderwerp, in de winter is niets zo belangrijk als de juiste plek. En das lastiger dan een kleiner formaat boilie aanrijgen. ;)
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

22-11-2010 06:22

Eus, mooi verwoord. Alleen durf ik nog wel eens een 15mm te gebruiken. Mits het niet teveel ellende oplevert..
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
K. van den Herik

22-11-2010 07:25

kan me een leziong herinneren van 2 zeeuwen over vissen op belze circuit wateren. Opvallend dat klein spul meer en grotere vissen opleverde

Enne Eus,

Als wat ik doe en koop staat in funtie van mijn visserij. Moest
Jacco geen kleiner aas maken dan 20mm ik ik vermoed dat ik dat nodig heb, maak ik het zelf, zal nooit een reden zijn om er dan amar niet mee te vissen. Gelukkig heeft Jacco ook 15MM kut hoor, eh nie...
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

22-11-2010 07:41

Niet liegen Klaas. Jacco heeft geen 15mm ;) Althans niet op de site staan..
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

22-11-2010 08:01

Zou kunnen Klaas. Met veel moeite kan ik ook aan 15mm komen van de balletjes waar ik nu mee vis hoor.

Dat kleiner aas op sommige wateren meer vis oplevert dan groter is niets anders dan nare associaties met zeg 20mm ballen. Er zijn andere manieren om ze om de tuin te leiden. Van een 20mm bal kun je ook een klein aasje maken bijvoorbeeld.

Vroeger heb ik wel veel met 15 en 16 mm gevist, vooral toen ik nog zelf draaide. Ik kan niet zeggen dat dat nou veel meer opleverde. Ja veel meer brasem, dat dan weer wel.
Vooral op de Zwaan was het een absoluut drama, waar komen al die brasems vandaan daar? :x
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
K. van den Herik

22-11-2010 08:15

tja soms heb je wel eens een voordeel.
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

22-11-2010 08:58

14 of 15 mm ...... pfff Sven.
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

22-11-2010 09:03

Hongerige mensen op de maandag:

Happen allemaal! :lol:

(grapje)
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Gebruikersavatar
Kees Verheij
Berichten: 2866
Lid geworden op: 09-12-2005 20:49

22-11-2010 11:30

15 mm? Stelletje brasemvissers! :D
The human spirit needs places where nature has not been rearanged by the hand of man.

http://www.canadiancarpsafari.com : rivieravontuur in het groot!
Gebruikersavatar
jacco noordermeer
Berichten: 1889
Lid geworden op: 02-02-2007 18:08
Locatie: gorinchem
Contacteer:

22-11-2010 11:56

14,20,24 op de site.
10tm30 als het echt moet :wink: maar dan wordt het plankje weer in ere hersteld en dat is niet de bedoeling :oops:

Formaat is bij mij puur afhankelijk van de bijvangsten, 1 brem op een 20 so be it.
3 bremmen...24mm dan nog last? 2 24mm.
Of pakt een ander bolletje :wink: