goed vangende ballen draaien


Plaats reactie
Boudewijn pilon
Berichten: 142
Lid geworden op: 25-10-2010 19:59
Locatie: hoorn

25-10-2010 20:14

holla iedereen

weet iemand mischien hoe je een goed bolie recepje kan maken met spullentjes
die je bij een niet super gespecialzeerde hengelsport zaak kan krijgen.
of hoe je bolies kan maken want ik heb vandaag besloten om mijn eigen ballen voortaan te gaan draaien. al vast bedankt
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

25-10-2010 20:22

Vooruit ik ben in een goede bui:
1kilo griesmeel
1kilo soyameel volvet getoast
1kilo maismeel
1kilo gemalen trouvit of vismeel.
4 eetlepels zout
Bij elkaar kieperen in een emmer en goed mengen. Wil je het goed laten stinken voor weinig geld meng er 200 gram knoflookpoeder of paprikapoeder doorheen (koop je bij een toko of buitenlandse winkel)

breek om te beginnen 10 eitjes en doe die in een kom, doe daar een klein scheutje zonnebloem olie bij. Vervolgens ga je beetje bij beetje de bovengenoemde mix toevoegen net zolang je een stevig deegje hebt. Je zal zien dat 10 eitjes ongeveer een kilo mix nodig hebben. Van het deeg maak je balletjes die je vervolgens in een pan met kokend water doet. Als ze gaan drijven laat je ze een minuutje doorkoken waarna je ze eruit haalt en op een handoek laat drogen. Klaar voor gebruik! wil je ze later gebruiken vries ze dan in
Gebruikersavatar
vincent bakker
Berichten: 236
Lid geworden op: 20-07-2006 02:54
Locatie: Maastricht
Contacteer:

26-10-2010 02:25

Martijn, hulde! Gewoon een kort maar compleet antwoord op de vraag, en geen (al dan niet cryptisch) gezeur over zoekfuncties en dergelijke... Dat zien we wel eens anders hier.

Boudewijn, ik denk als je dit forum van voor naar achter doorspit dat je heel wat info en ideeën kunt opdoen. Martijn zijn recept is een uitstekend beginpunt! Eerst die bollen eens draaien en hopelijk een visje op vangen en dan pas gaan verder denken aan veranderingen (die niet altijd verbeteringen zijn). Welkom in de wondere werekd van het zelfdraaien.

Roll your own!
De karper heeft altijd gelijk... http://www.baitcalculator.com
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

26-10-2010 07:01

vincent bakker schreef:Martijn, hulde! Gewoon een kort maar compleet antwoord op de vraag, en geen (al dan niet cryptisch) gezeur over zoekfuncties en dergelijke... Dat zien we wel eens anders hier.


En terecht zo af en toe wat vaker enzo.

Boudewijn, ik denk als je dit forum van voor naar achter doorspit dat je heel wat info en ideeën kunt opdoen.


Van achter naar voren mag ook..

Gebruik de basis van Martijn en ga daarmee lekker aanrommelen. Hou de eerste 3 ingrediënten als basis en speel met die 4e (in dit geval trouvit)

Wil je een birdfoodmix dan kun je ipv trouvit een kilo CéDé gebruiken, of Sluis. Eventueel zou je de helft daarvan wat fijner kunnen maken.

Wil je een kruidenmix kun je met een aandeel van 5-10% op het geheel (zowel met de trouvit als met de birdfoodbasis) wat dingetjes proberen als chili, kaneel, speculaaskruiden, kerrie, shoarmakruiden e.d.

Vergis je niet in de mogelijkheden van een neutrale bol (die eerste 3 ingedriënten op zichzelf) met een paar goede scheppen Natrena en verder niets. In de tijd van superattractief en zo hard mogelijk stinkend zou ik wel weten waar ik het mee zou gaan doen mocht ik ze zelf nog rollen!
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Gebruikersavatar
jeroen van oenen
Berichten: 174
Lid geworden op: 19-03-2008 15:33
Locatie: Dalfsen

26-10-2010 08:52

nog een klein dingetje

Als ze gaan drijven laat je ze een minuutje doorkoken waarna je ze eruit haalt en op een handoek laat drogen.(droogtijd zal ongeveer 24 tot 48 uur zijn) Klaar voor gebruik! wil je ze later gebruiken vries ze dan in[/quote]
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

26-10-2010 09:04

jeroen van oenen schreef:nog een klein dingetje

Als ze gaan drijven laat je ze een minuutje doorkoken waarna je ze eruit haalt en op een handoek laat drogen.(droogtijd zal ongeveer 24 tot 48 uur zijn) Klaar voor gebruik! wil je ze later gebruiken vries ze dan in
[/quote]

Daar wil ik dan weer aan toevoegen dat ik ze meest oppervlakkig liet indrogen, dus niet door en door. Meestal een uurtje of 2
Daarna invriezen zodat ik altijd zo zacht mogelijk aas kon gebruiken. Uitharden heb ik als overbodig ervaren. Mocht ik langer gaan vissen dan moet het wel, maar liever niet..

Drogen kan altijd nog, en ik wil ze zo "nat" mogelijk houden voor mijn visserij. Heb het idee dat er in het vocht ook nog een hoop attractie zit en waarom zou ik dat eruit willen? Ik wil dat mijn aasje werkt en niet eerst vocht op gaat liggen slorpen voordat de attractie goed tot zijn recht komt.

Of dit geheel waar is weet ik niet, maar ik kon in een bak water wel altijd goed zien dat een "vochtige bal" sneller "werkte" dan een "uitgedroogde" ;)
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

26-10-2010 19:01

tjah smaken en omstandigheden verschillen, ik vis vooral nachten waarbij het aas relatief lang in het water ligt. Niks is vervelender een hengel binnen te draaien en erachter te komen dat er nik smeer aan je hair bungelt...Maar voor instant vissen gaat niks boven een wat zachtere bol
Gebruikersavatar
Dries Jacke
Berichten: 2360
Lid geworden op: 01-04-2007 09:29
Locatie: Friesland

26-10-2010 19:37

Dus kook je je bollen waarmee je voert wat korter, pak m beet 2 min. En de boilies die je aan je hair doet kook je wat langer ;)
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

26-10-2010 20:36

Sorry Dries maar als ik voer doe ik dat niet om de brasems blij te maken! Als je voerbollen zo zacht zijn dat een brasem ze sneller kan nemen, dan proberen ze het ook met je haakaas waarna ik mijn slaapzak uit mag. Juist door alle bollen hard te houden maak je het de brasem moeilijker en verliest deze wat sneller zijn intresse zeker als je verspreider voert en wat minder attractors gebruikt. Maar goed we dwalen af, topic ging over een goed vangende bal, voor een relatieg beginnende boiliedraaier

mvg martijn
Gebruikersavatar
Dries Jacke
Berichten: 2360
Lid geworden op: 01-04-2007 09:29
Locatie: Friesland

26-10-2010 20:46

Ben ik wel mee eens hoor, maar voor vissen zonder voor te voeren toch wel het overwegen waard om te proberen.
Plaats reactie