Toevoegingen nieuwe stijl


Ruben vd Worp
Berichten: 1979
Lid geworden op: 30-07-2006 19:08
Contacteer:

06-10-2010 21:29

We draaien door met het hele aas thema.
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

06-10-2010 21:47

Het enig juiste antwoord Ruben.

De nieuwe stijl van toevoegen zal echter niet stoppen.
Groet'n Henk..

still growing Old.
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

06-10-2010 22:55

zodra het wonder aas is uitgevonden.druk dan even op de bel ;) ik hou het voorlopig dit najaar wel op mijn kaneel bolletjes met maple ade.en zo nu en dan tijgernootjes ;)
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

07-10-2010 00:43

Hilco Meijer schreef:Volgens mij weet een vis heel goed waar hij behoefte aan heeft, of in ieder geval kan ie een link leggen tussen wat ie eet en wat het voor hem doet.


Bovenstaande aanname is overigens al jarenlang een bekend gegeven in de dierenwereld.
Ook zijn er ontelbare proeven gedaan die dit met feiten onderbouwen

De uitdrukking die men hiervoor gebruikt heet self selection en dan heb ik het niet alleen over de macronutriënten!
Werkt mogelijk door een terugkoppelingsmechanisme, dus je zou het een soort “leren” kunnen noemen.
Ratten kunnen dit b.v. (bij een bepaald tekort) binnen één dag.

We weten in ieder geval, dat een karper (in een proefopstelling), bij een aanbod van verschillende diëten, hieruit zijn ideale menu kan samenstellen, is self selection.

In zijn natuurlijke omgeving doet ie uiteraard precies hetzelfde.
Voedsel dient primair als energiebron en daarbij is vooral de verhouding tussen de verschillende macronutriënten van belang, oftewel hoe dek ik zo efficiënt mogelijk mijn energiebehoefte.
Om gezond te blijven heeft ie ook de essentiële aminozuren, vetzuren, vitamines, sporenelementen e.d. nodig.
Die haalt ie ook uit zijn voeding. Bij een tekort wordt ie ziek en ik hoor eigenlijk nooit iets over karpers met gebreksziekten.
Op sommige wateren zal ie misschien niet zo snel groeien, maar…

Als ik iets toevoeg aan mijn aas, wat goed is voor zijn gezondheid, wordt mijn aas daardoor aantrekkelijker?

Ik denk het wel.

Voorbeeld, wat zit er in C.S.L.?
20 procent melkzuur.
K. van den Herik

07-10-2010 07:35

melkzuur, als de melk lang staat is ze zuur he gooi ik dat door mijn bollen. Dat nivo moet je zoeken Hilco
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

07-10-2010 08:04

Hilco,

Kan je ook wat dieper ingaan aangaande die proefopstelling?
Is voedsel wat van nature in het oppervlaktewater voorkomt ook bij het onderzoek betrokken?
Waren het uitsluitend vissen die voor die tijd geen voedselpreparaten gegeten hadden?
Door wie is dat onderzoek uitgevoerd?
Het literatuurverslag van dat onderzoek is dat openbaar?

Zit verder met het volgende, in gevangenschap worden dieren in het algemeen veel ouder ondanks dat zij helaas vaak eenzijdig voedsel krijgen. Terwijl ze in de vrij natuur volgen jou bevindingen zelf goede keuzes kunnen maken. Ben je het daarmee eens en hoe moet ik dat rijmen met elkaar?

Oja, wij mensen kunnen zonder hulpmiddelen dit al niet. Welk hersenonderdeel van karper stuurt dit aan?
Laatst gewijzigd door pj otte op 07-10-2010 08:09, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Rene Schouten
Berichten: 1092
Lid geworden op: 23-11-2006 15:31
Locatie: Soest

07-10-2010 08:09

Hilco Meijer schreef:Om gezond te blijven heeft ie ook de essentiële aminozuren, vetzuren, vitamines, sporenelementen e.d. nodig.
Die haalt ie ook uit zijn voeding. Bij een tekort wordt ie ziek en ik hoor eigenlijk nooit iets over karpers met gebreksziekten.
Op sommige wateren zal ie misschien niet zo snel groeien, maar…

Als ik iets toevoeg aan mijn aas, wat goed is voor zijn gezondheid, wordt mijn aas daardoor aantrekkelijker?


Redenaties van mens naar dier. Alsof een karper door 't leven gaat met een: "laat ik vandaag eens een beetje aan de lijn denken (en alleen slakjes/mosseltjes eten) want ik heb iets te veel van Hilco's bollen gesnaaid en dat zet toch wel aan, zie ik...."
Denk dat een karper veel meer volgens het "trial & error" principe leeft dan de vissert....
If you tolerate this, then your children will be next...
There will be ATTITUDE.
Gebruikersavatar
jacco noordermeer
Berichten: 1889
Lid geworden op: 02-02-2007 18:08
Locatie: gorinchem
Contacteer:

07-10-2010 09:58

[quote="Jan Willem Hilverts"]Jacco,

Ik snap ke eerste stuk ff niet..

En patat.. Jammie.. Maar helaas kan je er niet van leven daar het niet alle voedingsstoffen bevat.. Op den duur gaat je lichaam om andere stoffen vragen. Ga je ziektes krijgen omdat je bepaalde vitaminen, aminos WTC niet binnenkrijgt. Ook daarom zal een karper nooit een zeer lange tijd van een boilie leven. Omdat ze simpelweg niet alles bevatten om van te leven. Maar het is wel degelijk mogelijk in de buurt te komen.

JW, heel simpel
Jij weet wat goed voor je is blijkbaar, eet je nooit iets wat minder gezond is?
Ga je gelijk aan de race als je friet eet?


Dan nog iets, koivoer.. Wat kan er in zitten en hoe lang gaat het goed in de meeste gevallen?
Beetje plantaardig spul om het bij elkaar te houden.
Beetje vismeel om de eiwitjes op pijl te brengen en een vitamine supplement voor de nodige vitamine's.
Als het kouder wordt gaan we op de kiemen toer en gaat het vismeel er uit.
Klinkt bijna als boilies maken volgens mij alleen heeft koi niets te kiezen en karper wel :wink:
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

07-10-2010 10:23

toch weet ik het niet hoor,het kan allemaal best dat een karper weet wat die wel en niet moet eten.maar toch heb ik zelf meer het idee dat je hem over de streep kan trekken op bepaalde momenten met bepaalde atractors.vraag me niet welke momenten en welke atractors anders zou ik per direct stoppen met vissen en was het geen uitdaging meer,ik bedoel ik loop wel eens rond 6 uur richting huis,en dan is er zo'n buurvrouw wat aan het bakken en me maag draait per direct om.grrr knorrr (trek).zo zie ik het een beetje met het karper aas.en het belangrijkste.stek keuze,nummer 1 belangrijkste in mijn ogen.waar de vis niet zwemt zal je hem met een wonderboilie nog niet vangen.daarna komt het aas.daarna komt de rig.
Cor Blokhof

07-10-2010 11:06

We hebben het hier allemaal over dat een karper merkt dat als voer slecht voor hem is en hij merkt welke stoffen hij nodig heeft.

Maar een bollie met Luc de Beats zijn basis met bijvoorbeeld wat vismeel/vogelvoer, hennep en zeg kaneel voor de smaak toegevoegd bevat voor een groot deel toch al de behoefte voor een karper?

Bepaalde vitamines, mineralen, aminozuren zal een karper dan best missen maar hoe lang duurt het wel niet dat die daar last van krijgt? Zeker als die missende zaken ook nog enigzins aanvult met natuurlijk voedsel.
Gebruikersavatar
Rene Schouten
Berichten: 1092
Lid geworden op: 23-11-2006 15:31
Locatie: Soest

07-10-2010 11:30

Cor van Steenoven schreef:We hebben het hier allemaal over dat een karper merkt dat als voer slecht voor hem is en hij merkt welke stoffen hij nodig heeft.

Maar een bollie met Luc de Beats zijn basis met bijvoorbeeld wat vismeel/vogelvoer, hennep en zeg kaneel voor de smaak toegevoegd bevat voor een groot deel toch al de behoefte voor een karper?

Bepaalde vitamines, mineralen, aminozuren zal een karper dan best missen maar hoe lang duurt het wel niet dat die daar last van krijgt? Zeker als die missende zaken ook nog enigzins aanvult met natuurlijk voedsel.


1)Allemaal?
2)En die behoefte bepalen we van mens naar dier? Maw WIJ bepalen wat ZIJN behoefte is? WIJ hebben toch zelf verzonnen dat vismeel daarin past? Of heeft'ie zelf aangegeven dat íe graag vissticks op 't menu heeft?


Ik merk niet eens dat ik vitamine C nodig heb, of Omega 3. Dat laat ik me ook aanleunen........
If you tolerate this, then your children will be next...
There will be ATTITUDE.
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

07-10-2010 11:50

dat vismeel goed voor een vis is zal vast wel kloppen rene,hoe kan het anders zijn dat een karper een kanibaal is want geloof me maar dat een volwassen/groter karper zijn kleine soortgenoten opeet.
Gebruikersavatar
Rene Schouten
Berichten: 1092
Lid geworden op: 23-11-2006 15:31
Locatie: Soest

07-10-2010 12:11

Ik zei niet dat het niet goed voor hem zou zijn, ik zei dat 'ie er ZELF niet omGEVRAAGD heeft. Sardientjes vreet 'ie niet, tenzij ik ze tot strond vermaal en verstop in een deegbal(letje) , al dan niet gekookt/gestoomt...
En voor zover ik weet regent het 's nachts geen sardientjes... Kortom , de visser schotelt voor, de karper eet/toont interesse en daar borduren we weer op voort.
Mij ontgaat echter de logica dat we (met z'n allen) alles van ons aftiefen (vuilniszakken vol), zeeen/rivieren/grond vervuilen, en ons hier druk maken of het "balletje" dieetistisch gezien wel in meneer karper z'n eetpatroon past....
En dan zeggen ze nog dat die klanten van Wakker Dier aan 't doorslaan zijn.......(of DPVD for that mather)
If you tolerate this, then your children will be next...
There will be ATTITUDE.
Cor Blokhof

07-10-2010 12:31

1)Allemaal?
2)En die behoefte bepalen we van mens naar dier? Maw WIJ bepalen wat ZIJN behoefte is? WIJ hebben toch zelf verzonnen dat vismeel daarin past? Of heeft'ie zelf aangegeven dat íe graag vissticks op 't menu heeft?
Ik merk niet eens dat ik vitamine C nodig heb, of Omega 3. Dat laat ik me ook aanleunen........



Nou één ding je merkt als mens echt wel of je vitamine c nodig hebt hoor, symptonen zijn maar al te duidelijk!

Ik denk niet dat ik mij goed verwoord maar mijn mening is dat met een "simpele" bollie voldoe je al voor een groot gedeelte aan de voedingseisen van een karper.
Gebruikersavatar
Rene Schouten
Berichten: 1092
Lid geworden op: 23-11-2006 15:31
Locatie: Soest

07-10-2010 12:52

Nou één ding je merkt als mens echt wel of je vitamine c nodig hebt hoor, symptonen zijn maar al te duidelijk!

Ik denk niet dat ik mij goed verwoord maar mijn mening is dat met een "simpele" bollie voldoe je al voor een groot gedeelte aan de voedingseisen van een karper.


Mij is vooral VERTELT dat als de R in de maand is ik dat "gemis" moet bijspijkeren...
Nou weet ik niet hoe meneer karper communiceert met z'n "collega's" maar volgens mij is dat vooral: "IKKE IKKE IKKE en de rest kan STIKKE".....
Een paard kan je ook de hele dag blij maken met een suikerklontje, kan me niet voorstellen dat 't GOED voor 'm is... Maar ik ben dan ook maar een simpele visser(t).
Ofwel je vangt meer vliegen met strond dan met azijn..
If you tolerate this, then your children will be next...
There will be ATTITUDE.
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

08-10-2010 01:48

Een karper denkt natuurlijk niet (want hij heeft geen zelfbewustzijn), vandaag ga ik eens iets anders eten dan al die lekkere bollen, want ik krijg toch wel een beetje een buikje en mijn piemeltje...

Wat kan en doet ie wel?

Op de één of andere manier, weet ie precies wat zijn optimale dieet is, zeg maar wat ie nodig heeft.
Verschilt natuurlijk per seizoen, leeftijd van de vis etc…

Hoe doet ie dat? Door b.v. van het ene wat meer te eten en van het andere wat minder. Een beetje hap snap dus, doen overigens veel dieren in de vrije natuur.
Is misschien voor ons moeilijk te begrijpen, maar dat is wel wat veel onderzoeken aantonen.

Kan ik wel een heel verhaal gaan houden, maar voor de geïnteresseerden zoek maar eens op macronutrient self-selection fish.

Wij bepalen overigens niet wat zijn behoefte is, integendeel!
Waarom blanken we anders zo vaak.

Het gaat er ook niet om of het balletje diëtistisch verantwoord is, maar waar maak ik eventueel het verschil.
We vissen tenslotte om te vangen.

De industrie wikt en weegt, maar kan eigenlijk niet echt zonder vismeel. Is en blijft nou eenmaal de beste eiwitleverancier die er is.

Morgen maar even een doosje vissticks halen, of anders maar even bestellen bij Proline, voordat ik misschien iemand voor rotte vis ga uitmaken. :D
Gebruikersavatar
Rene Schouten
Berichten: 1092
Lid geworden op: 23-11-2006 15:31
Locatie: Soest

08-10-2010 08:01

Hilco Meijer schreef:Morgen maar even een doosje vissticks halen, of anders maar even bestellen bij Proline, voordat ik misschien iemand voor rotte vis ga uitmaken. :D


Laatste nieuws is dat Proline een meerderheidsbelang heeft in Iglo... :D
If you tolerate this, then your children will be next...
There will be ATTITUDE.
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

08-10-2010 08:23

Hilco Meijer schreef:

Wij bepalen overigens niet wat zijn behoefte is, integendeel!
Waarom blanken we anders zo vaak.


Dacht het niet, al je bollen weg en die ene haakbol ............. :wink: Behalve als ze van merk ........ zijn natuurlijk
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

10-10-2010 02:26

[quote="pj otte"]
Zit verder met het volgende, in gevangenschap worden dieren in het algemeen veel ouder ondanks dat zij helaas vaak eenzijdig voedsel krijgen. Terwijl ze in de vrij natuur volgen jou bevindingen zelf goede keuzes kunnen maken. Ben je het daarmee eens en hoe moet ik dat rijmen met elkaar?
quote]

Natuurlijk kunnen sommige soorten in gevangenschap heel oud worden (met het voor hun optimale dieet).
Geldt overigens voor heel veel soorten ook niet.
Ik werk dagelijks met dieren en het ene dier is het andere niet.
Carnivoren (zoals b.v. roofvogels of marterachtigen) zijn vrij gemakkelijk, maar insecteneters zijn alweer een heel ander verhaal!

Als je die dieren voor langere tijd in gevangenschap houdt heb je nou eenmaal veel uitval.
Ben ervan overtuigd dat dat puur aan de voeding ligt en dat ze in de vrije natuur precies weten wat ze moeten eten om gezond te blijven.

Geldt denk ik ook voor karpers.

Vandaar ook dit topic.

Voedingswaarde, triggers, of een toevoeging nieuwe stijl?

Hap, snap, van alles wat, maar het gaat er natuurlijk om, waar maak ik indien mogelijk het verschil.
Ruben vd Worp
Berichten: 1979
Lid geworden op: 30-07-2006 19:08
Contacteer:

10-10-2010 09:43

Wie zegt dat een karper geen zelfbewustzijn heeft?
Heb je dit onderzocht of is dit een aanname?
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

10-10-2010 10:03

Ruben vd Worp schreef:Wie zegt dat een karper geen zelfbewustzijn heeft?


Kwam al karpers tegen die een geweldige ego hadden. :lol:
Ze lieten zich alleen vangen door karpervissers als b.v. Herwin Kwint voor minder doen ze het niet.
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

10-10-2010 10:53

En toch denk ik dat het instinct van dieren iets steviger in elkaar zit dn wij kunnen bevroeden.

Waarom eet een kat gras als hij misselijk is of een haarbal kwijt wil? OMdat hij geen vingers heeft om in zijn strot te steken, maar de grassprieten deze functie voor hem vervullen. HEt is niet de maag die dan op gaat spelen maar net als bij ons iets in de keel wat geirriteerd raakt door de grasspreitjes.

Ander voorbeeld: Poetsvisjes .....
Zwemmen onbekommerd rond in de bek van roofvissen om daar de boel te cleanen. De roofvis laat dit toe omdat hij blijkbaar instinctmatig weet dat de poetsvis goed voor hem is. Hij zal niet de link leggen dat als de poetsvis er niet was hij uit zijn bek zal gaan stinken door het rottingsproces.

Kopschudden, naar obstakels zwemmen etc .....

Tsja dat zijn voorbeelden van natuurlijk gedrag.
De vis zit opeens vast en probeert d.m.v. beweging los te komen. Hij heeft geen handjes dus het moet op de enige andere manier.
Obstakels, tsja dat heeft te maken met veilig voelen denk ik ..... weer hij zit vast en vind dat niet goed. Dan vlucht je naar een plek waarvan je denkt dat het veilig is. Weet dat beest veel dat er een hele lange lijn met aan de andere kant een visser staat die toch niet opgeeft?

Vissen slim? Dat gaat mij te ver maar er zijn gevallen bekend waar een "gewonde" vis tegen een zeelt an gaat lopen schurken. Wij hebben daarop de zeelt de naam doktersvis gegeven. Onderzoek wijst uit dat de zeelt wel degelijk een antibacteriele werking heeft........

Onderscheid tussen goed en slecht vreten?

Denk het wel en niet.

Wel:
Ze zullen in het voorjaar meer de koohydraat variant willen hebben omdat ze een snelle verbranding nodig hebben om te presteren in de paai.
Na de paai zullen ze een vetreserve op moeten bouwen voor de schrale winter periode.

Niet:
Het is de varken van de sloot en vreet in mijn opinie alles wat maar enigszins als eetbaar aangemerkt kan worden. Ook zijn ze niet te beroerd om iets nieuws te proberen zie het success van de boillie (weten jullie hoe weinig mooi rond voedsel er in de natuur is?) het kunstaas (tsja het lijkt wel heel erg op mais, ruikt anders maar enfin we proberen het maar).

Afgelopen dagen nog eens weer getest met een kunstmaisje.

Voerplekje Hennep met een handje mais er op.
Normaal maisje aan de haak was om de paar minuten een voorn aan de haak.
Kunst maisje duurde de aanbeet beduidend langer en lijkt het er meer op dat de aanbeet alleen maar volgde als het echte mais op was.

Beredeneren kunnen ze iig niet, onze vrienden, dat is aan ons 'geschonken' en exact hetgeen ons telkenmale weer in de problemen brengt op allerlei gebieden.
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Gebruikersavatar
Dries Jacke
Berichten: 2360
Lid geworden op: 01-04-2007 09:29
Locatie: Friesland

10-10-2010 11:08

Hilco,

Je zou een lijst moeten maken met wat zoal in het water leeft en wat een karper vreet. Dan moet je opmaken welke voedingswaarden het bezit. Ben je daarachter, dan moet je kijken wat een karper dagelijks nodig heeft aan voedingsstoffen. Dan moet je een boilie ontwikkelen die het dichste qua voedingsstoffen in de buurt komt. Maarja als onze vriend al heeft gegeten, klopt je bol ook niet meer.

Het is niet te doen!!!!!

Gewoon een bol ontwikkelen die voor onze vriend als een heerlijk tussendoortje ziet met de nodige triggers.


Misschien ook wel leuk te melden. Als je bij mijn maat in de koivijver een paar stukjes boilies erin gooit dan kijken ze er bijna niet naar om. Wordt wel opgegeten. maaaaaaaaaaar gooi je bijv. een paar waterslakjes erin, knallen ze er direct bovenop. Denk dat je je kleur en vorm eens moet afstellen op natuurlijk voedsel. Kleine diameters, kleur en vorm aanpassen. Probeer het daar eens in te zoeken. ik vis sowiezo niet met 20mm bollen

Succes ermee!
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

10-10-2010 22:23

Roel Derksen schreef:
Ook lees ik weer het verhaal over enzymen toevoegen in het aas. Voeg je dit dan toe na het kook/stoom/gaar proces of daarvoor? Idem. met de aminozuren. Wel eens onderzocht hoeveel actieve aminozuren er over blijven na bijv. 3 minuten koken? Is niet zoveel meer hoor.



Enzymen en temperatuur is inderdaad een probleem.

Het punt is, bij het koken, stomen of garen van je bollen zal de activiteit toenemen.
Bij het afkoelen, zal die weer afnemen.

Ideaal zou zijn om je bollen warm te houden.
Wil dit gaan proberen met een warmtelamp.

Dat het toevoegen van enzymen meerwaarde kan hebben, daar geloof ik zeker in.

In Zymoral zitten overigens drie soorten enzymen, lipase, protease en amylase.

Wat het koken betreft, als je dit zo kort mogelijk doet, zie ik niet zo,n probleem.
Haal maar eens een gehaktballetje na één minuut uit kokend water, dan is ie van binnen nog bijna rauw.

Voeg nog even een link toe, met een interessant artikel over extrusie.

http://www.aquafeed.com/newsletter_pdfs/nl_000293.pdf

Zie nou dat het artikel niet compleet is, deze is wel compleet.

http://www.aquafeed.com/docs/ah2007/SORENSEN.doc
Derk Roelsen

11-10-2010 21:48

Hilco,

Ieder soort enzym heeft zo zijn eigen optimum temperatuur. Bij koken/stomen/garen wil je juist de eiwitten laten denatureren om te zorgen voor de binding in de boilies, zodat deze niet uit elkaar vallen onder water. Zoals ik al zei, de meeste eiwitten denatureren al bij ca. 45 graden. Dat betekent dus, dat de ruimtelijke structuur van het eiwit veranderd en de enzymen hun functie verliezen en niet meer als katalysator kunnen fungeren. Oftewel, weggegooid geld. Of je moet de enzymen pas na het koken, stomen of garen toevoegen, zoals ik eerder al zei.

Met vriendelijke groeten,

Roel