Vissen kunnen zelf hun menu samenstellen


Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

03-09-2010 01:20

Heb vanavond een aantal zeer interessante artikelen gelezen, over het vermogen van vissen om zelf hun menu te kunnen samenstellen.

Uitgangssituatie: 5 groepen vissen in grote aquaria met drie voederautomaten, (waar ze zelf hun voedsel uit kunnen halen), één met 75% eiwit en 25% koolhydraten, één met 75% eiwit en 25% vet en één met 50% vet en 50% koolhydraten.

Ongeacht de positie van de voederautomaten, stelden de vissen een dieet samen van 63% eiwit, 19% vet en 18% koolhydraten.

Als de eiwitrijke diëten werden verdund met 50% cellulose, verhoogden de vissen hun voedselopname om het verlies aan energie te compenseren. De samenstelling van hun menu veranderde nauwelijks (63% eiwit, 16% vet en 21% koolhydraten).

Hieruit blijkt dat vissen uit incomplete voedselsamenstellingen, zelf een uitgebalanceerd dieet kunnen vormen en tevens dat vissen in staat zijn om bij een verandering van een samenstelling hun energieopname kunnen aanpassen!

Overigens is hier momenteel al veel meer over bekend, mogelijk dat vissen zelfs één stof, waar ze een tekort aan hebben, in verschillende diëten kunnen detecteren.
Vitamine B12?

Wat kunnen we hier als karpervisser mee?

Wat mij betreft een heleboel!

Ben deze zomer al eens wat aan het klooien geweest met balletjes, bestaande uit 50% tarwemeel en 50% griesmeel, met alleen een toevoeging (organische zuren).
Niks op gevangen natuurlijk.

Snap nou wel beter waarom we in sommige jaargetijden geen kut vangen!

Wat ook belangrijk is (wij kijken meestal alleen naar de voedingswaarde en attractie van onze bol), is de verhouding van de verschillende nutriënten, i.v.m. de energiebehoefte van de vissen.

De herfst komt eraan en de verschillende behoeftes worden groter…

Waar gaan we voor?

Eiwitten, vetten, koolhydraten, of...
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

03-09-2010 07:39

Altijd al gedacht dat karpers veel slimmer zijn dan mensen :lol:
Want mensen zijn gemiddeld genomen zo stom om teveel en de verkeerde dingen te eten waardoor o.a. hartziekten en kanker zoveel voorkomen.
M.i. valt trouwens bij voorbeeld wel te betwijfelen of die helemaal uit hun normale proportie gegroeide karpers met die vette hangbuiken zich wel houden aan wat in de topic naar voren wordt gebracht.
En even uitgaande van een natuurlijke onderwatersituatie: welke koolhydraten eten de vissen dan?
K. van den Herik

03-09-2010 08:23

div soorten waterplanten/wieren. Al was het maar om de slakken te bemachtigen. Algen.

De meeste wateren : bollen, is inmiddels een natuurlijk verschijnsel
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

03-09-2010 08:40

Wellicht de reden waarom crap aas het zo goed doet, van nature komen koolhydraten weinig voor onder water. Trouwens, wel eens bij stil gestaan dat het neeste voedsel onder water voor misschien wel 90% uit,water bestaat, en dus het eiwitpercentage onder de 10% komt, gerekend vanuit het gewicht. Vanuit dat oogpunt zijn onze boilies wel zeer voedselrijk!
Gebruikersavatar
Lesley van Dinter
Berichten: 1642
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Twente

03-09-2010 08:45

Oooh dus daarom heb ik bijna al mijn vissen op plastic afgelopen jaar.. Thnx!!

Gr.
©
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

04-09-2010 02:35

Lesley van Dinter schreef:Oooh dus daarom heb ik bijna al mijn vissen op plastic afgelopen jaar.. Thnx!!
Gr.


Plastic, fantastic werkt natuurlijk ook, maar dat heeft niks met het bovenstaande te maken.

Rigs zijn een heel ander verhaal en daar gaat het hier niet over.
Trouwens, misschien eerst de haak i.p.v. de???

Dit gaat puur over de macronutriënten en het vermogen van vissen om…

Bellenplakkaten, waarom eigelijk alleen maar ’s ochtends vroeg?

Hebben die beesten misschien ook nog een bepaald dagritme en kan ik b.v ’s middags beter met koolhydraten vissen en ’s nachts met…

Daar lijkt het, wat sommige vissoorten betreft, in ieder geval wel op.

Karpers zijn misschien net mensen.
Ontbijt, lunch, diner en 's avonds gaan we nog even schransen!

Wordt vervolgd.
Gebruikersavatar
Mourad Aviara
Berichten: 3299
Lid geworden op: 01-03-2005 22:28
Locatie: Noord Holland

04-09-2010 07:29

Verplaatst naar Aas
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

05-09-2010 01:21

[quote="Aart Lokhorst"]
M.i. valt trouwens bij voorbeeld wel te betwijfelen of die helemaal uit hun normale proportie gegroeide karpers met die vette hangbuiken zich wel houden aan wat in de topic naar voren wordt gebracht.
quote]

Zijn dat de uitzonderingen op de regel, eet verslaafd?
Of zit het gewoon in de aard van het beestje?

Voordeel is natuurlijk dat ie zo groot is.

Formaat blankvoorn en hij heeft hier geen schijn van kans op overleving!

Misschien moeten we met zijn allen maar eens wat minder gaan voeren, vangen we ook weer eens wat.

Voor het beestje zelf, waarschijnlijk ook nog eens gezonder.

Zoals ik al eerder zei: het zijn net mensen.

Alleen verhalen vertellen kunnen ze natuurlijk niet.
K. van den Herik

05-09-2010 14:06

Famous 5 waren meen ik de eerste die onderkenden dat het vissen met een lager eiwit gehalte ineens een stuk beter ging. HP werd vogelvoer zeg maar.

Ik denk dat Rini
Groothuis nog steeds het rechte eind had: die ging uit van waar een gedroogde vis uit bestond. 55% eiwitten met de kennis van toen, zit je er nu nog steeds niet ver naast. Er is alleen meer keus aan producten.

Zout komt in de natuur ook bijna niet voor toch weten kpoeien precies wanneer ze moeten likken. Zo weet ik ook van suiker patienten die ineens trek krijgen in bepaalde producten, dit omdat het lichaam bepaalde voedingstoffen nodig heeft.

Zit m.i. meer in dan zo 123 lijkt.
K. van den Herik

05-09-2010 19:41

Hilco,

Probeer, via KSN archief, eens aan de artikelen van Peter Sykes te komen.

MVG

Klaas
henry hummmel
Berichten: 524
Lid geworden op: 20-10-2007 15:57
Locatie: ter apel
Contacteer:

05-09-2010 20:29

Maar dan moet je wel kunnen bepalen waar de vissen een te kort aan hebben per water .
Of neem je een gemiddelde basis behoeft en bereken je die door naar je basis mix.
Ik vind dit een erg boeiend onderwerp.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

05-09-2010 20:49

Haha, bij een antwoord komt altijd een nieuwe vraag. Dat kun je amper vaststellen en dan is het meestal nog een gok. Mijn inziens is het antwoord om te beginnen met een zo veelzijdig mogelijk basisaas.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

05-09-2010 22:29

Martijn,
water valt ook niet onder nutrienten en kan daarom ook niet als zodanig mee berekend worden.

Grotere vissen hebben ook weer andere behoeften dan de kleinere..in relatie tot de watertemperatuur word het beeld nog weer anders.

http://www.karpervoer.nl/boeken/algemen ... index.html
Groet'n Henk..

still growing Old.
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

05-09-2010 22:30

Henk
Water valt inderdaad niet onder nutrienten maar bij het berekenen van bijv het percentage eitwit in voedsel neemt men het aantal gram eiwit per 100gram product. Neem nu melk dat heeft een eitwit percentage van ongeveer 3,5% oftewel 3,5 gram eiwit per 100 gram product! Laat melk nu voor het grootste deel uit water bestaan en maakt dus ook voor een bepaald percentage deel uit van het totaal.

Denk dat dit onderwerp belangrijker word op het moment dat je gaat voorvoeren. Persoonlijk lijkt he tme onmogelij in te schatten waar de vis een tekort aan heeft. Wat ik wel weet is dat er onder water meet eiwitrijk voedsel is dan koolhydraatrijk. Vanuit die optiek is de aantrekkingskracht van koolhydraatrijk voedsel te verklaren zeker in de zomer met een overshit aan eiwitten, en als ik doorga in het voorjaar als de vissen op gang komen is er in verjhouding nog niet veel (eiwitrijk) voedsel te vinden, en juist dan zie je dat die visknikkers verdomd goed werken...
Gebruikersavatar
Dries Jacke
Berichten: 2360
Lid geworden op: 01-04-2007 09:29
Locatie: Friesland

05-09-2010 23:11

Voorkeur, hoog eiwit percentage. Vreemd dat aasjes (mais, tijgernutten, aardappel enz...) met een laag eiwitpercentage toch rete goed vangen. Uiteraard zijn onze bollen niet het enige voedsel aanbod in het water, je zou bijna anders denken met al dat voorvoeren. Onze vriend heeft dus al heel wat voedsel op als ie onze bol tegen komt. Ik zie onze bol als een lekker extraatje onder water.

Wat heeft het effect van koken/stomen trouwens op onze bollen. Zijn onze uitgebalanceerde bollen dan nog zo voedselrijk? Nope! Toch maar weer over op schrale aasjes?

Denk dat de smaakmakers de vis triggeren en doen blijven eten en niet een uitgebalanceerde voedingswaarde boilie. Voedselaanbod genoeg onder water ze krijgen hun benodigde stoffen ook wel binnen zonder onze bol. De dag dat de vis onze bol boven natuurlijk voedsel kiest, zal nooit en te nimmer gebeuren.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

06-09-2010 00:01

Er is geen ontkomen aan. Koolhydraten zitten onvermijdelijk in ons aas. In een veelzijdig basisaas zitten verschillende koolhydraten en eiwitten. Het is niet het één of het ander. Het is het totaal aan verschillende macro en micro nutriënten dat van een aas een veelzijdig basisaas maakt.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
Dries Jacke
Berichten: 2360
Lid geworden op: 01-04-2007 09:29
Locatie: Friesland

06-09-2010 00:11

Of tarwegluten gebruiken als binder met ei albumine verders eiwitrijke ingredienten. met de cd karpervoer kom je dan aardig in de buurt van de uitgewezen test. Of het draait, bind en goed uithard is een tweede.
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

06-09-2010 02:24

Kees Ouwehand schreef:Er is geen ontkomen aan. Koolhydraten zitten onvermijdelijk in ons aas.


Dan wel het liefst (gekookte) poly-sachariden.

Drink mijn koffie zonder suiker, dat zouden meer mensen moeten..

Evert heeft het overigens zeer goed gezien.

Misschien is rekenen niet zijn sterkste punt?

Of zie ik het nou verkeerd?
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

06-09-2010 06:48

Ben nog nooit een karper tegengekomen met een rekenmachientje. :lol:

Slaan we weer door heren op weg naar hét unieke aas. :wink:

Peter
K. van den Herik

06-09-2010 07:12

fijn voor je boeiende bijdrage Peter Otte.

Dacht juist dat Hilco verwijst naar een schrijven dat karfper van nature een bepaalde keuze kan maken en dat in een proefopstelling ook doet.

Mocht je willen mauwen om het mauwen: doe zelf een topic.

Groetsels

Inmiddels behoor ik tot een generatie die alles al weet, alles gezien heeft en alles heeft meegemaakt, gelukkig lijk ik alleen eigenwijs en is er alleen iets meeer effort nodig om mij te overtuigen, maar gelukkig gebeurt dit regelmatig en loop je eens tegen een andere zienswijze aan.

Ben benieuwd in hoeverre het verhaal van Kraal hierin past. In 1 van zijn lezingen sprak hij over het omzetten van eiwitten in vetten enzo.
Gebruikersavatar
Bart Siderius
Berichten: 196
Lid geworden op: 10-08-2005 09:18
Locatie: Waalwijk

06-09-2010 12:55

Even over de koe en z'n zoutblok, een koe eet gras plus wat ertussen leeft spinnetjes, torretjes etc.

Als we nu eens 2 zoutblokken ophangen 1 gewone en 1 zelf samengesteld met gemalen insecten wat vitamientjes en laten we zeggen een vers gemaaid gras flavourtje. :D

Zou de koe meer likken aan het standaard blok zout of de gepimpte?

Mocht de gepimpte de voorkeur hebben kun je dit natuurlijk terugslaan op het karperaas ( uhm ongeveer dan, geen koeien met karpers gaan vergelijken :P ).

Neem veel verschillende ingredienten / vitaminen en een goede flavour. Dit alles met de verhouding waar Hilco mee kwam ( 63% eiwit, 19% vet en 18% koolhydraten ).

Heb je lijkt mij een super aasje.

Zou dit de reden zijn dat The Source zo'n goede bol is, daar zitten ook veel verschillende ingredienten in.

Mvg
K. van den Herik

06-09-2010 13:01

EEn vis is geen mens, maar is het gek te veronderstellen dat de werking hetzelfde is?
http://opgewicht.web-log.nl/Helmut_Gehl ... ioloog.pdf
henry hummmel
Berichten: 524
Lid geworden op: 20-10-2007 15:57
Locatie: ter apel
Contacteer:

06-09-2010 13:05

Oke er vanuit gaande dat een karper over de capiciteiten beschikt om zelf te bepalen wat er aan juiste voedingsstoffen naar binnen moet worden gewerkt,
Dan zat Johan Jansen er niet zo erg ver naast , hij schrijft in zijn uitgegeven boekje boilies over een HNV mix die hij per periode aanpast .
Dus voor het voorjaar . zomer , herfst en de winter .
De samenstellingen die hij gebruikt en het boekje zijn niet meer in mijn bezit helaas

Maar ik ben erg benieuwd naar wat er te vinden is in de documentatie van de ksn
Gebruikersavatar
Leon vd Graaf
Berichten: 192
Lid geworden op: 10-05-2002 02:00

06-09-2010 13:54

Hilco,

Interessante topic. Waar kan ik die artikelen vinden, waar jij het over hebt? Ben vooral geïnteresseerd in de behoefte van karper in relatie tot de watertemperatuur. Is de behoefte altijd hetzelfde? Of varieert de behoefte met de watertemperatuur? Stel dat de behoefte altijd hetzelfde is, zou je theoretisch gezien toch moeten variëren met je verhoudingen, omdat de beschikbaarheid van natuurlijk voedsel per seizoen varieert. En wat te doen bij een langere voercampagne, waar de vis op je aas wil zetten (dus niet alleen op je stek), moet je dan de samenstelling gaan veranderen? Of moet je dan juist het gemiddelde nemen van de theoretische behoefte in die periode? Ik denk dat je hier in de praktijk nooit uit gaat komen. Als je kan kiezen is het toch wel interessant om in ieder geval bij benadering goed bezig te zijn.

grtz

Leon
henry hummmel
Berichten: 524
Lid geworden op: 20-10-2007 15:57
Locatie: ter apel
Contacteer:

06-09-2010 16:00

Wie de boeken van Evert heeft gelezen danis je vast opgevallen dat met de zomer boilie en de winter boiliebij bepaalde tempraturen werd gepiekt met de vangsten , dit werd in verbnd gebrcht met de water tempratuur maar stel dat dit nu komt omdat de boiliesamenstelling juist op dat moment aansluit bij de behoefte van de vis ???