Empire Baits : ervaringen ?


Gebruikersavatar
Mike Verhoeff
Berichten: 752
Lid geworden op: 10-02-2004 12:09
Locatie: Nederland

08-11-2010 10:55

Van deze boilies weet je haast al zeker gezien de prijs dat het niet veel bijzonders kan zijn...

Wat betreft een duurdere freezer: omdat dan de kans groot is dat het om een goed uitgebalanceerde samenstelling gaat, althans die kans ik groter, hier weet je op voorhand al dat het niet veel soeps is.

In dit geval? Nogsteeds de vraag, wat kan er nou helemaal inzitten? Wat verwachten jullie nou???
Gebruikersavatar
Mike Verhoeff
Berichten: 752
Lid geworden op: 10-02-2004 12:09
Locatie: Nederland

08-11-2010 11:01

@ Mart 'Kan volgens mij een prima bol zijn voor die prijs. Zelf vis ik (onder andere) met bollen die ook minder dan €4,- per kilo kosten. Zit zo'n 30% vismeel in, LT en PD.'

Klopt, maar hier reken jij geen winst over! Hun wel, dus 4 euro minus alle kosten.
Gebruikersavatar
Mart Honen
Berichten: 1374
Lid geworden op: 21-09-2009 17:53
Locatie: Breda

08-11-2010 11:41

Wat ik min of meer aan probeer te geven in m'n eerdere post: "niet veel bijzonders" kan goed genoeg zijn, mits juist toegepast. Zelfs even goed als iets wat zogenaamd wel bijzonder is.
In de praktijk: ik heb een seizoen lang 2 (gekochte) freezers tegen elkaar gevist. Ene met een 35% vismeel, L030, peperdure sweetner en nog wat andere "bijzonderheden". Ca. €8,- per kilo. Andere met 25% vismeel en verder geen veel geziene toevoegingen als aminol, salminol, RR, L030 en noem maar op. Ca. €4,- per kilo. Zelfde voerhoeveelheden en dezelfde (kanaal)stekken. Resultaten vrijwel hetzelfde.
Seizoen daarop Pro Line bollen gebruikt. €5,50 per kilo ofzo. Iets meer (pak em beet anderhalf keer zoveel) en verspreider gaan voeren. Vangsten namen toe, vooral qua regelmaat.
Dit seizoen een restje Pro Line opgevist en toen bij TTB bollen naar eigen recept laten draaien. Net geen €5,- per kilo en later nog een ander recept voor nog geen €4,- per kilo. De voerhoeveelheid t.o.v. vorig seizoen zowat verdubbeld. Het aan te voeren oppervlak ook. En geloof het of niet, de vangsten zijn beter dan ooit tevoren. Factor 1,5 zo effe snel uit m'n hoofd.

Mike, zoals je uit bovenstaande wel op kan maken: ik koop het grootste deel van m'n freezers gewoon. Tegenwoordig bij TTB en zoals het er nu naar uit ziet blijft dat voorlopig ook zo. Kan me niet voorstellen dat de eigenaar van TTB er niet een beetje winst op maakt. Zo leuk is bollen rollen voor een ander nou ook weer niet...
Ik weet het ook allemaal niet...
Gebruikersavatar
Mike Verhoeff
Berichten: 752
Lid geworden op: 10-02-2004 12:09
Locatie: Nederland

08-11-2010 12:04

Waar het mij om gaat: 3,95euro 1kg verkoopprijs kan gewoon niet veel soeps zijn.

Mensen, als er in de winkel een zakje ready's ligt van 3,95euro 1kg noemt men dit al gauw perskarton!!!
Terwijl dit over het algemeen ook nog eens in massa wordt gemaakt, en de duurdere ingredienten zouden KUNNEN worden toegevoegd, relatief gezien blijf je dan nog goedkoop.

Nou zou een klein bedrijfje een bol in elkaar flanzen van 3,95euro per 1kg? minus de winst en bedrijfskosten, wat blijft er dan nog in euros over voor ingredienten, niet veel, en dus kunnen naar mijn idee ook geen kwalitatieve ingredienten worden gebruikt.
Om de kostprijs zo laag mogelijk te houden, worden veelal bulkingredienten gebruikt en vrijwel allemaal standaard recepten, dus hogere winst.

Waarom denk je dat er boiliebedrijven als paddenstoelen uit de grond schieten...

Grits een basis recept van waar dan ook, genoeg te vinden op internet.

Fish mix = Basis + Fishmeal
Fishmeal Garlic RR = Basis Fishmeal + RR + en wat garlic poeder or whatever
Birfdfood mix = basis + birdfood
enz.
Verschillende flavours toevoegen, en ev. wat kleurtjes, en je hebt een hele aaslijn bij elkaar.

Hier bestaan acht van de tien boilieverkoopbedrijven uit, zo simpel is het, de meeste hebben totaal geen voedingskennis en voegen niets toe aan de markt.
Iedereen kan draaien in een stoffige garage of schuur, maar dat wil nog niet zeggen... Zo zie ik het wereldje.
Gebruikersavatar
Bas Bro
Berichten: 899
Lid geworden op: 18-02-2007 19:23

08-11-2010 12:34

OK, maar een een crappy basismixje met vismeel is prima voor mijn kanaalstekken, paar dagen voeren en vissen.
Mvg Bas
Gebruikersavatar
Mike Verhoeff
Berichten: 752
Lid geworden op: 10-02-2004 12:09
Locatie: Nederland

08-11-2010 12:39

Hoi Bas,

Zijn ze ook op lange termijn succesvol?

Dan blijft nog dat het gros niet op het kanaal vist, dus waarvoor worden al deze ballen ontwikkeld, ik bedoel met welke filosofie?
K. van den Herik

08-11-2010 12:45

verdriedubbel de prijs, laat een paar grote vissen zien en dan zijn ze wel goed?

De filosofie? Anywhere, anytime
Gebruikersavatar
Mike Verhoeff
Berichten: 752
Lid geworden op: 10-02-2004 12:09
Locatie: Nederland

08-11-2010 12:49

Als ooit de dag komt, dat er op het product verplicht moet staan wat er daadwerkelijk in het product zit, zul je zien dan een hoop van deze hobbydraaiers verdwijnt, dan weet de klant wat hij eigenlijk maar koopt. En kun je de overeenkomsten zien van al deze draaiers...
Gebruikersavatar
Mike Verhoeff
Berichten: 752
Lid geworden op: 10-02-2004 12:09
Locatie: Nederland

08-11-2010 13:04

K. van den Herik schreef:verdriedubbel de prijs, laat een paar grote vissen zien en dan zijn ze wel goed?


Dat is eveneens een verkeerde ontwikkeling Klaas, maar voor 3,95euro de kg weet je vrijwel zeker dat je verkeerd zit. Dat wil ik er maar mee zeggen!

Maar de toekomst zal het uitwijzen, qua vangsten en klantenkring van dit soort bedrijven.

Het geval met dit soort boilies is vaak.

Voeren bijv 3 à 4 dagen of langer mag ook, vissen en vangst, 3 à 4 dagen doorvoeren of langer mag ook, vissen + 'eventueel vangst', weer doorvoeren en dan valt vaak het blanken in.

Let allemaal maar eens op met dit soort boilies.
Piek komt in het begin, daarna vlakt het vrij snel af.

Ik praat hier over één en dezelfde stek of hetzelfde water, lange termijn en voeren. Op een water doorknallen is er vrijwel niet bij, karpers op het aas zetten is er al helemaal niet bij!

Echt echt echt, let maar eens op, er zit een patroon in dit soort boilies, piek in het begin, daarna snel minder.

Mensen kopen deze boilies om er flink mee te voeren, kostprijs is immers laag, maar juist met dit soort boilies kun je naar mijn mening geen drol mee uithalen.
Gebruikersavatar
Mart Honen
Berichten: 1374
Lid geworden op: 21-09-2009 17:53
Locatie: Breda

08-11-2010 13:12

Mike, wat is dan een samenstelling die het op de lange termijn goed doet volgens jou?

Fish mix = Basis + Fishmeal
Fishmeal Garlic RR = Basis Fishmeal + RR + en wat garlic poeder or whatever
Birfdfood mix = basis + birdfood


Wat is er in vredesnaam mis met bovenstaande?

Ik lees vooral een herhaling van je standpunt, gebasseerd op niet nader verklaarde aannames. Waarom zou je geen winst kunnen maken op fatsoenlijke bollen die € 3,95 de kilo kosten? Weet jij wat een bollenboer voor z'n melen betaalt? Denk je dat elke bollenboer z'n productielijn hagelnieuw aanschaft?
Als ik thuis een bol in elkaar draai die best voedzaam is, wat vitamientjes bevat en qua vezels ook in orde is, ben ik misschien een euro of 5 kwijt. Me dunkt dat een bedrijf de ingrediënten veel goedkoper inkoopt. Ik koop namelijk klein in en mijn leverancier (meestal een bollenboer) maakt ook nog eens winst op de ingrediënten die ie mij verkoopt.

Voeren bijv 3 à 4 dagen of langer mag ook, vissen en vangst, 3 à 4 dagen doorvoeren of langer mag ook, vissen + 'eventueel vangst', weer doorvoeren en dan valt vaak het blanken in.


Sorry, maar dit slaat werkelijk waar helemaal nergens op.

Als ooit de dag komt, dat er op het product verplicht moet staan wat er daadwerkelijk in het product zit, zul je zien dan een hoop van deze hobbydraaiers verdwijnt, dan weet de klant wat hij eigenlijk maar koopt. En kun je de overeenkomsten zien van al deze draaiers...


Weet ik nu al Mike. Moet het recept namelijk zelf aanleveren.
Ik weet het ook allemaal niet...
Gebruikersavatar
Martin Doelman
Berichten: 823
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00

08-11-2010 13:13

Mike Verhoeff schreef:Als ooit de dag komt, dat er op het product verplicht moet staan wat er daadwerkelijk in het product zit, zul je zien dan een hoop van deze hobbydraaiers verdwijnt, dan weet de klant wat hij eigenlijk maar koopt. En kun je de overeenkomsten zien van al deze draaiers...


Misschien hebben jouw hobbydraaiers er juist baat bij.... Ben namelijk reuze benieuwd wat er in de 15 euro per kilo bollen zit.. Wellicht blijkt dan dat van die 15 euro er 10 euro voor het logo betaald moet worden.
Gebruikersavatar
Mike Verhoeff
Berichten: 752
Lid geworden op: 10-02-2004 12:09
Locatie: Nederland

08-11-2010 13:18

Nederlandse bedrijven voor 15euro de kg? Freezers?
Gebruikersavatar
Mike Verhoeff
Berichten: 752
Lid geworden op: 10-02-2004 12:09
Locatie: Nederland

08-11-2010 13:19

Mart en andere probeer het.
Je zult zien, er zit een patroon in dergelijke boilies. Voeren op een water, op één stek strook/hoek/gedeelte of wat je nog meer hebt...
Als het komt, dan piek in het begin, daarna snel bergafwaards.

Terwijl anderzijds het met een goed uitgebalanceerd aas, het alleen maar beter zal gaan, ongeacht de vangsten tussendoor.
Dus wat is de gedachte van een goedkoop aas, bij voeren?
Immers wordt zoals gebruikelijk en vaak gelezen, goedkoop aas vaak ingezet bij stortcampagne's.
Gebruikersavatar
Rob Rijkers
Berichten: 384
Lid geworden op: 22-06-2007 17:19
Locatie: Gemert en Arnhem/Velp

08-11-2010 13:59

Mike ik weet niet wat je nu allemaal loopt rond te blaten? Volgens mij heb je zelf een draaiservice met bollen voor 8-10 euro de kilo en is het bij jou eigenbelang...
Voor deze 4€/kg vang je net zo goed als met een bol van 10 euro de kilo, niet zon onzin verkopen jij! Mijn vismaat vist altijd met dure acs bolletjes á 7-8 euro de kilo (met extra hoogwaardige toevoegingen). Deze hebben zich al meermalen bewezen in belgie en op het alom bekende kk/vk/ak... Ik vis altijd met of eigengemaakte of empires. Waarvan het niet uitmaakt waar we gaan vissen hoelang en wat de voorvoertijd is. Altijd vangen wij allebei nagenoeg gelijk.
Zelfs met een tweeweekse trip in frankrijk op een moeilijke openbare dressuurput waar hij een hele andere sector bevoerde als ik, vingen we allebei net zo goed.

Dus antwoord op je vraag, de gedachte bij goedkoper aas is ze vangen vaak gewoon gelijk en je betaald vaak extra voor het merk!

Trouwens zelfde verhaal, wie zegt dat mijn goedkope dam penhengeltje niet net zo goed doorbuigt (al jaren aan een stuk trouwens) als mijn dure armalites?
Don't dream your dreams, catch them!

17-06-2009 1:10pm
She woke me up, but then.... Was I still dreaming???
Gebruikersavatar
Mart Honen
Berichten: 1374
Lid geworden op: 21-09-2009 17:53
Locatie: Breda

08-11-2010 14:14

Mike,

Goed lezen:
In de praktijk: ik heb een seizoen lang 2 (gekochte) freezers tegen elkaar gevist. Ene met een 35% vismeel, L030, peperdure sweetner en nog wat andere "bijzonderheden". Ca. €8,- per kilo. Andere met 25% vismeel en verder geen veel geziene toevoegingen als aminol, salminol, RR, L030 en noem maar op. Ca. €4,- per kilo. Zelfde voerhoeveelheden en dezelfde (kanaal)stekken. Resultaten vrijwel hetzelfde.
Seizoen daarop Pro Line bollen gebruikt. €5,50 per kilo ofzo. Iets meer (pak em beet anderhalf keer zoveel) en verspreider gaan voeren. Vangsten namen toe, vooral qua regelmaat.
Dit seizoen een restje Pro Line opgevist en toen bij TTB bollen naar eigen recept laten draaien. Net geen €5,- per kilo en later nog een ander recept voor nog geen €4,- per kilo. De voerhoeveelheid t.o.v. vorig seizoen zowat verdubbeld. Het aan te voeren oppervlak ook. En geloof het of niet, de vangsten zijn beter dan ooit tevoren. Factor 1,5 zo effe snel uit m'n hoofd.



Ik heb het dus geprobeerd. En mijn bevindingen stonden (bijna) haaks op hetgeen jij beweert. Het zit 'm volgens mij niet in het aas, maar in hoe je het aas gebruikt. Een bepaalde ondergrens qua aassamenstelling in acht nemend natuurlijk. En ik sluit ook niet uit dat op het ene watere het aas een grotere rol speelt dan op het andere.
Ik weet het ook allemaal niet...
Gebruikersavatar
Mike Verhoeff
Berichten: 752
Lid geworden op: 10-02-2004 12:09
Locatie: Nederland

08-11-2010 14:27

Mart,

'Dit seizoen een restje Pro Line opgevist en toen bij TTB bollen naar eigen recept laten draaien. Net geen €5,- per kilo en later nog een ander recept voor nog geen €4,- per kilo.'

Dit is het recept, niet incl draaien lijkt me, anders kan in deze boilie ook niet veel bijster veel hebben gezeten.
Dan erbij, je voert het dubbele schrijf je, wat schiet je er dan mee op? Kostplaatje als nog duur.
Gebruikersavatar
Mike Verhoeff
Berichten: 752
Lid geworden op: 10-02-2004 12:09
Locatie: Nederland

08-11-2010 14:32

Maar dan NOG heb ik geen antwoord op mijn vraag, wat ik al pagina's hiervoor heb geschreven, wat verwachten jullie voor die 3,95euro per kg als je bedenkt dat hier alles nog vanaf moet, kosten e.d.? Ik niks, naar mijn mening is het niet meer dan een gries-tarwe-wat birdfood+extra ingredient papje, maar toe maar.
Gebruikersavatar
Mike Verhoeff
Berichten: 752
Lid geworden op: 10-02-2004 12:09
Locatie: Nederland

08-11-2010 14:36

En ook ben ik nogsteeds van mening, op lange termijn, (ik weet niet waar jullie het over hebben, maar praat dan over weken maanden tot seizoen) dit voer echt te kort schiet.
Gebruikersavatar
Dries Jacke
Berichten: 2360
Lid geworden op: 01-04-2007 09:29
Locatie: Friesland

08-11-2010 14:53

Met een goeie basismix en een paar toevoegingen kun je volgens mij een goeie EA norm bereiken. Dus goedkoop en uitgebalanceerd kan zeker wel. Zonder Lzero, alminol, salmino, csl enz......

Dus op een lange termijn kan het zeker wel.

Nogmaals ik ken de bollen niet en weet niet wat erin zit. Jij wel?
Gebruikersavatar
Mike Verhoeff
Berichten: 752
Lid geworden op: 10-02-2004 12:09
Locatie: Nederland

08-11-2010 15:00

EA is louter koolhydraten, wil zeker niet zeggen dat dit niet werkt. Maar lange termijn?

Dries, tuurlijk weet ik niet wat erin zit bij Empire, maar what the fuck kan dat zijn voor nogmaals slechts 3.95euro per kg verkoop

Zoals eerder gezegd, als een zakje ready's van 3,95euro per kg in de schappen ligt, denk men ook hm :-? perskarton, nu zijn het freezers en is ineens
het balletje van 3,95euro wel acceptabel en van dusdanige kwaliteit om in te zetten bij een dergelijke voercampagne. Snap jij en andere een beetje mijn principe en waar ik naar toe wil?
Gebruikersavatar
Mart Honen
Berichten: 1374
Lid geworden op: 21-09-2009 17:53
Locatie: Breda

08-11-2010 15:11

Wat ik opschiet met het dubbele voeren? Ik vang meer als ik meer voer. Maar als ik dezelfde hoeveelheden voer met duurder aas, worden de vangsten niet nog beter. Dus met "goedkoop" aas ben ik goedkoper uit. Nou vind ik 4 à 5 euro voor een freezer niet goedkoop, maar gewoon schappelijk.
Overigens weet ik nog steeds niet wat er mis is met de door jouw beschreven basis. En waarin schiet dit voer tekort? Ik voer om te vangen en dat gaat me prima af. Al jaren. Op nagenoeg dezelfde stekken.
Laatst gewijzigd door Mart Honen op 08-11-2010 16:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik weet het ook allemaal niet...
Gebruikersavatar
Mike Verhoeff
Berichten: 752
Lid geworden op: 10-02-2004 12:09
Locatie: Nederland

08-11-2010 15:17

Mart,

Deze mix, 4,73euro is dat incl draaien en incl ei of eivervanger?

En oh ja, beschreven basis is misschien niet mis, maar al die bedrijven voegen niets toe, hebben vrijwel allemaal hetzelfde, dat bedoelde ik ermee.
Gebruikersavatar
ferenc van de vorstenbosc
Berichten: 3043
Lid geworden op: 17-05-2003 02:00
Locatie: lisse
Contacteer:

08-11-2010 15:23

Een beetje heb je gelijk.Maar...... met die 4euro kan je een hoop.Teminste...als je geen officiele verdeler heb.

Ik kan voor 2euro een serieus leuk bolletje draaien.Mischien niet de beste ter wereld maar dat kan je ook niet verwachten voor dat geld.Breng ik mijn bollen naar een winkel die ze verkoopt,wil ik een eurotje winst,de winkelier ook en dan is 4euro goed te doen.

Komt de groothandel ertussen dan zal het product nog geen euro mogen kosten,tja en ondanks het groot inkopen zijn de keuzes op kwalitatief goeie ingredienten een stuk kleiner.

Begin ik een webshop,hoef niks te delen,neem genoegen met een euro winst(wat in mijn ogen genoeg zou moeten zijn)dan heb ik genoeg over om een top balletje in elkaar te knallen.

Proline bollen vangen over de hele wereld bergen vis,sommige wateren vang je met wat anders vrijwel niks meer :roll: en dat voor een WINKEL prijs van 6euro.Rara hoe kan dat?
Gebruikersavatar
Mart Honen
Berichten: 1374
Lid geworden op: 21-09-2009 17:53
Locatie: Breda

08-11-2010 15:30

Da's inclusief eipoeder, eialbumine en draaien.
Dat er niks nieuws gebracht wordt door een hoop boiliebedrijven ben ik met je eens. Dat wil alleen nog niet zeggen dat ze troep leveren.
Wat betreft Empire Baits: ik heb afgelopen jaar 2x 5 kilo besteld en opgevist. Goede levering en mooie ronde, harde knikkers. Ideaal voor de werppijp. De smaak vond ik wat flauw, maar dat wil niet alles zeggen natuurlijk. Een echt zinnig oordeel kan ik niet vellen, daar is 10 kilo (in 2 sessies opgevist) wat te weinig voor.
Ik weet het ook allemaal niet...
Gebruikersavatar
Mike Verhoeff
Berichten: 752
Lid geworden op: 10-02-2004 12:09
Locatie: Nederland

08-11-2010 15:33

Een beetje heb je gelijk.Maar...... met die 4euro kan je een hoop.Teminste...als je geen officiele verdeler heb.

Ik kan voor 2euro een serieus leuk bolletje draaien.Mischien niet de beste ter wereld maar dat kan je ook niet verwachten voor dat geld.Breng ik mijn bollen naar een winkel die ze verkoopt,wil ik een eurotje winst,de winkelier ook en dan is 4euro goed te doen.

Jij misschien wel als particulier zijnde, maar tel nou na, 3,95 - alle kosten als bedrijf, plus de winst die je wilt, wat houdt je over voor rmix? pff nothing special. ECHT NIET.

Komt de groothandel ertussen dan zal het product nog geen euro mogen kosten,tja en ondanks het groot inkopen zijn de keuzes op kwalitatief goeie ingredienten een stuk kleiner.

Nou daar heb je het dan toch al, mag niks kosten, keus uit goede ingredienten is dan niet aan de orde.

Begin ik een webshop,hoef niks te delen,neem genoegen met een euro winst(wat in mijn ogen genoeg zou moeten zijn)dan heb ik genoeg over om een top balletje in elkaar te knallen.

Proline bollen vangen over de hele wereld bergen vis,sommige wateren vang je met wat anders vrijwel niks meer :roll: en dat voor een WINKEL prijs van 6euro.Rara hoe kan dat?

Wat ik al zei, Pro Line groot bedrijf draait in massa, dan houdt je de kostprijs laag. maar een hobby draaier voor deze prijzen, leverd gewoon in in producten, dat kan niet anders.