Authentieke boilies of Hightech boilies, maakt het iets uit?


Gebruikersavatar
Coen Aarts
Berichten: 825
Lid geworden op: 09-02-2007 13:41
Locatie: Valkenswaard
Contacteer:

22-02-2010 14:36

Ik vroeg mij af na het vele lezen van artikelen, magazines en dvd's of het karpervissen niet allemaal te moeilijk wordt gemaakt. Als je een keer niet vangst spreekt met over dressuur en moet alles op de schop gegooit worden. Andere onderlijnen, haken, hoofdlijn, andere ingredienten voor je boilies, etc.

Krijg alleen sterk de indruk dat dit allemaal commercie is, om mensen toch weer een nieuw aas of product te laten kopen. Als ik de huidige magazines en dvds bekijk stikt het overal van reclame. De derde gratis dvd van Korda was helemaal erg! Ik heb deze 40 ponder gevangen op blabla-onderlijn en deze boilie en het werkt dus! Wat een klets!

Ben hier zelf ook een tijd mee meegegaan en heb heb zelf ook verschillende testen gedaan, oa gelatine/agaragar/zetmelen en dingen die ik niet meer weet. Wilde boilies maken zonder eieren en het niet koken/stomen van boilies. Vooral omdat dit tijd scheelt en het anders is dan hetgeen wat de rest gebruikt.

Deze tijd had ik echter beter kunnen besteden aan het water dan een nieuwe manier van boilies maken te ontdekken. Dan moet je toch echt gevorderd in het maken van boilies en waarom zouden de grote aasfirma's dit dan ook niet doen? Scheelt ze tijd en dus geld, waar het bij deze bedrijven om gaat!

Zou het dus nu allemaal zoveel schelen voor de thuisdraaier deze "hightech"-producten zoals redcel, eipoeder, eialbumine? Ze staan toch niet elke dag te draaien dus waarom niet die paar x per jaar met verse eieren werken? Denk zelf dat een vers aas beter werkt als een readymade. Ook verwacht ik niet dat dezelfde mix met eieren, of bijvoorbeeld redcel veel verschil zal hebben in vangsten.

Hoe denken jullie hierover?

PS: Sta met smart te wachten op "De Dunne Lijn" om een genuanceerd beeld te krijgen van de karperwereld. Een magizine of dvd leert je namelijk niks, alleen om de producten te bestellen die besproken worden.
Remco Oudhuyzen
Berichten: 2162
Lid geworden op: 21-04-2003 02:00
Locatie: Hengelo

22-02-2010 15:10

Vertrouwen vangt!!

Wil je high-end producten en vang je ermee dan is het toch goed?
Vang je met een standaard mais-soja-gries bolletje is het toch ook goed.

Gewoon doen/kopen waar je het meest vertrouwen in hebt.
Sommige denken hoe duurder hoe beter, maarja het hoeft niet altijd zo te zijn.
Gebruikersavatar
Coen Aarts
Berichten: 825
Lid geworden op: 09-02-2007 13:41
Locatie: Valkenswaard
Contacteer:

22-02-2010 15:27

Ik vroeg me af waar de waarheid ligt van deze producten. Is misschien makkelijker voor de grote firma's om zonder verse eieren te draaien, maar is het ook echt beter?

Zal een mix met eieren, slechter vangen dan dezelfde mix met eivervangers?
Remco Oudhuyzen
Berichten: 2162
Lid geworden op: 21-04-2003 02:00
Locatie: Hengelo

22-02-2010 15:31

Dat kun je niet weten,
Elke vis is anders en elk water is anders.
De omstandigheden zijn nooit gelijk en dus kun je nooit een goede vergelijking krijgen.

Qua gezondheid zijn er ook veel tegenstellingen, zo zou ei of ei-poeder slecht voor de lever zijn. en plasma en red-cell zijn niet vis-eigen eiwitten dus moeilijk verteerbaar etc..

Gewoon goed nadenken en niet zomaar dumpen helpt de gezondheid wel.
Gebruikersavatar
Harry Koreman
Berichten: 105
Lid geworden op: 19-10-2009 12:33

22-02-2010 15:36

Ik denk wel dat er absoluut een verschil is in vangkracht van een bol, maar dat hangt samen met verschillende factoren o.a. met de smaak..

Bij een Wokbuffet vreet ook niet iedereen kip met rijst.. ;)
ron bouman
Berichten: 389
Lid geworden op: 14-02-2007 18:51

22-02-2010 15:56

Zelf zit ik hier ook erg mee. Ik wordt er zo nu en dan zelfs behoorlijk ziek van, al die commercie. Het ligt er natuurlijk ook aan in hoeverre je het jezelf aantrekt.
K. van den Herik

22-02-2010 15:59

Ik heb geleerd:

De vanger heeft gelijk
Theorieën ( buiten dat ze je blind maken) worden na de vangst verzonnen

Zonder commercie betaalde je eur 1500 voor een hengel, te kiezen uit 2
Gebruikersavatar
Coen Aarts
Berichten: 825
Lid geworden op: 09-02-2007 13:41
Locatie: Valkenswaard
Contacteer:

22-02-2010 16:15

Ja maar de smaak zal niet superveel veranderen toch? De basismix hou je dan hetzelfde alleen voor binding en uitharding pak je nu een ander product. Geloof zelf niet dat de vangsten dan beter zouden worden door gebruikt van eialbumine ipv ei.

Ben benieuwd hoe jullie hier tegenover staan.
Remco Oudhuyzen
Berichten: 2162
Lid geworden op: 21-04-2003 02:00
Locatie: Hengelo

22-02-2010 16:58

Coen,

Ei of ei-poeder is precies hetzelfde. smaakt hetzelfde, het bind alleen iets anders in de mix.
Ei Albumine is hetzelfde als eiwit van een ei, en smaakt ook hetzelfde als eiwit van een normaal ei.

Met deze producten heb je dus geen smaak verschil, alleen verschil in bereiding en uitharding van je mix.

Red-Cell en Plasma hebben wel ieder een andere smaak tov elkaar en van ei.

Toevoegingen zoals kruiden, vismelen, en andere dure poeders zoals L030 zullen de vangsten zeker beinvloeden maar hier is geen stelregel van hoeveel ze bijdragen in de vangsten omdat ieder water en iedere vis anders is en reageert.
Gebruikersavatar
Rene Schouten
Berichten: 1092
Lid geworden op: 23-11-2006 15:31
Locatie: Soest

22-02-2010 19:00

K. van den Herik schreef:Ik heb geleerd:

De vanger heeft gelijk


Klaas, volledig mee eens, verder vraag ik me altijd af wanneer je die hele riedel van namen van onderlijn/haak/molen/hengel/boilie/condoom voorbij ziet komen, zou hij 'm NIET gevangen hebben als hij .......
If you tolerate this, then your children will be next...
There will be ATTITUDE.
Gebruikersavatar
Coen Aarts
Berichten: 825
Lid geworden op: 09-02-2007 13:41
Locatie: Valkenswaard
Contacteer:

22-02-2010 19:35

En dat bedoel ik dus! Wordt er niet teveel gezegd dat het daaraan ligt. Bedoel met een simpele bol en onderlijn etc. Had je dan de vis ook niet gevangen?

PS: Sorry voor mijn slechte voorbeelden :)
Gebruikersavatar
Michiel Pilaar
Berichten: 962
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Kapelle
Contacteer:

22-02-2010 19:46

Heel vaak zie ik de kreet "vertrouwen vangt" voorbij komen... Dit wordt natuurlijk positief bedoeld maar het geeft eigenlijk aan dat je de werking van het aas (dat je gebruikt op dat moment) niet kan onderbouwen.

Of zie ik dit verkeerd?

Gr. Michiel
Het leven is te mooi om er niet ten volle van te genieten!
Gebruikersavatar
Coen Aarts
Berichten: 825
Lid geworden op: 09-02-2007 13:41
Locatie: Valkenswaard
Contacteer:

22-02-2010 19:53

denk dat als de buurman ineens veel meer vangt het vertrouwen ook weg is :)
Gebruikersavatar
Dennis Mijnster
Berichten: 36
Lid geworden op: 22-02-2010 20:47

22-02-2010 21:06

PS: Sta met smart te wachten op "De Dunne Lijn" om een genuanceerd beeld te krijgen van de karperwereld. Een magizine of dvd leert je namelijk niks, alleen om de producten te bestellen die besproken worden.


:lol: Leren doe je aan de waterkant
Dvd/magazine geven je alleen info die je in de praktijk KAN gebruiken.
Doe er je voordeel mee of zeg je abonnement gewoon op 8)
Dennis.
------------------------------------------------------------------
Veel mensen zijn niet slim genoeg om hun eigen domheid te bevatten.
Gebruikersavatar
Rene Schouten
Berichten: 1092
Lid geworden op: 23-11-2006 15:31
Locatie: Soest

22-02-2010 21:21

Een 15 jaar oud genuanceerd beeld dan?
If you tolerate this, then your children will be next...
There will be ATTITUDE.
Gebruikersavatar
Viktor van Ophuizen
Berichten: 1424
Lid geworden op: 16-10-2002 02:00
Locatie: omgeving nijmegen

22-02-2010 22:56

Coen,

Mijn persoonlijke mening is dat bepaalde ingrediënten in je bol beduidend meer vis op kant brengt.
Ik vind persoonlijk dat de smaak van de bol in combinatie met de juiste verhouding mineralen en vitamine en attractors op de langeduur het verschil maakt.
Als het woord vertrouwen om de hoek komt kijken haal ik mijn schouders op,wat nou vertrouwen??? vertrouwen is iets wat je zelf opbouwt met voeren en doorzettingsvermogen.
Als mijn bol goed uitgebalanceerd is en deze goed smaakt en jezelf kan bewegen om continu je voerschema uit te voeren ongeacht of het regent je moe bent etc......dat geeft mij vertouwen ook als je dan niks vangt......gewoon doorgaan dus,en dat hoeft helemaal niet op de geijkte stekken te zijn,een goede stek maak je toch echt zelf,vanuit helemaal niks een goed lopende stek.
Dat kan dus ook met een relatief simpel bolletje....hoeft dan helemaal niet hi end te zijn.
Het 1 en andere hangt ook samen met je knip,hoeveel wil je uitgeven voor een bol 2,3,4,5,6,10 euro.
Je kan het zo gek maken als je zelf wilt,je kan je ook helemaal gek laten maken door alles wat je ziet en leest,dit heb ik ook gehad en ben blij dat het mij niet meer raakt.
Door schade en schande word ik steeds wijzer en weet nu wel wat voor mij wel en of niet werkt.
Ik weet wel dat het verschil in ingrediënten onwijs groot is,versneden of niet versneden......daar zit het hem voor mij in.
Product x van firma a vangt goed,het zelfde product van firma b vangt veel beter en veel zwaarder!!! hmmzzz waar zit dat dan in.......................................

kwestie van vertrouwen zeker.....dacht het niet


gr

viktor
K. van den Herik

23-02-2010 08:12

vertrouwen is je laten pijpen door een papagaai
Jan Willem Hilverts
Berichten: 1180
Lid geworden op: 10-09-2008 15:27
Contacteer:

23-02-2010 09:03

Vertrouwen schaadt de ego
--- Toedeledokie ---

Jan Willem

http://www.jw-hilverts.nl
Gebruikersavatar
Christian Hummelink
Berichten: 1857
Lid geworden op: 02-10-2005 22:56
Locatie: Zwolle

23-02-2010 09:38

De derde gratis dvd van Korda was helemaal erg! Ik heb deze 40 ponder gevangen op blabla-onderlijn en deze boilie en het werkt dus! Wat een klets!


Hij had het ook niet kunnen zeggen, maar dan was er dus geen gratis dvd 8)

@ eerste bericht Klaas, helemaal raak
Penvissen, omdat een wegzakker een mooie opsteker kan zijn!
http://www.karperbeheer.nl, word lid van de BVK!
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

23-02-2010 10:00

Is het niet zo dat "anders" vangt?

Een dier, eender welk dier, is van nature nieuwsgierig / argwanend. Ze zien / ruiken iets nieuws (of anders) en willen onderzoeken. Ik heb ook de 3e DVD van Korda gekeken, maar met een paar verhalen in mijn achterhoofd van fieldtesters die met de vis van iemand anders op de foto gaan ......... de (nieuwe) waarheid lijkt opeens erg flexibel.

Denk persoonlijk dat de bol op zich niet zo heel veel uitmaakt, alhoewel ik ook wel eens verbluffende resultaten heb behaald met een super bol. Maar kwam het nu door de bol of door veranderende omstadigheden? Klaas heeft in dezen weer eens 100% gelijk; de theorie wordt achteraf bedacht.

Waar ik vis zit een mooi bestand aan vissen en de hoeveelheid vissers meegeteld zullen er nog legio zijn die ofwel nooit ofwel zelden zijn gevangen. Maar toch heb ik een dramatisch seizoen achter de rug, lag het aan mijn bollen? Aan mijn presentatie? Aan mijn .....

Ik lees zoveel verhalen over mensen die de sterren van de hemel vangen en dan ook nog gaan experimenteren om voor hun zelf aan te tonen dat een "slecht" rigje slechter zal vangen. "Ik ving er dat weekend 10 maar na te zijn gewisseld naar een langere onderlijn, liepen de vangsten behoorlijk terug" :o als ik zo zit te vangen (droom) dan zou ik dus echt niet gaan wisselen! Ik doen anders als ik niets vang, en zelden met echt succes overigens :oops:

Moet eigenlijk onderlijnen gaan knopen maar weet niet zo goed welke kant ik op moet momenteel ..... lang? Kort? Ringetje? Linealigner? Hiervoor geldt hetzelfde als voor de bollekes, ik weet het niet :evil:
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Gebruikersavatar
Dennis Mijnster
Berichten: 36
Lid geworden op: 22-02-2010 20:47

23-02-2010 11:41

Marc Schrikkema schreef:Is het niet zo dat "anders" vangt?



Moet eigenlijk onderlijnen gaan knopen maar weet niet zo goed welke kant ik op moet momenteel ..... lang? Kort? Ringetje? Linealigner? Hiervoor geldt hetzelfde als voor de bollekes, ik weet het niet :evil:


Begin met iets waar je in het verleden suc6 mee hebt gehad :wink:

Oja, Een boilie is zo goed als de visser, op de juiste plaats etc... 8)
Dennis.
------------------------------------------------------------------
Veel mensen zijn niet slim genoeg om hun eigen domheid te bevatten.
Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

23-02-2010 13:04

ANDERS ?

Gehoord op de KSN jeugddag van een man met " de oplossing "

" Attractie is de behoefte aan hetgeen niet beschikbaar is. "


Succes !
K. van den Herik

23-02-2010 13:35

attractie
zn v attractie (-s mv) [ɑˈtrɑksi] iets waar je naar toe gaat om je te vermaken
kermisattractie

attractief: bekoorlijk, aantrekkelijk, betoverend

aanlokkelijk, voordelig


Een lekker wijf in de botsauto's? :oops:
Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

23-02-2010 13:47

Als dat je behoefte is en niet ter beschikking staat/ligt/rijdt :lol:
Gebruikersavatar
Tjeerd Nijhof
Berichten: 114
Lid geworden op: 18-02-2010 17:46
Locatie: Achterhoek

23-02-2010 16:23

Michel Hollaar zei:

Gehoord op de KSN jeugddag van een man met " de oplossing "

" Attractie is de behoefte aan hetgeen niet beschikbaar is. "


^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
Ik denk dat dat hetemaal waar is, waar weinig/niks van is, wil iedereen hebben!
zo ook in het water....
Wie het kleine niet eert is het grote niet weerd!