Eigen dip maken.


maarten kok
Berichten: 434
Lid geworden op: 10-11-2005 09:14
Locatie: enkhuizen

09-03-2010 23:01

je bollen even voor weken in het viswater. tot ze mooi licht van kleur worden.zeker op dressuur water werkt deze dip tip
van de tip tot de top !!!!!! hou ze open slapen kan altijd nog .
Gebruikersavatar
stefan laurijssens
Berichten: 1306
Lid geworden op: 04-03-2010 18:17
Locatie: Brielle

10-05-2010 21:35

wat is nou een goede dip om te maken met carlic? iemand een iede?
Find the fish,
Feed the fish,
Catch the fish,
Please release the fish.
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

10-05-2010 23:47

garlic en een idee ? ja zat ideen. en het leuke is dat je de basis toch al heb ? nu zelf nog even de finishing touch,je kan toch wel iets met garlic bedenken met als basis mijn dip ? kijk eens in de schappen van de winkel,er zijn zat knoflook producten te verkrijgen.knoflook vis werkt altijd goed,dus doe je ding en maak je eigen creatie.. veel succes
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

11-05-2010 09:44

Willen de heren dan wel rekening houden met het feit dat knoflook onder natte, zuurstof-arme omstandigheden rapper botulinus besmetting tot gevolg kan hebben? Schnie goed...
Jan Willem Hilverts
Berichten: 1180
Lid geworden op: 10-09-2008 15:27
Contacteer:

11-05-2010 13:04

Mitsz,

wie kijkt er nou naar.. Wie heeft er uberhaupt verstand van en nog leuker.. Wie zal er ooit aan denken of het schadelijke gevogen kan hebben? Ik denk 9 van de 10 NIET. Waarom.. Omdat die kennis er niet is.

Leuk (en goedkoop?) om alles zelf te maken.. Maar de gevolgen, ach daar denken we niet over na.. Wil overigens niet zeggen dat elke boilieboer goed spul maakt en erover nadenkt. Zijn er ook genoeg die die kennis niet hebben.
--- Toedeledokie ---

Jan Willem

http://www.jw-hilverts.nl
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

11-05-2010 17:35

mag ik dan vragen wat er schadelijk kan zijn aan een dip ? er word toch maar 1 boilie gedipt.haakaas welte verstaan.of zijn fluo pop ups toch ook ineens schadelijk ? of de rubberen maisjes etcetra ? puur uit nieuwsgierigheid hoor :roll:
Gebruikersavatar
stefan laurijssens
Berichten: 1306
Lid geworden op: 04-03-2010 18:17
Locatie: Brielle

11-05-2010 19:38

ik weet wel iets om er in te doen, maar wat wordt de basis, water, melk, honing? met honing ga ik zowiezo wel een keer proberen met een fruitachtige boilie of wordt me iets anders aangeraden?
Find the fish,
Feed the fish,
Catch the fish,
Please release the fish.
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

11-05-2010 19:41

Rik,
het is volgens Mitsz dan ook alleen een FEITELIJK iets om REKENING mee te houden.
Een gegeven dat jou pure nieuwsgierigheid toch mogelijk zou kunnen wekken, het valt me tegen en vind het jammer dat het niet zo heeft mogen zijn.
Groet'n Henk..

still growing Old.
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

11-05-2010 20:05

Rik koster schreef:mag ik dan vragen wat er schadelijk kan zijn aan een dip ? er word toch maar 1 boilie gedipt.haakaas welte verstaan.of zijn fluo pop ups toch ook ineens schadelijk ? of de rubberen maisjes etcetra ? puur uit nieuwsgierigheid hoor :roll:



henk,wil je alstublieft nog eens GOED lezen wat ik schreef met de nadruk op "goed" !

je komt wel met een opmerking,maar die is totaal niet relevant. ik gebruikte zelf het woord nieuwsgierheid of spel ik dat in mijn post verkeerd ?
en wat ik dan "jammer" vind is dat je dit post zonder uberhaupt te lezen wat er gezegt word.
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

12-05-2010 20:18

mag ik dan vragen wat er schadelijk kan zijn aan een dip ? er word toch maar 1 boilie gedipt.haakaas welte verstaan. :-?
Groet'n Henk..

still growing Old.
ron cuyten
Berichten: 986
Lid geworden op: 09-05-2003 02:00
Locatie: Hellevoetsluis

12-05-2010 21:13

Henk krijgt een harde van het feit dat hij Mitz persoonlijk kent.

Wat mij tegenvalt Henk is dat als jij die kennis wel in huis hebt en Rik niet dat jij het hem dan niet uitlegt als hij hier omvraagt. Hij vraagt letterlijk wat er schadelijk is toch?

Nu zal je dit verhaal ook wel weer naar jou gelijk gaan draaien dus ben benieuwd.
Of ga je Rik uitleggen hoe en wat?
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

12-05-2010 21:56

Ron,
nix moeilijks aan hoor..letterlijk schadelijk aan:

Het feit dat knoflook onder natte, zuurstof-arme omstandigheden snel botulinus besmetting tot gevolg kan hebben behoeft toch hopelijk geen verdere uitleg.

Krijg geen harde van Mitsz hoor, hooguit koppijn 8) :lol:
Groet'n Henk..

still growing Old.
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

12-05-2010 23:48

Ik weet niet waar Mitz deze "waarheid" vandaan haalt, maar volgens mij lult hij uit zijn nek. Doet ie wel vaker, maar ja, hij is ....

De toxine botuline wordt afgescheiden door de bacterie Clostridium botulinum, met als mogelijk gevolg (als de bacterie zich snel vermenigvuldigt) botulisme bij b.v. vogels en mogelijk vissen.

Waar doet de bacterie dit het snelst, in een warm (boven de 20 graden), zuurstofarm en eiwitrijk milieu, b.v. in het water (in dode vissen of vogels) in de zomer.

Wordt morgen weer druk googelen Henk.

Dus mensen, in de zomer geen eiwitrijke bollen meer in het water gooien. :lol:

Het mooie van mijn werk is overigens dat ik elk jaar het leven mag redden van vele met botulisme besmette watervogels, karpers ben ik nog niet tegengekomen.

H.
Laatst gewijzigd door Hilco Meijer op 13-05-2010 01:50, 3 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
stefan laurijssens
Berichten: 1306
Lid geworden op: 04-03-2010 18:17
Locatie: Brielle

13-05-2010 00:02

Hilco Meijer

goede bijdrage aan het milieu, en voor de vogels natuurlijk
Find the fish,
Feed the fish,
Catch the fish,
Please release the fish.
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

13-05-2010 09:51

Wanneer je iets niet weet, begrijpt of kunt onderbouwen is het makkelijk te beweren dat er uit de nek geluld wordt.
Valt me inderdaad ook op dat het steeds meer gebeurd Hilco.. :roll:

Botulisme is zeker geen nieuwe ziekte, maar ze heeft de tijd mee en benut alle kansen om flink uit te pakken. In ons huidige milieu, waarin de vervuiling steeds meer toeneemt, worden nogal wat kansen geboden. De bacterie produceert het gif uitsluitend anaëroob, dit wil zeggen in een zuurstofloze omgeving.

De bacterie
Clostridium botulinum is een bacterie die wereldwijd in de grond voorkomt en kan overleven dankzij sporevorming. In gunstige, anaërobe omstandigheden kunnen de sporen ontkiemen.2 Het door de bacterie gevormde toxine is "the most lethal substance known"3 en 15 000-100 000 keer zo toxisch als Sarin, het gif gebruikt bij aanslagen in de ondergrondse van Tokio enkele jaren geleden.4
Er zijn op dit moment zeven (A tm G) serotypen van het toxine bekend waarbij types A,B en in mindere mate E en F, humaan botulisme kunnen veroorzaken.5 Nadat de toxinen via de darmwand of huidwond in de bloedbaan zijn opgenomen begeven ze zich naar de zenuwuiteinden en voorkomen daar de vrijlating van acetylcholine waardoor verlammingen ontstaan. De bloed-hersen barrière is voor de toxinen niet te passeren.
Er worden vier soorten botulisme onderscheiden. De bekendste is de voedselgerelateerde vorm. Hierbij vindt besmetting plaats door het nuttigen van toxinen die in bijvoorbeeld zelf ingeblikt voedsel, aardappelen in aluminiumfolie, gebakken uien, knoflook in olie en traditioneel gezouten vis zijn gevormd. Zeldzaam is het wondbotulisme, o.a. bij subcutaan heroïnegebruik en adult infectious botulism na o.a. buikoperaties.
De vierde groep is het infantiel botulisme, de in Amerika meest frequent voorkomende vorm (72% van alle jaarlijkse gemiddeld 110 gerapporteerde gevallen van botulisme is infantiel, 25% is voedselgerelateerd).6 Bij infantiel botulisme komen niet de toxinen maar de sporen van de bacterie in de darmen terecht. Omdat de darmflora van kinderen tot 1 jaar oud nog niet volledig is ontwikkeld kunnen de sporen ontkiemen waardoor in de darmen toxinen gevormd kunnen worden. De diagnose wordt bevestigd door het aantonen van C. botulinum en/of het toxine in de feces van de patiënt.
Groet'n Henk..

still growing Old.
Gebruikersavatar
martijn knop
Berichten: 61
Lid geworden op: 25-03-2008 12:07
Locatie: Heerenveen

13-05-2010 10:49

Rik leuk topic ik heb nog een ander recept gevonden:

Dip siroop

1 kg suiker opkoken met 100 ml water,tot een heldere waterige uitziende oplossing ontstaat.Als de siroop afgekoeld is
voeg ik zoveel aroma toe als nodig is,tot ik na proeven denk dat de karper wel van mijn smaakje zal houden.
In deze siroop laat ik mijn boilies minstens vijf uur marineren,zodat de smaak door de buitenste laag van de boilies word opgenomen.

Bronvermelding: Karpervissen van Andreas Janitzki
Gebruikersavatar
stefan laurijssens
Berichten: 1306
Lid geworden op: 04-03-2010 18:17
Locatie: Brielle

13-05-2010 15:02

martijn knop

er is wel verschil tussen jou smaak, en de smaak van de karper toch, die ruiken/proeven 40x sterker
Find the fish,
Feed the fish,
Catch the fish,
Please release the fish.
Lexus Cuyten
Berichten: 3083
Lid geworden op: 03-04-2003 02:00
Locatie: Barendrecht - Carnisselande

13-05-2010 16:10

Afbeelding
Als je er maar vertrouwen in hebt.
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

13-05-2010 20:36

nu is dus mijn vraag uit 'NIEUWSGIERIGHEID' nog steeds niet beantwoord. er worden boilies gedraait door bijna elke aas firma,knoflook/fish/rr als voorbeeld.daar word zelfs van gegeten ! gevoerd ! en overmatig door jan en alleman gebruikt,vooral proline staat er bekend mee.(niet om af te katten bart ! haha) dan hebben we de single pop up die volgens menig personen slecht is voor de gezondheid van de karper.alleen deze word niet opgegeten (net als de dipboilie niet opgegeten word) maar deze lekt namelijk ook zijn stoffen uit,dus zeg niet dat de dip stoffen uitlekt die niet goed zijn want dat vind ik niet passen.

de hamvraag voor henk en mitz bij deze :

waar zit het verschil indien men 1 boilie dipt als haakaas ? dat was mijn vraag. en kom alstublieft niet met die google onzin wat uiteraard wel waar zal wezen.maar als iemand overkomt als een persoon die verdomde veel van aas af weet.er zich vervolgens mee bemoeit op een beetje rare manier.verwacht ik geen copy paste google verhaal.maar een normaal te begrijpen, zonder woordenboek erbij te hoeven pakken taaltje.die een ieder gewoon begrijpt zonder de regels 3 keer na te hoeven kijken.

met afwachtende groet ! R.K.
Lexus Cuyten
Berichten: 3083
Lid geworden op: 03-04-2003 02:00
Locatie: Barendrecht - Carnisselande

13-05-2010 21:52

Helemaal geen gekke vraag Rik!

Enig uitleg na die wijze woorden is wel zo op z'n plaats toch?
Als je er maar vertrouwen in hebt.
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

13-05-2010 22:39

ja vind ik wel lex.ze hebben me toch nieuwsgierig gemaakt.
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

14-05-2010 06:06

Hilco Meijer schreef:Ik weet niet waar Mitz deze "waarheid" vandaan haalt, maar volgens mij lult hij uit zijn nek. Doet ie wel vaker, maar ja, hij is ....

De toxine botuline wordt afgescheiden door de bacterie Clostridium botulinum, met als mogelijk gevolg (als de bacterie zich snel vermenigvuldigt) botulisme bij b.v. vogels en mogelijk vissen.

Waar doet de bacterie dit het snelst, in een warm (boven de 20 graden), zuurstofarm en eiwitrijk milieu, b.v. in het water (in dode vissen of vogels) in de zomer.

Wordt morgen weer druk googelen Henk.

Dus mensen, in de zomer geen eiwitrijke bollen meer in het water gooien. :lol:

Het mooie van mijn werk is overigens dat ik elk jaar het leven mag redden van vele met botulisme besmette watervogels, karpers ben ik nog niet tegengekomen.

H.



Een -afgesloten- potje dip op de schap in de schuur is een warm, eiwitrijk, zuurstofarm geheel Hilco. Lul jij ook nog ff verder... Knoflook en Botulinus zijn goede maatjes.
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

14-05-2010 06:09

Henk ter Maat schreef:Ron,
nix moeilijks aan hoor..letterlijk schadelijk aan:

Het feit dat knoflook onder natte, zuurstof-arme omstandigheden snel botulinus besmetting tot gevolg kan hebben behoeft toch hopelijk geen verdere uitleg.

Krijg geen harde van Mitsz hoor, hooguit koppijn 8) :lol:



Ik krijg wél een harde van jou Henk :D
robert de jong
Berichten: 1325
Lid geworden op: 06-12-2004 13:22

14-05-2010 06:23

Maarre,

als hardcore knoflookolie gebruiker (in soaks) wou ik nu toch even weten wat er nou kan gebeuren (het is te vroeg, of te laat :P voor me om het uit die topic te snappen, dus, Mitsz, met je harde, :lol: ff een vraagie;

Moet je nou opletten met dat spul dat je zelf geen botulisme (als dat kan, geen idee heb vaak zat gevist op water waar het was nooit wat gehad zal dus wel meevallen denk ik) krijgt, of moet je uitkijken dat je je viswater er niet mee infecteerd?

Ik hoop dat het risico voor jezelf het probleem is, want, onder het motto je mot er wat voor over hebbe neem ik dat dan wel, een soak zonder knoflookolie dat lijkt me nou niet echt fijn voor het vertrouwen, zijn die l030 en betaine zo alleen...Karpers gaan toch niet dood van botulisme btw? Op eenden vis ik toch niet 8) :lol:
8)
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

14-05-2010 07:38

Als je rauwe knoflook op vocht in een potje bewaart ontstaat er grote kans op botulinus vergiftiging (heeft iets met sulfide e.d. te maken). Klaar. Dan doe ik dat soort dingen gewoon niet meer. Ook niet misschien. Is toch makkelijk?