Boilieboerenvoer??


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

10-01-2010 19:04

MPG usp gezond??

Smaakvolle energie aanvulling
HeproCattle MPG is de ideale energie aanvulling voor rundvee. Niet alleen geneest monopropyleenglycol slepende melkziekte, maar is bij uitstek het middel om een negatieve energiebalans van de melkkoe tegen te gaan. Het beperken van de negatieve energiebalans van koeien is een zeer actueel thema en staat daardoor vol in de belangstelling. Een minder negatieve energiebalans vergroot de weerstand, verbetert de vruchtbaarheid en vermindert de risico op slepende melkziekte. Kortom, minder energietekort betekent een aanzienlijk beter presterende koe.

Het nadeel is echter dat de huidige producten op de markt met monopropyleenglycol niet erg smakelijk zijn, waardoor er een lange gewenningsperiode moet worden doorstaan alvorens men de monopropyleenglycol goed opneemt. Monopropyleenglycol smaakt namelijk van zichzelf bitter en kent daarnaast geen geur. HeproCattle MPG heeft echter door gebruik van een unieke drager en toevoeging van een speciaal aroma een superieure opname ten opzichte van concurrerende producten.

Opheffen negatieve energiebalans
Koeien die te kampen hebben met een negatieve energiebalans vereisen snel in het bloed opneembare glucose. Daarom is het verstrekken van monopropyleenglycol zo effectief. HeproCattle MPG bevordert de aanmaak van propionzuur in de pens waaruit de melkkoe glucose vormt. Als gevolg daarvan zal de melkkoe niet of nauwelijks nog lichaamsvet verbranden zodat de conditie niet achteruit gaat en de kans op slepende melkziekte afneemt. Dit proces wordt geïllustreerd door een afnemend melk - acetongehalte in het bloed. Tegelijkertijd gaat de melkkoe meer melk en meer eiwit produceren, dankzij de toegenomen propionzuurvorming in de pens. Kortom, HeproCattle MPG stabiliseert de energiehuishouding en voorkomt melkproductiedaling en conditieverlies ten gevolge van een negatieve energiebalans.

HeproCattle MPG biedt de volgende voordelen:
Zeer goede opname
Minder negatieve energie balans
Verbetert daarmee de weerstand en vruchtbaarheid
Maakt koeien minder gevoelig voor mastitis
Vermindert het risico op slepende melkziekte
Monopropyleenglycol verhoogt de melkproductie

==================
Selecteren van een food grade glycol

Gebaseerd op wat hierboven beschreven staat, kan verduidelijkt worden wat een verantwoordelijke keuze van een koudedrager betekent voor voedings- en gelijkaardige industrieën.

In eerste instantie houdt dit voor dergelijke applicaties in dat een vloeistof gekozen wordt van lage toxiciteit zoals MPG van de juiste kwaliteit nl. USP/EP MPG.

Ten tweede moet deze vloeistof in voldoende mate geïnhibeerd zijn om afdoende bescherming tegen corrosie te bieden.

Gezien het voorkomen van corrosie één van de manieren is om lekkage te vermijden, is dit, samen met de overige preventieve maatregelen die bij het ontwerp van een systeem in acht worden genomen, de beste bescherming voor de investering. Met betrekking tot het beschermingsniveau dat geboden wordt op koper, staal, aluminium en andere gebruikelijke metalen in deze installaties wordt aanbevolen met de leverancier van de koudedrager te overleggen.

Ten derde, de gebruikte inhibitoren moeten uiteraard ook veilig zijn. Dit betekent in de praktijk dat deze toevoegingen op zichzelf als aanvaard werden verklaard als voedingsadditief door een erkende instantie, of erdoor toegelaten werden indien er incidenteel contact plaatsvindt met voeding. Dit wordt gewoonlijk aangetoond middels de registraties of goedkeuringen van de koudedrager, waarbij NSF zeker een van de vooraanstaanden is. Ondanks het feit dat dit eigenlijk een organisatie is uit de Verenigde Staten, vindt zij grote acceptatie in Europa.

Lekker voor in de boilies dus.. :oops:
Groet'n Henk..

still growing Old.
jarno bots
Berichten: 6
Lid geworden op: 10-01-2010 22:25

10-01-2010 22:27

is dit ook voor particulieren te koop? en zo ja waar?
alvast bedankt
K. van den Herik

11-01-2010 07:14

toch eens echt testen Henk?

2 vijvers van een ha oid en 20 vissen per vijver en voeren, voeren,voeren, met en zonder en dan de levertjes onder de microscoop?

MVG

Klaas
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

11-01-2010 09:46

Maar Klaas,
wat te doen als een karper slepende melkziekte heeft?
Bij een koe weet men het nog wel..
====
Beoordeling resultaat en aanpak koe

BHBZ waarde 0-50 (-): koe heeft geen slepende melkziekte

BHBZ waarde 100 (+/-): koe heeft in lichte mate slepende melkziekte
Behandel de koe met propyleenglycol 250 ml twee maal daags minimaal gedurende 5 dagen

BHBZ waarde 200 en hoger: koe heeft slepende melkziekte
Behandel de koe met een injectie Dexamedium en minimaal 5 dagen 250 ml propyleenglycol twee maal daags. Eventueel kunt u door de dierenarts een infuus glucose laten geven.Verder moet het rantsoen van de koe moet verbeterd worden, en moet er bij geen verbetering gekeken worden of er een achterliggende oorzaak aan is te wijzen voor de slepende melkziekte.
=============

En wat gebeurd er met een karper zonder negatieve energiebalans?
Werkt men dan geen energiebalansverstoring in de hand?
Groet'n Henk..

still growing Old.
K. van den Herik

11-01-2010 10:11

Kweenie, ben echter wel benieuwd. Bij mij kunnen al die vage verhalen over visziektes en virussen die nooit gevonden worden, er niet in.

We zullen het wel nooit weten Henk.

MVG

Klaas
Gebruikersavatar
jacco noordermeer
Berichten: 1889
Lid geworden op: 02-02-2007 18:08
Locatie: gorinchem
Contacteer:

11-01-2010 16:31

Henk ik denk dat er heel wat Boilieboeren op de hoogte zijn van dit goedje.
Dat het ook een bijzondere attractie waarde kan zijn is ook bekend.
Maar wil je het ook gebruiken als boer is de vraag.
Ik heb niet het idee dat de vis er mee geholpen word in zijn slepende melkziekte :wink:
Het gebruik van mpg heeft voor deze boeren heel andere voordelen die ik nu maar even in het midden laat.
Voor mij is het dus een NEE aangezien ik de nadelen niet kan overzien en de voordelen puur uit winstbejag zou bekijken.
Zonder mpg kan je ook een prima balletje maken waar je dan iig geen mooie kreet aan hoef te hangen als,
"zonder kunstmatige conservering".
K. van den Herik

11-01-2010 17:05

da's een duidelijke statement...

MVG

Klaas
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

11-01-2010 17:46

Jarno

Kijk eens bij de welkoop een liter kost daar rond de 5,50 euro.
Laatst gewijzigd door Martijn Nederpel op 11-01-2010 18:22, 1 keer totaal gewijzigd.
jarno bots
Berichten: 6
Lid geworden op: 10-01-2010 22:25

11-01-2010 18:16

ok ik zal is gaan zoeken, maar 1/3 vind ik te veel om mee te beginnen, als je leest staat er dat ze er een hele tijd aan moeten gewennen, daarom doe ik liever iets minder
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

11-01-2010 21:28

Jacco,
wanneer de prijs rond de € 5,50 per liter ligt zoals Martijn aangeeft, kan ik me niet voorstellen dat het als argument aangevoerd gaat worden.
De voordelen die jij liever 'in het midden laat' mag je mij ook via pb toesturen, zal ik eens zien wat ermee te doen valt.
Groet'n Henk..

still growing Old.
Theo Belt
Berichten: 338
Lid geworden op: 19-06-2007 15:32
Locatie: Assen

11-01-2010 21:41

Komop mannen, PB'en kan altijd nog. Openbaar die troeven!

Theo
K. van den Herik

12-01-2010 07:13

voordeel:

echt tonnen gelijk maken en bewaren, dus geen stroomkosten, geen kans op bederf

40 ton binnen 3 weken voor de deur bijvoorbeeld

Zullen we het ooit weten? Hoeveel vouten mogen we maken? Zelf schrok ik van de laatste alinea, ik wist dit dus echt niet. Hoevel dodelijke combies zullen er nog zijn?

Code: Selecteer alles
Een tweetal wateren waar ik ooit viste, begonnen een aantal jaren geleden de karpers ook te kapseizen.
Van beide wateren 75 % van het bestand naar de eeuwige vis-vijvers.
De vissen waren duidelijk niet in normale doen voor ze stierven.
Ze leken wel ge-desorienteerd.
Virus? Stress-disorder ? De Dolfijnen-ziekte ?
Vergiftigd door karper-aas ?
Door de uitzet van jonge spiegels ?
't Kan allemaal.
HeproCattle MPG in het karperaas gebruiken, kan (!) net zo (on)gevaarlijk zijn als bijvoorbeeld boterzuur.
Combineer boterzuur maar met een flavour op alcohol basis, einde overbezetting van de plaatselijke trutput
Of week en kook pinda's eens in de cranberrie-sap voordat je het aan de karpers voert...
Hoeveel zelfdraaiende alchemisten gebruiken ingrediënten en toevoegingen zonder dat ze weten wat het precies is, of wat het doet ?
 
 
mvg
 
HPE
Gebruikersavatar
Ger Milius
Berichten: 332
Lid geworden op: 19-02-2008 19:29
Locatie: Breda
Contacteer:

12-01-2010 09:22

Interressant citaat Henk en Klaas,

maar het stukje van de schrijver dat klaas citeerd kan mij niet echt overtuigen,

een verkeerde uitzetting kan al resulteren in een massale sterfte zonder dat het aas er iets mee van doen heeft.

het teruggooien op de conservering is wel heel makkelijk, maar wat eet je zelf?
kijk maar eens hoeveel van ,,da"spul je zelf naar binnen schrokt op een dag, gaan we met zijn allen nu kapseizen?

Dat er in het aas teveel cv wordt gebruikt is een feit, door sommige fabrikanten dan.

vaak ligt de grondslag ervan in wazige recepten met een veel te hoog vocht en suikergehalte waardoor bederf al begint voor het aas eigenlijk klaar is en verpakt. een badje mpg brengt voor deze heren de oplossing.

Ook de hygiene tijdens ,voor,en na de productie is een ondergeschikt item.

hoe hygieenischer er wordt gewerkt hoe minder snel bederf zal toeslaan.

Nu verwacht ik eigenlijk een aanvullend epos van Chris Gabrielle :wink:

Ger
Zoals het klokje thuis tikt, tikt het ook langs de waterkant
K. van den Herik

12-01-2010 09:36

ik heb toch liever een onafhankelijk instituut die eens wat onderzoek verricht en niet een beetje door internet struint en dan maar iets roept.

Ger,

Het gaat me niet zozeer om te overtuigen, ik schrok van de mogelijkheid hoe giftig 2 onschuldige stoffen samen kunnen worden.
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

12-01-2010 09:39

Dat hier discussies over gevoerd worden prima. Wel bekruipt me een minder prettig gevoel nu er vragen gesteld worden waar je dit goedje kan kopen. Lijkt me zeker geen goede zaak dat men link en rechts op eigen houtje er mee gaat experimenteren.

Of ik een voorstander ben om met allerlei chemische stoffen te werken waar we de uitwerking zeker op termijn niet weten, nee. Nog even en we gaan groeihormonen in ons aas verwerken . Dat voor onze eigen zaligheid en die van personen die daar belang bij hebben.

Groet,
Peter
Gebruikersavatar
Ger Milius
Berichten: 332
Lid geworden op: 19-02-2008 19:29
Locatie: Breda
Contacteer:

12-01-2010 09:46

Begrijp ik Klaas,

maar er wordt wel heel snel geroepen,

denk eens aan de twee flavours die je mengt en in een plastic potje mikt.

het potje smelt ter plekke, en er wordt geroepen dat het chemische rotzooi is, terwijl deze flavours afzonderlijk wél normaal hun werk doen.

Zonder deugdelijk onderzoek is het moeilijk aan te tonen wat wél en wat niet schadelijk is.

op dit moment wordt er veel geld verdient in de hengelsport, en zonder keuringen en kwaliteitscontrole is het nog lang knokken denk ik :-?

Ger
Zoals het klokje thuis tikt, tikt het ook langs de waterkant
Gebruikersavatar
Mourad Aviara
Berichten: 3299
Lid geworden op: 01-03-2005 22:28
Locatie: Noord Holland

12-01-2010 10:17

Ger Milius schreef:Nu verwacht ik eigenlijk een aanvullend epos van Chris Gabrielle :wink:


Hardstikke druk..
K. van den Herik

12-01-2010 11:42

Peter,

als je er nu kennis van neemt en dan toch ongecontroleerd allerlei zaken gaat gebruiken kan je in elk geval niet meer zeggen dat je het ff niet hast gewusst...

Zonder deugdelijk onderzoek is het moeilijk aan te tonen wat wél en wat niet schadelijk is.


Moest er nog iets te studeren zijn dan toch op dit soort zaken, mede gefinancieerd door een SBBK of zo.

Lijkt me ook een betere tijdsbesteding dan de zoveelste discussie over een btw of wereldrecord, wat nooit een wereldrecord kan zijn daar de vissen in Denemarken moeilijker te vangen zijn en lijden aan dwerggroei, of zoiets...

Moest er ergens een aquarium aan te pas komen doe dan 3 beetje grote bakken met elk 20 spiegeltjes van een 15 cm.

1) koi voer cq natuurlijk aas
2) zoveel mogelijk hnv bollenvoer
3) idem hierboven met 20% mpg meuk troep
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

12-01-2010 12:54

wordt aan gewerkt...
robert de jong
Berichten: 1325
Lid geworden op: 06-12-2004 13:22

12-01-2010 13:01

Volgens mij is er toch een keer zo’n onderzoek geweest naar de effecten van bepaalde doseringen mpg in het voedsel van ik meen zalmen?

Wat was daar de uitkomst ook weer van?

Kan het me niet echt goed herinneren maar ik dacht dat het allemaal wel meeviel met die negatieve effecten, kan me zelfs nog iets herinneren van positieve effecten tot aan toch wel flinke doseringen?

Volgens mij worden de effecten van conserveermiddel op karpers in onze praktijk (dus niet op jonge vissen in een aquarium die niets anders kunnen eten dan het aangeboden voer) trouwens al gedurende 20 jaar dagelijks getest, op alle regelmatig beviste wateren. De boilievissen (de dikke) zijn er wel bekend, en gaan al jaaaaren mee…

Je zou zeggen dat het dus wel meevalt... maar uit de praktijk mag je natuurlijk geen conclusies trekken, dat doe je op Google, en met aquarium vissen.

:lol:
8)
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

12-01-2010 13:03

Er zijn onderzoeklaboratoria die voor het onderzoeken van geneesmiddelen ook vissen als karpers gebruiken. Een gedegen onderzoek voor niet meer dan een hobby kost heel veel geld wat zeker niet door boiliefabrikanten als partij en het SBBK opgehoest kan worden. Neem dan nog mee dat dergelijke onderzoeken zeker niet opprijs gesteld worden door bepaalde partijen. En de conclusie is dan snel gerechtvaardigd dat die er dan ook zeker niet komt.

Zal helaas altijd wel een grijsgebied blijven of wat ik al eerder hier vermeld heb. Boilie boeren aangeven welke E nummers zij er in verwerkt hebben. Is dan aan de consument de afweging te maken of zij dat acceptabel vinden. Dat is volgens mij de enige reële weg, daar zouden SVN en de KSN eens over na kunnen denken of we die weg in moeten slaan? Dat dit morgen niet te realiseren is lijkt me duidelijk. Maar ja, met het oog op de toekomst.

Groet,
Peter
Laatst gewijzigd door pj otte op 12-01-2010 13:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

12-01-2010 13:04

Salmoniden zijn carnivoren Robert.

Daarbij verschillen de absolute hoeveelheden nog al eens in de realiteit.

De Sloterplasblues krijg ik er van :o
robert de jong
Berichten: 1325
Lid geworden op: 06-12-2004 13:22

12-01-2010 13:14

Misschien een domme vraag maar is er dan een directe reden waarom er een verschil zou zijn in de effecten van mpg in voeding tussen een carnivoor en een omnivoor?

Zijn er trouwens überhaupt gevallen bekend waar karpers door te hoge doseringen MPG dood zijn gegaan? Of is het anti mpg verhaal echt alleen gebaseerd op enge teksten van internet, want als dat zo is dan kan ik nog wel wat enge Google-teksten plaatsten over dingen wij allemaal eten :lol:

Op de sloterplas zeggen die karpers trouwens allemaal; MPG, wie is er niet groot mee geworden?

8)
8)
K. van den Herik

12-01-2010 13:43

Robert,

Zijn er testen dat de sterftes van de laatste jaren NIET door mpg komen? Waardoor komen deze dan wel? Is het gek om dan te proberen uit te sluiten waardoor iets komt?

Waarom groeien sommige subtoppers in ene als een debiel, worden 10 keer meer gevangen en gaan dan dood?

Omnivoor en carnivoor zit wel iets verschil in, zie boek Evert.

De zalmen werden overigens alleen gehouden voor de vreet en niet om nu eens jaren van te genieten. Waarom gebruikt men het niet in de zalmkwekerijen?

Als iemand iets niet wil weten, lijkt me dat nu eens GEEN reden om iets te laten Peter.


MVG

Klaas
Gebruikersavatar
Ger Milius
Berichten: 332
Lid geworden op: 19-02-2008 19:29
Locatie: Breda
Contacteer:

12-01-2010 13:55

Ik denk ook dat er een wezenlijk verschil is omtrent het gebruik van mpg, gebruik je het door je boiliedeeg heen, of rol je de boilie er ná het koken en drogen een keer doorheen?

bij de eerste optie kan ik me iets voorstellen , bij de tweede werkt mpg ook als trigger( het eerste voordeel Klaas).

bij contact met water zal de tweede optie in luttele minuten zijn uitgelekt en verdwenen zijn, bij de eerste optie duurt dit aanzienlijk langer en heeft de vis dus alle kans er iets van binnen te krijgen.

twee totaal verschillende methodes waarbij ook twee totaal verschillende behandel opties zijn toegepast.

Ger
Zoals het klokje thuis tikt, tikt het ook langs de waterkant
Plaats reactie