Boilieboerenvoer??


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

17-01-2010 10:22

Chris, Ger,

Nogmaals, het gaat mij niet om de conserverende werking van dit product:

Propyleenglycol kan een conserveermiddel geheel of gedeeltelijk vervangen. Het verlaagt de zogenaamde "wateractiviteit" van een product. Producten die tenminste 20 % propyleenglycol bevatten zullen in de meeste gevallen niet meer bederven. Bij een lager percentage is conservering wel nodig.

Het gaat mij om de verstoring van het karpermetabolisme en biotoop.
Het beest is zomaar van slag in zijn 'vertrouwde natuurlijke' omgeving wanneer er heel veel energie (suikers) opgenomen en opgeslagen word.
Uit eigen waarneming blijken ze onder het ijs rond te zwemmen op zoek naar wat, waar en hoe??
Komt bij dat links en rechts gaten in ijsvloeren gehaakt worden teneinde de beesten te helpen en dat is iets wat mij aan het denken zet, met goedkeuring van de goegemeente hoop ik dan..

Jammer dat het steeds in het conserveringshoekje gedrukt word waar het een bijkomstigheid is.
Laatst gewijzigd door Henk ter Maat op 17-01-2010 10:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Groet'n Henk..

still growing Old.
Chris Gabriele
Berichten: 89
Lid geworden op: 18-05-2004 09:42
Locatie: Zoetermeer

17-01-2010 10:24

Ger,

Ik weet wat er zoals in de levensmidellen en diervoeding industrie gebruikt wordt.

Waar jij gelijk in hebt,...En ik denk dat ongekookte of slecht gekookte particles voor meer dode vissen hebben gezorgd dan het beetje MPG in de ready-made boilie.

gr Chris.
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

17-01-2010 10:30

Chris Gabriele schreef:Ger

Waar jij gelijk in hebt,...En ik denk dat ongekookte of slecht gekookte particles voor meer dode vissen hebben gezorgd dan het beetje MPG in de ready-made boilie.

gr Chris.


En wat we daaruit geleerd hebben Chris, geen gebruik van ongekookte particles.
Wat wil je nou zeggen? :roll:

Begrijp me goed: ik hoop voor de vissen deze discussie te verliezen.
Dus maak me blij.
Groet'n Henk..

still growing Old.
Gebruikersavatar
Rene Kerkdijk
Berichten: 58
Lid geworden op: 10-08-2008 09:50
Locatie: Almelo
Contacteer:

17-01-2010 10:58

Goedendag heren.

Ik ga me op glad ijs begeven....
Uiteraard volg ik dit topic al vanaf het begin net als velen meer hier.
Een mening en of standpunt hierneerkalken kan erg gevaarlijk zijn.
De frustratie van henk kan ik deels wel inzien het ijswakken hakken en de reden waarom kan toch frustrerend zijn....
De redenering waarom kan ik niet geheel volgen alles word terug gebracht naar aas....
En daar zit hem voor mij de kronkel namelijk..
Aas is de laatste jaren aanzienlijk verbeterd als je eens wist wat er de beginjaren van de readys allemaal gebruikt werden zijn hedendaagse conserveringen een stuk beter....
Maar nu doe ik het ook ik haak nu ook weer in op het aas waar ik niet zie dat dit het probleem is uiteraard de aangehaalde punten van eiwitten in verkeerde tijden wel of niet gekookte particels deze zijn bekend.
Maar de verandering van biotoop hoor ik niemand over ....het rijk is nu al een hele tijd bezig met het verbeteren van waterkwaliteit het verhelderen en ontdoen van gifstoffen omdat er te hoge consentraties gif in bv de vis zat en nu nog steeds dit komt niet alleen van het aas maar door lozingen.
Zelf heb ik heel lang gezocht naar een heel bekend probleem voorjaarssterftes en dan in een andere hoek hier was het zo in de beginjaren dat er gesproken werd door verhoging van anti conseptie middelen in water en verstening van kuit was in der tijd vaak de doodsoorzaak.....
Tot hoever heeft dit te maken met elkaar..???
Is hier misschien een weg om te gaan zoeken..
Of de weg van minder gifstoffen in het water helderder water en hierdoor het zuurstof gehalte hoger word meer zuurstof ook inhoud meer energie en is dit niet een reden waarom henk als een wilde op het ijs staat te meppen???????? alle respect menerzijds henk ik ben alleen bang dat het een uitstel van executie is..

Ik denk dus persoonlijk dat we ook op andere toch wel grote zaken moeten kijken als het aas conservering .....

Mvg rene kerkdijk
Gebruikersavatar
Ger Milius
Berichten: 332
Lid geworden op: 19-02-2008 19:29
Locatie: Breda
Contacteer:

17-01-2010 11:07

Henk, is het niet zo dat de vissen onder het ijs zwemmen omdat er tot in het late najaar cq winter voer te water gelaten wordt in niet te weinig hoeveelheden die eigenlijk onverantwoord zijn?


hoe langer de vissen worden gevoerd in koudere periodes, hoe langer zijn gestel in actie is en hij blijft zoeken naar voedsel.

neem het onvolprezen en mijn inziens volledig overbodige wintervoer voor koi, de hele winter worden deze dieren volgepropt met tarwe en antioxydantjes om ze maar goed het voorjaar in te krijgen.

normaal heeft een karper een soort van winterslaap waarbij alleen het hoognodige voedsel wordt genomen zoals mosselen, hij is niet gemaakt om een continustroom van voedsel te verwerken.

om het metabolisme te verstoren zullen meerdere factoren een rol moeten spelen en niet alleen een beetje MPG.

Ger
Zoals het klokje thuis tikt, tikt het ook langs de waterkant
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

17-01-2010 11:28

Worden er karpers die nu dood gegaan zijn ook onderzocht?

Als ze gestorven zijn door zuurstofgebrek is een relatie met een aas component niet erg waarschijnlijk. Dan is het meer de vraag waardoor een zuurstoftekort is ontstaan.

Karpers kunnen maandenlang zonder eten en al helemaal in koud water.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Rob Kuijpers
Berichten: 177
Lid geworden op: 06-02-2005 22:39
Locatie: Lieshout

17-01-2010 11:48

Beste Ger,


Jij zit heel erg in de war met Kalium permanganaat dat word gebruikt als medicijn voor koi´s IK ZOU DIT NIET DOEN MET KALIUM SORBAAT!!! dus let aub heel erg op wat je zegt! voor het zelfde geld kiept er morgen iemand kaliumsorbaat in zijn vijver omdat ze dat hier gelezen hebben!


gegroet
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

17-01-2010 12:11

Als niets vermoedende karpervisser zou ik schikken als ik bovenstaande reacties lees. Zijn al die toepassingen in het belang van de karper dacht het niet. Zeker niet als je vist in een water waar die beestjes voor 90% afhankelijk zijn van die overheerlijke balletjes.

Slik je goedgekeurde medicijnen in een bepaalde combinatie kan het volkomen fout met je gaan. Ook reageren tal van mensen anders op medicijnen. Nu terug naar onze hobby vriend, wie kan me vertellen wat de invloed is van de combinatie van chemische stoffen die verschillende fabrikanten in hun bollen verwerken op het lichaam van onze vriend. Kan je hem hard gezegd nog wel een vriend noemen? Zie nog de plastic flesjes met flavour van Ger voor me die half wegsmolten. De combinatie van verschillende oplosmiddelen in flavours gaf een chemische reactie te weeg waar de honden geen brood van lusten. De verantwoordelijkheid in het samenstellen van die balletjes worden die niet bij tal van fabrikanten ondergeschikt gemaakt aan de ……..? Ook op tal van Engelse karperwateren hebben zich sterfte voorgedaan waar geen redelijke verklaring voor was. Of ik een hoge pet op moet hebben van de grote jongens in de karperbladen die het op het oog allemaal zo goed weten? Van veel bankdirecteuren hadden we het indertijd ook.

Blijf er voor pleiten dat het aangeven van E nummers op de verpakking en die hoeveelheden in procenten aangeven al een stuk op de goede weg is in het belang van de karper. Als fabrikant kan je hier een voorsprong op je collega. Een betere reclame kan je niet hebben als je de belangen van de vis echt hoog in het vaandel heb staan.

Zijn zeker geen verwijten richten mannen die hier reageren daar ik hier echt te weinig kaas van heb gegeten. Ga er vanuit dat ik niet de enige ben?

Sorry Henk dat ik een zijstapje maak, net als jij roept deze discussie gewoonlijk meer vragen dan oplossingen op.

Dit onderwerp is indertijd aangezwengeld door een karper visser die de vaten zag staan bij een bekende boilie fabrikant. Daar hij zelf onderzoeker is bij een bekende medicijnen fabrikant in Oss heeft hij dit aangekaart. Ondanks alle goede woorden die door SVN uitgesproken zijn heeft hij nog steeds ernstige twijfels. Zeker daar we van combinaties van stoffen in deze sector in mijn beleving te weinig weten.

Groet,
Peter
Gebruikersavatar
Ger Milius
Berichten: 332
Lid geworden op: 19-02-2008 19:29
Locatie: Breda
Contacteer:

17-01-2010 12:26

EUUH Peter, dat waren niet MIJN flavours maar van een andere baitfirma :P

dat de combinatie tussen de twee het potje deed smelten was inderdaad bizar :-?


Ger
Zoals het klokje thuis tikt, tikt het ook langs de waterkant
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

17-01-2010 12:43

Peter,

In zijn algemeenheid? Geen idee, maar ik vermoed dat dit zo divers is dat het geen eenduidige oorzaak is voor waar het hier over gaat. Dan praat je meer over incidenten.

Propyleenglycol?

wordt afgebroken tot azijnzuur en pyrodruivenzuur


Zou geen problemen vermoeden met een boilie waar dit in zit. Karper heeft er niet zoveel aan, maar het is ook zo weer uit zijn systeem. Als dit de enige energieleverancier is, dan betekent het weinig voor het beest. Maar in een boilie zitten veel meer andere bestanddelen die dat weer goed maken. De groeispurt van de afgelopen jaren bewijst dat. Dan praat je eerder over overmaat en vervetting dan over tekort.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

17-01-2010 13:21

Tuurlijk Ger, was wel een duidelijke waarschuwing.

Groet,
Peter
Derk Roelsen

17-01-2010 14:20

Rob,

Kijk wel uit wat je zegt. Kaliumpermanganaat (KMnO¬¬¬4) is vies spul, wij gebruiken het ook veel. Viskwekerijen gebruiken het ook, maar het blijft een groot risico om te gebruiken. Bij overdosering van KMnO¬¬¬4 zullen de vissen rare verschijnselen krijgen en vaak is de dood het gevolg. KMnO¬¬¬4 dood bijna alle parasieten in het water. Het is dus belangrijk om te weten in welke mate en wanneer je dit spul kunt gebruiken. Het is een erg krachtig oxydant. Bij een klein korreltje KMnO¬¬¬4 in de kieuwen, zal de dood al het gevolg zijn. Ik heb het met eigen ogen mogen zien. Wat een schade dit spul al niet aan kan richten zeg. Het verbrand als het ware de kieuwen. Voor de slijmlaag is het ook niet al te best. Misschien leuk voor de mpg gebruikers. Meng voor de gein eens wat kaliumpermanganaat met een beetje monopropyleenglycol en bekijk wat je ziet.

Met vriendelijke groeten,

Roel
K. van den Herik

17-01-2010 14:58

Waarom moet ik/een karper bewijzen dat iets slecht is Michel?

Lijktme beter dat de producent bewijst dat het geen kwaad kan. Ergens voelen ze toch nattigheid. Of vermelden ze zomaar dat er zo weinig nodig is om te conserveren?

Nee Kees, de artsen tijdens de 3 maandelijkse keuringen vertelden over deze giffen. Benzeen,wat alcoholen, fenol, allemaal door de maaltijd. Vroeger was het laden met hooguit heel soms een zuurstofmasker standbij, nu staat men in volledig maanpak aan dek, voortschrijdend inzicht, net als gebruik conservering, oplosmiddelen in flavours etc. Af en toe een kritische noot moet toch kunnen.

MVG

Klaas
Rob Kuijpers
Berichten: 177
Lid geworden op: 06-02-2005 22:39
Locatie: Lieshout

17-01-2010 16:11

Roel,

Ik weet precies wat KP doet jij ook dus kennelijk, Maar ik doelde op een reactie van Ger een stukje terug. Ook een steur in je vijver ligt met een kwartiertje op zijn kop na een behandeling met KP het is idd een heel gevaarlijk goedje en daarom vind ik ook dat men hier heel goed uit moet kijken wat er gezegt word!

groeten Rob
Chris Gabriele
Berichten: 89
Lid geworden op: 18-05-2004 09:42
Locatie: Zoetermeer

17-01-2010 16:12

Het is niet nieuw dat er karpers sterven na een redelijke winter. Als kleine jongen zag ik na een strenge winter enkele karpers dood onder het ijs liggen en boilies bestonden toen nog niet.

Ik begrijp je bezorgdheid en Henk,vraag het eens aan Dori en of ze eens er in spit.
Vraag ook eens na hoe het zit met voeren met eiwit houdend voer als de water temperatuur laag is en dan gaan we ervan uit dat meerdere koppels goed voeren.

Persoonlijk vind dat deze discussie niet op het board thuis hoort omdat ook andere moraal ridders (groenen) dit kunnen lezen.

Een oplossing is dat er alleen voer in het water mag met een keur merk. Ook geen thuis draai werk mag erin, want een ieder kan onverantwoord aas maken. Bolletje wordt meteen 3 a 4 euro de kg duurder door waar een bedrijf allemaal niet aan moet voldoen en een monopolie kan onstaan in de bollen industrie.
Alleen de grote die geld hebben overleven.....lang leve het karpervissen.

Persoonlijk ben ik geen voorstander van conserveren zonder kennis en de middelen. De laatste jaren zijn er zoveel boilie bedrijven bij gekomen die willen conserveren. Maar let wel, ook freezer baits kunnen erg onverantwoord zijn en troep bevatten!

gr Chris.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

17-01-2010 16:18

Zo lust ik er nog wel een paar. Dat voortschrijdende inzicht is voor bekende stoffen allang geweest. Benzeen om een voorbeeld te noemen is al tientallen jaren bekend carcinogeen. We hebben het niet over een nieuwe onbeschreven stof. Propyleenglycol is geen stof die zich met het lichaam verbindt om zich op te stapelen. Wat niet wil zeggen dat je het moet drinken. Het gaat hier om een bepaald percentage verwerkt in boilies. Vraag is of dit schadelijk is en in relatie kan staan met karpersterfte. Jij of ik zijn niet deskundig om hierover een uitspraak te doen. Sportvisserij Nederland heeft wel medewerkers die dat kunnen. De wetenschap over de hoeveelheden is nota bene van hun. Enige dat je nu kan doen is de vraag nog eens aan hun te stellen in het licht van de huidige karpersterfte. Ze hebben de middelen om dit te onderzoeken. Voor de rest? Kom op zeg, niets garandeerd mij dat een willekeurige boilie compleet veilig is. Zelfs van koivoer is momenteel onbekend of het de levensverwachting niet op enige manier negatief beïnvloed.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
K. van den Herik

17-01-2010 19:06

zewg ik Kees, dagen geleden al...

K. van den Herik schreef:ik heb toch liever een onafhankelijk instituut die eens wat onderzoek verricht en niet een beetje door internet struint en dan maar iets roept.



Enne er maar niet over praten omdat dat niet zo goed uitkomt en omdat milieufreaks meelezen is natuurlijk de allergrootste kolder. Of is er dan toch iets te verbergen?


MVG

Klaas
robert de jong
Berichten: 1325
Lid geworden op: 06-12-2004 13:22

17-01-2010 19:28

Maar na 4 pagina’s zijn de enige argumenten die in de richting wijzen/ zijn gebogen van MPG als dader van de sterftes nog steeds die koeien?

Die zalmpies vergeten we gewoon, vissterfte klinkt wel leuk om het wat kracht bij te zetten, en ondertussen zijn de meeste al vergeten dat de enige op zeker bestaande link tussen die vissterfte en die MPG is bedacht door enkele mensen in dit topic, wat niet wil zeggen dat die link er niet is trouwens, maar ik zie nog steeds alleen argumenten die op dit moment voor al het aas op gaan?



Wat zijn jullie redenen nou om aan te nemen dat die MPG veroorzaker is van ellende?

Of lees ik eroverheen ofzo?


:-? 8)
8)
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

17-01-2010 20:15

Nee Robert,

maar het is heel lastig hierover vrijuit te spreken, daar er een enorm taboe op rust bij de mensen die erover weten. Ook bij mij. Ik twijfel erover te praten. En dat gebeurt me niet zo snel. :) MPG doet niet veel goeds. Ach... alles wat veel afwijkt van de natuur doet weinig goeds.

groetjes Mitsz
robert de jong
Berichten: 1325
Lid geworden op: 06-12-2004 13:22

17-01-2010 20:24

Maar Mitsz,

Als je echt harde feiten op het gebied van de gevolgen van MPG voor de gezondheid van karpers hebt, zet ze hier dan gewoon neer!

Als die karpers echt dood gaan van MPG, gaat dat wat mij betreft boven het belang van om het even welke bollenboer, en als het gewoon feiten zijn zullen er denk ik best en aantal zijn die dan een alternatief gaan zoeken…
8)
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

17-01-2010 20:48

Chris,
Na een redelijke winter mag het, okay da's redelijk.
Dan echter spreekt men van voorjaarsterfte, maar nu is het winter en drijven er al genoeg onder het ijs van vooral druk beviste watertjes.
Ben benieuwd hoe men het straks weer gaat uitleggen als de watertemp weer rond de 8 graden gaat schommelen en er als gevolg van een energie-onballans nog veel meer vissen kapot gaan en de voorjaarssterfe echt begint.

De opa (81 jr) van mijn kinderen was afgelopen middag hier, hij was tijdens zijn werkzame leven melkwinningsadviseur bij de Coberco.
Hij kent beroepshalve de werking van alle glycols en verbaasde zich niet een weinig dat het spul tegenwoordig zomaar in een diervoeding gebruikt kan en mag worden waar het eerder enkel toegepast mocht worden bij erg zieke dieren en dan nog enkel op advies van een dierenarts.
Ook beaamde hij dat kerngezonde dieren op termijn wel ziek moeten worden bij het dagelijks toedienen van zulke energieboosts.
Dat jij het persoonlijk op een andere manier en plaats vindt thuishoren kan, maar daar gaan we nu niet meer over.
Ben hier begonnen waar anderen op verschillende manieren en momenten de open kansen stilletjes uit de weg gingen..

Ik zal komende week Dorri inderdaad eens vragen wat zij ervan vindt, maar ga in Godsnaam niet klagen dat het RIVM ingeschakeld word en het hele MPG-verhaal uit de boiliehandel moet verdwijnen.

Robert,
Jij leest er nog steeds overheen ja!
Maar ga vooral door, niet meteen opgeven. :wink:

Allen,
nog steeds staren jullie je blind op MPG als conserveringsmiddel..
Da's jammer..

Mitsz,
niet doen!
Kost veel meer dan energie alleen. 8)
Groet'n Henk..

still growing Old.
robert de jong
Berichten: 1325
Lid geworden op: 06-12-2004 13:22

17-01-2010 20:56

En wéér wordt het spannender gemaakt, de koeien worden aangevuld met de Opa van Henks kinderen (met alle respect hoor Henk, serieus, maar dat is toch opnieuw slechts een mening van iemand…) maar de echte verhalen mogen niet naar boven komen, terwijl dat nu juist de opzet is van de topic?

Kijk, ik weet gewoon geen ruk van dit soort dingen, tenminste niets wat ik hard kan maken. Maar als jullie beiden weten, dat MPG echt zo slecht is, laat Mitsz de feiten dan naar jou mailen Henk, bronnetjes erbij, dan post jij ze, of voor mijn part doe ik het.

Als “"de waarheid”” hier niet kan worden neergezet is het toch een zinloze discussie?

Hoe zat het nou precies met die doodgezwegen Zalmen? Iemand die de details en resultaten van dat onderzoek hier kan posten?
8)
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

17-01-2010 21:08

Nou Robert,
Klaas riep eens tegen mij:
Hoe beter je de mens kent, hoe meer je van dieren gaat houden.
Hij wist toen niet dat ik op een boerderij opgroeide tussen een enorme verschijdenheid aan dieren.

En opa..
Het is niet zomaar een iemand hoor.
Het is een 'goed mens'.
Groet'n Henk..

still growing Old.
robert de jong
Berichten: 1325
Lid geworden op: 06-12-2004 13:22

17-01-2010 21:13

Ik geloof best dat Opa een beste kerel is Henk.



Vraag eens aan hem;

Als je wéét dat iets de sterftes veroorzaakt, en je kunt dat ook nog hardmaken, en je doet het niet ivm bepaalde belangen, dan ben je toch niet veel beter dan degene die het product wat de sterftes veroorzaakt in zijn spullen verwerkt, lijkt mij?

Wat zegt ie?

8)
8)
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

17-01-2010 21:17

Dat jij volkomen gelijk hebt.
Groet'n Henk..

still growing Old.