Voerballen.


Plaats reactie
Karst-Erik Bus
Berichten: 33
Lid geworden op: 07-02-2002 01:00
Locatie: belgie

08-02-2002 22:10

Ik heb vandaag (8 februari) een voermix gemaakt met de bedoeling eens iets anders proberen.
Mijn mix bestaat uit,
1 deel gemalen kattebrokken
1 deel gemalen hondebrokken
1/2 deel gemalen hennep
1/2 deel vogelzaad
1 deel mais uit blik.
Dit alles vochtig gemaakt met melk en aan de waterkant worden er voorballen gekneed met extra water.
Voerbed per stek is 3 voorballen van handgrootte en een twintigtal 20mm scopex boilies eroverheen.
Mijn bedoeling is om als eerste de voorns te lokken die een deel v/h grondvoer opvreten daarna de brasems de mais en grondvoer.
Door het gespartel moet de karper komen, die de boilies dan opvreet.
Mijn haakboilie bestaat uit een scopex pop-updie gesoakt is in aardbei-dip.
Dit alles gebeurt op een vijver met een diepte van +- 2.5 meter op de diepste stukken
Ik vis met twee hengels. 1 nabij overhangende takken op het wateroppervlak,
en 1 bij een rietkraag aan de overkant.
Mijn vraag is Hebben jullie dingen die jullie anders zouden doen of misschien helemaal niet? Ik zou graag jullie kijk op deze methode willen weten.
Lode Hermans
Berichten: 415
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

09-02-2002 07:43

Ik zou die melk eruit weglaten. Dit is niet goed voor het water en als het wat warmer weer is is de melk zeer snel zuur wat de vis niet ten goede komt
gr lode
Karpers vangen die je met http://www.borntofish.be
Gebruikersavatar
Henk Jan Borghuis
Berichten: 77
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Groningen
Contacteer:

09-02-2002 20:17

Ik zou met kikkererwten o.i.d. gaan vissen. Die kun je mooi in je voerballen verwerken en ik denk dat het best wel dressuurdoorbrekend kan werken. Een paar kikkererwten ertussen is weer eens wat anders dan gewoon vissen met partikels en dan wat partikels eroverheen voeren.
Willem Kooi
Berichten: 12
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00

28-02-2002 16:01

Wanneer je een aantrekkelijk voer wilt maken die doeltreffend zijn werk verricht op de manier zoals jij beschrijft, moet de samenstelling iets aangepast worden. Gebruik een basis in je voer, dit kan bestaan uit o.a. broodmeel, peneermeel, beschuitmeel, anco en polenta of maismeel. Gebruik dit in een voer met de verhouding van 50 a 60%. Een goed voer voor zowel witvis als karper beschikt ook over de werkende delen. Voeg de werkende delen toe in een verhouding van 25%. Gemalen hennepzaad is hiervoor een uiterst geschikt middel. Ook kun je melkpoeder en maisbloem toevoegen. Deze twee bestandelen zijn echte wolkvormers in een voer, wat de karper op afstand aantrekt. Als kleef- en bindkracht en tevens voor gewicht voeg je 10 a 20% aardappelmeel, maismeel, soyameel of rijstmeel toe. Hierna volgen de geur en smaakmakers, waarbij gemalen honden- of kattenbrokken geschikt voor zijn. Ook met vleesmeel en vismeel kun je zeer goede voertjes maken. Gebruik de geur en smaakmakers in een verhouding van 5 a 10%.

Wanneer je een dergelijk voer mengt, aanmaakt met water en gezeefd hebt kun je achteraf makkelijk mais uit blik en doorgesneden boilies/boiliekruim door het voer verwerken. Het water waarmee je het voer aanmaakt vervang ik dikwijls met het water wat zich bevindt in het maisblik.

Als laatste controle kun je een emmer vullen met water waarna je een voerbal erin gooit. Als er kleine luchtbelletjes ontsnappen uit het voer betekend het dat het voor werkt. Nu is het een echt transportmiddel om de vissen op afstand te lokken. Ook de toevoeging van een zeer kleine hoeveelheid olie (hennepolie, visolie...)trekt de vis op afstand aan.
Ruud Theuws
Berichten: 41
Lid geworden op: 04-03-2002 01:00
Locatie: Bergeijk

04-03-2002 14:50

Je gaat ervan uit dat de witvis op de voorballen afkomt, inderdaad zal dit in de meeste gevallen ook wel zo zijn. Maar de karper zelf net zo goed. Uit eigen ervaringen gezien dat daar geen witvis voor noodzakelijk is.
Plaats reactie