proline bollen.


Gebruikersavatar
jan de jager
Berichten: 1501
Lid geworden op: 19-09-2009 17:53

18-12-2009 21:10

Ik ben een enorme fan van de proline bollen, ik vis eigenlijk bijna nergens anders mee.
niet dat ik alle flavours en andere smaak bollen al heb geprobeerd maar ik wil wel eens weten hoe andere karper vissers hier over denken en misschien nog wel tips hebben welke zeker een goed vangende bol is.

( welke bol het beste gebruiken in winter ).

enz.

wie kan mij hier mee helpen wil alles best proberen om die vissen op de mat te kunnen landen.

mvg; De Visvangers
Gebruikersavatar
Mourad Aviara
Berichten: 3299
Lid geworden op: 01-03-2005 22:28
Locatie: Noord Holland

18-12-2009 21:15

Verplaatst naar Aas
Gebruikersavatar
Roy Hanrats
Berichten: 169
Lid geworden op: 29-09-2009 19:20
Locatie: Grashoek

18-12-2009 22:24

Ik vind proline opzich wel fijne bollen, maar ik vind ze veel te duur. Het zijn mooie ballen goed in mekaar, maar de vangsten heb ik vaak beter op goedkopere bollen, of mais ofso.

Voor de winter is peach and kelp van proline geloof ik een goede.
Gebruikersavatar
Thomas Kaslander
Berichten: 115
Lid geworden op: 17-10-2007 19:07
Locatie: ZH

19-12-2009 00:09

Heb redelijk wat soorten en kg proline gebruikt. Geen slechte bol maar vind de voedingswaarden erg matig!

Heb al meerdere keren ondervonden (met de goedkope range freezers, bridfood/fish) dat de vissen in het begin goed op het voer zitten maar na een maand door hebben dat ze verder vrij weinig hebben aan de voedingswaarden uit de bol. Ook op 'maagdelijk' water. Heb de afgelopen 2 jaar vrijwel alleen met proline gevist om is te kijken hoe het loopt maar ben dan uiteindelijk weer overgestapt op een zelf samengestelde mix!

Ook vind ik de bollen over het algemeen veels te fijn waardoor de attractiviteit minimaal is.
Gebruikersavatar
Bart van den Hurk
Berichten: 1568
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Someren
Contacteer:

19-12-2009 09:22

[quote="Thomas Kaslander"]dat de vissen in het begin goed op het voer zitten maar na een maand door hebben dat ze verder vrij weinig hebben aan de voedingswaarden uit de bol[/quote.]

Hoi Thomas, en wat is dan het effect van stekdressuur? Hoe merk jij dat er te weinig voedingsstoffen voor ze in een boilie zitten? Ik voel me nooit te oud om bij te leren!
mvg

Bart van den Hurk
Gebruikersavatar
jan de jager
Berichten: 1501
Lid geworden op: 19-09-2009 17:53

19-12-2009 11:05

wat zijn volgens jullie als karpervissers dan wel een goede kwaliteit bol met wel alle eisen en zo en wat zou ik dan als achter de hand kunnen proberen als overstapje.

mvg;

De Visvangers
Gebruikersavatar
daan biemans
Berichten: 636
Lid geworden op: 10-10-2007 21:52
Contacteer:

19-12-2009 11:25

winter: monstercrab!!

zomer: scopex!!(en monstercrab op het kanaal)
Gewoon genieten
Koos van Spronsen
Berichten: 186
Lid geworden op: 08-06-2003 02:00
Locatie: 's-Gravenzande

19-12-2009 13:17

Alle flavours etc al gebruikt?

ook die van eddy sterckx?

Ik wil geen tip geven verder :)

groet
Jeffrey van der Wou
Berichten: 1049
Lid geworden op: 21-09-2009 22:38
Locatie: Zuid-Holland

19-12-2009 13:32

Scopex en Peach voor in de zomer
Garlic/RR en Fish in het voor en najaar

Eddy's eigen Red Devil boilies zijn ook aan te raden :wink:
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

19-12-2009 15:13

jan de jager schreef:wat zijn volgens jullie als karpervissers dan wel een goede kwaliteit bol met wel alle eisen en zo en wat zou ik dan als achter de hand kunnen proberen als overstapje.

mvg;

De Visvangers


Home made
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
bas van geffen
Berichten: 1152
Lid geworden op: 12-11-2009 02:11
Locatie: bronxtel

19-12-2009 16:26

hier houden ze wel van de proline bollen. sinds ik met de proline bollen voer en vis zijn mijn vangsten aanzienlijk gestegen. vang vissen 2 keer in een week op dezelfde boilies. heb het hele bestand van een klein water in de buurt al 2 keer gevangen dit jaar op 3 vissen na. vind alleen de vriezers die ik tot nu toe heb geprobeerd niet zo goed. maar dat ligt waarschijnlijk aan de verkoper ervan die ze al te lang in de diepvries had liggen. anderen vissers gebruikten dezelfde vriezers (andere winkel) en deze waren wel goed.

heb nu alleen een nieuwe leverancier gevonden voor mijn aas. DE BOEREN BOND. heer en meester voor al uw zadenmix. ga volgend jaar meer met particels vissen dan met bollen.
piet vliet

19-12-2009 16:56

De prijzen van een kilo ready mades ,van welke firma dan ook,zijn absurd,dit bedrag vertegenwoordigd niet de waarde van een kilo bollen maar van de bedrijfskosten+winst ,dit heet zaken doen.,is niks mis mee.
De produktie kosten worden zo laag mogelijk gehouden en de consument wordt overtuigd van de uitzonderlijke vangkracht van deze bal d.m.v. reclame en het inhuren van bekende namen want als x en y ermee vist zal het wel heel goed zijn. :lol: :lol: :lol:
Durf te stellen dat de ready mades worden gemaakt van de goedkoopste ingredienten,(rustig maar er zullen uitzonderingen zijn :-? ik ken ze alleen nog niet :wink: ).
Denk dat als je bol maakt van laten we zeggen :soyo/gries/voegelvoer met wat geur en smaakstoffen,je kan concurreren met de meeste ready mades,dus effe zelf 100kg boliemix maken en laten draaien kost max 4euro de kilo ,voeren want dat is de truc ,geloof me je vangt gewoon je karpers en echt niet minder in iedergeval een stuk goedkoper.
gr piet.
Gebruikersavatar
Roy Hanrats
Berichten: 169
Lid geworden op: 29-09-2009 19:20
Locatie: Grashoek

19-12-2009 17:44

Ik vis nu ongeveer een jaar op karper, en ben toen ook begonnen met proline boilies. Ik ving wel karpers maar ik dacht dat t beter kon. Toen had een vriend van me een zak boilies mee genomen van starbaits 4 euro de kg. En daar veel mee gevist. Ik heb gemerkt dat ze overal waar we gevist hebben werkte. T lijke mij hele simpelen bollen. Maar ik ving er goed op.

En ook ik ga volgend jaar denk ik t meeste met partikles vissen. Gewoon mijn lievelingsaas. Lekker simpel, en vangen doe je er ook op. (Oja en goedkoop)
Richard van Toorn
Berichten: 19
Lid geworden op: 25-03-2008 19:05
Locatie: Tiel

19-12-2009 17:56

Vis zelf al vanaf ongeveer 1999 met proline boilies en met zeer goed resultaat!!
Eerst haalde ik ze rechtstreeks in Someren/heusden bij de fabriek om vers te garanderen! Dat kan nu niet meer... :(
Ik hou niet van tussen handelaren!!! Gaat echt ten kosten van de kwaliteit!

De laatste jaren haal ik ze bij Eddy zelf.
Heb nu altijd vers aas!!

Mvg Richard
Gebruikersavatar
Thomas Kaslander
Berichten: 115
Lid geworden op: 17-10-2007 19:07
Locatie: ZH

19-12-2009 21:39

Hoi Thomas, en wat is dan het effect van stekdressuur? Hoe merk jij dat er te weinig voedingsstoffen voor ze in een boilie zitten? Ik voel me nooit te oud om bij te leren![/quote]

Bart het zal een combinatie van de twee zijn denk ik.

In het begin van dat ik met de freezers aan slag ging op de wat drukker beviste wateren werd er zeer goed mee gevangen.Helaas heb ik hier nooit lange voercampagnes (kunnen) houden.

Samen met mijn vismaat hebben we al enkele keren ondervonden dat een goedlopende voerstek (op wat groter water) met de basis range proline freezers meestal na een maandje af begon te nemen. En dan bevisten we de stek hooguit 1 a 2 keer perweek een avondje of een nachtje.

Dresuur is op het betreffende water minimaal en de intensiteit waarmee wij het beviste is ook niet hoog te noemen dus bij stek dressuur heb ik nog wel mijn bedenkingen.

Deden we het nu zelfde met een bol die we zelf samengesteld hadden dan bleven de vissen vrijwel iedere keer terug komen op het voer.

UIteraard zijn er meerdere factoren in onze visserij die hier invloed op hebben maar door het verschil tussen de homemade bol die we zelf uitgebalanceerd hebben en de freezers denk ik dat de voedingswaarde hier wel degelijk invloed op kan hebben. Zeker weten doen we helaas nooit natuurlijk.

Verder heb ik het idee dat de kwateit van de proline freezer achteruit is gegaan sinds er massaal mee gevist wordt. Heb inmiddels meerdere vissers er over gehoord. Uiteraard kan jij ons hier meer over vertellen doordat wij geen inzicht hebben in welke ingredienten er gebruikt worden in de fabriek en jij wel.
Conclusie voor mij tot nu toe afgezet tegen homemades dat het geen slechte bollen zijn voor de prijs maar dat er op lange termijn beter resultaat valt te halen met mijn eigen bol.

Groeten,

Thomas
Gebruikersavatar
Bart van den Hurk
Berichten: 1568
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Someren
Contacteer:

20-12-2009 13:00

Bedankt voor je onderbouwde reactie Thomas, hier heb ik en ook de mensen die jouw eerdere reactie leesden wel wat aan! Ik heb wellicht een verklaring, maar bewijzen is lastig. De Fish - Birdfood is een boilie die grover is en daardoor veel beter uitlekt. De boilie bevat daardoor echter ook veel voedingsvezels die de stoelgang bevorderen. Hierdoor heeft de karper minder kans voedingsstoffen uit een boilie op te nemen. Dit is een verschil dus ten opzichte van de normale Fish mix die wel aangeschreven staat als een goed lange termijn aas. Deze boilie zal het verhoudingsgewijs vaak wat beter doen dan de normale Fish mix in het voorjaar en latere najaar.

In welke maanden hebben jullie op het betreffende water gevist, De periode na de paai tot het vroege najaar? Dan slaat de balans namelijk om in het voordeel van de gewone Fish mix.

Dat ook wij geen magisch wonderaas verkopen moge duidelijk zijn. Maar gezien het grote aantal mensen wat met onze producten vist en de tevreden reacties die we vaak krijgen, is het volgens mij een boilie die wel op veel wateren zijn vissen oplevert.

Dan,

Wat betreft de kwaliteit van het aas kan ik je zeggen dat de basismixen al jaren gelijk zijn. Hier zal ook niet aan gesleuteld worden, aangezien het effect hiervan enkel negatief kan zijn. We hebben voor de ingredienten vaste fabrieken waar we goede afspraken mee hebben lopen. Wij bestellen liever vaker en kleinere hoeveelheden, dan volle vrachtwagens... Zo worden in het seizoen bijna wekelijk nieuwe ladingen geleverd, vaak vers van de pers.

Om productkwaliteit te garanderen registreren we alle samenstellingen en werken in het productieproces met "draailijsten". Wanneer alles op deze lijsten wordt toegevoegd (wat natuurlijk de bedoeling is :wink:) kunnen we een constant product garanderen. Ook in het productieproces zelf staan we niet stil en zoeken we naar optimalisatie door machines te vernieuwen of te vervangen. Zo hebben we dit najaar bijvoorbeeld de kooklijn aangepast wat zorgt voor een nog constanter product.

Wanneer een winkelier bij ons besteld wordt een bestelling ingepland en wordt een leverdatum aan hem terug gekoppeld. Een boilie die vandaag is gedraaid, wordt een dag later ingepakt en verstuurd en is de volgende dag in de winkel. Dit alles zonder ze in te vriezen. Dit is een snel proces wat uniek is en een van de redenen waarom PL op deze schaal Freezerbaits in de Benelux kan leveren. Een boilie die dan in de winkel arriveert zou minstens nog een dag of 4 goed moeten blijven, mits hij ze direct doorlevert dan wel invriest.

Wat mensen wel niet moeten vergeten is dat een Freezerbait aan bederf onderhevig is. Sommige klanten verwachten dat ze hem zonder problemen een week naar bijv. Frankrijk mee kunnen nemen. In de goede omstandigheden (kouder, niet broeierig) is dit ook mogelijk. Maar er zal toch echt een keer schimmel op die balletjes gaan komen. Dit is een van de redenen dat we bijvoorbeeld met een Vacuum Service begonnen zijn vorig jaar. Maar ook deze zakken moet je niet in een hete auto laten liggen...

Ik hoop dat dit kijkje in onze keuken wat meer duidelijkheid geeft hoe wij werken en een constant product proberen te leveren,
mvg

Bart van den Hurk
Jeffrey van der Wou
Berichten: 1049
Lid geworden op: 21-09-2009 22:38
Locatie: Zuid-Holland

20-12-2009 13:59

Heldere uitleg! :wink:
piet vliet

20-12-2009 17:07

Bart corrigeer me als ik het fout heb maar ik lees het volgende bolie vandaag gedraaid volgende dag ingepakt en verstuurd de dag daarna in de winkel is dus bv woensdag gedraaid vrijdag in de winkel ,dan zijn de producten minimaal 3 dagen oud voor dat ze bij de winkelier zijn ,.En dat ze daarna nog 4 dagen goed blijven ?.echt vers zijn ze dan echt niet meer. Zou het niet beter zijn om ze na het draaien intevriezen en bevroren aan de winkelier te leveren.?
Gebruikersavatar
Thomas Kaslander
Berichten: 115
Lid geworden op: 17-10-2007 19:07
Locatie: ZH

20-12-2009 17:14

Bart,

Dank je voor de heldere uitleg. We hebben inderdaad van het vroege voorjaar tot en met het najaar het water bevist. Het voorjaar met birdfood peach freezer en het najaar met de garlic fish freezer.

De structuur van de garlic fishbol vond ik erg fijn waardoor ik de instant respons wat lager acht. Echter bleven de vissen hier wel langer op doorgaan wellicht door de hoeveelheid eiwitten en de ook de combinatie met het najaar. Mijn maat heeft uiteindelijk de bol nog laten draaien met een toevoeging waardoor de instant actie een stuk beter werd.

Vooral de birdfood bol lieten ze vrijsnel links liggen. De reden waardoor ik van andere mindere resultaten hoor met de PL freezers is denk ik een kwestie van aasherkenning aangezien ze op de wat drukker beviste water zeer veel ingezet worden.

Naar welke bol gaat jou voorkeur uit afgestemd op de tijd van het jaar?

Groeten,

Thomas
Gebruikersavatar
Bart van den Hurk
Berichten: 1568
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Someren
Contacteer:

20-12-2009 20:10

piet vliet schreef:Bart corrigeer me


:wink: De boilies zijn 2 dagen oud Piet, gemiddeld 48 uur. Ik wil ze best direct na het draaien inpakken hoor, wij verkopen graag water :wink: , maar ze een dagje laten drogen is toch echt wat beter. Hoe doe je het zelf als je een boilie draait, die laat je toch ook een dagje drogen?

Dan kan ik er na die dag drogen voor kiezen om ze in een vriescel te gooien zoals je al aangeeft, maar voordat ze bevroren zijn ben je dan een dag verder. Ik moet dan echter ook een bevroren product gaan versturen, wat dus weer licht ontdooit en bij de winkel weer ingevroren wordt. Ik kan ze natuurlijk in tempex boxen of met koeltransport gaan versturen, maar dan worden ze ook weer fors duurder. Ook geen optie voor velen. Dan lijkt me de oplossing om ze een dagje later in te vriezen toch een beter optie, nietwaar? Kwestie van goede afspraken maken met je vervoerder. 's avonds worden de bestellingen opgehaald en de ochtend daarop zijn ze vaak al weer in de winkel.

Je kan in het "vers-verhaal" mijn inziens ook wat doorslaan... 8)
mvg

Bart van den Hurk
Gebruikersavatar
Bart van den Hurk
Berichten: 1568
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Someren
Contacteer:

20-12-2009 20:21

Hoi Thomas,

Ik stem mijn aas vaak af op het water wat ik bevis. Want als iets er in het verleden goed gelopen heeft, moet je het jezelf niet al te moeilijk maken. Een bepaalde boilie kan vaak veel langer mee als karpervissers denken, kijk maar naar de vangsten die nog altijd gedaan worden op de Garlic & Robin Red.

Algemeen kan je stellen dat ik in het voorjaar en late najaar graag met een boilie als de Big Activator vis. In de weken na de paai, de nazomer en het vroege najaar (wanneer ze wat meer op voedingsstoffen zitten te springen) vis ik graag met een vismeelboilie met daaraan Robin Red toegevoegd. Zo heb ik afgelopen najaar volop gevist met een nieuwe smaak voor komend jaar, de Tripple S.

Maar de aaskeuze blijft iets heel persoonlijks en heeft vooral met vertrouwen te maken. "De kwaliteit van een boilie wordt bepaald door de vissen die erop gevangen worden".
mvg

Bart van den Hurk
kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

20-12-2009 21:19

Bart,

En die vacuumservice... Hoe lang denk je dat die bollen te bewaren zijn in een vrij donkere berging waar het meestal tussen de 12 en 20 graden is?
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen
Gebruikersavatar
Bart van den Hurk
Berichten: 1568
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Someren
Contacteer:

20-12-2009 22:51

Hoi Kevin,

Normaal gesproken zouden ze dan toch minimaal een week of 4 zeker goed moeten blijven, maar donker en op die temperatuur waarschijnlijk nog wel langer. Maar de service is in eerste instantie bedoelt als een mogelijke oplossing voor het houdbaarheidsprobleem van Freezerbaits in Frankrijk.
mvg

Bart van den Hurk
Gebruikersavatar
Gerard Neef
Berichten: 11
Lid geworden op: 21-12-2009 18:52
Locatie: Marum Grunn

21-12-2009 18:58

Ik heb toevallig ook afgelopen jaar het zelfde gedaan voor/najaar met de Big activator gevist en in de zomer met Robin red & garlic, freezers wel te verstaan. Heb nog nooit zo'n goed vis jaar gehad, achteraf gezien.
Daarom Pro Line bedankt.
En dit is niet om reclame of zo te maken omdat het mijn 1e post is, mijn account was van het zomer weg heb nu pas weer een nieuwe gemaakt.

Greetz
piet vliet

21-12-2009 19:09

he Bart bedankt voor je duidelijke antwoord.maar ik hou het toch maar bij de home made balletjes, zeker vers ingevroren( :wink: ja wel laten drogen),denk niet dat je daarin kan doorslaan. hoe verser hoe beter.
en een stuk goedkoper .gebruik redelijk wat bolies om te voeren en de bedragen die ze er voor vragen wil ik niet betalen, iets van prijs /kwaliteit verhouding die wat scheef is ,mijns inziens.
vr gr piet.